Bila bort en skuld

Bila bort en skuld
Skulle vara perfekt med en tullstation på motorvägsbron (E6) i Kungälv, för det är trängsel där på morgonen, alla som passerar får betala. Sedan kan kommunen införa lägre avgifter till sina invånare, bygga nya cykelbanor, rusta upp gator och torg och dylika saker.
JÄTTEBRA för oss som bor här.......Eller?

Men det är ju klart att Göteborg kan göra så dom behöver ju mer pengar i fina stan.

Vad jag har förstått så kan man passera Stockholm utan att behöva betala, stämmer det?
Göteborg kan du inte köra förbi på E6an utan att bli straffad, så vida du inte kör natt-trafik.

Bila bort en skuld
Kör du Essingeleden förbi Stockholm är det än så länge avgiftsfritt. Men de verkar vara sugna på att få folk att köra genom city istället, det diskuteras att lägga till även där.

Bila bort en skuld
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör du Essingeleden förbi Stockholm är det än
> så länge avgiftsfritt. Men de verkar vara sugna
> på att få folk att köra genom city istället,
> det diskuteras att lägga till även där.

Jag tror de fått iden från oss tyvärr.

Bila bort en skuld
Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör du Essingeleden förbi Stockholm är det
> än
> > så länge avgiftsfritt. Men de verkar vara
> sugna
> > på att få folk att köra genom city
> istället,
> > det diskuteras att lägga till även där.
>
> Jag tror de fått iden från oss tyvärr.

Nu har vi ju haft trängselskatt/avgift i sådär 7 år redan så..

Röstar på dubbel bensinskatt istället för dyra system och trubbiga instrument att styra trafik.

Bila bort en skuld
Ska inte va trafik gm sthlm. Runt 20 spänn essingeled, 40 spänn stan. Enkelt, marknadsmässigt. Märkligt nog verkar så många bilister vara för planekonomi.

Bila bort en skuld
mn skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kör du Essingeleden förbi Stockholm är det
> > än
> > > så länge avgiftsfritt. Men de verkar vara
> > sugna
> > > på att få folk att köra genom city
> > istället,
> > > det diskuteras att lägga till även där.
> >
> > Jag tror de fått iden från oss tyvärr.
>
> Nu har vi ju haft trängselskatt/avgift i sådär
> 7 år redan så..
>
> Röstar på dubbel bensinskatt istället för dyra
> system och trubbiga instrument att styra trafik.

Jag menade att ha tullar på genomfartslederna. I Göteborg är det ju faktiskt ingen trängselskatt i och med att placeringen är gjord efter högsta möjliga intäkt snarare än minskad trafik. En lockande skattkista för alla lokalpolitiker och nu har dörren öppnats för det.

Bila bort en skuld
Carl A skrev:
> Ska inte va trafik gm sthlm. Runt 20 spänn
> essingeled, 40 spänn stan.

Men det räcker inte med det, för att få ned trafiken behövs det även fler tull-snitt innanför de nuvarande gränserna.
Det skulle inte vara svårt att sätta tullar även på: Västerbron, Slussen och Centralbron

/Håkan

Bila bort en skuld
Jag tycker att man i Gbg borde ha "tullar" tätt, tätt inne i stan. Man ska inte kunna köra mer än ca 1000-1500 m (i en riktning) inne i centrala stan utan att passera en "tull". Naturligtvis placerade i zoner så att det inte finns smitvägar.

Dessutom kan man i ett sånt finmaskigt system ha en taxedifferentiering. En passering i de mest centrala delarna kanske skulle kosta 50 kr när det är högtaxa (rusningstrafik), medan 20-25 kr är lämpligare lite längre ut.

Med en taxeuppräkning vart femte år baserat på t ex konsumentprisindex.

Däremot tycker jag inte det är ett problem att genomfarten avgiftsbeläggs. Den trafiken bidrar lika mycket till trängsel och utsläpp. Även om man kan diskutera varför avgifterna finns.

De borde hur som helst höjas kraftigt, alldeles oavsett om man bygger ett finmaskigare nät eller har kvar dagens enkelzon.

Bila bort en skuld
Är det inte enklare att helt enkelt förbjuda privatbiltrafik mellan vissa klockslag och i vissa områden? Om man verkligen måste åka bil dit och då kan man ta en taxi.

Bila bort en skuld
Det vore ju som sagt enklare att höja bränsleskatten, för det dyrare att köra bil, inte att äga som det i många fall är nu.

Bila bort en skuld
Inte för att jag kör några sträckor att tala om men nog skulle väl höjd bränsleskatt slå hårdare mot de som måste köra bil, dvs lantisar, än de som okynneskör sin stora SUV till kontoret för att det är bekvämare än att ta cykeln eller kollektivtrafiken.

Priset på bränsle skulle ju behöva höjas riktigt jättemarkant för att motsvara trängselavgift för de som bara har 1-2 mil till jobbet.

Bila bort en skuld
DrEnglund skrev:
> Priset på bränsle skulle ju behöva höjas
> riktigt jättemarkant för att motsvara
> trängselavgift för de som bara har 1-2 mil till
> jobbet.

För att inte tala om de två familjer som bor en bit ner på gatan här, som kör 1 resp 2 barn 500 meter enkel väg till skolan. Varje dag. Sen åker de hem och parkerar igen och bilarna står oftast kvar resten av dagen.

Bila bort en skuld
DrEnglund skrev:
> Inte för att jag kör några sträckor att tala
> om men nog skulle väl höjd bränsleskatt slå
> hårdare mot de som måste köra bil, dvs
> lantisar, än de som okynneskör sin stora SUV
> till kontoret för att det är bekvämare än att
> ta cykeln eller kollektivtrafiken.
>
> Priset på bränsle skulle ju behöva höjas
> riktigt jättemarkant för att motsvara
> trängselavgift för de som bara har 1-2 mil till
> jobbet.

Detta eviga "stackarna på landet som mååååste köra bil"... Inte har de särskilt drivmedelssnåla bilar i regel (källa saknas).... Nu är det ju så att bor man på landet så kostar vissa saker mer och andra mindre precis som i stan. Men MÅSTE köra bil det är ett bekvämt argument. Dubbla bensinpriset, alla får bidra.

Bila bort en skuld
mn skrev:
> DrEnglund skrev:
> -----
> > Inte för att jag kör några sträckor att
> tala
> > om men nog skulle väl höjd bränsleskatt slå
> > hårdare mot de som måste köra bil, dvs
> > lantisar, än de som okynneskör sin stora SUV
> > till kontoret för att det är bekvämare än
> att
> > ta cykeln eller kollektivtrafiken.
> >
> > Priset på bränsle skulle ju behöva höjas
> > riktigt jättemarkant för att motsvara
> > trängselavgift för de som bara har 1-2 mil
> till
> > jobbet.
>
> Detta eviga "stackarna på landet som mååååste
> köra bil"... Inte har de särskilt
> drivmedelssnåla bilar i regel (källa saknas)....
> Nu är det ju så att bor man på landet så
> kostar vissa saker mer och andra mindre precis som
> i stan. Men MÅSTE köra bil det är ett bekvämt
> argument. Dubbla bensinpriset, alla får bidra.

Hoppas på sarkasm i mn´s ovanstående inlägg, om inte, så kan man lätt misstänka arrogans gentemot allt utom "storstäder" från din sida..?

Senast ändrad:
Bila bort en skuld
bojsänke skrev:
> Är det inte enklare att helt enkelt förbjuda
> privatbiltrafik mellan vissa klockslag och i vissa
> områden? Om man verkligen måste åka bil dit och
> då kan man ta en taxi.

Stör mig betydligt mer på alla blinda zoombies till lastbilschaufförer. Kan inte dom göra sina leveranser nattetid? Är Sthlm stad seriösa med sin cykelstrategi så måste dom förbjuda lastbilar inom tullarna 07.00-19.00.

Bila bort en skuld
underscore skrev:
> Det bästa vore att göra alla arbetslösa. Då
> har dom vare sig pengar till att handla eller
> köra bil.

Och en väldigt massa fritid att cykla på.

Bila bort en skuld
Go för bilfria innerstäder! Annars ja, trängselskatt. +1 på att ha högre på innerstan än Essingeleden.

Sen kan vi höja skatten på fossil-baserade drivmedel eftersom de är en utsläppskälla, men trängselskatt handlar primärt om något annat : att fordonen tar alldeles för mycket utrymme (och därmed infrastruktur-resurser) i staden; detta skulle kvarstå även om de gick på gratis sol-el eller något. Rätt skatt på rätt sak vi vill ha mindre av (en fin marknadsmekanism, vilket inte borgarna verkar förstå).

Bila bort en skuld
Lingon skrev:
> Stör mig betydligt mer på alla blinda zoombies
> till lastbilschaufförer. Kan inte dom göra sina
> leveranser nattetid? Är Sthlm stad seriösa med
> sin cykelstrategi så måste dom förbjuda
> lastbilar inom tullarna 07.00-19.00.

Det håller jag också med om! Tunga fordon endast nattetid, och med tanke på hur illa de sliter på vägarna kanske man kan sätta en relativt låg maxvikt även då. Jag har fått för mig att vi tillåter ovanligt tunga lastbilar här i landet, internationellt sett. Stämmer det?

Bila bort en skuld
Stelben skrev:
> Fan vad alla går som katten runt het gröt,
> utrota hela mänskligheten! problem solved!

Rösta på miljöpartiet?

Bila bort en skuld
bojsänke skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > Stör mig betydligt mer på alla blinda
> zoombies
> > till lastbilschaufförer. Kan inte dom göra
> sina
> > leveranser nattetid? Är Sthlm stad seriösa
> med
> > sin cykelstrategi så måste dom förbjuda
> > lastbilar inom tullarna 07.00-19.00.
>
> Det håller jag också med om! Tunga fordon endast
> nattetid, och med tanke på hur illa de sliter på
> vägarna kanske man kan sätta en relativt låg
> maxvikt även då. Jag har fått för mig att vi
> tillåter ovanligt tunga lastbilar här i landet,
> internationellt sett. Stämmer det?

Både väldigt tunga och väldigt långa. Men det är mig veterligen inte stadstrafiken som det gäller utan timmer- och malmtrafik i första hand. I synnerhet de experiment som görs med extra långa och tunga fordon.

Bila bort en skuld
underscore skrev:
> Stelben skrev:
> -----
> > Fan vad alla går som katten runt het gröt,
> > utrota hela mänskligheten! problem solved!
>
> Rösta på miljöpartiet?

Ha ha!

Bila bort en skuld
Serieskaparen vill väl få fram det märkliga i att man bygger en led så fler kommer köra bil? Skulle ja vara bättre att ta bort vägar istället, om politiker nu bryr sig om miljön,,,

Bila bort en skuld
Och och alla tyska internetbutiker borde tvinga folk hämta cykeln på plats istället för skicka med logistikföretag. Bort med asfalt också, det innehåller ju ämnen från raffinaderi.

När seriöst, det är klart som fanns man inte vill att vi ska sluta köra bil, snusa, spela på svenska spel, dricka sprit eller annat onyttigt. Utan dessa "extra inkomster" hade statskassanstatskassan varit betydligt tunnare. Men att säga att man gör det dyrare för miljöns skull lurar alltid några innerstadsbor.

Mvh en innerstadsbo som cyklar, snusar, kör bil.

Senast ändrad:
Bila bort en skuld
Chrille e skrev:
> Serieskaparen vill väl få fram det märkliga i
> att man bygger en led så fler kommer köra bil?

Snarare att projektet är så oekonomiskt att även om man räknar med kraftigt ökande bilism kommer projektet knappt någonsin att ha betalat av sig. Värre blir det av att ingen säger sig vilja ha denna ökade bilism. Snarare det motsatta.
Samhällnyttokalkylen för förbifarten ligger på 1:0,3 - det vill säga 70 öre per investerad krona är ren förlust. Det är ett massivt förlustprojekt. Kostnaden redosivas på Trafikverkets hemsida till 28 miljarder kronor.

Samtidigt visar den försiktigaste kalkylen för Cykelplan Stockholm 1:13. Tolv gratiskronor för varje investerad. Det är innan eventuella hälsovinster är inräknade. Den kommer dock aldrig genomföras, för det finns inga pengar.
Kostnaden för denna hade varit 2,2 miljarder.

Cykelplanen hade sparat oss motsvarande en hel förbifart. Men det finns inga pengar till väginvesteringar så länge det inte rör bilism, och för bilismen finns inga lönsamma investeringar kvar att göra. Återstår då att plöja ner miljarder i förlustprojekt.

Bila bort en skuld
Vi kan ju också lägga till att det innan vägtullarnas införande lovades dyrt och heligt att pengarna skulle användas till satsningar på kollektivtrafik. Inte nya vansinnesmotorledsprojekt. Men men, snart har vi åtta filer motorled rakt genom Slussen. Gående och cyklister får stå och vänta vid klaffbroar vid sidan av.

Promenadstaden. Cykelstaden i världsklass. Ulla Hamilton är imponerad.

Bila bort en skuld
bojsänke skrev:
> Vi kan ju också lägga till att det innan
> vägtullarnas införande lovades dyrt och heligt
> att pengarna skulle användas till satsningar på
> kollektivtrafik. Inte nya
> vansinnesmotorledsprojekt

I göteborg är införsäljningen tvärtom. Dvs lite ärligare. Folk som är för trängselavgift är således för en kraftig expansion av vägnätet (och därmed bebyggelse + överpopulation i världen). Måste vara underbart att vara miljöpartist i valet.

Bila bort en skuld
Alla som har kört bil in till stan (sthlm) i rusningstrafiken före och efter trängselskattens införande inser att den inte har påverkat infartsköerna nämnvärt alls. Trafiken inne i själva innerstan har jag aldrig upplevt som besvärlig, varken före eller efter trängselskattens införande. Själv började jag cykelpendla för några år sen, men det var av hälsoskäl och hade inte ett dyft med köer, miljö eller ekonomi att göra.

Regionen växer och med det följer ökad trafik. Personligen ser jag hellre att trafiken flyter än att den står still. Det finns säkert en miljöaspekt på stillastående trafik kontra flytande också. Därmed inte sagt att förbifarten är den optimala lösningen, men jag tycker det verkar vettigt att bygga en väg som flyttar trafik bort från essingeleden. Som det är nu är den så igenkorkad att jag väljer att köra genom stan där trafiken faktiskt är helt ok när man väl kommit över misär-liljeholmsbron.

Som cyklist vill jag inget hellre än att cykelinfrastrukturen byggs ut, men när kollegorna tittar på mig som om jag är spritt språngande galen för att jag cyklar i regn eller under +10 grader så inser jag att trängselskatter, högre fordonsskatter, högre bensinskatt m m knappast kommer förmå folk att ställa bilen till förmån för cykeln i tillräckligt hög grad att det påverkar biltrafiken.

Bila bort en skuld
Ett problem som lätt glöms bort i debatten om trängselskatt är att många leasing/tjänstebilsupplägg inkluderar trängselskatten i leasinghyran som alltså inte drabbar den som kör bilen utan den som betalar leasingen. Eftersom det är så pinsamt låga maximiavgifter, 60:-/dag i Stockholm, märks det inte i det stora hela utan en tjänstebilist åker i praktiken gratis genom tullarna. Jag menar att det enda sättet att göra något åt okynneskörningen är att höja avgiften för passering rejält, jag tror man behöver höja till 150-200:- per passering. Då tror jag att man skulle bli av med en mycket stor del av bilarna som passerar tullarna och istället skapa ett skönt kaos på kommunala färdmedel som inte alls har kapacitet att ta hand om alla bilister. Det skulle säkert blir trångt på de underdimensionerade cykelbanorna också... Dessutom skulle intäkterna från tullarna säkert gå ned dramatiskt så den politiska viljan att göra något åt trängseln annat än i ord är säkert obefintlig.

Bila bort en skuld
Stelben skrev:
> Fan vad alla går som katten runt het gröt,
> utrota hela mänskligheten! problem solved!

det är ju precis det som mänskligheten håller på med...

Bila bort en skuld
Carl A skrev:
> Stelben skrev:
> -----
> > Fan vad alla går som katten runt het gröt,
> > utrota hela mänskligheten! problem solved!
>
>
> det är ju precis det som mänskligheten håller
> på med...

Nja, vi håller på att utrota allt annat och en stor del (den fattiga delen) av oss själva men att vi alla skulle dö ut känns långsökt.

Bila bort en skuld
Intressant förslag, att ha betydligt högre avgift. Men, om avgiften fyrdubblas och motortrafiken minskar med i motsvarande grad skulle det ju ge bibehållna intäkter. Så ditt förslag är faktiskt inte så orealistiskt (ekonomiskt, sen att vissa politiker är alldeles för fega är en annan sak).

Och tänk vilken plats på gatorna, vi skulle inte behöva göra särskilda cykelbanor utan kan göra lite bil-filer där det behövs.

Hursomhelst tror jag problemen med bilberoende trafikanter som diverse socialmoderater är rädda att stöta sig med är på väg bort (bara dessa politiker själva förstår saken) - se bara på hur både körkorts- och bilinnehav minskar för varje år i Stockholm. (ytterligare ett argument varför vi inte ska satsa på nya motorvägar, också ...)

Tillbaka
Topp