Bilist/cyklist - olika beteenden?

Därför att man vet att det inte är alls lika farligt? Därför att de flesta som kör rött med bil gör det i hög fart för att "hinna" förbi medans cyklar smyger förbi när de ser att det är säkert oavsett färg på lyset.

Många går ju mot rödgubbe oxå, hur kommer det sig? Jo samma princip tror jag. Man tycker att risken att ngt ska hända är minimal. Det är den inte med bil för man har inte kolla på samma sätt.

Senast ändrad:
Jag anser att rödljusregleringen med kablar i marken fungerar bra för bilarna, så tryckknappar känns som något märkligt. Värre är när de slingorna inte fungerar när man cyklar...då kan man bli stående länge, innan man förstår att det aldrig kommer att slå över till grönt.

Miss Lycka 2.0 sa:
Sätt upp en tryckknapp vid varje trafikljus för bilister och sedan kan vi diskutera.

Miss Lycka 2.0 sa:
Sätt upp en tryckknapp vid varje trafikljus för bilister och sedan kan vi diskutera.
Håller med, finns många andra exempel på hur trafiklösningarna är dåligt anpassade för cyklister också. Krävs inte mycket störningar för att bilister ska börja se trafikregler mer som rekommendationer heller.

Att cykla präglas av att start och igångdrag ofta är betydligt slitsammare än stadig fart framåt. För den strävsamme cykelpendlaren kan rödljus upplevas en smula aviga.

Varenda bilist kör ju för fort hela tiden. Det verkar inte ens ses som olagligt av de allra flesta. Hastighetsbegränsningar verkar mest vara ngn sorts rekommendation. Det pratas det knappt om när sånna här frågeställningar tas upp. Billister ofta helt omedvetna om deras egna lagöverträdelser men ser gärna alla andras och främst cyklisters. Andra än just bilisterna själva är oftast bara hinder i deras väg till var det nu är de ska så brått. E rätt konstigt med tanke på att statestiken visar (mig veterligen) att köra för fort är förenat med stor fara medans att cykla mot rött oftast endast är farligt för cyklisten själv om ens det.

Köra mot rött med bil kan innebära indraget körkort vill jag minnas. I just det här fallet har det hårda straffet stor effekt på mig iaf. På cykel blir det böter på ett överkomligt belopp (jag vet att det finns någon slags möjlighet att det skulle kunna innebära indraget körkort om man gör det på cykel också men den risken måste nog bedömas som ytterst liten). Men jag personligen gör mitt yttersta för att försöka följa trafikreglerna på cykel.

Det är helt enkelt så att trafikljusets färg har väldigt litet betydelse för min (eller andras runt mig) säkerhet. Som cyklist har jag alltid väjningsplikt. Mot alla. Bilister, fotgängare, hundar i koppel, man in a van, allt! Alltid!

En bilist som svänger när jag har grönt? Jag måste väja! En fotgängare med hörlurar / telefon som korsar cykelbanan? Jag måste väja! Färgen på ljuset har inget med saken att göra. Därför har jag också valt att till stor del bortse från den parametern när jag cyklar i trafiken. Jag kör med ständig uppsikt och tillämpar ständig väjningsplikt.

Cyklar mot rött hela tiden. Det är jag som skadas, inte bilisten. Skulle aldrig få för mig att köra mot rött med bil.

Cykeln i trafiken är smidigt redskap som man kan ta sig överallt på, upp o ned på trottoar-vägar, emellan bilar och när de som har ett sånt här beteende så tror jag inte att de har ett långt avstånd till att också cykla mot rött.

Men tyvärr har jag sett ett ökat antal bilister som kör mot ett längre gult ljus. Snart är nog tendensen att det utvecklas vidare ett steg till att köra mot rött. Vanligt folk som gör detta tror jag är piss-lessa på trafikljusen som knappt fungerar ibland.
Även så ser man hur cyklister gör och då blir det ju lite såhär "om en cyklist drar över rött" kan väl jag likaväl göra det.

Det är en klart oroande och icke fungerande situation i Stockholm åtminstone över trafik-läget.

Gående ser sig om och går över när det är fritt trots att det kan vara rött. Bilister stannar normalt om det är rött och de ser inte efter om det är fritt eller inte (förutom när det just slår om till rött så klart. Då kör många mot rött).

Cyklister är lite mitt imellan gående och bilister. Det är naturligt att i första hand se om det kommer annan trafik men många förstår nog också att man bör stanna när det är rött.

Varför det är så kan nog bero på flera saker. Att man helst inte vill stoppa. Att en cyklist vid högersväng tar upp väldigt liten plats. Att ljuset ibland inte slår om kan också vara en orsak till att man inte helt respekterar ljuset. Att man från en cykelvei först måste stanna och trycka på en knapp för att sen vänta på att få grönt trots att det inte kommer några bilar gör nog också att många bara kör över.

Det är nog iallafall så att bilister är bättre på att följa lagen när det handlar om rödljus än cyklister men på andra områden är de inte lika bra på att följa lagen.

Så väldigt farligt tror jag inte heller det är att cyklister ibland kör mot rött (har sett statistik som visar det). I en del tillfällen är det nog också säkrare att cykla på rött för att komma före trafiken än att hoppas att bilarna som står bakom dig och ska svänga bryr sig om en cyklist som råkar vara i vägen.

Missförstå mej rätt, jag cyklar ofta mot rött, men aldrig då det skulle kunna medföra fara för mej eller någon annan.

Tomcaten sa:
Cykeln i trafiken är smidigt redskap som man kan ta sig överallt på, upp o ned på trottoar-vägar, emellan bilar och när de som har ett sånt här beteende så tror jag inte att de har ett långt avstånd till att också cykla mot rött.

Men tyvärr har jag sett ett ökat antal bilister som kör mot ett längre gult ljus. Snart är nog tendensen att det utvecklas vidare ett steg till att köra mot rött. Vanligt folk som gör detta tror jag är piss-lessa på trafikljusen som knappt fungerar ibland.
Även så ser man hur cyklister gör och då blir det ju lite såhär "om en cyklist drar över rött" kan väl jag likaväl göra det.

Det är en klart oroande och icke fungerande situation i Stockholm åtminstone över trafik-läget.
Snart är redan här. Ställer man sig vid trafikljusen vid Sveavägen i korsningen mot Olof Palmes gata krävs det inte speciellt lång väntetid i rusningstrafik innan man ser någon köra mot rött (i riktning ut mot Norrtull). Brukar knappt vara att de hinner passera övergångsstället innan det blir grönt för gående. Och då är det ändå lite tid från det blir rött för bilisterna innan det blir grönt för gående.

1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
När det slår om till gul signal ska man stanna utan fara för andra.Då ska man inte öka hastigheten.
Det beror på vilken färg det var innan.

Nä!
Du får aldrig öka på gult,
inte heller när det går från rött till gult!

Jo!

Om det var gult innan det gula (dvs gult med blink) så får man visst öka kadensen, så länge man iakttar FÖRSIKTIGHET!

båtbensbudet sa:
Varenda bilist kör ju för fort hela tiden. Det verkar inte ens ses som olagligt av de allra flesta. Hastighetsbegränsningar verkar mest vara ngn sorts rekommendation. Det pratas det knappt om när sånna här frågeställningar tas upp. Billister ofta helt omedvetna om deras egna lagöverträdelser men ser gärna alla andras och främst cyklisters. Andra än just bilisterna själva är oftast bara hinder i deras väg till var det nu är de ska så brått. E rätt konstigt med tanke på att statestiken visar (mig veterligen) att köra för fort är förenat med stor fara medans att cykla mot rött oftast endast är farligt för cyklisten själv om ens det.

Helt rätt: Rekommendation om lägsta lämpliga fart.
Kanske skulle den gode forskaren Sören Nordlund därför undersöka varför bilister i stor utsträckning skiter i hastighetsbegränsningar.

Positivt att så många tycker det är ok att försiktigt rulla mot rött i vissa lägen. Jag trodde alla happyiter var oresonliga paragrafryttare i det avseendet.
Mvh
En som cyklar mot rött ”ibland”
;)

staine sa:
Positivt att så många tycker det är ok att försiktigt rulla mot rött i vissa lägen. Jag trodde alla happyiter var oresonliga paragrafryttare i det avseendet.
Mvh
En som cyklar mot rött ”ibland”
;)

Själv cyklar jag emtb i skogen ibland.
Fast det är ju å andra sidan inte olagligt...

Kan man verkligen cykla emtb? Jag skulle säga att man åker eller kör. Har aldrig nånsin hört nån säga att de cyklar motorcykel.

kontorsråttan sa:
Det är helt enkelt så att trafikljusets färg har väldigt litet betydelse för min (eller andras runt mig) säkerhet. Som cyklist har jag alltid väjningsplikt. Mot alla. Bilister, fotgängare, hundar i koppel, man in a van, allt! Alltid!

En bilist som svänger när jag har grönt? Jag måste väja! En fotgängare med hörlurar / telefon som korsar cykelbanan? Jag måste väja! Färgen på ljuset har inget med saken att göra. Därför har jag också valt att till stor del bortse från den parametern när jag cyklar i trafiken. Jag kör med ständig uppsikt och tillämpar ständig väjningsplikt.

Väja inte för fotgängare i cykelbanorna, råttan. Dom lär sig aldrig annars.

i många stater i usa har det införts regeln att rödljus i fallet cyklister har samma betydelse som en stoppskylt.

erfarenheterna lär vara goda.

cyklar själv inte mot rött, och brukar vanligen inte ha några problem att hämta in rödljuskörarna när man vilat benen en minut.

men det händer att jag kliver av cykeln och går till höger runt ett gathörn. om det nyss slagit om.

Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
När det slår om till gul signal ska man stanna utan fara för andra.Då ska man inte öka hastigheten.

Nä!

Jo!

Om det var gult innan det gula (dvs gult med blink) så får man visst öka kadensen, så länge man iakttar FÖRSIKTIGHET!

Ytterst tveksam.
Har du någon länk e.d om detta?

kontorsråttan sa:

+1 (Förutom att jag valt att inte helt väja för folk som går på cykelbanan ibland. Tricket är att låtsas inte se dom, då blir de rädda och flyttar sig, ..oftast. Annars lär sig bägge parter något, förhoppningsvis.)

1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/864/

https://www.korkortskolan.se/korkor...-en-korsning-dar-trafikljusen-blinkar-gult-23

https://www.holmgrensbil.se/infocenter/Bilskola/trafiksignaler-och-trafikljus/

Är det bara jag som tuttar på när andra bilar kör mot rött för att markera mot att det inte var ett ok trafik-beteende?

/Känner mig rätt ensam därute

Tomcaten sa:
Är det bara jag som tuttar på när andra bilar kör mot rött för att markera mot att det inte var ett ok trafik-beteende?

/Känner mig rätt ensam därute

Kör sällan bil och är långsam på tutan men det e väl ett rätt ok användande av tutan kan jag tycka. Även om uppfostringsdelen känns lite tveksam lagmässigt så uppmärksamma både andra runt omkring samt föraren själv att ngt inte är som det ska och kanske hinner anpassa sin egen väg. Till skillnad från hur tutan används av de allra flesta känns det som en helt ok situation att tuta i, tycker jag iaf.

Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

https://www.korkortskolan.se/korkor...-en-korsning-dar-trafikljusen-blinkar-gult-23

Ser dock inte i något av alternativen att det är ok att öka vid gult.....

1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

Ser inte heller att det är förbjudet att öka kadensen (genom att växla ner) vid gult..............

Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

Ser inte heller att det är förbjudet att öka kadensen (genom att växla ner) vid gult..............

Sant, men det var hastigheten vi talade om först innan du bytte till kadensen.
Lite svårt att erkänna att du har fel? ?

Men skit i det nu, nu njuter vi av påsken istället.

1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

Sant, men det var hastigheten vi talade om först innan du bytte till kadensen.
Lite svårt att erkänna att du har fel? ?

Men skit i det nu, nu njuter vi av påsken istället.

Nej jag har inte fel jag menade kadensen hela tiden, det var du som skrev fel, du skrev bara 'öka' och inte 'öka hastigheten'. Då var det fritt för tolkning. Att man inte bör öka hastigheten i en gul-blink-korsning är ju så självklart så det fann jag ingen anledning att kommentera och argumentera emot.
Glad påsk! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp