Bildreportage: Verbier 2004

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord... Så denna gången sparar jag bildtexterna åt er fantasi. Vi i Happymtb gänget som var nere i Verbier den 4:e till 11:e september 2004 tog runt 1000 bilder för att tillfredställa allas hunger efter bilder. Vi körde på stigar som hade svindlande namn som "New Vertigo", "Nuthouse", "The Ultimate", "Erection section", "Chinese" m.fl. Under veckan som gick cyklade vi 21 000 fallhöjdsmeter neråt, inte riktigt lika många meter upp men det blev runt 1-2 timmars klättring varje dag också.

De 104 bilder jag plockat fram här är ett axplock ur de 393 bilder jag tog. Jomper, Pelle Hå, Tobe, Erik H och Tobias/frost har många många fler och vi kommer säkert att se fler snart! Bilderna nedan är inte direkt rätt sorterade, men det gör nog inget, passa på och njut ändå. ;-) Så, från oss alla, till er alla: Verbier 2004! Varsågoda! :-9

/Leo

1.jpg

/Leo

EDIT: Jo, faktiskt så är en bild inte tagen av mig, den på mig med skrapmärkena efter närkontakten med grusvägen. Tror det var Tobias som tog den om jag inte minns helt fel... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Otroligt trevligt att titta på, men jag skanar lite action, var är 10metersdropsen som det går rykten om? :P

Grymt trevligt att kika på!

Det är ju rätt bra fart i många av bilderna. Men ändå inget alls mot hur det var i verkligheten - det är svårt att fånga på bild! Enligt Pelles cykeldator var vi uppe i över 50 km/h på några av de smala stigarna på Erection Section.. spännande när det är brant utför på ena sidan stigen!

Härliga bilder Leo! Ni ser verkligen ut att ha haft det trevligt. *avis*
Man blir ju inte direkt mindre sugen på att bege sig dit efter att ha dregglat över de där bilderna en stund. :)

Gaaaarghh!!!
Det ser precis lika trevligt ut som i fjol. Kanske lite trevligare tom, men det är väl bara för att jag inte kunde följa :-|
Leo:
Riktigt riktigt läckra foton en del av dem! Förresten vad är det för hudutslag du fått? ;-)

Varför blir jag så grymt sugen på att lämna allt regn här hemma och dra ner till Verbier och cykla....? Hmmmm....

Helt grymt fina bilder!!! Ser skitkul ut.

Maila mig på jonas@happymtb.org så lägger jag er till intresselistan och kontaktar er när jag börjar planera nästa års verbierfirande.

Aaaah, fint med lite bilder! Skönt att drömma sig tillbaka lite när man sitter på jobbet och regnet öser ner utanför.

*micke*: Hörredu, vi saknade dig därnere, du skulle varit med! Himla tråkigt att du inte kunde. =(

Markus F: Är det 62:an du menar? Erik är även med på 63:an som är ett litet expriment i svartvitt. :-)

Kul att ni gillar bilderna, skriv gärna vilka som är bäst så vet man vilka kameravinklar som ska prioriteras vid nästa fotosession.

/Leo

Pelle:
Äh, det är bara för att jag är långsammast, nu blev ju någon annan tvungen att vara det ;-)

Nämen, vad gör man? Men nu börjar knät iaf bli bättre (i löööööv sjukgympa...not). Tänk att det tog bara ett halvår innan någon kunde ge korrekt diagnos...

Vi svenskar överlevde fint, en av britterna fick dock åka helikopter till sjukhuset och blev kvar där i 3-4 dagar innan han fick åka "air ambulance" hem till UK.

I Singletracknumret med Lucy på framsidan kan man läsa om en liknande artikel där det skrivs om hur Keswick Mountain Rescue undsätter en snubbe som trillat och brutit sitt bäckenben. Han som skrivit den artikeln är - tada - James 'Crazylegs', samme man som själv trillade i Verbier.

Vet inte exakt vad som hände, men han måste ha landat väldigt illa på en sten eller något annat hårt med höften, annars förstår jag inte hur det gått till. Såg tydligen inte så dramatiskt ut.

Aj. Jo, den historien var inte så kul att läsa, det blev liksom plötsligt klart för en vad som kan hända. Hoppas det slutade, åtminstone någorlunda, lyckligt!

f

...och James bröt alltså också bäckenbenet, vilket kanske inte riktigt framgick av jompers inlägg. Märkligt!

Han är iaf såpass frisk nu att han orkar husera på STW-forumet. =)

Först skrev han om en kille som bröt bäckenbenet i Verbier. Sen bröt han det själv på ungefär samma vis och på samma berg? Hmm... spooky! Skriv inte om andras olyckor grabbar, då drabbas ni snart själva av dem. :)

Nä, artikeln utspelades i UK någonstans. James var med men var inte den som bröt bäckenbenet. Däremot bröt han det själv i Verbier.

Okej. Skönt att bäckenbens-förbannalsen inte var knuten till Verbier. Då hade man ju själv inte vågat åka dit, möjligtvis om man kunnat lämna bäckenbenet hemma. ;)

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej. Skönt att bäckenbens-förbannalsen inte var
> knuten till Verbier. Då hade man ju själv inte
> vågat åka dit, möjligtvis om man kunnat lämna
> bäckenbenet hemma. ;)

Ja precis, det räcker ju med de tre ben man har ändå!

*micke* Skrev:
> Nämen, vad gör man? Men nu börjar knät iaf bli
> bättre (i löööööv sjukgympa...not). Tänk att det
> tog bara ett halvår innan någon kunde ge korrekt
> diagnos...

Jasså, någon som inte kliar sig i huvudet och säger "nä, jag vet inte" alltså?
Vad blev det för dom, amputation?

Japp, bara att hacka av skiten ;-)

För att göra historien kort: Något liknande hopparknä, mao förändringar i sen/bindvävnaden nedanför knät. Receptet verkar heta excentrisk belastning (och massor med stretching), vilket man aldrig får trampandes en cykel.

Med rätt träning verkar jag iaf fort bli bättre, var faktiskt ute en timme på hojen igår och jag har inte ont i knät idag :-)
Men jag hoppar inte högt av lycka än, vill se en långvarig förbättring först...

Bah! Verbier är löjligt!

*snyft*

Grymt snygga bilder Leo, inga klara favoriter men de där man ser stigen slingra bort i bakgrunden är underbara (typ 17, 23 & 25).

jomper Skrev:
> Det är ju rätt bra fart i många av bilderna. Men
> ändå inget alls mot hur det var i verkligheten -
> det är svårt att fånga på bild! Enligt Pelles
> cykeldator var vi uppe i över 50 km/h på några av
> de smala stigarna på Erection Section.. spännande
> när det är brant utför på ena sidan stigen!
> ---
> There's no time like the present time for a bike
> ride

Jag trodde en actionfotografs uppgift var att få enmetersdropp att se ut som tio...

Johan S Skrev:
> Jag trodde en actionfotografs uppgift var att få
> enmetersdropp att se ut som tio...

Det kommer lite hopp/dropp bilder också, men inga tiometare... ;-) Det var oftast jag som stod för hoppen så jag kunde ju inte fota dom själv... :-D Sedan har vi en riktigt fin film på när vår guide Phil ska droppa ner i en ravin, kan avslöja att det inte riktigt gick som planerat... Den är lite stor bara, 24MB AVI, okomprimerat.

/Leo

Kan inte låta bli att posta den här, kanonbilden som Lucy tog på mig när vi körde "The Ultimate" och hittade den här fina branten där vi körde lite fotosession i. Brant och blåsigt var det, halv storm vid kanten så vi tvekade lite om vi skulle köra ner eller inte. Jag körde två gånger och andra gången satte Lucy den här bilden klockrent! :-9

dh_leo1.jpg

Photo: Lucy, bikeverbier.com                Location: Verbier, Switzerland                Rider: Leo

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
OMFG!

Den där får du lägga till i listan av bakgrundsbilder som jag skickade till dig via PM leo! :)

Hehehe... det var faktiskt så brant på ett fleratal ställen att man var tacksam att det är en "ränna" mellan skinkorna så man får lite mer frigång för däcket när man hängde bak... ;)

Ser sjukt brant ut. Tyndpunkten ser nästan ut att ligga framför framdäckets kontaktpunkt med marken. Om Lucy inte lutat på kameran så är du värd all respekt Leo. Ser det brant ut på bild är det oftast osannoligt brannt på riktigt.

Det var inte läge att nudda frambromsen, om man säger så... ;-) Jag tror faktiskt att en sektion av en annan stig(den branta som gick bland granarna innan liften) var brantare än branten ovan. Fast det var en kortare bit. Tobias/Frost tog en kanonbild på mig i den branten, ser fram emot att se den någon dag! :-9

/Leo

Leo Skrev:
> Det var inte läge att nudda frambromsen, om man
> säger så... ;-) Jag tror faktiskt att en sektion
> av en annan stig(den branta som gick bland
> granarna innan liften) var brantare än branten
> ovan. Fast det var en kortare bit. Tobias/Frost
> tog en kanonbild på mig i den branten, ser fram
> emot att se den någon dag! :-9
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Kan det bli mycket mer brantare än så.........??=)

/Fredde

Det finns nog bild på oss alla från den branten. Inte så svår som den ser ut men väldigt väl fotograferad. Bara 5-6 meter lång och rätt lös sand så det blev ingen riktig fart. Ingen kontroll heller iofs :-)

Tillbaka
Topp