Bildrulle fick vad han förtjänade :-)

Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Pelle Hå skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Den här sortens trådar är ...
>
> (X) Som en dockhussåpa på TV. Alla säger att
> det är skit, men fan va med tittarsiffror den
> har!
> Synd att man inte får STIM-pengar för sina
> lästa inlägg...

stim (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå)generar bara pengar för musik, tyvärr. har försökt blåsa dom på lite grejer som jag anser mig kommit på, men icke!

Håller med MickeS! Och ang vad JQ gjorde skulle det vara värt applåder om fingret bytts ut mot en ordväxling med den inledande frågan om hur det hade varit om dunket kom från att benet for in i hjulhuset i.s.f knuten näve.

Oavsett vad ni tycker om mina åsikter så står jag i alla fall för vem jag är!

På forumet
(gissa vad jag heter...)

Som bilförare :
QUENSEL.jpg ht=120

Som cyklist:
http://www.fredrikshof.se/forum/view/3642
(betalade självrisken trots idogt avböjande)

Hur fan blev moralpaniken värre här än på ett kafferep hos Pusiluskan? Gamla forumrävar som har behov av att hävda sig mot ännu ej välanpassade (happykorrekta) noobs.

Att hävda att alla bilister blir goda bara för att vi cyklister snällt håller käft är så dumt så man blir gråtfärdigt. Rent naivt IMHO.

Därmed inte sagt att det måste vara rätt att uppfostra någon annan i trafiken.

MickeS skrev:
> Det tragikomiska med såna här trådar är de som
> försöker uppfostra/tillrättavisa trådskaparen
> på PRECIS samma sätt som han gjorde i trafiken,
> utan att de inser det!!
> Lite citat, Q, så du vet till nästa gång vad
> som är happykorrekta tillrättavisningar;
>
> "idiot! Synd bara att inte du fick vad du
> förtjänade"
>
> "att göra som herr quisling är bara hjärndött.
> som 10-åring hade jag kanske förstått det OM du
> nästan blev påkörd men att som 40-åring
> provocera fram det är bland det mest patetiska
> jag har läst på det här forumet. jävla
> pajas!"
>
> "förstår att quensel har problem att hävda sig
> som nybliven cyklist"
>
> Byt bara ut namnet och färdsättet så kan du nog
> använda citaten även i Stockholmstrafiken.

MickeS, är du bara sugen på polemik, eller har du, på riktigt, svårt att se skillnad mellan orsak och verkan?

Orsak: En snubbe provoverar fram en trafiksituation, vandaliserar en bil, skäller ut en vettskrämd förare samt avslutar med att lägga ut sin bravad på ett diskussionsforum med en "Hö hö, där fick drullen sig en läxa-attityd".

Verkan: Ett antal personer tycker att det var puckat/idiotiskt/barnsligt etc och påpekar det för snubben.

Blanda inte in termer som "happykorrekt" och "uppfostran" i det tack. Det har inte ett smack med saken att göra. Om du fortfarande inte begriper så kan du läsa stycken ovan igen. Orsak och verkan, ok?

Hur orkar ni? Känns som om JQ redan ligger ner och ändå håller man på och sparkar på honom med samma påhopp som bilföraren råkade ut. Det är alltså 2 sidor på denna tråd!?

Senast redigerad av en moderator:
Äh, jag tycker det var bra att du reagerade, Joakim. Nästa gång kan det naturligtvis bli ännu bättre om du stannar och förklarar situationen för bilisten istället för att bara peka finger och dra. Men strunta i gnällspikarna som hackar på dig för att du "provocera[t] fram en trafiksituation" (jag förstår inte hur du skulle ha kunnat påverka bilisten att göra den där förbjudna vänstersvängen) och "utnyttja[t] situationen istället för att göra det så smidigt som möjligt" (för bilisten att skita i trafikreglerna)

Jag har en rolig historia på ämnet. Jag körde min fina vespa i Oz, åkandes på en liten gata mitt i city, då kör en kille ut med sin "volvo" fast det var en commodore, så jag får bromsa, inte stenhårt men skapligt hårt, jag duttar till på tutan, då sträcker killen ut sin arm genom vindrutan och ger mig fingret. När han stannade vid ett rödlyse, då blev jag tvungen att banka ganska hårt på hans vindruta. Han vevade ner, och jag förklarade att det var nog inte så vackert, men du tutade ju sa han då. Jag försökte förklara att jag duttade på tutan, och att han körde rakt ut framför mig. Att sen ge någon fingret förklarde jag, kunde ju sluta med att han får på käften, menandes om han visade det för någon annan än mig.

När jag sitter där på vespan och tjafsar med killen, då stannar två bikers på feta motorcyklar och bara frågar mig "Is he giving you any hassle?" Killen i bilen höll käften sen. :)

Bikers stand up for each other. :) Jag garvade så jag höll på att smälla av.

Dock så är roadrage en vardaglighet där och du är ganska utsatt som motorcyklist, även om jag körde Vespa. 150cc fyrtakt vespa, hur kul som helst. Om sverige bara hade längre sommar så fick 1100an ett litet syskon här med. :)

Så, jag tycker att man ska säga till, har man fått hjärtat i halsgropen då kan man överreagera lite. Här var det väl lite "berått" då är det kanske lite för hårt.

Svenskt lagom är ordet.

Kul tråd. Som vanligt på Internetforum så börjar det storma i vattenglaset : )
Har själv gjort samma sak som Herr Q, i "uppfostringssyfte", för ibland blir man sååå less på nonchalansen mot cyklister. Men med ett viktigt tillägg: att jag visat inte fingret alltför fort, utan försökt talat med personen istället och bett denna att tänka sig för nästa gång i liknande korsningar, för den gången kanske det kommer ett über-pendlar-svetto med kamikaze-gener istället för mig ett happy-pendlar-svetto med självbevarelsedrift.
Eller också har jag visat med gester och fingerpekningar (obs, rätt finger) att man bör se sig för då man korsar cykelbanor. Utan att försöka se alltför aggresiv ut, utan ofta bara uppgiven och himla med ögonen. Kanske var så Mr Q skulle gjort? Men nog tjafsat om det.

Dock har långfingret och andra gester från mig trots allt visats då vederbörande bilist direkt visat oförståelse och aggresivitet över att jag markerat min plats i trafiken.
En gubbe i en fin ny V70 utanför Coop Eriksberg körde snigelsakta fram mot cykelöverfarten innan en rondell, jag hade ögon kontakt med honom och tänker att allt är på spår och kör ut - då gasar och tutar han! Totalt irrationellt. Jag tittar på honom och gör "va?"-gesten. Han hytter med näven och gormar nåt inne i sin plåtlåda.
Då blir man sne.
Sån omotiverad aggression så tidigt på morgonen och allt.
Så jag cyklar runt i rondellen åt fel håll (tidigt på morgonen = inga andra bilar ute knappt) och möter honom på andra sidan då han är på väg ut ur den och gör återigen en gest. Denna gång fingret. Jag bedömde nämligen honom som oupplärningsbar och med fel grundattityd för att vistas i trafiken... Sen var det järnet därifrån. Hörde hur tutan brölade länge efteråt. Patetiskt.
Men jag kanske överreagerade - må så Happykollektivets gemensamma PK-bannor hagla över mig ; )

OK, jag kanske överreagerade när jagvisade fingret då jag visade fingret åt den, som jag tycker, livsfarligt grovt vårdslösa bilisten. Men vad gör då inte ni som blir så otroligt upprörda över mitt beteende?

Jag tror jag lägger ner skrivandet på det här forumet. I alla fall tills vidare, vi kanske hörs i vår igen. Jag har hur som helst insett att jag lägger ner för mycket tid på att skriva här.

Annars kanske vi ses på Vätternrundan eller något annat motionslopp i vår! Där kör jag nog ifrån de flesta av er ändå, nybörjare eller inte! ;-)

PS. Kommer dock uppdatera mina tider på HAPPY Rodd challange! Glöm inte att posta er tid på:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/761688/768318#msg-768318

Grejen är att herr JQ enligt sig själv VISSTE att bilen skulle svänga vänster. Att då lägga sig på bilens vänstersida är inte bara dumt, rent av idiotiskt. Varför provocera fram situationer som inte finns?

Det vi andra cyklister som får skit av denne bilist nästa gång. Tack JQ för att du skapar så fint klimat därute åt oss. Tack!

Joakim Quensel skrev:
> Jag tror jag lägger ner skrivandet på det här
> forumet. I alla fall tills vidare, vi kanske hörs
> i vår igen. Jag har hur som helst insett att jag
> lägger ner för mycket tid på att skriva här.

Ge dig inte så lätt, lite moralgläfs ska väl en seg cyklist tåla. Detta är ju Happy i ett nötskal.
Fingret får/ska visas i trafiken, enligt min världsåskådning. Men så som du beskrev det så verkade ju bilist-stollen bli uppriktigt förvånad och upprörd över att han nästan smällt en cyklist han inte såg genom sitt beteende. Lite "uppfostringssnack" först. Sen fingret om han inte tagit till sig vad du sagt.

> Annars kanske vi ses på Vätternrundan eller
> något annat motionslopp i vår! Där kör jag nog
> ifrån de flesta av er ändå, nybörjare eller
> inte! ;-)

App, app, app! Håll dig till klungan, inte köra ifrån oss inte : )

Nu tycker jag att vi fattar varandras styrlindor och så sjunger vi alla "We shall overcome"

Bilisterna skiter i oss cyklister och tycker vi är ivägen redan.
Går inte o försämra det klimatet mycke mer.
Bilisterna tutar och ger fuckfinger/helljus minst 3ggr per träningspass på racer och det är inte ens på tungt trafikerade vägar, och dom ska om direkt även om dom prejjar ut cyklisterna i diket för att inte behöva bromsa och kanske förlora 10 sekunder. är inte det överdrivet så vet jag inte.
kör hårt JQ

Road_Runner skrev:
> Bilisterna skiter i oss cyklister och tycker vi
> är ivägen redan.
> Går inte o försämra det klimatet mycke mer.
> Bilisterna tutar och ger fuckfinger/helljus minst
> 3ggr per träningspass på racer och det är inte
> ens på tungt trafikerade vägar, och dom ska om
> direkt även om dom prejjar ut cyklisterna i diket
> för att inte behöva bromsa och kanske förlora
> 10 sekunder.

Ja, under Happy-turer förra våren så var det mer än en gång som idioter hängde sig på tutan och blåste om oss med flit så att nästan backspegeln slog i oss. Höjden av dårskap var väl den idiot som mellan Hindås och Bollebygd tutade och körde om provokativt nära, för att sedan lägga sig med ena hjule i vägrenen/dikeskanten och avsiktligt riva upp damm och smuts i ansiktet på oss.
Men då kokade det i klungan vill jag lova. Hade vi sett bilen stå parkerad längre fram sen vid något hus så hade vi garanterat stannat och sagt/gjort ett och annat med vederbörande.

Rippa skrev:
> MickeS, är du bara sugen på polemik, eller har du, på riktigt, svårt att se skillnad mellan
> orsak och verkan?
> Orsak: En snubbe provoverar fram en trafiksituation, vandaliserar en bil, skäller ut
> en vettskrämd förare samt avslutar med att lägga ut sin bravad på ett diskussionsforum med
> en "Hö hö, där fick drullen sig en läxa-attityd".
> Verkan: Ett antal personer tycker att det var puckat/idiotiskt/barnsligt etc och påpekar det
> för snubben.
> Blanda inte in termer som "happykorrekt" och "uppfostran" i det tack. Det har inte ett smack
> med saken att göra. Om du fortfarande inte begriper så kan du läsa stycken ovan igen. Orsak
> och verkan, ok?

Nä, jag fattar inte varför du anser dig kunna använda kraftuttryck bara för att Q retat upp dig med sin "Hö hö, där fick drullen sig en läxa-attityd".
Det tycker jag är mer illa än att Q pekar finger och skäller på bilisten.
OK att Q är ny på forumet, men du som gammal happyforumräv borde väl ha bättre hyfs?
Men vad vet jag - det kanske är så du låter dagligdags?

Och det verkar vara fler än jag som har svårt att se hur Q
1. provocerade fram situationen
2. vandaliserade bilen
3. utnyttjade situationen
så det kan du få förklara, helst utan skällsord.

hahaha lite rolig läsning nu på morgonen.

Som cyklist i trafiken är jag nog en blandning av "JQ" och Stisse. Drar mig inte för att göra bilister medvetna om deras bristande uppmärksamhet i vissa situationer. Oftas med en himlande blick, skakandes på huvudet eller ajabajja rörelsen, ni vet vickandes med pekfingert fram och tillbaka.

Beroende på situation och tillfälligt humör kan det även bli ett och annat lånfinger samt långa helvetiska ramsor rabblandes högljut efter medtrafikanten, men det beror nog mest på mitt något hetska temprament och korta stubin :)

Joakim Quensel skrev:
> OK, jag kanske överreagerade när jagvisade
> fingret då jag visade fingret åt den, som jag
> tycker, livsfarligt grovt vårdslösa bilisten.
> Men vad gör då inte ni som blir så otroligt
> upprörda över mitt beteende?
>
> Jag tror jag lägger ner skrivandet på det här
> forumet. I alla fall tills vidare, vi kanske hörs
> i vår igen. Jag har hur som helst insett att jag
> lägger ner för mycket tid på att skriva här.
>
> Annars kanske vi ses på Vätternrundan eller
> något annat motionslopp i vår! Där kör jag nog
> ifrån de flesta av er ändå, nybörjare eller
> inte! ;-)
>
> PS. Kommer dock uppdatera mina tider på HAPPY
> Rodd challange! Glöm inte att posta er tid på:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/761688/768318
> #msg-768318

Jag blir inte upprörd över ditt beteende. Har själv bil och skulle bli fullständigt galen om någon slog en näva i den.
Inte tycker jag att du överreagerade när du visa fingret heller.

Jag instämmer med RoadRunner "kör hårt JQ"

MickeS skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > MickeS, är du bara sugen på polemik, eller har
> du, på riktigt, svårt att se skillnad mellan
> > orsak och verkan?
> > Orsak: En snubbe provoverar fram en
> trafiksituation, vandaliserar en bil, skäller ut
> > en vettskrämd förare samt avslutar med att
> lägga ut sin bravad på ett diskussionsforum med
> > en "Hö hö, där fick drullen sig en
> läxa-attityd".
> > Verkan: Ett antal personer tycker att det var
> puckat/idiotiskt/barnsligt etc och påpekar det
> > för snubben.
> > Blanda inte in termer som "happykorrekt" och
> "uppfostran" i det tack. Det har inte ett smack
> > med saken att göra. Om du fortfarande inte
> begriper så kan du läsa stycken ovan igen.
> Orsak
> > och verkan, ok?
>
> Nä, jag fattar inte varför du anser dig kunna
> använda kraftuttryck bara för att Q retat upp
> dig med sin "Hö hö, där fick drullen sig en
> läxa-attityd".
> Det tycker jag är mer illa än att Q pekar finger
> och skäller på bilisten.
> OK att Q är ny på forumet, men du som gammal
> happyforumräv borde väl ha bättre hyfs?
> Men vad vet jag - det kanske är så du låter
> dagligdags?

Vaddå "ny på forumet" och "gammal happyräv". Det är överhuvudtaget inte med i min ekvation. "Hyfs" det är väl inte jag som betett mig ohyfsat?? Är det här bizarro world eller? Joakim betedde sig extremt ohyfsat, skröt om det på ett internetforum, och fick motreaktioner. Läs vad jag skrev om orsak/verkan en gång till.

> Och det verkar vara fler än jag som har svårt
> att se hur Q
> 1. provocerade fram situationen
> 2. vandaliserade bilen
> 3. utnyttjade situationen
> så det kan du få förklara, helst utan
> skällsord.

1. läs vad bruse skrev några inlägg upp. Hur svårt ska det vara och fatta.
2. Om jag skulle drämma min näve med full kraft i plåten på din bil skulle det bli en ful buckla. Det skulle du kalla vandalism när du senare ringer försäkringsbolaget.
3. Se 1.

Rippa - se det såhär:
det ÄR bilisten som bröt mot lagen och därigenom utsatte medtrafikanter för akut livsfara
det BÖR INTE stödjas av cyklister genom något fegt "kör på andra sidan", bilister SKALL veta att cyklieter INTE på något magiskt vis "alltid" klarar sig undan helskinnade eller reder ut bilfan's felkörningar åt dom

Skulle JQ cyklat på andra sidan och bilisten fått för sig att bara tvärnita inför sin sväng (pga möte eller nått annat skit) så skulle JQ vara i en högst olämplig placering mitt emellan två filer
Skulle JQ ha läst trafiken fel och SAABen istället gjort ett "tillåtet" filbyte åt höger - gissa hur illa JQ hade suttit vid höger bakskärm framför högerfilens bilar

P.S. du får öva dig lite mer på att slå näven i din bil - öppen hand måste man dra till riktigt hårt med för att buckla något, även knyten näve måste man dra i nån svajig stor yta för att lämna en uckla

Joakim Quensel: Skit i dom som bråkar med dig och ge inte upp så lätt. Kommentera inte ditt beteende mot bilisten mer så dör tråden ut snart. Happy är ett rysligt bra forum annars.

Damen som nyligen blev ihjälkörd av en lastbil i korsningen Vasagatan-Kungsgatan håller nog med ert resonemang. Det var lastbilens fel. Vilket ju är bra för henne idag... och hennes barn... och hennes man. Det var ju lastbilens fel, inte den cyklande damens...

Fan det hände mig en crazy grej när jag cyklade över Årstabron i morse. En person, låt oss kalla den för "honom" hade tappat sin fula 70-tals skajväska på cykelbanan och var så otroligt korkad att "han" parkerad cykeln tvärs övver cykelbanan för att plocka upp den. Shit vad jag blev tvungen att bromsa in min asccoola cross då. Körde bergis över 30. Men i alla fall när jag passerade så dunkade jag till hans fula gamla damcrescent så den flög omkull och väskan flög över broräcket för ett uppfriskande dopp ner i Årstaviken. Sen skrek jag Jävla nazistsvin till han och snacka om att han vart svarslös!
Känns skönt faktiskt!

Har jag förstått det rätt att man som cyklist skall ligga till vänster om bilen, i den diskuterade situationen...
JUST för att det är en cykelbana där?

I så fall fattar jag inte varför ni tjafsar, Jocke blev ju påkörd eller nästan påkörd och det är inte så kul.

Något som är kul är dock att läsa hela denna tråden... Speciellt om man är intresserad av kommunikation mellan individer.
Mycket tyder på att i denna diskussion så hade det blivit mycket mindre storm om kommunikationen skedde I(n)R(eal)L(ife). För det som många vet är att det försvinner en stor del av den "mänskliga" kommunikationen (så som ansiktsuttryck, kroppsspråk och röstläge) på internet.

Det blir lätt så fel, men alla som skrivit har ju rätt ur sin synvinkel. Det är bara svårt att se den ibland...

Rippa skrev:
> "Hyfs" det är väl inte jag som betett mig
> ohyfsat?? Är det här bizarro world eller?

Att kalla nån för idiot, om det så är på ett forum, är ohyfsat i min värld, bizarro eller ej.
Det är aldrig försent att be om ursäkt.

> 1. läs vad bruse skrev några inlägg upp. Hur
> svårt ska det vara och fatta.
> 2. Om jag skulle drämma min näve med full kraft
> i plåten på din bil skulle det bli en ful
> buckla. Det skulle du kalla vandalism när du
> senare ringer försäkringsbolaget.
> 3. Se 1.

1. Jag fattade första gången jag läste - fattar du vad jag (och andra) skriver?
Vad hade hänt om cyklisten på cykelbanan inte hade LÄST situationen?
Är det bra eller dåligt om bilisten inte gör samma sak i framtiden?

2. Om jag drog näven med full kraft i plåten skulle resultatet bli frakturer och sjukhusbesök. Blev det en buckla? Skulle tro att Q slog med flatan vilket smäller och låter illa, men inte mycket mer.
Om du vill komma och prova på min bil är du välkommen (fast det är tunn plåt i Renault 5:an så du får slå försiktigt).

3. suck. Vad är utfallet av Q's utnyttjande av situationen?
Den här bilisten kommer hädanefter att
a) uppmärksamma cyklister/cykelbanor
b) avsky cyklister
Jag vet då vad jag skulle svara om jag visste med mig att jag begått en trafiköverträdelse och blivit tillrättavisad.

bruse skrev:
> Grejen är att herr JQ enligt sig själv VISSTE
> att bilen skulle svänga vänster. Att då lägga
> sig på bilens vänstersida är inte bara dumt,
> rent av idiotiskt. Varför provocera fram
> situationer som inte finns?

Nästa gång kanske det är en cyklist som INTE VET att bilen skall svänga vänster trots förbudet.

> Det vi andra cyklister som får skit av denne
> bilist nästa gång. Tack JQ för att du skapar
> så fint klimat därute åt oss. Tack!

Eller så kanske det gör att någon cyklist slipper bli klämd av just denna bilist framöver. Tack JQ!

Crosscar skrev:
> I så fall fattar jag inte varför ni tjafsar,
> Jocke blev ju påkörd eller nästan påkörd och
> det är inte så kul.

Ibland läser jag som en kratta, men nu verkar det tvärtom. Läs vad Joakim skrev i sitt ursprungsinlägg!

Eftersom jag fattade att han skulle svänga så la jag mig vid hans bakflygel och när han började svänga så drog jag näven i full kraft mot plåten.

Han blev ju inte påkörd! Tvärtom! Han utsatte sig själv medvetet för fara. DET är dumt. Sen att bilen gjorde fel, är en annan diskussion.

man kan ligga jäms med bilen och därifrån sakta ner till bakskärmshöjd (eller inte fortsätta cykla om bilen) utan att för dess skull på något planerat och lömskt sätt vänta på tillfälle att klappa bil(-ist)

bruse - hur skulle du vilja sett JQ aggera (obs, INTE utifrån "ligger 10m bakom och kommer ikapp" utan från "ligger tätt vid vänster bakskärm när uptäcker att bilen kan få för sig att svänga")

TACK Jocke!
Jag ska inte ta upp mina händelser här, man verkar inte få allt för mycket stöd. Jag trodde att folk här på forumet skulle känna lite sympati för vad som skulle kunna hänt!

/STEFAN

Om jag kommer ihåg rätt så finns det en cykelbana nerför götgatsbacken, och den går längst till höger utmed trottoaren. Så nej, bilisten åkte inte över nån cykelbana, och isåfall befann sig inte JQ i den cykelbana som fanns.

(Nu kan de ha ändrat markeringarna där, jag har inte tittat efter så noga)

Ni kanske ska åka ut till aktuellt ställe å kolla hur det ser ut innan ni har åsikter om saken?

Det är ingen cykelbana för norrgående cyklister där. Bilar får köra där, men bara svänga höger. Som Joakim beskrev, la sig bilen, helt enligt som man lärt sig på bilskolan, till vänster för att han avsåg att svänga vänster.

Så vad är problemet?

Problemet är att folk gillar att har rätt om sin åsikt. Själv har jag ingen åsikt om ämnet för jag har ingen insikt i ämnet.

Jag bor ju i Falun och här cyklar vi ett organiserat koas fast i harmoni med bilarna, trafikregler gäller inte så ofta och det verkar vara bättre så. Det blir mer hänsyn och eftertänksamhet i trafiken...

bruse skrev:
> Det är ingen cykelbana för norrgående cyklister där. Bilar får köra där, men bara svänga
> höger. Som Joakim beskrev, la sig bilen, helt enligt som man lärt sig på bilskolan, till
> vänster för att han avsåg att svänga vänster.
> Så vad är problemet?

? Vad var det man fick lära sig på bilskolan? Att svänga vänster (utan blinkers) där man bara får svänga höger?
På vilken sida av bilen hade du kört om, bruse, utan att utsätta dig för fara?

Cykelbanan går på västra sidan av götgatan, se JQ´s bild på förra sidan. Att lägga sig på vänster sida av bilar som står längst ner på götgatan är helt korrekt beteende om man skall vidare rakt över i korsningen.

MickeS skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Det är ingen cykelbana för norrgående
> cyklister där. Bilar får köra där, men bara
> svänga
> > höger. Som Joakim beskrev, la sig bilen, helt
> enligt som man lärt sig på bilskolan, till
> > vänster för att han avsåg att svänga
> vänster.
> > Så vad är problemet?
>
> ? Vad var det man fick lära sig på bilskolan?
> Att svänga vänster (utan blinkers) där man bara
> får svänga höger?

Om inte ens polisen använder blinkers, vad kan du då förvänta dig av vanligt folk?!

> På vilken sida av bilen hade du kört om, bruse,
> utan att utsätta dig för fara?

Inte lägger man sig väl brevid en bil som bara kan svänga åt höger eller vänster i en korsning= (jag skrev kan, inte får)? Hur smart är det?

I just det gathörnet lägger mig aldrig brevid en bil, utan bakom eller framför. JAG skiter i vem som har rätt å fel, om mitt liv är insatsen i den tävlingen.

Hur många moralpoliser som också kör bil har aldrig någonsin svängt vänster i en korsning där just vänstersväng var förbjuden? Så tillvida det inte är trafik på vägen etc, så har de flesta nångång gjort en olaglig u-sväng, nån gång kört över en heldragen linje etc.

Samt som cyklist någonsin inte cyklat mot rött, utan reflexer / lyse, med blinkande lyse etc?
Hur jävla jobbigt vore det inte nån dunkade till din cykel/bil och pekade finger åt dig och sa att du var dum i huvudet? Däremot inte sagt att det är fel att påpeka att nån gör fel, men man kan göra det på olika sätt.

nisseson skrev:
> Cykelbanan går på västra sidan av götgatan, se
> JQ´s bild på förra sidan. Att lägga sig på
> vänster sida av bilar som står längst ner på
> götgatan är helt korrekt beteende om man skall
> vidare rakt över i korsningen.

Ah gör den det så my bad. Hade för mig att det var södergående (andra hållets) cykelbana som var dragen uppför den sidan på götgatan, och att det var först nere i korsningen som cykelbanan böt sida, efter man kört över hornsgatan. För sen är det ju cykelbana åt båda hållen på västra sidan nerför slussen och förbi gamla stan.

Men man lär så länge man lever :o)

nisseson skrev:
> Cykelbanan går på västra sidan av götgatan, se
> JQ´s bild på förra sidan. Att lägga sig på
> vänster sida av bilar som står längst ner på
> götgatan är helt korrekt beteende om man skall
> vidare rakt över i korsningen.

Den cykelbanan är för södergående cykeltrafik. Och mellan den och körbanan norrut vid korsnignen är det en refug med en såndär pil-nedåt-höger. Så antingen har JQ klämt sig mellan refugen och bilen, eller kört om fel sida av refugen.

Så det är inte korrekt att lägga till vänster om en refug med en pil som anger att du ska ligga till höger om den.

Men snälla ni, kan ni inte åka dit å kolla själva HUR det ser UT!?

Tillbaka
Topp