BikerNoob

• Trådstartare Trådstartare johnjohn
  • Start datum Start datum
J

johnjohn

Guest
BikerNoob
Hej!
Jag har presis börjat cykelpendla till jobbet, det är ungefär 3 mil tur o retur.
Jag har nu upptäckt att min MTB med sina standard "terrängdäck" suger på asfalt.

När jag ligger och maxar och kör j*vligt fort (tror ja) så blåser det alltid förbi nån
racersnubbe dubbelt så fort (men i uppförsbacke tar jag dem haha)

Jag har kommit fram till att det måste vara för att de har lättare cyklar med fler/tyngre växlar och smalare hjul. Nån ny cykel blir det inte (inte just nu iaf) så..

*jag undrar om jag skulle bli effektivare i min landsvägskörning om jag hade smalare hjul?
*och går det att sätta på smalare hjul hur som helst på en MTB eller finns det något krux som man inte tänker på?
* är det bökit att matcha in ett nytt bakhjul med x antal kuggkransar på.

tacksam för svar / John.

BikerNoob
Köp ett par:

Continental, Sport Contact, 26x1.3

CONTI026.jpg

och känn hur farten ökar.

(glöm inte att köpa slangar som passar till nya däcken :-)

Senast ändrad:
BikerNoob
de där däcken kommer nog funka, om inte dina fälger är helt stört breda.
Häng inte upp dig på bredden. tryck, mönster och vikt spelar också in. Ett däck med större luftkammare kan dessutom vara mer punkasäkert.

BikerNoob
Tyvärr, däckens betydelse på en pendlar-mtb har rätt blygsam betydelse. Blir du omblåst på slätan handlar det till 95% om styrka och teknik. Luftmotståndet utgör garanterat den största bromskraften.

Jag pendlar gärna på XC-däck. Bra punkteringsskydd och skulle jag nu hemfalla åt att rejsa finns det ett uns av njutning i att göra det med rejält däcksbrum :)

Visst, placeboeffekten går inte att förneka men bli inte för moloken om gamla VR-rävar visslar om dig ändå.

Ang utväxling: kolla hur ofta du trampar ur 44-11 (12) på din mtb vid en kadens på drygt 100. Gör du det ofta kan du gå på med en större framklinga annars gäller nog att trampa på.

Nya hjul (styvare+lättare) tror jag är en rimlig pendlarinvestering. Skönt acc vid igångdragen iaf

I all välmening
/Oscar

BikerNoob
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> dom är bara att kränga på och köra...
> inga konstigheter alls. :-)

Nåja, "bara" att kränga på dom är det inte.... ; )
Ena jävlar till att vara trånga att få på första gången!

Men jag har dom på pendlarhojen, och visst tusan gör det skillnad mot dom Conti Explorer jag istället flyttade över till sambons citybike. Så jag får väl argumentera MOT Fjärdebrunn då.

BikerNoob
Instämmer med Fjärdebrunn, mönstret är inte det som spelar roll. Jag pendlade ett år på Tioga Blue Dragon och trots det omåttligt coola namnet var de grymt trögtrampade. Jag bytte nyss till mina favvo-däck, Nokian NBX 2.3" som har ännu grövre mönster än Tiogorna och jäklar vad lättrullat det blev!
Gummiblandningen spelar alltså mycket större roll än mönstret.
Sen att det är hiskeligt fult och borde vara strängeligen förbjudet med smala slicks på en MTB är en helt annan fråga...

BikerNoob
Oj!
Det var visst inte bara att kränga på smala däck o veva på,
blev lite småskrämd av "trampar ur 44-11 (12) på din mtb vid en kadens på drygt 100" (wtf, vad betyder det?)o "gummiblandning" snacket...

hmm.. kanske ska kolla blocket efter beg racer.

BikerNoob
Men pratar vi samma sak egentligen?

Vi får väl för tydlighetens skull skilja på "tid från punkt A till B" och "topphastighet". I det första begreppet ingår, ur min synvinkel, även alla de starter som är på väg till jobbet (9 rödljus plus ett antal korsningar), och det är ju där (ihop med högre manöverförmåga i låga hastigheter, läs vid rödljus t.ex) som smalare däck visar sig betydligt lättare att komma igång med.

Topphastigheten må vara ett annat begrepp, det är fullt möjligt att det går lika fort med de gamla 1,9 Explorerdäcken som med City Slicksen. Saknar dock hastighetsmätare så det blir ett subjektivt bedömningsbegrepp som lika mycket beror på motvind.

BikerNoob
Trampar ur: 90 tramptag (kadens)/minut brukar hållas som något slags idealvärde. Orkar du mao hålla en trampfrekvens över idealet, t ex 100 under långa sträckor behöver du sannolikt högre utväxling, annars inte. Naturligtvis öppet för individuella variationer.

Gummiblandningen har ofta större betydelse för rullet än själva mönstret. Jag har t ex ett par IRC Mythos XC II 2,1 på min pendlarmtb. De är grova skogsdäck men rullar som bara atttan om man trycker i lite extra luft. Jag har även ett par motsvarande WTB Exiwolf 2,1. De "suger" fast i asfalten trots tätare mönster. Det handlar om gummit, hur får du fråga andra om :)

Andeminingen i mitt inlägg: det finns så mycket psykologi i prylarnas välsignelse när det gäller cykling.
//Oscar

Senast redigerad av en moderator:
BikerNoob
Störtskönt!!!! Jag har precis haft nöjet att bekanta mig med detta forum och den här tråden var verkligen ett rent nöje att läsa appropå din reflektion Plumse! :-) Ni ÄR cyklar här ju!

/En annan bikernoob som tar sina första stapplande

BikerNoob
Då jag har en tendens att köra som ett kokspundat cykelbud så blir det inte så mycket start o stopp vid rödjusen det blir mest veva på som fan. Så jag är helt enkelt ute efter att för en billig slant göra min cykel lite snabbare.

Har en Cyclepro Hill Runner från typ 95-96, skratta ni, men jag tycker om den. Den blev nyligen renoverad (av ambitiös farsa) så den är fin och i gott skick. Men jag känner mig långsam på den!!!

BikerNoob
En annan noob skrev:
> Störtskönt!!!! Jag har precis haft nöjet att
> bekanta mig med detta forum och den här tråden
> var verkligen ett rent nöje att läsa appropå
> din reflektion Plumse! :-) Ni ÄR cyklar här ju!
>
> /En annan bikernoob som tar sina första
> stapplande

Äh, det här var bara uppvärmning. Starta en tråd kring navflänsar eller reducering av ekrar så ska du få se annat :-)

BikerNoob
Fjäderbrunn

Jag antar att en cykeldator är till pass om man ska kolla upp det där. Det låter jävligt intressant och användbart för att göra sig själv effektivare.

Hade en cykeldator förlänge sen men den blev stulen :( Ska nog köpa en ny nu när jag är på g att bli bikefreak. Finns det nån lättanvändlig o bra i ödmjuk prisklass som ni kan rekomendera?

BikerNoob
Kräng på ett par slicks typ S-Contact så kommer du känna dig snabbare i var fall. De är ruskigt sköna och punkasäkra. Sen tror jag inte du ska hänga upp dig på växlar och annat i det här stadiet. Som Fjärdebrunn sa, kör du tyngsta växeln hela vägen och tycker det går för lätt så kanske det kan vara dags för en ny klinga men för pendling tror jag att din utväxling räcker gott.

/C

BikerNoob
johnjohn: Det spelar ingen som helst roll vad man har för cykel så länge man själv trivs med den. Jag har en GT Tequesta som är ganska likvärdig som din. Välfungerande nav, lätta fälgar och Continental Sport Contact gör susen för en pendlarhoj. Jag körde med 1,6 eller 1,8" på mina däck och det var skillnad jämfört med mina andra däck. Jag hade nog börjat med att kolla hur kedja, kassett, nav mår på din cykel och sedan köpt ett par Sport Contact.

/Erik

BikerNoob
Ok, thnx guys.
Nu är det dags att gå för dan, hoppa upp på cykeln och fightas med trafiken på sveavägen, sen cruissa längs E4:an mot Helenelund, Sollentuna.

C U
/J

BikerNoob
johnjohn skrev:
> Fjäderbrunn
>
> Jag antar att en cykeldator är till pass om man
> ska kolla upp det där. Det låter jävligt
> intressant och användbart för att göra sig
> själv effektivare.
>
> Hade en cykeldator förlänge sen men den blev
> stulen :( Ska nog köpa en ny nu när jag är på
> g att bli bikefreak. Finns det nån
> lättanvändlig o bra i ödmjuk prisklass som ni
> kan rekomendera?

Cykeldator är säkert kanon. När min gick sönder köpte jag aldrig någon ny. Det gjorde under för välbefinnandet :)

BikerNoob
johnjohn skrev:
> Jag har kommit fram till att det måste vara för
> att de har lättare cyklar med fler/tyngre växlar
> och smalare hjul.

Det kan inte vara så att dom bara är starkare och tar i mer än dig?

BikerNoob
Det finns många mer eller mindre dyra sätt att öka farten när man cyklar. När det gäller priseffektiva lösningar finns det en sak som tornar högt över de andra, Pumpa däcken till maxtryck.

Jag och min GT Timberline med Ritchey Innovadersulor har ohotat vunnit vägen till skolan/jobbet varje dag i tre år. ;)

BikerNoob
en enkel uppgradering och 'lättare' rull så köp de slicksen som rekommenderades tidigare i tråden. pumpa hårt och trampa på.

det kommer rulla lättare än alla mönstrade skogsdäck.

så korta svar på dina frågor:
* effektivare vet jag inte men det skulle gå lättare
* så länge däcken är 26" går det att klämma dit smalare, antar att dina fälgar är från samma period som hojen och då inte några breda saker.
* byter du bara däck är det samma hjul i övrigt och inget att matcha in.

BikerNoob
Annars har ju biltema slicks som passar MTB, för 50kr/st! Köpte en uppsättning till fin-cykeln och tog en runda. De är faktiskt helt OK. Dock åkte de raskt av, då det var helt förkastligt att köra i minsta lilla terräng. Fick nog lite skogs-abstinens tror jag. Om du bor i stockholm så kan du få köpa båda för 50 kr. Här ligger de bara och skräpar...

BikerNoob
Köpte också biltemaslicken för nåra år sen. Förutom att de luktar väldigt starkt och inte går att ha inomhus första tiden så är de fruktansvärt tunga! Men billiga och utan dubbar. Tar man dem för vad de är blir man nog nöjd.

BikerNoob
Har du slicks på MTB så går den precis lika fort som en racer. Alla som säger något annat snackar bara skit. Det är bara en myt att en racercykel pga geometri/luftmotstånd/sittställning skulle göra att den går fortare. Visst, kanske marginellt, men det är inte så att man plötsligt kan hålla jämn fart med dom som "blåser om" en när man körde MTB.

Det sitter i benen.

Och inte heller slicks kommer göra att du kommer hålla jämn fart med omblåsarna. Tänk bara på att en del racercyklister har så dåligt självförtroende så dom helt enkelt trampar på lite hårdare när dom kör om för att på något patetiskt sätt markera att dom minsann kör fort på sin racer. I sådana lägen är det roligt att lägga sig på rulle på dom och märka att dom efter ett tag slår av på farten för att dom tröttat ut sig.

BikerNoob
JT skrev:
>I sådana lägen är det roligt att
> lägga sig på rulle på dom och märka att dom
> efter ett tag slår av på farten för att dom
> tröttat ut sig.

Och det är inget patetiskt? :-)

Och för att hålla mig till ämnet så tycker jag johnjohn ska köpa sig några billiga slicks om han vill det (Du kommer bli snabbare. Jättelite snabbare.) och lugna sig lite och inte riskera sitt eller andras liv vid varenda rödljus. När man är "på g att bli bikefreak" får man leva med att bli omblåst ganska ofta.

BikerNoob
JT skrev:
> Har du slicks på MTB så går den precis lika
> fort som en racer. Alla som säger något annat
> snackar bara skit. Det är bara en myt att en
> racercykel pga
> geometri/luftmotstånd/sittställning skulle göra
> att den går fortare. Visst, kanske marginellt,
> men det är inte så att man plötsligt kan hålla
> jämn fart med dom som "blåser om" en när man
> körde MTB.
>
> Det sitter i benen.
>
> Och inte heller slicks kommer göra att du kommer
> hålla jämn fart med omblåsarna. Tänk bara på
> att en del racercyklister har så dåligt
> självförtroende så dom helt enkelt trampar på
> lite hårdare när dom kör om för att på något
> patetiskt sätt markera att dom minsann kör fort
> på sin racer. I sådana lägen är det roligt att
> lägga sig på rulle på dom och märka att dom
> efter ett tag slår av på farten för att dom
> tröttat ut sig.

En räcer är oftast lättare än 1 mtb , har större hjul med mindre roterande massa och är högre växlad.
Jag förstår inte hur du tänker !

BikerNoob
swerider skrev:
> En räcer är oftast lättare än 1 mtb ,
Oftast. Ja. Men hur mycket lättare? Inte jättemycket. Men framförallt, hur stor skillnad gör vikten? Marginellt skillnad, möjligen ärker du att du accelererar långsammare med MTBn.

> har större hjul med mindre roterande massa
Återigen... Hur stor skillnad är det egentligen?

> och är högre växlad.
Men allvarligt? Vet du hur växlar fungerar? Om jag sätter 55-11-växel på min racer, går den fortare automatiskt då?

> Jag förstår inte hur du tänker !
Det är ömsesidigt.

Visst går en racer marginellt snabbare, men det är inte som natt och dag och 10 km/h snabbare av sig själv. När jag kör en bestämd runda (ca 33 km) så kör jag den ungefär 1,5 km/h snabbare på racer (7 kg) än på MTB (11 kg HT) med semislicks. Har du några liknande tester att komma med eller gissar och spekulerar du som 97% verkar göra vad det än gäller på happymtb?

It's not about the bike...

BikerNoob
Stewe skrev:
> Köp ett par:
>
> Continental, Sport Contact, 26x1.3
>
>
>
> och känn hur farten ökar.
>
> (glöm inte att köpa slangar som passar till nya
> däcken :-)

Jag har dom till min mtb ibland, som när jag cykla e vecka på mallis bara asfalt med dom. Funkar fan så mycket bättre än mönstrade mtb däck. Dock hade jag mina i 1,7" för att ha lite mer luftkammare mot punkor och mer komfort

BikerNoob
Hmm om det är så liten skillnad undrar jag varför dom inte kör mtb på touren, dom är ju så mycket coolare!!!

Jag rekommenderar ett par fullpumpade Marathon (köps på cykloteket tex) i första hand, i andra hand ett par nya billiga hjul, det är tveklöst dom två faktorerna som gör störst skillnad för känslan på din cykel.

BikerNoob
JT skrev:
>
> Visst går en racer marginellt snabbare, men det
> är inte som natt och dag och 10 km/h snabbare av
> sig själv. När jag kör en bestämd runda (ca 33
> km) så kör jag den ungefär 1,5 km/h snabbare
> på racer (7 kg) än på MTB (11 kg HT) med
> semislicks. Har du några liknande tester att
> komma med eller gissar och spekulerar du som 97%
> verkar göra vad det än gäller på happymtb?
>

Jag har då kört landsvägslopp på både Racer och slicksförsedd Mtb (VR av alla lopp...) och kan då säga att det där är mumbo när vi börjar prata sträckor som är längre än cykelpendling (33 km platsar nästan inte mao). En racer är ämnad för området, du får mer användning av muskler i bålen vilket avlastar t.ex. lårmusklerna som på en Mtb tar en större del av jobbet för framdrivning.

Att en racer sedan är olämplig för cykelpendling var ju en annan sak, främst för att den är bökigare i låga farter och vid start/stopp. Där är slicksförsedda Mtb mycket bättre, det finns ju en anledning att cykelbud använder vad dom gör.

BikerNoob
Hur sitter ni på era MTB:er egentligen? Muskler i bålen? Jag vill påstå att man sitter helt galet på MTB om det är så stor skillnad mellan sittställningarna. Aerodynamiken gör väldigt mycket mer än kraftutveckligen en annan sittställning skulle ge.

Hur mycket tränade du innan du körde VR på MTB jämför med hur mycket du tränade innan du körde det med racer? Jag har svårt att tro att du körde det på racer först och sedan på MTB. Hur var vädret på de olika VR du jämför med? Var förutsättningarna precis samma?

Jag har kört lvg-lopp i klungor med folk på MTB med slicks i 35-40 km/h-tempo. Menar du att dom hade kört 40-45 om dom haft racer?

BikerNoob
JT skrev:
> Hur sitter ni på era MTB:er egentligen? Muskler i
> bålen? Jag vill påstå att man sitter helt galet
> på MTB om det är så stor skillnad mellan
> sittställningarna. Aerodynamiken gör väldigt
> mycket mer än kraftutveckligen en annan
> sittställning skulle ge.

Hur skall du ha det egentligen? Se ditt inlägg högre upp:
"Har du slicks på MTB så går den precis lika fort som en racer. Alla som säger något annat snackar bara skit. Det är bara en myt att en racercykel pga geometri/luftmotstånd/sittställning skulle göra att den går fortare."
>
> Hur mycket tränade du innan du körde VR på MTB
> jämför med hur mycket du tränade innan du
> körde det med racer? Jag har svårt att tro att
> du körde det på racer först och sedan på MTB.
>

Nä på Mtb först och sedan racer. Kommer aldrig att köra landsvägslopp på mtb igen, av den solklara anledningen av att en Mtb skall användas i skogen alt som "budcykel", skall man köra landsväg skall man göra det på en landsvägscykel (dvs racer)
>
> Jag har kört lvg-lopp i klungor med folk på MTB
> med slicks i 35-40 km/h-tempo. Menar du att dom
> hade kört 40-45 om dom haft racer?

Men nu pratar du toppfart, klart som fan att man kan trampa upp i toppfart på Mtb. Det är dock betydligt svårare att hålla det tempot under längre lopp. Hur många slicksförsedda Mtb-er hittar du under 12 h på VR?

BikerNoob
Stampe skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur sitter ni på era MTB:er egentligen? Muskler
> i
> > bålen? Jag vill påstå att man sitter helt
> galet
> > på MTB om det är så stor skillnad mellan
> > sittställningarna. Aerodynamiken gör väldigt
> > mycket mer än kraftutveckligen en annan
> > sittställning skulle ge.
>
> Hur skall du ha det egentligen? Se ditt inlägg
> högre upp:
> "Har du slicks på MTB så går den precis lika
> fort som en racer. Alla som säger något annat
> snackar bara skit. Det är bara en myt att en
> racercykel pga
> geometri/luftmotstånd/sittställning skulle göra
> att den går fortare."

Jag säger att aerodynamik gör mer för skillnaden och aerodynamikskillnaden mellan en MTB och racer är inte särskilt stor. Sittställningen gör mindre. Inget av dom gör *stor* skillnad.

> > Jag har kört lvg-lopp i klungor med folk på
> MTB
> > med slicks i 35-40 km/h-tempo. Menar du att dom
> > hade kört 40-45 om dom haft racer?
>
> Men nu pratar du toppfart, klart som fan att man
> kan trampa upp i toppfart på Mtb. Det är dock
> betydligt svårare att hålla det tempot under
> längre lopp. Hur många slicksförsedda Mtb-er
> hittar du under 12 h på VR?

Nej, jag pratar inte toppfart. Jag pratar snitthastighet. Senast för bara ett par veckor sedan körde jag Cykel City Gran Fondo där jag låg i samma klunga som en kille som körde MTB med slicks. Vi snittade ca 34 km/h på rätt kuperad bana första 11 milen och han hade inga som helst problem att hänga med. Sedan stannade jag i en depå så jag vet inte hur det gick för honom men jag tror inte han hade några större problem att hänga med på sin "långsamma" MTB.

BikerNoob
fan JT tänk vad som skulle hända om du satte dig på en racer, du verkar ju grymt snabb.. ställ en mtb och en racer sida vid sida och titta på dom framifrån så ser du hur stor skillnad det är på ytan mot vinden.. titta sedan från sidan igen och se hur stor skillnad det är mellan sadelhöjd och styrhöjd..
i 40km/h går 90% av energin åt att trycka undan luft.. luftmotståndet gör STOR skillnad.

BikerNoob
Ja, oj, vilken skillnad det är. Ni har ju helt rätt.

mtb_racer_front.jpg

mtb_racer_side.jpg

MTB:
Sadelhöjd över marken: 106 cm
Styrhöjd över marken 102 cm
Sadel över styret: 106-102 = 4 cm
Sadelspets till styre: 59 cm

Racer:
Sadelhöjd över marken: 102 cm
Styrhöjd över marken: 94 cm
Sadel över styret: 102-94 = 8 cm
Sadelspets till styre: 59 cm

Det är ju hela 4 cm skillnad. Att jag inte visste att det var 4 cm skillnad innan jag gav mig in i den här diskussionen, då hade jag aldrig argumenterat på det sätt jag gjort.

Eller oxå så är 4 cm mindre än hur mycket överkroppen rör sig när man cyklar. Eller mindre än hur mycket överkroppen sänks om du böjer arbågarna en halv grad mer. Eller mindre än hur mycket styret hade sänkts om jag vänder på styrstammen på MTB:n.

Hur sitter ni egentligen på er MTB:er? Eller sitter ni nere i bocken i 30 mil på vätternrundan?

Vilken tur att ni var ihärdiga att idiotförklara mig för nu har ni verkligen visat mig ljuset!

BikerNoob
Alltså jag menade inte att idiotförklara dig även om det kanske lät så, vi kanske får enas om att vara oeniga, men visst är det så att om man sitter i bocken so hänger man lite lägre än mtb-styret. Dessutom så sitter man ju oftast med händerna (jag iaf) på bromsreglagen på racern vilket borde öka avståndet 59cm lite till.. men som sagt vi tycker olika.

no offence JT

och jag var ärlig med att du verkade snabb...

snygga hojar förresten

BikerNoob
(med risk för att upprepa vad någon annan sagt, orkar inte läsa alla inlägg, usch vad lat jag är)

Ett par Conti Sport Contact är helt underbara, men det är i kombination med en stationär pump med manometer. Det ska vara c:a 6 bars tryck i dessa däck och du kommer att flyga fram i jämförelse med nu!

Om ett år har du skaffat en lvg när du upptäckt tjusningen med att pumpa riktiga landsvägsdäck till 8 bar och sedan ligga och mata asfalt på väg till jobbet i hög hastighet:-)

Tillbaka
Topp