Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Tack för att du avslöjade myglet med att beställa flera saker i samma paket.
Så nu kastar du in en helt ny parameter som gör att diskussionen som handlar om inköp av EN kedja (se inlägget högre upp i tråden) blir till något helt annat. Varför "glöms" alltid frakten bort när priset hos tysken ska jämföras med en LBS? Varför är det så farligt att jämföra korrekt?

Bikester omstartar?
Ja, enda gång jag behöver går till LBS är när något helt oväntat går sönder eller tar slut. Kedjor, slang och däck är enkelt att har på hemmalaget och att köpa icke-separat.

EDIT: glömde att jag dock har tur att har en familj med många cyklar som jag har lyckats att standardisera någorlunda.
Det är självklart bra att kunna köpa en kedja lokalt till dubbla priset om man behöver. Inget fel på det. (Förutom att det tydligen är svårt för dem att gå runt trots priset)

Jag veckohandlar inte på Preem bara för att det är billigare att köpa en mjölk för dubbla priset än att ta bilen till Ica och köpa bara en mjölk.

Bikester omstartar?
Så nu kastar du in en helt ny parameter som gör att diskussionen som handlar om inköp av EN kedja (se inlägget högre upp i tråden) blir till något helt annat. Varför "glöms" alltid frakten bort när priset hos tysken ska jämföras med en LBS? Varför är det så farligt att jämföra korrekt?

För att folk som är van att beställa hos tysken aldrig beställer en enda kedja.

Det går inte att jämföra korrekt. Om enda man behöver köpa till cyklingen i några månader är en kedja så blir frakten dyr. Jag behöver mycket mer och då är frakten är frakten försumbar på prisskillnaden av cykelgrejerna.

Bikester omstartar?
Farligt?Ingen har glömt frakten och ingen behöver ha det förklarat för sig. Döm inte andra efter dig själv.

Gå tillbaka i tråden och läs så slipper du skriva allt en gång till.

Bikester omstartar?
För att folk som är van att beställa hos tysken aldrig beställer en enda kedja.

Det går inte att jämföra korrekt. Om enda man behöver köpa till cyklingen i några månader är en kedja så blir frakten dyr. Jag behöver mycket mer och då är frakten är frakten försumbar på prisskillnaden av cykelgrejerna.
Klart det går att jämföra korrekt om man vill. Nu handlar diskussionen om EN kedja och inget annat.

Bikester omstartar?
Farligt?Ingen har glömt frakten och ingen behöver ha det förklarat för sig. Döm inte andra efter dig själv.

Gå tillbaka i tråden och läs så slipper du skriva allt en gång till.
Här har du ursprungsinlägget som mitt svar med fraktpriserna handlade om: https://happyride.se/forum/threads/bikester-omstartar.3698895/post-4452844
Det enda jag gjorde var att lägga till fraktpriserna så att totalkostnaden blev tydlig. Men det var tydligen ett "mygeltrix" enligt dig.

Bikester omstartar?
Du vinner. Nu kommer vi att köpa den dyra kedjan på lbs fast det i verkligheten är billigare att köpa den på r2.

Du lurade oss med ditt listiga mygeltrix.
Så att posta korrekta priser är att mygeltrixa? Jag har inte förordat varken LBSen eller tyska webbutiker i den här diskussionen. Du övertolkar och blir arg helt i onödan. Handla på r2 du så blir du garanterat nöjd. Lycka till!

Bikester omstartar?
Här har du ursprungsinlägget som mitt svar med fraktpriserna handlade om: https://happyride.se/forum/threads/bikester-omstartar.3698895/post-4452844
Det enda jag gjorde var att lägga till fraktpriserna så att totalkostnaden blev tydlig. Men det var tydligen ett "mygeltrix" enligt dig.
Ja, du är oärlig när du påstår att någon pratar om att köpa hem enbart en kedja. Det är ett exempel. Förstår du?

Återigen. Ingen är omedveten om frakten. Vi är inte idioter.

Bikester omstartar?
En LBS ligger per definition nära (LBS = lokal cykelhandlare) och jag har därför inga problem att gå eller cykla dit.
Vilken tur. Då slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte handlar hos någon LBS, för jag har ingen som uppfyller det villkoret.

Och jag lägger hellre solljustid (dvs butikers öppettider) på att cykla än att åka omvägar till icke-LBSer så kan man i lugn och ro sitta på kvällen och beställa det man faktiskt vill ha istället för det som råkade finnas i lager. Dessutom slipper jag betala för bilen (ca 2 mil omväg att åka via närmaste, rätt dåliga LBS). Det finns ju en separat biltråd men ett stalltips är att du måste ha en väldigt billig bil för att köra 2 mil till en totalkostnad som understiger 69 kr.

Edit: Om man pratar om faktiska kostnader som folk ofta missar så är det ju inte den listade fraktkostnaden på online-handel utan tvärtom kostnaden att åka till en fysisk butik.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Vilken tur. Då slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte handlar hos någon LBS, för jag har ingen som uppfyller det villkoret.

Och jag lägger hellre solljustid (dvs butikers öppettider) på att cykla än att åka omvägar till icke-LBSer så kan man i lugn och ro sitta på kvällen och beställa det man faktiskt vill ha istället för det som råkade finnas i lager. Dessutom slipper jag betala för bilen (ca 2 mil omväg att åka via närmaste, rätt dåliga LBS). Det finns ju en separat biltråd men ett stalltips är att du måste ha en väldigt billig bil för att köra 2 mil till en totalkostnad som understiger 69 kr.

Jag gissar dock att du inte heller skulle behöva en HG-54 kedja.

Bikester omstartar?
Tänkte från webshopparna. Här har du facit:

Nya Bikester: 262 kr + 59 kr frakt, totalt: 321 kr
Rose: 155,33 kr + 100 kr frakt, totalt 255,33 kr
LBS: 242 kr
Eh... LBS att besöka 2 timmar bort, och sedan hem (av ditt liv...) med bil är inte 0 kr... Det är ju inte "frakt", men iaf en kostnad som lätt blir, tja, "100" kr. Minst, även med ett ägg på pedalen och en stockholmare som kör

Bikester omstartar?
Inte betalar jag något för att gå eller cykla till min LOKALA cykelhandlare. Inte heller får jag löneavdrag eller missar någon inkomst p.g.a. besöket. Hela grejen med att jämföra priser är att göra det rättvist, dvs. totalsumman för inköpet inte mygla undan en rätt stor del av kostnaden för att få det att låta billigare.
Och hela "grejen" med den här tråden är ju att med wesports och andra liknande maxi-typer finns det inte längre några lbs kvar att promenera till om du inte bor i storstaden

Bikester omstartar?
Eh... LBS att besöka 2 timmar bort, och sedan hem (av ditt liv...) med bil är inte 0 kr... Det är ju inte "frakt", men iaf en kostnad som lätt blir, tja, "100" kr. Minst, även med ett ägg på pedalen och en stockholmare som kör

Ja, du vekar ha fattat poängen med mitt ursprungliga inlägg och hela grejen med att jämföra korrekt och rättvist och inte dölja delar av totalkostnaden. Om du måste åka två timmar så ska du absolut lägga till resekostnaderna för resan (både dit och hem) om du har såna.

Bara för att vara tydlig så lade jag till fraktkostnader till en annan persons post för att göra jämförelsen mer korrekt och rättvis. Detta för att påvisa att "nya" Bikester var ännu dyrare än vad som framgick i det ursprungliga inlägget. Men någon läste bara "LBS" och gick igång på alla cylindrar och sedan spårade det ur.

Bikester omstartar?
Och hela "grejen" med den här tråden är ju att med wesports och andra liknande maxi-typer finns det inte längre några lbs kvar att promenera till om du inte bor i storstaden
Nej, tyvärr blir det väl så. Som tur är finns det fortfarande en hel del bra webbutiker som i alla fall jag har varit nöjd med, t.ex. Bike24, BikeInn, Bike-Discount, R2, All4cycling, Rose, Cycles et Sports + olika klädtillverkares egna webshoppar (Castelli, Santini, Rapha, Alé Cycling), mfl.

Bikester omstartar?
Tonen i tråden låmnar en del i övrigt att önska. Tyvärr.

För övrigt köper jag nog +90% av allt jag handlar, förutom matvaror och drivmedel, online. Detta inkluderar exempelvis kläder. Enklare, billigare, långt bättre utbud. Samma par jeans som kostar 1050 i affären reas just nu ut på Amazon för 179. Jag vore privatekonomiskt korkad om jag handlade lokalt.

Nu är det väldigt synd att Bikester blivit Cykelkraft, men jag har hittat lite (för mig) nya handlare nere i Europa, så det går nästan på ett ut. Senaste är Alltricks. Klockrena, och ännu så länge överkomlig frakt även vid mindre inköp.

Bikester omstartar?
Nja. Finns en stor i Borlänge och 3 i Falun. Så visst finns dom utanför Stockholm.
Det beror ju lite på vad man menar med lbs också. I många mindre städer tror jag Team Sportia, Intersport och liknande nog har tagit över marknaden, eller kanske snarare tagit över de fristående sportaffärer som tidigare också var ortens lbs.
Här i ”cykelstaden” Uppsala finns det iaf gott om renodlade lbs också, jag har faktiskt 2 st inom 2 minuters gångavstånd hemifrån.

Bikester omstartar?
Det beror ju lite på vad man menar med lbs också. I många mindre städer tror jag Team Sportia, Intersport och liknande nog har tagit över marknaden, eller kanske snarare tagit över de fristående sportaffärer som tidigare också var ortens lbs.
Här i ”cykelstaden” Uppsala finns det iaf gott om renodlade lbs också, jag har faktiskt 2 st inom 2 minuters gångavstånd hemifrån.
Jag räknar bara ”riktiga” LBS nu. Sedan är ju området väldigt cykel orienterat så kanske inte representativt för andra delar av landet.
LBS fyller en funktion då kedjorna ofta bara har det mest basala i utbudet. Försök köpa en FF hjälm eller AXS batterier på XXL/Team sportia/stadium osv. Bara sådan sak som cykel skor utan SPD (vanliga platta) kan saknas eller finnas i 1 modell.

Bikester omstartar?
Jag räknar bara ”riktiga” LBS nu. Sedan är ju området väldigt cykel orienterat så kanske inte representativt för andra delar av landet.
LBS fyller en funktion då kedjorna ofta bara har det mest basala i utbudet. Försök köpa en FF hjälm eller AXS batterier på XXL/Team sportia/stadium osv. Bara sådan sak som cykel skor utan SPD (vanliga platta) kan saknas eller finnas i 1 modell.
Den typen av lbs har ju aldrig heller funnits i mindre städer, marknaden är för liten. Det som möjligtvis funnits utöver ”allsportaffärer” är mindre cykelverkstäder för vardagscyklar, men de strök ofta med under 90-talet eller tidigt 2000-tal. I större städer där det cyklas mycket lever de vidare, ex.vis de jag har i mitt grannskap är sådana.

Bikester omstartar?
jag vet inte ifall jag kände mig mest lurad då min lbs sålde mig sp41 hölje för 100kr/metern och 100kr för en vajer.

Eller då andra lbsen tog 300kr för att linda ett styre.

Oavsett så är det ingen shopping från dom längre :)

Bikester omstartar?
Precis. Lbs finns men sannolikheten att man kan fylla upp kombin med diesel och köra dit och köpa nåt specifikt utan förvarning är låg.
Jag har en några mil bort som med tur har lite Shimano grejor och sen finns sportia/giganten. Har de det man behöver akut så är det så klart bara att betala.

Bikester omstartar?
Precis. Lbs finns men sannolikheten att man kan fylla upp kombin med diesel och köra dit och köpa nåt specifikt utan förvarning är låg.
Jag har en några mil bort som med tur har lite Shimano grejor och sen finns sportia/giganten. Har de det man behöver akut så är det så klart bara att betala.
Jag är i samma sits, ca 2,5 mil till Sportson Helsingborg/Väla med dieselbilen.
Har än så länge klarat mig utan dem, men dagen jag måste köra dit för mek- eller komponenthjälp kommer kostnaden att mentalt bokföras på boendekontot.

Bikester omstartar?
Diesel (= öl + cola) går väl utmärkt att cykla på?

Nej, det cyklas dåligt med kolsyra i magen. I enda tävling jag har deltagit i i hela mitt liv, SSSM, fanns det ett vätskekontroll med öl halvvägs. Det fanns ingen läsk till sonen, så han drack bara vatten. På första riktiga stigning behövde många stiga av pga seriös ont i magen, vi kunde cykla förbi dom (innehåll min alkoholfria öl mindre kolsyra?).

Bikester omstartar?
sen tycker jag personoligen inte att det är nåt fel på bikeshop när man hittar nåt på kampanj. Det verkar vara delade meningar om den.

jag har någongång handlat på cykelkraft också och det har funkat bra. Det är mest fejkpriserna (fejk nedsatt) där som jag stör mig på där.

Bikester omstartar?
Oj Oj Oj, vilken besvikelse och antiklimax. Jag har handlat på bikester av den enkla anledningen att de varit ett alternativ till typ cykelkraft/cykloteket. Ibland har man kunnat fynda ordentligt och inte behövt skicka från deutchneyland, men nu känns den vägen helt stängd.

Nåja, livet går vidare men jag har ytterst svårt att se hur bikester ska kunna generera några stålar till sin nya ägare.

Tillbaka
Topp