Mina korvören, inklusive förutfattade meningar om ditt användningsområde osv:
En liten reflektion jag gjort kring sidor som Bikepacking.com och dylikt är att de ofta kör med riktiga stigcyklar för bikepacking. Jag kan inte riktigt förstå varför man behöver så mycket cykel och var man ska cykla för att det ska vara värt att släpa på biffiga däck och framförallt dämpad framgaffel.
Jag har bikepackat en hel del på grus och asfalt och förr cyklat mycket stig, och framförallt har jag vandrat på vandringsleder och dylikt i Sverige där man eventuellt skulle kunna ha som ambition att bikepacka. Utifrån min erfarenhet är det så extremt lite tillgängliga "vägar" där en dämpad framgaffel, på en fullpackad cykel, skulle komma till någon som helst användning. Någon gång ibland är man "underdäckad" och brötar genom tegelkross med sina 42-millimeterdäck och önskar man satt på sin stigcykel, men två minuter senare är det över och alla fördelar med lätta, snabba och fina däck trumfar biffigheten i mtb-däck.
Jag byggde en gång en rejält biffig bockstyrecykel (jag benämnde den "äventyrscykel") men såg sen aldrig användningsområdet och valde alltid en "vanlig" cykel istället. Fortfarande drömmer jag om en äventyrscykel (råkar ha en köpes-annons sedan ett tag tillbaks på en ram för ett sådant bygge), men i verkligheten så kommer jag nog ytterst sällan använda en sådan till att bikepacka. Det är liksom inte så roligt att cykla 3 km inspirerande stig (med väskor som gör att cykeln lever om och blir tråkig) för att sen cykla 100 km asfalt eller grus med en alldeles för biffig cykel - för ungefär så ser vår natur ut. Sen kan man såklart köra någon av de långa vandringslederna som finns lite här och där, men helt ärligt kommer det bli väldigt mycket pushbike och att bära cykeln på axeln även om man är en skicklig cyklist.
Med det sagt hade jag letat efter en helstel mtb för det jag gissar är ditt användningsområde. Givet att det är lite estetiskt problematiskt med dämparkorrigerade gafflar (imho) så finns det väldigt få ramar att välja på. De som jag kommer att tänka på är Surly (Krampus tror jag det är jag syftar på..), Nordest och Brother (likt
@erolwi säger). Jag själv letar efter en begagnad Nordest Sardinha som jag isåfall skulle sättq så lätta hjul och däck som bara möjligt och gamla hederliga 10-delade mtb-komponenter från Shimano på. En sådan extraknäcker alldeles utmärkt som bombsäker stigcykel utan packning på också vill jag påstå.
Får man fråga var och hur du hade tänkt cykla?