Bilder på våra SS/fixie hojar!

Dan C

Aktiv medlem
Tänkte man kunde göra en tråd för att samla allas våra SS/fixie byggenbilder i en och samma tråd, det verkar ju vara fler och fler som grejar med dylika projekt :)

Jag börjar med min stolta Crescent i härligt rosa/Rosso från ca.1983-84 :)

ssa10.JPG

9giy6v.jpg

Mitt pendlarfordon. Perfekt för snabba turer in till centrum. Ska fixa en bättre bild när jag får tag på en digitalkamera.

Ram: Concorde Columbo, ålder okänd.
Hjul: Campangolo
Däck: Tufo S33 Pro, tubdäck, finns det några alternativ?
Sadel: Brooks B17, underbart med äkta läder mot stjärten...
Utväxling: 42x16
Bromsar: Campangolo
Bromshandtag: Shimano Tiagra

/Pär

Inga växlar, inga problem.

Snyggt Calle F, Merckx är en fin kille (bild på min kommer ikväll)

boe och mkay ni kanske skulle starta Gitaneklubb ;)

//Olle

--------------------------------------------
Don´t feed the hand that bites you

sog skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt Calle F, Merckx är en fin kille (bild på
> min kommer ikväll)

Trevligt med en Merckx till. Fast du är ju hårdare än mig och kör fixie enligt din användarprofil. Det "vågar" jag inte här i backarna. Jag skulle väl göra av med ett bakdäck i veckan då... :)

sog: you have no idea! kom förbi i veckan så ska du få se en cykel som får ändan att trilla av på dig och huvuden att rulla. bilder kommer när jag har hittat pedaler och när boe har riktat klart bakhjulet.

men visst har vi en gitaneklubb. less gears more beers heter den (vi har inte kommit på det själva och det stämmer bara på mig)

Snygg Surly Boe ! Hur känns Mige-styret i skogen? Bättre än ett vanligt "bockastyre"? Funderar på ett sånt men det verkar lite smalt upptill, vad tycker du?

Midge är kalas. Finns massor av folk som kört med det mycket mer än jag som fortfarande tycker att det är the shit när det kommer till dirt-drops. Går inte o jämföra i kontoll mot ett vanligt bockstyre, det här är ett midge! ;)
Det är 42cm upptill. man kör i bocken hela tiden, där är det brett och bra, som hemma.

Här kommer den utlovade bilden, enjoy

upload24dl.jpg

upload5zb.jpg

//Olle

--------------------------------------------
Don´t feed the hand that bites you

sog skrev:
> Här kommer den utlovade bilden, enjoy

Trevlig sak :)

Jag har funderat lite på nåt sånt styre också men jag är nog för förtjust i min som den är.

Tobe skrev:
> Blev inte din andra hoj (Azonicen) ofrivilligt en
> fixie i Åre Harri? =)

Ja, nej, ja, nej, ja, nej, den var lite opålitlig och ambivalent på den punkten, när det började kugga i, i backen ner från WC-liften så blev jag lite orolig.. :)

Inte helt klar, men nästan. Ska köpa en avdragare till vevpartiet och ta bort alla onödiga klingor.
Två månader nästan på dagen gammal försvann växlarna.

SS(1).jpg

Mitt projekt är i uppstartsfasen. Utgångsobjektet är en Basso från typ 1988. Jag hade konverterat den till 9-delat och rakt styre. Gaffeln och baktriangeln är kromade. Snyggt. Färgen ser rosa ut på bilderna, men den är röd. Röd som en Ferrari.

IMG_3065_001.sized.jpg

Nästan horisontella dropouts...
IMG_3068_001.sized.jpg

Sex kransar bak... oops- vad är det för löjlig pappskiva inkilad i ekrarna?
IMG_3073.sized.jpg

QR
IMG_3078.sized.jpg

Vevpartiet...
IMG_3074.sized.jpg

Under...
IMG_3076.sized.jpg

Vevlagret verkar ha gjort sitt. Få se om det räcker med lite fett och kärlek. Hylsan är 71 mm och axelbredden 120 mm. Finns sånt att få tag på?
IMG_3075.sized.jpg

Översikt med hjul
IMG_3080.sized.jpg

Nu kommer frågorna....

* Hur gör jag med bakhjulet? Kransarna är gängade på, jag har hört att man ska ha BMX-krans?
* Vevpartiet... måste jag ha ett nytt?
* Vevlagret... om det inte går att rädda - finns "nya" i den dimensionen?
* Behöver få tag på pedaler med clips, var hittar man sånt?
* Bromsarna är fula som fan, räcker det med frambroms? Eller finns det snygga bromsar?

Jag antar att Boe har svar på allt ovan, eller?

/Jonas

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
> * Hur gör jag med bakhjulet? Kransarna är gängade
> på, jag har hört att man ska ha BMX-krans?

Gänga av frikransen. Du behöver ett gammalt verktyg. ta en bättre närbild på den så kan jag kolla om jag har det som behövs. Annars går du till Gamla Stans Cykel. Köp ett frihjul (aka bmx frihjul aka freilauf) med rätt antal tänder.
Sedan behöver du se till att få rak kedjelinje. Det görs genom att flytta om distanserna på bakaxeln tills klingan och drevet ligger mongorakt! Ibland har man tur och så räcker det att vända axeln så blir det rakt. Men vänta! Nu sitter ju hjulet inte i mitten av cykeln längre, så man får flytta fälgen tillbaka till centrum igen. Standardproceduren är att man släpper 3 varv på drivsidan och drar 3 varv på andra sidan. Sen rikta.

> * Vevpartiet... måste jag ha ett nytt?

Ser väl utmärkt ut. Ta bort stora klingan och sätt lilla ytterst. Eller med din benstyrka kanske du tar bort lilla? Räkna ut vad du ska ha för utväxling innan du köper frihjulet.

> * Vevlagret... om det inte går att rädda - finns
> "nya" i den dimensionen?
Så nytt vevlager som du har borde ju gå att serva så det blir kalasbra, om inget har gått sönder. Då får du igen gå till Gamla Stans Cykel eller Cykellabbet.

> * Behöver få tag på pedaler med clips, var hittar
> man sånt?

Gamla Stans Cykel eller Cykellabbet.

> * Bromsarna är fula som fan, räcker det med
> frambroms? Eller finns det snygga bromsar?

Alt 1. Strunta i frihjul, gänga på en klinga och låsring och kör fixie. Bromsarna kan du skippa.
Alt 2. Ja, frambroms räcker.
Alt 3. Det finns snygga bromsar. Campagnolo Delta tex.

Record_delta_BR.jpg

Jag var hos Gefwert idag, stor cirkus som vanligt. Han har lite grejor i butiken, men det mesta i Åkers. Problemet är som vi diskuterade att få honom att komma ihåg att hämta...

Ramen har ju fästen för ramreglage, lött framväxelfäste å andra grejor, men de får sitta kvar så länge... kanske bygger tillbaks den till 12 växlar...

Frågor ang. Boe´s stora cykelsamling.

Skogling skrev:
> Inga fler Boe ? ;o)

Instämmer och undrar stilla: vart förvarar Du alla cyklar. Är Du storkund på Shuregard?

// Jocke

Edit 1: Förtydligande rad 1.

Senast redigerad av en moderator:
boes lägenhet är på 28 kvm..... vi har varit där med sju cyklar samtidigt.....men jag tror mig veta att han har tagit över stora delar av cykelförrådet i källaren....

//Olle
med 2 hojar på 24 kvm och två till i källaren..

sog > var det inte 3 personer och 8 ramar varav 5 cykelbara? Good times anyways! Cyklarna outsourcas just nu. Vissa säljs, andra får placeras i andra städer, landställen osv.

Boe eller nån: Finns det några informationsresurser på nätet som kan tänkas beskriva uppbyggnaden av ett dylikt nav som jag har? Hittade inte direkt nåt under mektipsen...

/JonaSS (som jag får kalla mig när den är klar... eller kanska JlarSSon...)

Tänk på att SS är både ett inregistrerat aktiebolag (sedan 1916) samt en domän (sedan 1996), så ni inte använder förkortningen i fel sammanhang. När ni minst anar det, kan en skenränna hoppa upp å nypa tag i ert surt riktade hjul!

Är det gamla Gefverts som numera heter Cykellabbet? Jag var nämligen inne på Gefverts på Södermalm (Stockholm) på 80-talet och drömde våta drömmar om Bassoramar. Butiken på Gotlandsgatan var helt fullsmäckad med vackra italienska skönheter. Gevfert hjälper dig med vevlagret, är jag övertygad om.

Nej Johan, på Gotlandsgatan låg Cykloteket. Där köpte jag min Basso ny runt 1989 tror jag. Michele gillade Basso tror jag. Samma cyklotek ligger nu på Norra Stationsgatan... Jag minns när jag köpte långa överdragsbyxor... fick prova dem i trappen ner till källaren. Det fanns inget provrum :)

Ja vad skall man säga om Gefverts... Brukar titta in där ibland när det är nått jag inte hittar i andra butiker. Har letat efter ljus brun linda i flera butiker. De hade inte den färgen men väl off-white så det var ju bra.
Har samma erfarenheter som du JLarsson. Alla gamla prylarna finns i Åkerstyckebruk och att de hör av sig när de hämtat...! Hade spenderat många sköna slantar genom åren om han bara fått tummen ur. Såg att de hade ett gäng gamla stål ramar lämpliga till SS-bygge. Men de hade i mitt tycke förstört dem genom att lacka om dem i någon billig matt svart lack. Synd för all personlighet var borta.

Det där lagret i Åkers måste vara enormt, eftersom vi är ganska många som fått samma svar.
Kan inte fru eller dotter Gefvert göra en kupp och ha garagesale direkt? Vi får skicka dit =David på charmoffensiv.

Honky Dory skrev:
> Snygg hoj, Calle!
> Ser att du fortfarande kör med Turbomatic sadlar!
> Var det den du hade på CR-7:an tidigare?

Sorry, men jag missade det här inlägget: Turbomaticen på Merckxen är snikversionen med stålräls köpt ca -90. På CR-7:an sitter det en nyare med titan-räls. Fick den av min sambo i 27-årspresent nästan 12 år sen :)

Calle, skrev så för att jag minns så väl när vi debbaterade ämnet sadlar under turerna i Nacka och Flottsbro... för sisådär 14-15 år sedan! ;)

Tillbaka
Topp