[Bilder] Nu är den här: Bergamont Evolve Big Air

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
[edit] Lägger in en massa bilder. Håll till godo! Ligger lite fler bilder på servern (och högupplösta versioner) för den som vill titta mer.

small_pict5096.jpg

Kartongen fick mig att börja oroas lite. En "Kettler Alu-Rad" var inte riktigt vad jag väntade på.

small_pict5098.jpg

Inuti såg det lite bättre ut.

small_pict5107.jpg

Behövde bara skruva på styret och pedalerna så var den åkbar.

small_pict5114.jpg

Gamla Scotten möter tyskhojen.

small_pict5120.jpg

Från Jimmy till Big Betty... Skillnaden ser större ut IRL.

small_pict5121.jpg

Hoppas Sherman vill hålla ihop efter allt ont man hört om Manitou.

small_pict5122.jpg

Fox DHX 4.0. Ser snygg ut iaf.

small_pict5123.jpg

En del fina Holzfeller-detaljer. ISIS sägs ju inte vara så bra men det kanske håller bättre när man har 83 mm BB..? Gillar armarna iaf.

small_pict5125.jpg

Bakaxelarrangemanget gillar jag skarpt. Skulle inte kunnat göra det bättre själv. Det är iaf min spontana reaktion.

small_pict5126.jpg

Bred bakända. 150x12 mm axel.

small_pict5128.jpg

Lite ruskig vinkel på vajern till den annars trevliga XT-växlen. Kanske borde skaffa en Rollmajig...

small_pict5129.jpg

Jag har iaf en liten Saint-pryl på min hoj :)

small_pict5130.jpg

Snygg sadel och ganska skön också. Måste åka lite mer innan jag vet riktigt hur skön...

small_pict5131.jpg

Holzfeller stam och Hussefelt styre. Stammen är 55 mm. Nedtill i bilden skymtar stora feta grisen.

small_pict5133.jpg

Här kan man läsa lite om hur fantastisk ramen är.

small_pict5145.jpg

Lite olika stuk är det.

small_pict5146.jpg

Här står han igen i all sin prakt.

small_pict5148.jpg

Nu har han lagt sig för att vila i gräset.

Bilder från första riktiga provturen:

small_pict5151.jpg

Såhär ser den ut efter den riktiga premiärturen. XC-mässig sadelhöjd.

small_pict5154.jpg

Nu med lera och SPD.

small_pict5156.jpg

En liten cykeldator har han fått också.

Ska också tillägga att ca 1800 är avrundat uppåt efter frakt etc. 1799 euro i tyskland.

[/edit]

Varför denna mystiska rubrik, undrar ni kanske. Vad är det som är här? Jag väljer att vara lite mystisk såhär inledningsvis. Bilder kommer snart. Men jag kan säga att den kostade ca 18000 kr och väger ca 18 kg... Spännande, inte sant? :)

Nu ska jag ut och prova lite. Någon som har tips vad man ska kolla först på en postorderhoj? Har redan hittat några mindre lackskador, fast inget jag inte kan leva med. I övrigt verkar hojen hel och fin så här långt iaf. Rejält monterad från affärn. Bara skruva fast styre och pedaler. Verkar som dämparna är skapligt trycksatta också, men ska kolla lite på det nu.

Senast redigerad av en moderator:
tkb skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag kan säga att den kostade ca 18000 kr och
> väger ca 18 kg...

En Coiler? =)

Tackar! Fast det är ingen Coiler. Den här blir nog rätt svårgissad sådär rakt av, fast jag hade den iofs uppe här på forumet i mitt förspel till köpet så för dom som såg den tråden är det lätt.

Första bilderna är redan tagna. Lägger upp lite bilder i kväll. Måste hålla på spänningen lite :)

Hmmm... Jag har ju ingen dämparpump. Hoppas det iaf är lite tryck där det ska vara så inget pajar. Iofs känns dämparna ok spontant. Halvlagom sag typ, fast jag har inte mätt. Jaja. Ska nog var in ordnung. Hojen var ju packad nästan cykelklar så då ska den väl rimligen vara pumpad och fixad för nån sorts generisk människa också hoppas jag.

Nu måste jag ut och testa lite.

rejser skrev:
> vit och svart och börjar på Be....?

Du har koll rejser. Blev Bergamonten. Bilder alldeles strax.

Kan meddela att den var riktigt rolig att köra. Tungtrampad..? Säkert. Men jag hade ingen cykeldator på den så det är lite svårt att jämföra riktigt bra. Tyckte jag trampade samma växlar som jag brukar på min ht ungefär. Fast lite långsamare gick det nog.

Den lilla stigen närmast mig blev mycket lättare nu. Väldigt påtagligt mycket bättre man kommer fram i skogen med en sån där maskin. Många ställen där jag aldrig kom över alla rötter förut gick plättlätt första gången på en helt ny cykel utan att den ens är ordentligt inställd.

På tal om inställningen så måste jag nog kolla upp dämperiet lite. Både fram och bak så har jag väldigt lite sag. Kan det vara att dom pumpar ganska hårt från fabrik för att vara på den säkra sidan? Jag väger ändå aldrig mindre än 75 kg så jag ska väl kunna få rätt sag med originalfjädrarna? Tyckte den kändes lite stötigare än jag hade hoppats också. Borde nog bli bättre om man saggar till den lite mer.

Nu slås jag av känslan "Varför, varför, varför!" Varför köpte jag inte en såndär istället för min Marin!? Fan!

Riktigt fin ser den ut att vara!
Grattulerar!

Riktigt fin hoj! Verkar vad man kan se väldigt prisvärd. Kul med lite nya och för mig okända märken. Kom gärna med en riktig recension sen när du testat den ordentligt. Grattis!

Damn, vad snygg! Har aldrig hört talas om Bergamont men nu blev jag sugen på att sälja Az:et! :)

Hur fett däck får man plats med i baksvingen?!

Wow, 18 000 för det där? Prisvärt som få skulle jag säga!
Sherman-gaffeln är nog en av de få gafflar från Manitou som jag skulel kunna tänka mig att köra.
Hoppas den håller!

Stort grattis, kör den som den ska köras! ;-D

Verkar vara en kanonhoj till ett bra pris. Har du en länk till tillverkare eller försäljare?

Förutom manitou-gaffeln var den väldigt vettigt specad. Speciellt för det priset!

Kul! Det blev en sådan alltså!

Harri - såg du inte en enda Bergamont i Österrike eller var du så fokuserad på stigen? ;-)

Wunderbar!

Aber wohin sind er gekauft?
(Var är den köpt?)

Bergamont får nästan alltid bra betyg i tester i tyska Bike magazine.

Najs cykel, grattis till den nya. =)
Enda som inte var snyggt i MINA ögon va det där ovanpå topröret , såg lite plottrigt ut.
Ser riktigt stabil ut...
Enjoy the ride.

Såg en likadan Bergamont uppe i Åre, såg trevlig ut liksom din, de är lite "stridsvagn" över den...

Hojen är köpt på http://www.jehlebikes.de/

Jag är nöjd med både Jehle-Markt och Bergamont så här långt iaf. Cykeln skickades onsdag den 17:e och kom fram idag, måndag den 22:a. Ganska snabb frakt. Bernhard på Jehle-Markt sa att det skulle ta en vecka att frakta. Trevligt med säljare som kan hålla mer än dom lovar.

Egentligen borde jag inte länka till dom för dom rackarna ville inte ge mig gratis frakt. Försökte pruta lite :) Men dom där var nog rätt bra prissatta redan som det var. Nedsatt från 2599 och jag har faktiskt hittat en och annan som fortfarande begär det priset.

Bergamont tror jag är ett ganska nytt märke. Tyckte jag såg nånstans att dom etablerades så sent som 2003 om det kan stämma. Är väl kanske därför det är så okänt. Dom säljs bara på den tyskspråkiga marknaden efter vad jag förstått. Ingen info på engelska om dom hojarna. Men tyskarna verkar ju gilla dom.

Hojen verkar ganska schysst spontant. Lacken verkar inte vara tidernas bästa dock. Men man kan nog inte få allt. Ni kan lita på att jag kommer göra en utförlig recension framöver. Inte för att jag har så mycket att jämföra med iofs. Redan efter första provturen är det uppenbart att hojen får mig att köra linjer som inte var att tänka på med Scotten. Iaf inte med min usla teknik.

42Hz skrev:
> Hur fett däck får man plats med i baksvingen?!

Vet inte exakt. Ser ut att gå in en hel del bredare än Big Betty som sitter på iaf. Men det smalnar av framåt. Vet inte om dom riktigt rejäla DH-däcken är högre en BB eller om dom bara är bredare. Om dom är bredare så går det iaf att få in ett som är 1 cm bredare.

Big Betty var dock mycket fetare än vad jag hade trott. Ser mäktiga ut. Jag kommer nog inte behöva fetare sulor på ett tag. Kanske om man ska på DH-uppdrag iofs.

Mathias skrev:
> Kul! Det blev en sådan alltså!
>
> Harri - såg du inte en enda Bergamont i Österrike
> eller var du så fokuserad på stigen? ;-)

JAg var nog fokuserad på stigen och på att undvika stupen... :)

Eric W (fd [Freeride] EriC) skrev:
> Wow, 18 000 för det där? Prisvärt som få skulle
> jag säga!

Japp, prisvärt tyckte jag också. Eller iaf den del av mig som på senare tid blivit cykelprylbög. Vanlig prylbög har jag varit länge, dessvärre inte med tillräckligt stor plånbok för att leva ut mina fantasier.

> Stort grattis, kör den som den ska köras! ;-D

Var ute och gav den ett smärre lerdop idag. Fast det fanns inte så mycket lera i skogen. Varit torrt ett tag. 37 km på mestadels skogsstig blev det. Och jag kan säga att jag behövde inte kliva av i närheten lika ofta som på min Scott. Några avstigningar blev det dock. Mest för att jag är extra skraj när jag kör ensam. Hittade några riktigt svåra stigar också.

Våldsamt roligt att köra i skogen med den fast den väger 18 kg. Vikten och gunget är inget jag tänker på alls. Den kompenserar sin vikt genom att gå som en stridsvagn över nästan allting. Big Betty är en trevlig bekantskap också. Ser nästan lite bizarra ut om man är van med normala XC-däck, men fästet lämnar inte mycket övrigt att önska och jag tror inte jag slår igenom den gigantiska luftkammaren på ett bra tag fast jag "bara" kör 2-2,5 bar nu.

Dock skulle jag vilja ha en mjukare fjäder bak. Någon som sitter på en ca 450x2,80 eller liknande som passar en DHX? Kanske går med en 450x2,25 också... Har inte så bra koll. Men jag behöver iaf mjukare än den 550-fjäder som sitter nu. Om någon vill byta så vore det perfekt! Om någon snäll individ på södersidan av stan har en 450 ca att låna ut så jag kan få testa så blir jag också jätteglad.

Skulle kanske vara vettigt att pysa ut lite luft ur DHX:en också men jag har ingen dämparpump. Är det helt omöjligt att få till det med en vanlig kompressor? Kan iaf få tryck så det räcker skulle jag tro, men jag fattar det som att det ska vara nån speciell "anti-pys-vid-borttagning-funktion" på de riktiga gaffelpumparna. Om någon i Tyresö-trakten har lust att låna mig en pump och testa lite med mig så vore det skoj. Alltså, jag kan komma över med cykeln om någon vill hjälpa mig.

Notera även att jag la till tre nya bilder. Hög sadel, SPD och cykeldator är nytt för dagen. Säkert några av er som tycker att jag är knasig som gör såhär med min nya freeride-hoj, men jag är ingen äkta freerider. Inte än iaf. Tycker det var riktigt scysst med SPD och en vettig sittställning så jag får lite kraft. Nu är det bara att veva på och åka över saker med fart.

Nästa steg blir nog att skaffa en bashguard. Storklingan behöver jag verkligen inte. Hade den på en gång idag för att testa att växeln var korrekt inställd. Om det är någon som vill köpa eller byta till sig en fin Holzfeller storklinga så kan ni höra av er. Eller om ni har en fin liten bash att sälja och bor nära mig.

Blah! Bara för att man råkar skriva ett långt inlägg så är det ingen som svarar. Är ni lata eller? :)

Se förra inlägget!

Du skulle köpt en bash i förtid när crc hade rea! :P
Verkar som om jag hade tur med fjädern på min Swinger, för jag är mkt nöjd med dämparen i skogen, fast jag kör med typ ingen preload för jag väger inte så mkt. Har du ställt preloaden? Tycker absolut att du ska införskaffa dämparpump absolut genast, den är oumbärlig. Du kommer säkert inte behöva byta fjäder när du ställt in rätt lufttryck och preload.

Du ska inte skämmas över att ha SPD på hojjen, det har jag med, även fast jag bara har 6". Kör dock lika ofta med V8:orna som mina SPD, men alltid SPD för riktiga skogsturer.

Preloaden har jag ställt precis jättelite. Typ så att spännmojen och fjädern får kontakt och sen bara nåt varv till. Den är fortfarande ondödigt hård. Kanske är ok om man gör monsterdrop men det vågar jag inte.

Ska väl köpa en pump snart. Tänkte bara om det är någon nära mina hemtrakter (Tyresö) som har en hemma och som kanske gärna vill klämma lite på min nya fina Bergamont och hjälpa mig med dämpartrycket.

SPD är verkligen bra för cyklingen. Enda tillfället då jag tycker plattisar är bättre är när man försöker lära sig nåt nytt. Typ prova nån grej som man aldrig vågat tidigare. Kan vara bra om man måste komma loss ultrasnabbt. Sen förstår jag att plattisar är givet för DH-folket, stuntare och andra extrema cyklister. Jag själv har inte ens några vettiga skor som funkar med plattisar.

*micke* skrev:
> Big Betty är enorma. Typ som Maxxis 2.7:or :-o
>

Nej nu har du fel.. Big Betyy är förviss stora, men det är mest Maxxis som är smala som f-n..

Senast redigerad av en moderator:
lundatok skrev:
> Ser fullständigt brutal ut, hur är det i
> uppförsbackarna?

I uppförsbackarna tycker man ju att det borde straffa sig mest med en sån här hoj och det är väl också sant. 5 kg mer än gamla hojen är ju mer att trampa fram blir i mitt fall en totalt viktökning på ca 5% vilket i princip borde medföra att 5% mer energi måste till för att få upp hojen ett givet antal höjdmeter.

Nu är det väl lite naivt att sitta och räkna så. Dämpningen stjäl rimligen också en del, men jag måste säga att både DHXen och Sherman uppför sig ganska bra. Tror SPV-trycket i Sherman är ganska lågt från fabriken för den SPVar sig inte så mycket direkt. DHXen däremot är nog nästan lite väl mycket ProPedal i för min smak. Sitter man i sadeln så blir det sammantaget inte mycket gung. Ska man stå upp så gör gaffelsänkningen ganska mycket skillnad. 4 cm kortare låter inte jättemycket men gaffeln blir rejält mycket hårdare också så det går att stå upp och trampa utan att den tokgungar. Låter lite lurigt när man trycker ned gafflen i låst läge. Typ: "Knoirrrk", men så kanske det ska vara.

Den sammantagna subjektiva upplevelsen är att cykeln nog visst är bökigare uppför än vad Scotten var. Dock inte så förfärligt mycket. Tänker normalt sett inte så mycket på det där. I går var det några dräparbackar där det gick riktigt sakta för att jag redan vid början av backen var helt mör i kroppen. Men jag vet inte om det var cykelns fel direkt.

Sen är Bergamontens framkomlighet helt oerhört mycket bättre än Scotten. Bergamonten är så förtroendeingivande att den ger inspirerar mod att tackla bökiga uppförsbackar som jag aldrig skulle vågat försöka cykla med Scotten. Sannolikt skulle jag ha vurpat i många situationer i går om jag kört Scotten på samma sätt som jag körde Bergamonten.

Innan köpet var jag ju lite fundersam till hur roligt man kan ha på ett stort tungt freeride-monster. Oroade mig för att vikten och gunget skulle döda roligheten. Nu kan jag bara säga till den som går i samma tankar att ökad vikt och mera gung är helt försumbara uppoffringar i jämförelse med den kraftigt ökade roligheten i skogen.

Tillbaka
Topp