JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> * Hur gör jag med bakhjulet? Kransarna är gängade
> på, jag har hört att man ska ha BMX-krans?
Gänga av frikransen. Du behöver ett gammalt verktyg. ta en bättre närbild på den så kan jag kolla om jag har det som behövs. Annars går du till Gamla Stans Cykel. Köp ett frihjul (aka bmx frihjul aka freilauf) med rätt antal tänder.
Sedan behöver du se till att få rak kedjelinje. Det görs genom att flytta om distanserna på bakaxeln tills klingan och drevet ligger mongorakt! Ibland har man tur och så räcker det att vända axeln så blir det rakt. Men vänta! Nu sitter ju hjulet inte i mitten av cykeln längre, så man får flytta fälgen tillbaka till centrum igen. Standardproceduren är att man släpper 3 varv på drivsidan och drar 3 varv på andra sidan. Sen rikta.
> * Vevpartiet... måste jag ha ett nytt?
Ser väl utmärkt ut. Ta bort stora klingan och sätt lilla ytterst. Eller med din benstyrka kanske du tar bort lilla? Räkna ut vad du ska ha för utväxling innan du köper frihjulet.
> * Vevlagret... om det inte går att rädda - finns
> "nya" i den dimensionen?
Så nytt vevlager som du har borde ju gå att serva så det blir kalasbra, om inget har gått sönder. Då får du igen gå till Gamla Stans Cykel eller Cykellabbet.
> * Behöver få tag på pedaler med clips, var hittar
> man sånt?
Gamla Stans Cykel eller Cykellabbet.
> * Bromsarna är fula som fan, räcker det med
> frambroms? Eller finns det snygga bromsar?
Alt 1. Strunta i frihjul, gänga på en klinga och låsring och kör fixie. Bromsarna kan du skippa.
Alt 2. Ja, frambroms räcker.
Alt 3. Det finns snygga bromsar. Campagnolo Delta tex.