Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Har funderat på att skaffa ett litet tält som komplement till hängmattan.

XXL kör lite rea nu, vad tror ni om dessa, någon med erfarenhet från dem?

Bikepacking

Ingen erfarenhet, men tunga som bly. Men hyfsat billiga.

Bikepacking

Håller med ovanstående. 3kg är mycket. Är det även så att de packar stort (långt) så är det kanske inte lämpligt för bikepacking.

Bikepacking
Lite på ämnet...

Jag har beställt en hängmatta från XXL. 399 kr istället för 799. En Mackenzie med myggnät och tarp.
Jag har sovit i exakt en sån, så den är ju ok. Vet dock redan att jag ska modifiera/byta ut lite upphängningsdetaljer och så.

Försöker dock förstå om tex en Hennessy för typ 6 gånger pengarna är värt det?

Bikepacking
Tvåa på ett Cloud up 2, ganska rymligt och lätt för pengen och helt ok kvalitet. Det jag skulle kunna klaga på är kanske en lite liten absid.
Japp, vill man ha dubbla absider så finns ju Star river men är lite tyngre. Sen finns ju Tagar och Mongar också som alternativ. Bra kvalite vs pris och vikt.
Kan du hitta ett Decathlon-tält begagnat så har de ju haft några fina modeller genom åren. Eller få en polare att dropshippa.
Annars Lanshan eller Six moon designs lunar solo med kolfiberpinne. Eller Astagear.
Finns många alternativ att kolla igenom, sök på youtube för reviews.

Bikepacking
Lite på ämnet...

Jag har beställt en hängmatta från XXL. 399 kr istället för 799. En Mackenzie med myggnät och tarp.
Jag har sovit i exakt en sån, så den är ju ok. Vet dock redan att jag ska modifiera/byta ut lite upphängningsdetaljer och så.

Försöker dock förstå om tex en Hennessy för typ 6 gånger pengarna är värt det?

Skillnaden är väl längden på hammocken, tror en Hennessy är typ 3 meter. Beror lite på hur lång du är alltså.

Bikepacking
Skillnaden är väl längden på hammocken, tror en Hennessy är typ 3 meter. Beror lite på hur lång du är alltså.
Har en Expedition Zip.
Har klämt på McKenzie hos XXL och jag tycker det är ordentlig skillnad i kvalitetskänslan.
Sedan är det en massa småsaker som bara är lite fiffiga och sovkvaliten har jag ingen aning om.

Med för 6 gånger pengarna så tittar du på dom dyraste hos Henessy? Typ Explorer eller Djungle tror jag dom heter.

Skulle jag köpa igen satsar jag sannolikt på någon av dom dyrare eller en Warbonnet.
Inte för att det är något fel på Expedition men det var ett förstagångsköp för att prova på om det var något att ha och jag gillade det ganska mycket så jag utvecklar gärna den delen.

Bikepacking
Jag gillar ju min Amok när det kommer till hammocks. Blev aldrig riktigt kompis med att sova i en vanlig. Lite dyrare men grym sovkomfort, slår tält alla dagar i veckan. Plus att man slipper ha en underquilt och kan använda liggunderlag som även funkar i tält=mindre prylar.

Bikepacking
Tackar vet jag ett rymligt och bra tält. Mkt bättre än trädhängmatta. Man kan ha det bekvämt därinne om det regnar eller är myggigt, laga mat om det behövs, byta om, odyl. Helt överlägset !

Bikepacking
Tackar vet jag ett rymligt och bra tält. Mkt bättre än trädhängmatta. Man kan ha det bekvämt därinne om det regnar eller är myggigt, laga mat om det behövs, byta om, odyl. Helt överlägset !

Det beror ju på vad man är ute efter.
När jag testade var vi ute en natt med bra prognos. Jag sov mycket bättre i hängmattan och luft i ansiktet än vad jag har gjort i tält.
Men längre turer och osäker prognos tar jag nog tält. Jag kommer inte att sälja mina tält 😄

Bikepacking
Nu biter jag lite i betet känner jag, men...

Laga mat gör man inte i hängmattan, men allt annat du nämner går lika bra i mattan som i tältet, insektsresistansen är dessutom bättre i mattan än tältet.

Bikepacking
Tält såklart. Hängmatta är nog mest något kasst & nytt instagram-mode ! Men man kan ju prova någongång om man vill spendera extra, & prova i skogen.

b92.webp

Bikepacking
Inspirerande tråd.

Jag sitter och hypar upp mig inför ett sommaräventyr. Förra sommaren bjöd på min första längre tur om 190km, två dagars vila med svampplock och sedan 175km hem igen. Det var motvind, nästan kuling, men det gick. Under den dagliga pendlingen snittar jag 5km/h snabbare nu än då, så jag har inbillat mig att jag i år kommer orka flera dagar i rad med ~200km.

Det jag sitter och funderar över är dels vad jag har råd med som fattig student, dels vad som är roligast mellan att köra en planerad rutt eller att bara följa näsan och utforska riket. Släpa på tält/hängmatta och stormkök eller satsa på campingstugor, vandrarhem och hotell.

Förra året körde jag med endast en väska på pakethållaren, vatten för dagen, verktyg, reservslang, vindjacka. Hade ytterligare en väska med ombyten som jag fick transporterad av tredje part till och från destination.

Ni som kör med tält, hur gör ni med elektronik och laddning? Det verkar tungt att släpa på batterier och även snabb åtgång om man kör med gps och musik hela dagen. En modern nav-dynamo vore trevligt, men ligger kanske lite utanför min budget. Kör man nära civilisationen kanske man kopplar in sig och laddar vid ett fik eller lunchhak?

Hur gör ni med mat och vatten? Hur mycket mat släpar ni på? Köper ni vatten på flaska eller lånar ni närmsta kran? Både vatten och mat går ju åt, man har energibehov som en häst.

Det enda definitiva än så länge är att jag ska lösa feedbags. Sy egna eller köpa. Har ni några andra tips till en nybörjare och idiot?

Bikepacking
Ni som kör med tält, hur gör ni med elektronik och laddning? Det verkar tungt att släpa på batterier och även snabb åtgång om man kör med gps och musik hela dagen. En modern nav-dynamo vore trevligt, men ligger kanske lite utanför min budget. Kör man nära civilisationen kanske man kopplar in sig och laddar vid ett fik eller lunchhak?
Jag kör varken snabbt eller lätt. Brukar ha med en powerbank, men i civiliserade trakter kan man snabbladda utmärkt på ett pizzastopp.
Hur gör ni med mat och vatten? Hur mycket mat släpar ni på? Köper ni vatten på flaska eller lånar ni närmsta kran? Både vatten och mat går ju åt, man har energibehov som en häst.
Har med bra med vatten. Brukar inte behöva allt men i somras blev det tomt i alla flaskor (pga värme och sträckning). Det var en tråkig känsla. Och alltid extra mat. Oftast onödigt, men... Jag har sällan platsbrist. :)

Bikepacking

Kör med en powerbank på 26800 mAh och undviker att slösa, dvs kör strömsparläge på mobilen. Cykeldatorn (Edge 530) drar inte så mycket. Har ett extrabatteri till växeln (Eagle AXS) men det räcker också rätt länge och laddas snabbt.

När det gäller mat och vatten så beror det på var jag cyklar. I början släpade jag med mat för flera dagar men nu planerar jag snarare stopp och handlar mat för dagen. Jag har haft någon påse REAL med men undviker gärna torrfoder så de har blivit oanvända. Brukar ha några bars liggande i packningen också. Jag brukar dock ha stenkoll på vad som finns efter den planerade rutten och för mig är bikepacking en form av njutning och har genom året tuggat i mig massor med torrfoder på vandringar så jag äter gärna riktig mat. Och råkar man passera ett schysst burgarhak eller så, så tar jag naturligtvis tillfället i akt och trycker i mig ordentligt! :)

Vatten är som regel inget problem heller men jag brukar ha med en MSR Dromedary bag på 2L som jag fyllt upp inför nattläger om jag vet att det inte finns något vatten i närheten eller om det är en längre sträcka där det är oklart med vattentillgång. Annars så fyller jag på efter hand när man passerar någon mack, kyrkogård, café eller liknande. I fjällnära trakter fyller jag på när man passerar drickbart vatten.

Bikepacking

Finns ju olika stuk på detta. Det är riktigt kul att campa, och då kan man stanna var man vill i Swe, eller på campingplatser, men det blir tyngre last med tält osv. Ska man bo på hotel måste man kanske bestämma etapper och boka i förväg.

Roligare att ha en ide om rutt, och vad man vill se längs vägen, men sen bestämma vartefter.

Navdynamo är bra, klarar att ladda upp devices. Men ta med papperskarta.

Mat kan man köpa längs vägen i butiker, men man måste ha lite koll på var nästa finns, när det är öppet, och ha med reserver. Plats i packningen för extra saker.

Men med en smartphone är det lätt att hitta info & planera.

Bikepacking

Det enda definitiva än så länge är att jag ska lösa feedbags. Sy egna eller köpa. Har ni några andra tips till en nybörjare och idiot?

Kör med en 20000mah batteribank och en telefon med ett 10600mah batteri, så det räcker ett tag med mina behov.
Vatten ser jag till att alltid ha minst 4l med mig, ibland blir det mer beroende på vars jag skall och hur länge jag planerar att stanna ute.

Mat och snacks går att diskutera hur mycket som helst då vad som funkar för mig, kanske inte funkar för dig.
Men generellt så skulle jag vilja påstå att mycket torrvaror som tar liten plats (havregryn, pastasorten risoni, varma koppen, salami osv)
Beroende på hur din rutt går så kan du göra avstickare för att bunkra upp med lite färska grönsaker osv, då de håller sig i några timmar medans du tar dig till övernattningsplatsen.

Letar du billiga snackbags osv så kan jag rekommendera dessa
De kostar inte skjortan, har vettig kvalitet och rymmer en stor flaska och lite snacks. (även deras övriga väskor är värda att spana in, pga priset)

Bikepacking
Det jag sitter och funderar över är dels vad jag har råd med som fattig student, dels vad som är roligast mellan att köra en planerad rutt eller att bara följa näsan och utforska riket. Släpa på tält/hängmatta och stormkök eller satsa på campingstugor, vandrarhem och hotell.
Det finns billiga stormkök, tex detta för 299 SEK https://www.jula.se/catalog/fritid/...riluftsutrustning/friluftskok/stormkok-025531
Det funkar nog att värma vatten till te och/eller snabbnudlar, men är nog inte ngt att satsa på i långa loppet

Tält kanske du kan låna, annars brukar det finnas olika erbjudanden nu på våren/början av sommaren

Kör man nära civilisationen kanske man kopplar in sig och laddar vid ett fik eller lunchhak?
Brukar ha med en powerbank, men i civiliserade trakter kan man snabbladda utmärkt på ett pizzastopp.
Powerbank som går att snabbladda och laddare med flera uttag så kan du ladda "allt" samtidigt vid pizzastopp o likn.
Detta är inga nya frågor och har varit uppe här flera ggr tidigare, dvs: sök!
Kolla även #26,476 och efterföljande inlägg.

Bikepacking
Bikepacking

Komplettera med en hopfällbar vedspis, liknande den här:

Och man har ett riktigt bra allround set för att laga mat.

Bikepacking
Kan vara lite kinkig med vilka behållare den skruvas på, och behöver verkligen vindskydd! Jag slår annars ett slag för en burk med kolfilt, funkar utmärkt som spritkök (och budget!) Har nog visat tidigare (batteri för skala)

Bilagor

• PXL_20240630_132905033.webp
    PXL_20240630_132905033.webp
    244.5 KB · Besök: 44
  • PXL_20240630_101919478.PORTRAIT.webp
    PXL_20240630_101919478.PORTRAIT.webp
    460.4 KB · Besök: 49
Bikepacking
Komplettera med en hopfällbar vedspis, liknande den här:

Och man har ett riktigt bra allround set för att laga mat.
Japp, grymt. Packar minimalt och går att elda med små kvistar. Har en likadan.

Om budget så köp en Ikea Ordning bestickhållare (https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-bestickstaell-rostfritt-stal-30011832/) på loppis för en femma eller betala 29kr fullpris 😱 och modda med ett par skruvar och muttrar så den får ben. Packar inte lika bra som ett platt paket men budget!

Bikepacking
Japp, grymt. Packar minimalt och går att elda med små kvistar. Har en likadan.

Om budget så köp en Ikea Ordning bestickhållare (https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-bestickstaell-rostfritt-stal-30011832/) på loppis för en femma eller betala 29kr fullpris 😱 och modda med ett par skruvar och muttrar så den får ben. Packar inte lika bra som ett platt paket men budget!

Har också en likadan och den är klockren för de sakerna som gas inte klarar av.
Riktig budget är väl den klassiska "hobon" gjord på någon gammal konservburk eller läsk/ölburk?

Bikepacking
Jo tanken är att fästa i gaffeln, fördelen är att det fästet inte är sönder (knäckte styrfästet på ena sidan) :cry:

alltså förlåt men var det alltså S/F front racket du knäckte? vad hände? hittar det dessutom inte ens i produktion längre sen Fjällräven lämnat S/F samarbetet o gått över till ”Hoja”, seatbagen verkar också ha förändrats o det tidigare harness ser ut att också ha försvunnit, fattar bara inte hur de då kan fortsätta sälja styrväskorna?

Senast ändrad:
Bikepacking
alltså förlåt men var det alltså S/F front racket du knäckte? vad hände? hittar det dessutom inte ens i produktion längre sen Fjällräven lämnat S/F samarbetet o gått över till ”Hoja”, seatbagen verkar också ha förändrats o det tidigare harness ser ut att också ha försvunnit, fattar bara inte hur de då kan fortsätta sälja styrväskorna?
Hej! Ja nä det är lite märkligt. Pratar med support nu och hoppas få hjälp där.

Jag spände åt ordentligt för mycket. Var lite stressad och tänkte inte på att alu knäcks vid 10ish nm.

Tror dock att de kommer släppa en ny variant av sin egen "hoja" rack. Tror och hoppas, annars är det väldigt märkligt.

Bikepacking
Hej! Ja nä det är lite märkligt. Pratar med support nu och hoppas få hjälp där.

Jag spände åt ordentligt för mycket. Var lite stressad och tänkte inte på att alu knäcks vid 10ish nm.

Tror dock att de kommer släppa en ny variant av sin egen "hoja" rack. Tror och hoppas, annars är det väldigt märkligt.
Man får ju hoppas de har en sån liten men viktig del som reservdel. Att ha en låda med några hundra sådana liggande är ju ingen större kostnad. Framförallt inte med tanke på deras höga svansföring gällande miljöansvar, reparationer osv. Knäcker man fästet är racket oanvändbart vilket gör väskorna oanvändbara.

Bikepacking
Jag gillar ju min Amok när det kommer till hammocks. Blev aldrig riktigt kompis med att sova i en vanlig. Lite dyrare men grym sovkomfort, slår tält alla dagar i veckan. Plus att man slipper ha en underquilt och kan använda liggunderlag som även funkar i tält=mindre prylar.
Två snabba; vet du vad en Draumr UL (hittar ingen vikt i FAQn) väger och funkar det att sova på mage, ser ju ändå lite "ostbågigt" ut?

Bikepacking
Man får ju hoppas de har en sån liten men viktig del som reservdel. Att ha en låda med några hundra sådana liggande är ju ingen större kostnad. Framförallt inte med tanke på deras höga svansföring gällande miljöansvar, reparationer osv. Knäcker man fästet är racket oanvändbart vilket gör väskorna oanvändbara.
De hade inga haha. Däremot fick jag reda på att de ska släppa ett nytt fäste snart. Känns som att de är måna om att lösa detta för mig i alla fall :)
(hoppas på ett nytt rack)

Bikepacking
Teaser på en ännu inte helt färdig produkt. Ska finlira lite med finishen, men allt sitter ihop som tänkt. Uppdaterar med nya bilder när den sitter på cykeln!

Först Restraphölster som jag varit väldigt nöjd med överlag, men litar inte på drybagen och har svårt att få med allt jag vill/behöver ha med. 478 gram, med fäster för Varian.

IMG_9555.webp

Nya hållaren (som ska poleras, märk väl!). 369 gram (EDIT: 455 efter remmarna lagts till).

IMG_9556.webp

IMG_9557.webp

Edit: missade remmar och skruvar som behövs, vilket lägger på några gram upp till 455 gram. Fortfarande lättare! Drybag är inte inkluderad i någon vikt då dess vikt beror på lastvolymen till stor del...

IMG_9559.webp

Senast ändrad:
Bikepacking
Teaser på en ännu inte helt färdig produkt. Ska finlira lite med finishen, men allt sitter ihop som tänkt. Uppdaterar med nya bilder när den sitter på cykeln!

Först Restraphölster som jag varit väldigt nöjd med överlag, men litar inte på drybagen och har svårt att få med allt jag vill/behöver ha med. 478 gram, med fäster för Varian.

Visa bilaga 769351

Nya hållaren (som ska poleras, märk väl!). 369 gram.

Visa bilaga 769352

Visa bilaga 769353
Snyggt! Gillar öglorna för att spänna fast lasten, ser genomtänkt ut.

Bikepacking
Tjusigt, men inte en enda "tvärbalk" (typ vid stagen), kommer det inte svänga i sidled (särskilt med flaskor)? Oaktat är man ju sugen om man inte precis skaffat ett quick rack.
Jodå - en hel cykel på två ställen!😊 Med fästen framtill och bågen baktill blir det en rektangel som jag tror går åt massvis med kraft för att böja. Metall är galet starkt och jag tror inte det finns behov av fler stag. En standardpakethållare har stag framtill eftersom den måste tåla att transporteras. När min ligger lös går det lätt att stuka till den, men det ser jag inte som ett problem då det bara är jag som kommer hantera den.

Men det är som sagt en prototyp som har en mängd avvägningar invägda i design och konstruktion, och nu är det dags för fälttest inom kort och då kanske det behöver revideras en del grejer.

Bikepacking
Efter en vecka med jobb på en annan arbetsplats än vad jag brukar pga fick hoppa in som vikarie så kliade det så i nerven. Imorse packade jag cykeln med så lite som en jag behövde och cykla till jobbet. När klockan ringde ut så att säga kasta jag mig in på en restaurang som har burritos. Enkel, smidigt o mättande. Sen var det bara att pinna på... MOT SKOGEN!

I klassisk gbg manér blåste det som vanligt motvind. Men jag tar mig fram. Efter Lexbygård kunde jag känna vittringen och se bergen!

Väl i Kåhög klättrade jag mig upp för en rejäl backe. Efter en lång klättring så kunde jag pusta ut och ta mig ut på skogsvägar och sedan var det bara njuta, ingen annan i sikte och en burrito i väskan, nu mår man!
1000014048.webp

1000014052.webp

Väl framme på väl vald plats för att ligga i tält så slår upp jag upp tältet och blåser upp mitt liggunderlag.... De pyser... Well,well... Det lär bli en intressant natt. Nu njuter jag av skogen, fåglarna, burriton och ligga i mitt tält. Trevlig fredag!

1000014073.webp

1000014095.webp

Bikepacking
Efter en vecka med jobb på en annan arbetsplats än vad jag brukar pga fick hoppa in som vikarie så kliade det så i nerven. Imorse packade jag cykeln med så lite som en jag behövde och cykla till jobbet. När klockan ringde ut så att säga kasta jag mig in på en restaurang som har burritos. Enkel, smidigt o mättande. Sen var det bara att pinna på... MOT SKOGEN!

I klassisk gbg manér blåste det som vanligt motvind. Men jag tar mig fram. Efter Lexbygård kunde jag känna vittringen och se bergen!

Väl i Kåhög klättrade jag mig upp för en rejäl backe. Efter en lång klättring så kunde jag pusta ut och ta mig ut på skogsvägar och sedan var det bara njuta, ingen annan i sikte och en burrito i väskan, nu mår man!
Visa bilaga 769447
Visa bilaga 769448
Väl framme på väl vald plats för att ligga i tält så slår upp jag upp tältet och blåser upp mitt liggunderlag.... De pyser... Well,well... Det lär bli en intressant natt. Nu njuter jag av skogen, fåglarna, burriton och ligga i mitt tält. Trevlig fredag!

Visa bilaga 769449
Visa bilaga 769450
Härlig läsning! Säg hej nästa gång du cyklar förbi i Lexby där jag håller till! Mitt tältande lite längre upp i tråden var också intill Ramsjöarna. Vildmark light!😊

Bikepacking
Håller på att planera lite bikepacking i Bohuslän i slutet av juni. Vi säkra på vägen upp till Strömstad men väg ner har vi ingen erfarenhet av. Någon som sitter inne på en go rutt från Strömstad till Kungälv? Gärna en sträckning lite mer "in i landet". Den på bilden har jag mer eller mindre bara slängt ihop

Bilagor

• Screenshot_20250529-074152.webp
    Screenshot_20250529-074152.webp
    348.3 KB · Besök: 77
Tillbaka
Topp