Bikes vs Cars app

jakob-s

Medlem
Bikes vs Cars app
Vill tipsa om två projekt som jag varit med och utvecklat iom lanseringen av Bikes vs Cars dokumentären.
http://www.bikes-vs-cars.com/app som i sin tur rapporterar sin data till https://bikedataproject.org.

Tanken med appen och Bike Data Project, är att tillsammans samla cykeldata för stadsplanerare och politiker att ta del av. Appen är inte tänkt att vara en träningsvän utan snarare ett verktyg för kommunikation och politisk påverkan. Tillsammans kan vi göra skillnad och spara på vår miljö världen över.

Hoppas ni är sugna på att använda appen!
Snart kommer mer nyttig statistik på Bike Data Project siten.

Bikes vs Cars app
Det är säkert jättebra, men jag är skeptisk av mig. Vad är det stadsplanerare inte vet som de ska få reda på genom ännu en kartläggning? Är inte detta bara för att politiker ska kunna säga att dom gör något utan att egentligen ta tag i frågan och börja förändringen av infrastrukturen i staden. Alla som har varit cyklister ett kort tag skulle kunna berätta för politiker och stadsplanerare vad som behövs. Det behövs inte appar, det är fungerande cykelvägnät som underhålls. De får gärna följa med mig på en tur genom stan så ska jag berätta varför cyklister förfäras av hur lite tanke som läggs på oss.

Bikes vs Cars app
Kul men tänk på vilken enorm mängd data som t.ex. Strava redan sitter på.
Behövs det verkligen ännu en app, vore det inte bättre med ett samarbete?

Bikes vs Cars app
Tanken är väl att man ska logga när man cyklar till affären eller jobbet som inte alla loggar med sina träningsappar. bikes vs cars app är föredömligt enkel, en knapp starta och en avsluta.

Bikes vs Cars app
Jag har en fråga som ni säkert har tänkt på. Hur stor del av ett områdes cyklister måste använda en sådan app för att den inte bara skall visa att nästan ingen cyklar? Hur många cyklade till jobbet på winter bike to work day och hur många gjorde det enligt evenemanget? Sådana här arrangemang kan bara svara på hur en liten icke slumpmässig andel av ett områdes cyklister rör sig. Det är tyvärr inte mycket att planera infrastruktur utifrån.

Bikes vs Cars app
Eller så kan man strunta i att måla fan på väggen och prova. Går det så går det.

Politiska beslut måste fattas även när beslutsunderlagen är bristfälliga, och då får de grundas på vad som verkar rimligast. Då kan appen spela roll.

Jag provar.

Bikes vs Cars app
Vad kul att några av er redan känner till appen och kanske till och med använder den!
Det finns många appar på marknaden, majoriteten är enligt min mening riktigt dåliga.
De som cyklar och är inbitna har ofta sina favoritappar, de jag använt mig av har haft sin fokus på det personliga planet snarare än det globala där vardagscyklingen och pendlingen kan komma att förändra vår värld.

För de personer som hellre använder sig av appar har vi idag stöd för att donera sin cykeldata från Moves, detta kan göras på https://bikedataproject.org.
Vi siktar på att ha import från flera cykel och motions appar som t.ex. Strava och Runkeeper inom närmsta veckan.

Bikes vs Cars app
Jag önskar mig en en tillhörande widget för att starta och stoppa appen. Alternativt import från strava och framförallt Google Fit. Går det att lösa en import från Fit skulle man inte ens behöva starta Bikes vs Cars.

Bikes vs Cars app
wallander skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag önskar mig en en tillhörande widget för att
> starta och stoppa appen. Alternativt import från
> strava och framförallt Google Fit. Går det att
> lösa en import från Fit skulle man inte ens
> behöva starta Bikes vs Cars.

Något sådant tycker jag också vore utmärkt. Jag har väääldigt svårt att komma ihåg att starta eller stanna appar när jag motionerar. Så, varför inte använda nfc taggar för att starta och stanna apparna. Sätt en tagg på cykeln och det sköter sej själv om man vill.

Bikes vs Cars app
Det var säkert här på happy jag såg det först, men den här länken förtjänar att visas igen:
http://urplay.se/Produkter/185490-U...staden?play_category=föreläsningar+och+debatt
Man kanske ska ta sig tiden att faktiskt observera beteendet ett tag, inte bara lite på appar eller såna där slangar över vägen som räknar antalet bilar.
Det är nog inte så svårt att designa cykelvägar egentligen, men det krävs nog att de som ska göra det använder cykel dagligen som (enda) färdmedel, gärna minst sex månader i sträck.

Bikes vs Cars app
frippegubben skrev:
> Det var säkert här på happy jag såg det
> först, men den här länken förtjänar att visas
> igen:
> http://urplay.se/Produkter/185490-UR-Samtiden-Stad
> sbyggnadsdagen-2014-Den-urbana-cykelstaden?play_ca
> tegory=f%C3%B6rel%C3%A4sningar+och+debatt
> Man kanske ska ta sig tiden att faktiskt observera
> beteendet ett tag, inte bara lite på appar eller
> såna där slangar över vägen som räknar
> antalet bilar.
> Det är nog inte så svårt att designa
> cykelvägar egentligen, men det krävs nog att de
> som ska göra det använder cykel dagligen som
> (enda) färdmedel, gärna minst sex månader i
> sträck.

+1000 på det. För vem skulle komma på att ställa betonggrisar på bilvägen, lyktstolpar i körbanan och avsluta en körbana tvärt utan möjlighet att vända?

Bikes vs Cars app
oxr skrev:
> Eller så kan man strunta i att måla fan på
> väggen och prova. Går det så går det.

Det. Går. Aldrig.

Bikes vs Cars app
oxr skrev:
> Eller så kan man strunta i att måla fan på
> väggen och prova. Går det så går det.
Nu ställde jag en intresserad fråga med frågetecken och allt. Och frågan kvarstår, om en procent av cyklisterna använder denna och den procenten är allt annat än slumpmässig så kan det bli mer fel än rätt. Annars är risken att om några år satsas hela Trafikverkets cykelbudget på en enkelriktad cykelbana från Sälen till Mora. Så har man gjort någon analys av hur många och vilka användare man behöver?

Bikes vs Cars app
HåkanB skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så kan man strunta i att måla fan på
> > väggen och prova. Går det så går det.
> Nu ställde jag en intresserad fråga med
> frågetecken och allt. Och frågan kvarstår, om
> en procent av cyklisterna använder denna och den
> procenten är allt annat än slumpmässig så kan
> det bli mer fel än rätt. Annars är risken att
> om några år satsas hela Trafikverkets
> cykelbudget på en enkelriktad cykelbana från
> Sälen till Mora. Så har man gjort någon analys
> av hur många och vilka användare man behöver?

@HåkanB
Statistik bör alltid granskas och kvalitén av datan ska självklart tas i beaktning.
Självklart ska beslutsfattande baseras på mer än en datakälla. Datan kommer att kunna ge någon typ av information från första metern, men vid fler trackade meter får vi såklart mer värdefull data. Min förhoppning är såklart att datan kommer bli värdefull, samtidigt som vi visar att det finns många cyklister som vill hjälpa till att förbättra vår värld.

Bikes vs Cars app
Jag fattar inte hur stadsplanerare tidigare kunnat bygga hyfsad infrastruktur för bilar. Helt utan att bilister trackat sina resor med appar. Måste varit ett under att dom lyckades.

Bikes vs Cars app
Luktapåblommorna skrev:
> Jag fattar inte hur stadsplanerare tidigare kunnat
> bygga hyfsad infrastruktur för bilar. Helt utan
> att bilister trackat sina resor med appar. Måste
> varit ett under att dom lyckades.

Hehe, du bör ta en tur till bion och se filmen.
Om de haft appar kanske världen hade fungerat?

Bikes vs Cars app
Hehe, jag har sett filmen. Bike Data Project är sponsrat av Malmö Stad och Region Skåne enligt sidan. Antar att det då är dom som vill använda sig av informationen och inte Sao Paulo.
Och ja, gör som i filmen, ta bort några pakeringsplatser och måla röda cykelfält på stora tvåfiliga vägar i Malmö. Då skulle jag tro på att det finns någon som verkligen vill göra något.
Fixa en politiker som säger att bilisterna förpestar var luft och gör oss sjuka. En politiker som pratar om trafikmaktordningen. Hur stor andel av trafikbudgeten går till bililster i förhållande till cyklister?

Jag använde cykelrapporten som jag tyckte var ett bra projekt om det hade varit förankrat i kommunerna. Nu vet jag inte hur mycket det används längre, mer än att de cykelvägar jag cyklat på de senaste 2,5 åren inte har åtgärdats där det behövs.

Senast ändrad:
Bikes vs Cars app
Glömde naturligtvis att tracka igår när jag cyklade hem.
Bättre ordning idag.
Rätt kul moralisk feedback i form av Co2 och Olje -statestik.

Jag kommer att bli odräglig i fikakön...

Bikes vs Cars app
Luktapåblommorna skrev:
> En
> politiker som pratar om trafikmaktordningen. Hur
> stor andel av trafikbudgeten går till bililster i
> förhållande till cyklister?

Tankar som liknar dessa finns redan då det gäller snöröjningen:

"Tummen upp för jämställd snöröjning

Plogat för bilarna men hinderbana på trottoaren. Så ska det inte längre se ut tänker sig många kommuner som vill införa genusmedveten snöröjning.
Uppdaterad kl 11:06, 24 februari 2015

Karlskoga var uttalat först, men Umeå kommun anser sig ha tänkt jämställt under flera års tid.

– Vi har en högre standard på gång- och cykelvägar än vi har på gator och vi har en högre standard på kollektivstråken än vad vi har på lokalgatorna, säger kommunens gatudriftchef Torbjörn Sandberg.

Eftersom forskning visar att kvinnor går, cyklar och reser kollektivt i större utsträckning än män kan man se att prioriteringen kommer kvinnorna till gagn."

http://mobil.svd.se/nyheter/tummen-upp-for-jamstalld-snorojning_svd-4357731

Bikes vs Cars app
Jag tog hem och testade appen igår. Känns som lite fler måste använda den för att det ska bli någon intressant data. Igår mer än fördubblade jag totala distansen i min stad.. :) Men lite kul att man kan se sin egen och stadens totala sträcka.

Bikes vs Cars app
Sådär, nu donerar jag km från Strava.

Fast måste man flagga pendlingsmilen på något sätt eller tar den allt från Strava (jag loggar ju även finrundor, mtb och träningspass med Strava)?

Bikes vs Cars app
jakob-s skrev:
>
> Nu finns möjlighet att donera sin data från
> RunKeeper och Strava.

Är ni intresserade av träningsdata då det bara är det jag loggar? Undrar om det finns något värde av att ladda upp mina turer i skogen eller ute på landsvägarna. :)

Bikes vs Cars app
Precis som du säger zzingo, det krävs mer än att en är ute och cyklar. Men en är bättre än ingen! Tröskeln för andra att komma in och hjälpa till när andra använder appen är såklart mindre.
Du får se till att dina nära och kära också börjar tracka helt enkelt ;)

Just nu har vi samlat in >18000 turer på drygt två veckor, många av turerna är från Sverige. Men USA och Thailand börjar växa.

All cykeldata är intressant, oavsett om den är cyklad på väg eller i skog.
Hastigheter, sträckor och service säger mycket om vilken typ av cykling det är, och är enkla att filtrera ut om det är data som inte passar in i det man vill undersöka t.ex.

Garmin Connect har tyvärr inte ett öppet API, utan man betalar en kostnad men är definitivt värt att titta närmare på om många använder Connect.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp