Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det kan vara fostrande att köra tjugoåttor på regnmjuka grusvägar, men på asfalt och hårt sportgrus är det inga problem alls.

Kör ni kreditkortsmodellen så har jag semestrat med en SQR Tour, då har du massor med plats.

Med det sagt så är det bekvämt att dundra grus och skogsvägar på feta däck.

Bikepacking
RR: Ut och sov!
Som lappen lyder på min fusklapp så var huvudmålet att komma ut och sova.

1000016167.webp

Första anhalt var att åka från lägenheten till tåget, mindre konstigheter, en distans jag åker nästan dagligen. Men idag hade jag en viss nervösistet i min kropp.

Med gassande värme och motvind kom jah fram, tyvärr var dörren till första vagnen trasig. Så det blev att trängas med kanske hälften av tysklands alla ungdomar och deras packning. (Synes ej på bild, fotot var lugnet innan stormen).

1000016165.webp

Väl i Uddevalla beslöt jag mig först att käka lite lunch innan äventyret skulle dra igång.

Efter ha tankat fullt började kag köra igenom denna stad in, upp och ned för gator och villakvarter. Sedan abrupt rak in i skogen.

På småstigar börjar jag undra vad jag ritat för monster, men fortsätter gladeligen. Mina smilband sträckte sig från ena sidan till andra och jag möter en skylt som säger "Håkans Backar". Vem är Håkan? Varför är dessa hans backar?
Vet fortfarande inte, men den nedförslöpan var svår för en sån som mig att bemästra men jag tog mig ned och det var kul.

1000016430.webp

Ju mer jag cykla, ju mer kände jag mig inte riktigt i form, men jag pinnade på efter bästa förmåga. Efter en massa grusvägar kommer jah så kag ser ett kalhygge, nedanför står alla stammar uppradade på båda sidor vägen, det blev som en korridor och jag kom ihåg att det för några årsedan alltid var bilder på folks cyklar mot dessa stammar, men att jag lnte sett sånna på ett bra tag. Vad hände?

Precis efter jag kört igenom denna korridor hör jag något i buskaget, det skriker till och knappt en meter framför cykeln springer ett vildsvin ut och pinar över vägen och upp på ett gärde och in i skogen. Vildsvin på ljusadagen är inte nåt som man ser så ofta.

Det blir fortsatt trampande och trampande för min del. Efter att ha fått vatten av en gubbe och den han kallade "mor" så kommer jag längs en fors och jag följer den en stund och de blir asfalt. När jag förnöjt börjat njuta av asfalt ska jag svänga upp till vänster och en ganska brant grusväg. Kynnefjäll är nästa anhalt. Upp för backen och svepande på vackra grusvägar. Efter det så tar det slut och det blir hike a bike deluxe!

1000016239.webp

1000016249.webp

Jag trodde att jag redan skulle va framme vid set här laget (18 eller 19) men inser det kommer ta tid och jag får lyfta min gjutjärnspanna, eller jaa... Min stålhäst.

Efter frenetiskt bärande och grymtande och svettande så har jag äntligen tagit mig igenom skiten. Fyfan vad jag vart trött, det som stod på tur var nu att jag skulle hitta en sovplats.

Lättare sagt än gjort. Tillslut lyckas jag att ta mig förbi en hord med tyskar (igen) och hittar ett tjärn, PERFEKT!

Upp med tält in med brötet och hopp i tjärnet bums! Jag avslutar kvällen med att rita om morgondagen och sussar sött.

1000016283.webp

Dag 2; vakna, frukost och iväg.
Det är riktigt kvalmigt och kroppen är seg.
Jag petar i mig min sista del av rando-mangon och sveper fram över ett lugnt och stilla Dalsland. Dalsland har de senaste åren kommit till att bli mitt favoritlandskap. Så vackra småvägar och natur går inte att slå!

1000016288.webp

Efter ha fyllt på kropp med läsk o chips i Högsäter så fortsätter jag min tur.

1000016298.webp

Ganska tidigt på förmiddagen stannar jag på en grusväg mitt i en naturreservat för att laga lite mat. Jag börjar närma mig slutet för den planerade dagen. Men jag känner mig inte färdig alls med trampandet.... Det gnager i mig så efter har gnatat slut på gruset så tänker jag "fakk it, jag är lnte färdig".
Där och då bestämmer jag mig. Jag tar Vänersborg! Sagt och gjort sveper jag över vägarna och tar mig till Vänersborg på så små och vackra asfaltsvägar och ser knappt en enda bil. Så härligt och underbart. När Värnta-b närmar sig är graderna runt 27 och jag känner att bonken är nästa anhalt. Men jag gör en sista ansats och tar mig till min slutdestination.

En dag för kort, men så blir det ibland
när vägarna är så jääävla bra!

Hoppas ni tog er igenom denna text.
Tack och hej!

Bikepacking
Jag är väldigt tacksam för detta inlägget för jag har fegat ur helt när det gäller bikepacking på landsvägscykel, jag hade intalat mig själv att det är inte bra för cykeln att bära all den extra vikten osv plus att 25mm däck inte gillar grus/skogsväg. Därför har jag fegat ur och bestämt mig att köpa en Gravel. Men nu när jag ser era bilder så fick jag tillbaka känslan av att visst sjutton kan det fungera.

ber om ursäkt att jag slaktade ditt inlägg lite i min reply, jag tog bort en del bilder och text för att fokusera på bilderna med landsvägscyklar i bikepacking temat.

Nog funkar det alltid med landsvägsracers, det handlar mest (imho) om hur bekvämt du vill sitta i sadeln när du lämnar asfalten...

Bikepacking
Jag är väldigt tacksam för detta inlägget för jag har fegat ur helt när det gäller bikepacking på landsvägscykel, jag hade intalat mig själv att det är inte bra för cykeln att bära all den extra vikten osv plus att 25mm däck inte gillar grus/skogsväg. Därför har jag fegat ur och bestämt mig att köpa en Gravel. Men nu när jag ser era bilder så fick jag tillbaka känslan av att visst sjutton kan det fungera.

ber om ursäkt att jag slaktade ditt inlägg lite i min reply, jag tog bort en del bilder och text för att fokusera på bilderna med landsvägscyklar i bikepacking temat.
Vad roligt att höra! Går alldeles utmärkt med rätt väskor, bara köra! Går givetvis att ha en väska på styret också för mer packning! Lycka till 😀

Bikepacking
Finvädret tryckte på och torsdagen och fredagen var lediga. En kompis var på Gotland och behövde träna så jag spontanbokade färjebiljett på fakirfärjan kl 23.30-02.30, Nynäs-Visby. Strava heatmaps vägledde mig genom vildmarken söder om Stockholm. Riktigt fin start på turen med älgar och badsjöar. Anlände i god tid till färjan och hann med pizza och öl innan färjekön väntade med massor med mycket aggressiva myggor. Mycket oväntat, i övrigt var resan utan insektsproblem.

IMG_6230.webp

IMG_6234.webp
Anlände Visby och irrade mig hem till kompisens hyrda ställe mitt på ön och hann slumra en timme i deras växthus för att slippa väcka hans familj eller slå upp bivvyn.

IMG_6245.webp
Fredagen blev en långrunda med kyrkligt tema. Vi la en rutt på ca 16 mil som passerade ca 15-20 kyrkor. Hur kan de ha så många stora kyrkor på Gotland?
IMG_6257.webp
IMG_6260.webp
Fina grusvägar till 30 procent, fin asfalt resten.

IMG_6268.webp
IMG_6272.webp
Nästa dag blev det irrande med bad på norra delen av ön på egen hand innan färjan gick 23.25 mot Oskarshamn.

IMG_6280.webp

Sista dagen avslutades med ca 10 mil morgoncykling på riktigt fina vägar mellan Oskarshamn och Västervik där resan avslutades. Tips är att hålla sig till vägarna mellan E22 och kusten. Även där älg men även räv, otroliga mängder vildsvin och hjort samt de vanliga rådjuren. Rätt kul att cykla tiiiidigt på morgonen och se hur djuren är aktiva i gryningen. Nästan lite obehagligt att hamna nära flockar med 20-talet vildsvin.
Den enda felnavigeringen var sista milen som blev ca 1 km på smalspåret. Inte cykelvänligt alls!
IMG_6284.webp
IMG_6291.webp

Bilagor

• IMG_6280.webp
    IMG_6280.webp
    340.3 KB · Besök: 58
Bikepacking
Har kört Thundero på mina resor. 40mm. Köpte ett nytt par inför Japan. Blev aldrig att jag bytte fram och bak, så bakdäcket var rätt slut efter 3500km. Hade nog hållt ett tag till, men jag såg en ökad frekvens i punkteringar. Totalt typ 7 över 4600 km. Endast glasflisor och ståltråd. Framdäcket har gått 800km till utan mycket slitage. Har inte många andra däck att jämföra med punkteringsmässigt, kanske provar tubeless framöver. Men de rullar snabbt och bra på grus tycker jag, rullar ofta snabbare än polarna med smalare däck på asfalt.

Bikepacking
Bjärehalvön har fin stig från ängelholm till båstad längs havet. En bra förstatur för den som vill cykla stig och övernatta. Cyklade med min son. Tre lättcyklade mil från ängelholm till Torekov, där finns affär och allt sånt. Vindskyddet var såklart knökfullt, borde tagit med ett myggnät, blev lite intensivt att sova i mossan. Från Torekov till knösen gick det långsammare, men sen blir det mer lättrullat in mot båstad. Totalt 55 km och det går tåg från båstad till ängelholm, men ha inte bråttom med tåget, barnvagnarna går före cyklar och då får man vänta på ett annat. IMG_20250725_110306.webpIMG_20250725_053847.webpIMG_20250724_184502.webpIMG_20250724_180617.webpIMG_20250724_160735.webpIMG_20250724_175743.webp
IMG_20250725_163625.webp

Bikepacking
@aben Hur är cykelleden som går genom store mosse? (visste inte om att det fanns en) Förmodar att det är den du har trampat på när du cyklar runt där?
Planerar en rutt i regionen för mig och tanten.
Tanken är att starta i Hillerstorp och sen ta sig till Värnamo för att fortsätta mot Ohs och Nydala (efter det är det inget bestämt)

Bikepacking
@aben Hur är cykelleden som går genom store mosse? (visste inte om att det fanns en) Förmodar att det är den du har trampat på när du cyklar runt där?
Planerar en rutt i regionen för mig och tanten.
Tanken är att starta i Hillerstorp och sen ta sig till Värnamo för att fortsätta mot Ohs och Nydala (efter det är det inget bestämt)
Visste inte jag heller. Brukar inte cykla genom utan runt om på småvägarna men har gjort det någon gång och från Kävsjö på en vandringsled (men tillåten att cykla på) i skogen parallellt med vägen till Naturum och sen därifrån är det först en bit cykelled och sen småvägar in till Värnamo, som jag kommer ihåg trevliga vägar men med brasklappen att det var ett tag sedan så jag har en inte helt klar minnesbild. Däremot har jag gått på spängerna genom mossen mellan Svänö och Lövö och det är en riktigt fin tur om det är lite folk ute, försökte cykla men efter att ha dykt på huvudet ned i mossen några gånger insåg jag att det var trevligare ur alla aspekter att leda cykeln.

Bikepacking
Visste inte jag heller. Brukar inte cykla genom utan runt om på småvägarna men har gjort det någon gång och från Kävsjö på en vandringsled (men tillåten att cykla på) i skogen parallellt med vägen till Naturum och sen därifrån är det först en bit cykelled och sen småvägar in till Värnamo, som jag kommer ihåg trevliga vägar men med brasklappen att det var ett tag sedan så jag har en inte helt klar minnesbild. Däremot har jag gått på spängerna genom mossen mellan Svänö och Lövö och det är en riktigt fin tur om det är lite folk ute, försökte cykla men efter att ha dykt på huvudet ned i mossen några gånger insåg jag att det var trevligare ur alla aspekter att leda cykeln.

Det verkar inte finnas vidare mycket info om den cykelleden (åtminstone jag hittar inte mycket)

Det här är väl den bästa infon jag har hittat hitills:

Får se hur jag drar rutten, då det finns några val att välja mellan... :D
Ett alternativ är att svänga av mot Hörle för att sen fortsätta mot Hagshult, Klevshult
Ett annat är att försöka ta sig runt Värnamo, nedåt Helmershus och cykla runt Vidöstern.

Bikepacking
Dagens tips kring vattenförsörjning:

Började för något halvår sedan använda en Grayl Ultrapress. Har tidigare haft tillgång till en Geopress via vandringskompis, men den mindre Ultrapressen kan man ha i en vanlig flaskhållare (iallafall i de Velo Orange-hållare jag har). Grymt smidig när man är i obygden!

Har använt den mest till fots i södra Sverige där man nästan aldrig kommer till dugliga vattenkällor utan att rena vatten. Vid cykling är bekymret inte lika stort (det finns alltid en massa kyrkor och annat), men när jag fick ett par extra flaskställ på min cykel efter bygge av pakethållare har Ultrapressen fått åka med. Den rymmer bara 500 ml i den lilla varianten, men man fyller ganska snabbt upp resten av flaskorna och sen klarar man sig långt. Det är som att ha med sig en liten flaska istället för en stor, så man byter 250 ml mot möjligheten att få vatten "när som helst". Kalasbra om behovet finnes!

IMG_9585.webp

Att jag tipsar om den nu var för att jag råkade se ett reklammail från General Prepper. Jag har ingenting med varken Grayl eller GP att göra ska sägas, men fick tummen ur för något jag tänkt tipsa om innan pga det.

Bikepacking

Började för något halvår sedan använda en Grayl Ultrapress. Har tidigare haft tillgång till en Geopress via vandringskompis, men den mindre Ultrapressen kan man ha i en vanlig flaskhållare (iallafall i de Velo Orange-hållare jag har). Grymt smidig när man är i obygden!

Har använt den mest till fots i södra Sverige där man nästan aldrig kommer till dugliga vattenkällor utan att rena vatten. Vid cykling är bekymret inte lika stort (det finns alltid en massa kyrkor och annat), men när jag fick ett par extra flaskställ på min cykel efter bygge av pakethållare har Ultrapressen fått åka med. Den rymmer bara 500 ml i den lilla varianten, men man fyller ganska snabbt upp resten av flaskorna och sen klarar man sig långt. Det är som att ha med sig en liten flaska istället för en stor, så man byter 250 ml mot möjligheten att få vatten "när som helst". Kalasbra om behovet finnes!

Visa bilaga 785573

Att jag tipsar om den nu var för att jag råkade se ett reklammail från General Prepper. Jag har ingenting med varken Grayl eller GP att göra ska sägas, men fick tummen ur för något jag tänkt tipsa om innan pga det.
filtret klarar "upp till" 150 liter och kostar 350 kr att byta, plus frakt. inte helt inspirerande.

Bikepacking
Detta filter brukar rekommenderas av många: https://rodastjarnan.com/vattenrening/vattenfilter/sawyer-mini-vattenfilter-37431 Jag har ett som jag inte ens provat än men det verkar smidigt, sätts på pet-flaska. Ska hålla länge.

Sawyer mini är även testat och godkänt av allas vår favoritäventyrare Yonna. Det klarar att filtrera upp till 378 000 liter! Oerhörd skillnad krona/liter jämfört med Grayl vars filter måste bytas ut efter 150 liter.

Bikepacking
Sawyer mini är även testat och godkänt av allas vår favoritäventyrare Yonna. Det klarar att filtrera upp till 378 000 liter! Oerhörd skillnad krona/liter jämfört med Grayl vars filter måste bytas ut efter 150 liter.
Mmm. Efter det är väl filter mekaniskt utslitet. Den där siffran är en ohygglig glädjekalkyl och ska nog inte användas om du förväntar dig att du inte ska bli sjuk av vattnet.

Jag har en msr-pump som väger som ett as men som i varje pumptag också trycker vatten baklänges genom filtret och tvättar det. Det känns mer rimligt.

Skulle vara intressant att veta hur de kom fram till just 100000 gallons? Av vilket vatten som helst?

Bikepacking
Jag kör Sawyer! Funkar utmärkt. Plus för att man kan fästa den på en vanlig flaska. Väldigt liten och smidig.

Men den stora frågan är väl om du @n3wton tar beställningar på pakethållaren?

Bikepacking
Med lite hjälp hittade jag en artikel som säger att flödet reducerades med 78% efter 86 gallons.

Bikepacking
Jag siktar på att investera i en Sawyer Squeeze. Tyngre än Mini men med bättre flöde. Svaga punkten där har varit medföljande vatttenpåse men nu har de gjort ett samarbete men Cnoc så man kan köpa ett kit med deras 2 L-blåsa med stor öppning. Verkar vettigt?!

Bikepacking

Visa bilaga 785573

Oh, en sån här ju jag som jag aldrig har använt. Kanske dags att testa 😅

Bikepacking
Filterkapaciteten beror säkert på det filtrerade vattnets renhetsgrad. Är det helt slammigt kommer det snabbare bli tätt.

Sawyer låter ju helt galet sett till livslängd. Kan det ens stämma? Min känsla är att om filtren lämnas utan att torkas ur helt mellan turerna lär det mögla. Jag pressar igenom med behållaren tom, så luft trycks genom filtret följt av att det står luftigt tills nästa tur. Tror mig märka en viss skillnad på hur mycket motstånd det är numer gentemot när det var helt nytt, men har också använt det ganska mycket. Filtret blir väl "fullt" tillslut, oavsett modell förmodligen.

Främsta selling pointen för min del var hur fint Graylen i lilla storleken passade till bikepacking pga att den passar i flaskställ. Är medveten om filterlivslängden och har nog inte reflekterat att några hundra gångers användning leder till filterbytesbehov (mer än att jag sett och tänkt att filter är ganska dyra). Formfaktorn har gått före maximal driftskostnad, kan man nog säga.

Har varken behov eller lust till något mer försvarstal, men är mycket nöjd hittills åtminstone!

Bikepacking
När ingen annan i familjen eller bekantskapskretsen vill cykla och tälta får man ta med vildhundarna på en kort tur. De är de enda jag kan tvinga till det. Blir tältpremiär för dem i natt.

Bilagor

• IMG_6346.webp
    IMG_6346.webp
    813.8 KB · Besök: 68
  • IMG_6342.webp
    IMG_6342.webp
    412 KB · Besök: 67
Bikepacking
Jag kör Sawyer! Funkar utmärkt. Plus för att man kan fästa den på en vanlig flaska. Väldigt liten och smidig.

Men den stora frågan är väl om du @n3wton tar beställningar på pakethållaren?
Hehe, nja kanske inte riktigt ännu.😛 Har varit iväg en del med den nu och funktionen är kalasbra! Grymt att dels kunna köra "odödliga" drybags, dels variera storlek på drybag utifrån behov. Vet inte om jag uppdaterat byggprocessen med bilder på pakethållaren helt färdig, så lägger ut ett par bilder (ursäkta om dubbelpost). Tydligen inte lyckats dokumentera så mycket, men här kommer det som finns.

IMG_9598.webp

IMG_9599.webp

IMG_9872.webp

Jag och medcyklisten gjorde en riktigt galant vurpa dag 1 på senaste turen. I ca 30 km i timmen gick vi ihop, varpå jag gjorde en halv volt över ett häststaket och landade på ryggen i en grässlänt. Inte ett enda skrapsår eller ens minsta lilla blåmärke, närapå ett mirakel. Cykeln klarade sig ungefär på samma vis (den flög inte med mig över staketet). Enda grejen som hände var att drybagen och därmed pakethållaren drog i en stängselstolpe och böjdes till en aning. Tyvärr åt det håll som diskuterats här i tråden - den böjde sig i "överhänget" bakom stagen.

Tror inte det hade varit några bekymmer med bara vanlig last, men en krasch uppskattades inte fullt ut med nuvarande utformning. Har inte beslutat om att bara köra vidare eller om jag behöver bygga en ny. Är egentligen inte så orolig för hållbarheten, men det skaver lite i "känslan" när hållaren är en aning böjd nedåt. Lär återkomma i frågan.

Medcyklisten klarade sig inte lika bra i kraschen utan åkte på skrapsår på ena sidan kroppen plus en ond axel som fortfarande hänger i lite. Trots det cyklade vi vidare hela turen på en vecka - starkt!

På tal om annat så har jag inte riktigt varit inspirerad att skriva om cykeläventyr här på ett tag. Men oj så gött det är att vara iväg på tur! Har kört på "som vanligt" under sommaren med både korta och långa turer, även om det oftast varit andra fortskaffningsmedel än cykel.

IMG_0147.webp

IMG_0112.webp

IMG_0080.webp

IMG_0025.webp

Imorgon ska jag släpa den här genom norsksvensk vildmark - cykeln får vila ett tag.

IMG_0230.webp

Bikepacking
Hehe, nja kanske inte riktigt ännu.😛 Har varit iväg en del med den nu och funktionen är kalasbra! Grymt att dels kunna köra "odödliga" drybags, dels variera storlek på drybag utifrån behov. Vet inte om jag uppdaterat byggprocessen med bilder på pakethållaren helt färdig, så lägger ut ett par bilder (ursäkta om dubbelpost). Tydligen inte lyckats dokumentera så mycket, men här kommer det som finns.

Visa bilaga 786020

Visa bilaga 786021

Visa bilaga 786022

Jag och medcyklisten gjorde en riktigt galant vurpa dag 1 på senaste turen. I ca 30 km i timmen gick vi ihop, varpå jag gjorde en halv volt över ett häststaket och landade på ryggen i en grässlänt. Inte ett enda skrapsår eller ens minsta lilla blåmärke, närapå ett mirakel. Cykeln klarade sig ungefär på samma vis (den flög inte med mig över staketet). Enda grejen som hände var att drybagen och därmed pakethållaren drog i en stängselstolpe och böjdes till en aning. Tyvärr åt det håll som diskuterats här i tråden - den böjde sig i "överhänget" bakom stagen.

Tror inte det hade varit några bekymmer med bara vanlig last, men en krasch uppskattades inte fullt ut med nuvarande utformning. Har inte beslutat om att bara köra vidare eller om jag behöver bygga en ny. Är egentligen inte så orolig för hållbarheten, men det skaver lite i "känslan" när hållaren är en aning böjd nedåt. Lär återkomma i frågan.

Medcyklisten klarade sig inte lika bra i kraschen utan åkte på skrapsår på ena sidan kroppen plus en ond axel som fortfarande hänger i lite. Trots det cyklade vi vidare hela turen på en vecka - starkt!

På tal om annat så har jag inte riktigt varit inspirerad att skriva om cykeläventyr här på ett tag. Men oj så gött det är att vara iväg på tur! Har kört på "som vanligt" under sommaren med både korta och långa turer, även om det oftast varit andra fortskaffningsmedel än cykel.

Visa bilaga 786024

Visa bilaga 786025

Visa bilaga 786026

Visa bilaga 786027

Imorgon ska jag släpa den här genom norsksvensk vildmark - cykeln får vila ett tag.

Visa bilaga 786028

Kan tycka att det är lite skitsamma vilket fortskaffningsmedel man använder för sina äventyr.
Huvudsaken är att man kommer ut och får en så pass bra upplevelse att man gärna gör om det.

Bikepacking
Är lite less på traditionell sadelväska. Har en Topeak Backloader nu.
Svajar lite väl lastad kan jag tycka vilket framförallt märks så klart när man ställer sig.

Tailfinkonceptet lockar ju men prislappet avskräcker.
Cyklarna som detta är aktuellt för just nu har fästen för racks (Fairlight Strael + Carbonda)

Vilka vettiga alternativ finns det?
- Det ska vara lätt / snabbt att montera på och av
- Vill att man kan ta loss väskan / bagen man lastar i så man kan ta med den in
- ska sitta stadigt och tåla skakig stig
- Finnas utrymme för minst 29x2.25"
- gärna "modulärt" så man kan utöka / har alternativ att t.ex. använda panniers om andan skulle falla på, fästa ytterligare flaskställ eller annat på sida osv.

Har just nu kikat på:
- Ortlieb Quick Rack ==> bra pris, lätt / snabbmonterat. Passar allsköns typer av cyklar. Men lite tveksam till att det är så mycket plast?

- Old Man Mountain Elkhorn

- Tumbleweed T-Rack

Sen skulle man så klart behöva komplettera med någon vettig dry bag eller dylikt + straps.

Kom med tips!

Bikepacking
Jag har en Mr Fusion från Porcelain Rocket, som numer säljs av Rockgeist tror jag. Det är en sadelstrut men med ett litet rack on den sitter som berget.

Bikepacking
Svajar lite väl lastad kan jag tycka vilket framförallt märks så klart när man ställer sig.

Cyklarna som detta är aktuellt för just nu har fästen för racks (Fairlight Strael + Carbonda)

- gärna "modulärt" så man kan utöka / har alternativ att t.ex. använda panniers om andan skulle falla på, fästa ytterligare flaskställ eller annat på sida osv.

Har just nu kikat på:
- Ortlieb Quick Rack ==> bra pris, lätt / snabbmonterat. Passar allsköns typer av cyklar. Men lite tveksam till att det är så mycket plast?

- Tumbleweed T-Rack

Sen skulle man så klart behöva komplettera med någon vettig dry bag eller dylikt + straps.

Kom med tips!
Ett alternativ kanske kan va att komplettera din befintliga väska med en Topeak Backloader Wishbone?
Tar bort svajet och man kan ha ett par extra flaskställ.

Bikepacking

Har just nu kikat på:

- Tumbleweed T-Rack

Kom med tips!
Vanlig tubus pakethållare? 🫣

Med endast en stor drybag är det både relativt lätt och rätt så aero.

Bikepacking
Ett alternativ kanske kan va att komplettera din befintliga väska med en Topeak Backloader Wishbone?
Tar bort svajet och man kan ha ett par extra flaskställ.

Intressant! Hade ingen aning om att det fanns.
Klart tänkvärt.

Å andra sidan tror jag det hade varit nice att få bort väskan från sadeln.
När man drar åt remmarna hårt så dras den också så tätt emot sadeln rumpan liksom kommer emot packningen (jag har ofta saker som regnjacka och flipflops fästa i bungee corden som då bygger ytterligare på höjden).

Sen tänker jag att det ska börja cykelpendlas lite mer igen längre fram och då kanske man kommer vilja ha panniers för laptop osv. och ska man börja skruva på stabiliseringsstag och annan "hårdvara" kan man lika gärna sätta ett rack.

Tumbleweed har ju en "pannier"-variant också:

En annan fundering - jag skulle vilja kunna ha skärmar också om det mest ska köras asfalt.
På marknadsbilderna är det alltid bara super lifestyle med bara racket, men ingen har skärmar :)

Har man en variant som fäster i bakaxeln, som t.ex. Old Man Mountain eller Tailfin kan göra så förblir ju skärmfästen "lediga" och då tänker jag att det borde funka bättre med skärmar?

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag har senast kört med en vanlig tråkig Tubus Cargo pakethållare som faktist är ganska lätt och 13l extra stryktålig Ortlieb drybag. Man kan även fästa cargo cages till racket med slangklämmor eller till exempel spänna fast ett par skor rätt på sidan av racket. Väldigt stabilt och modulärt. Nackdelen är väl att det är lite drygt att få ut saker ur drybagen och att det väger lite mer än en sadelväska

Tillbaka
Topp