Bil Vs Cykel

Moog

Ny medlem
Bil Vs Cykel
Hej alla!
Jag har läst här ett tag och mitt intresse/kunskap har ökat mycket tack vare denna sida. Bygger en egen racer pga denna sida. Det tackar jag för! Dock hade jag hoppats att mitt första inlägg skulle handla om något roligare.

Brorsan krockade med en bil tidigare idag. Bilen gjorde en vänstersväng och B han inte stanna/väja.
Han träffade höger framflygel och krossade framrutan. Verkar ha klarat sig under omständigheterna rätt så bra ändå - öm axel samt sträckning i nacken. Nu är han på sjukhuset.
Det jag undrar lite över är fortsättningen. Polisen sa att de gör en "minnesanteckning", eftersom det var en olycka. Lite funderingar jag har.
Blir det automatiskt en polisanmälan?
Om inte, finns det någon anledning att göra en?
Vad blir påföljderna för sådant?

Obs, jag skriver inte för att döma någon här. Alla kan göra misstag. Jag är mest ute efter lite
funderingar/egna erfarenheter från er.

Ta det lugnt där ute vid bilarna :S

//Mogge

Senast redigerad av en moderator:
Bil Vs Cykel
Jag råkade ut för precis samma sak fast på MC. En gubbe gjorde vänstersväng mitt framför mig, och hade ingen chans att bromsa. Körde rakt in i sidan vid bakhjulet på en Volvo-kombi. Tog många år att repa mig och är ännu inte helt hel.

Jag fick också samma "info" från polisen. Jag hade tillräckligt att göra med försäkringsbolaget och f-kassan samt med mig själv. Polisen trodde jag skulle mala på av sig självt med tanke på vad de sagt. Men inget hände. Efter 8 månader kollade jag upp med polisen. Då fick jag reda på att jag skulle gjort polisanmälan inom 6 månader. Hade fått honom fälld för vårdslöshet i trafik och därmed fått ersättning. Men var för sent ute.

Så polisanmäl direkt!

Bil Vs Cykel
Tackar!

I mitt tycke är det bilisten som gjorde fel - vi ska rakt fram, han gör en vänstersväng.

Men åsikter får gärna komma från folk med erfarenhet/kunskap från båda håll: Att bilisten hålls ansvarig eller att cyklisten får skulden.

(Synt har aldrig varit min grej=) )

//Mogge

Bil Vs Cykel
Ok, Tack för den infon. Ska visa brodern den här tråden sen så får han bestämma hur han vill göra därifrån.

MightyMike skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag råkade ut för precis samma sak fast på MC.
> En gubbe gjorde vänstersväng mitt framför mig,
> och hade ingen chans att bromsa. Körde rakt in i
> sidan vid bakhjulet på en Volvo-kombi. Tog många
> år att repa mig och är ännu inte helt hel.
>
> Jag fick också samma "info" från polisen. Jag
> hade tillräckligt att göra med
> försäkringsbolaget och f-kassan samt med mig
> själv. Polisen trodde jag skulle mala på av sig
> självt med tanke på vad de sagt. Men inget
> hände. Efter 8 månader kollade jag upp med
> polisen. Då fick jag reda på att jag skulle
> gjort polisanmälan inom 6 månader. Hade fått
> honom fälld för vårdslöshet i trafik och
> därmed fått ersättning. Men var för sent ute.
>
> Så polisanmäl direkt!

Bil Vs Cykel
Hoppas allt går bra!
Snyggt nick:
Klassiker mini:
mini.jpg ht=339

Och varför inte prodigy:
pro.jpg ht=378

Tillbaka
Topp