bilist - payback

bilist - payback
Fikasvettot... Okey, vi lägger ned eftersom du uppenbarligen hängt upp dig på den allra bokstavligaste tänkbara tolkningen utav begreppet "lek". Men man måste ju undra om du tänker likadant när du spelar fotboll - Gud förbjude att man skulle ramla eller vricka foten. Givetvis är det inget att sträva efter och det har jag aldrig påstått... Men när man faktiskt ramlar i en fotbollsmatch (för du har väl ramlat nångång?) så är det inte så farligt. Man reser sig, borstar av sig och går vidare...

Sen har det självklart hänt att hela jävla benpipan har brustit och sticker ut två eller tre decimeter genom dem blodsprutande köttslamsorna som en gång var din vadmuskel.

Jag försöker inflika här att trafiksituationen är densamma, den där benpipan kan visa sitt fula tryne ibland - men det kan den göra oavsett vad du gör här i livet. Risken är rätt liten och det händer ändå jävligt sällan i förhållande till hur många trafikanter vi talar om här.

VIKTIGAST AV ALLT, är att om du åker runt och spänner dig i obehag - så ökar riskerna dramatiskt! Det är poängen jag försökt föra på gud vet hur många rader nu.

Om du istället slappnar av, ser det som en sport och gör dig bekant med spelreglerna, spelplanen och dem andra speldeltagarnas taktik, förfarande och framförhållning - då menar jag dem förhållandena som sker omkring dig i den verkliga VERKLIGHETEN, och INTE den som står i körskolebokens uppfattning utav verkligheten - så minskar du istället riskerna mångfaldigt.

Voilá, sport blev trafiksäkerhet.

Och jag har cyklat bud, tro mig, det är överlevnad A och O ha den här sortens proaktiva framförhållning.

Senast redigerad av en moderator:
bilist - payback
"Limstift. Billigt, enkelt och tyst. JObbig att få bort men det går bort. "

Haha, bra, mera sånt! Enkelt, effektivt men inte bestående skador. Det enda jag inte gillar är att det inte är tydligt för bilisten var kletet kommer ifrån. På så sätt skulle ägg eller paintball vara mer tydligt... :)
(Men jag förstår att man inte kan cykla omkring och vifta med pistolliknande saker i trafiken, det skulle kunna få någon att väja in i motsatt körbana... :( )

En hjälmmonterad kamera som filmar idioten, eller att ta kort med mobilen/kameran och att man sedan skickar filmen till en chef eller ett företag...

Jag har en gång ringt in till nåt företag och bett att chefen till den person som körde xyz 123 ska höra av sig med en förklaring på trafikbeteendetoch det tog inte många minuter förrän chefen och senare den mycket ångerfulle föraren ringde och bad om ursäkt, så det kan nog vara effektivt, men det är ju lite krångligt med all tid som ska läggas på en idiot. Ett ägg säger samma sak mycket effektivare, snabbare och enklare... (Men man får nog inte sama bestående effekt som filmen kanske ger...)

bilist - payback
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> malaurin jag förstår din frustration, men ta det
> lugnt för din egen säkerhets skull.

Tack för omtanken och ja, jag försöker ta det lugnt. Den här tråden är nog framför allt en mental övning snarare än något jag kommer att utöva. men det är roligt att diskutera och höra olika infallsvinklar.

bilist - payback
Ja, vi lägger ned, Niko. Du håller inte med mig, och jag håller inte med dig.

När det gäller malaurins exempel kan man ibland fundera på om folk fattar att de representerar ett företag när de sitter i firmabilen. De skulle väl knappast bete sig likadant om en presumtiv kund kom på besök till företaget?

bilist - payback
> "Skrivet av malaurin den 25e september (Dölj
> användarens inlägg)
> jag går en utbildning till trafiklärare och..."
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1245018/12469
> 35#msg-1246935
>
> Själv får jag lust att maila till dina lärare och fråga om lämpligheten att utbilda
> rättshaverister till trafiklärare.

Hahaha, det går alldeles utmärkt det! Informationen är fri senast jag kollade, och det är framför allt deras gemensamma syn på cyklister som det största hotet i trafiken som har fått mig att ta fram min aggressiva ådra igen.

Cyklister, politiker, och journalister är de sämsta trafikanterna - i den ordningen, om man frågar vissa...

Allvarligt talat så finns det på den här utbildningen en utbredd brist på förståelse för cyklister som av många av mina kurskamrater och lärare upplevs som dödsföraktande idioter som riskerar att skrapa upp deras fina bilar. Att cyklisten kommer att gå åt på kuppen mildrar inte deras sinnen eller ökar deras förståelse för cyklistens vardag.

bilist - payback
> Så länge du rör dig ute i trafiken med
> vedergällningsplaner så spelar det ingen roll
> vad du råkar ha för fordon för stunden. Bara
> tanken på en blivande trafiklärare som smider
> ränker om hur man bästa tar "hämd" på
> medtrafikanter får mig att rysa. Inse istället
> att du som blivande trafiklärare borde släppa
> dina mossiga vi-mot-dom tankebanor.

Ja, det har du alldeles rätt i, det är ett bra argument som jag ska ta till mig.
(OBS, jag är INTE ironisk.)

Nu drar du det iofs lite längre än vad jag har gjort, tankemässigt, men det är fortfarande en viktig tanke. Och jag har förståelse för de olika aktörerna i trafiken; ibland är jag cyklist, ibland bilist, ibland taxiförare och ibland, om vägverket och transportstyrelsen vill (:D) trafiklärare. Så jag kan se olika aktörers syn på saken, men faktum kvarstår, cyklisterna är bland de mer oskyddade aktörernai trafiken och alltför många bilister visar alltför liten eller ingen hänsyn till dessa trafikanter, helt i strid med trafikens grundregel. Många bilister visar liten eller igen hänsyn till andra bilister överhuvudtaget, men det är framför allt i kollisionen med cyklisten som effekten blir så kraftig.

Dessutom är jag faktiskt inte ute efter hämnd, då har du missförstått mig, eller jag har inte varit tillräckligt tydlig. Jag är ute efter ökad insikt och förståelse mellan olika trafikanter.

Att slänga ett ägg på någon kan vara ett dumt sätt att öka insikt och skapa förståelse :D, men jag får iallafall en kraftigare effekt än om jag bara glor surt på dem och cyklar runt dem, vilket de antagligen inte ens märker, eller hur?

bilist - payback
malaurin skrev:
> Allvarligt talat så finns det på den här
> utbildningen en utbredd brist på förståelse
> för cyklister som av många av mina kurskamrater
> och lärare upplevs som dödsföraktande idioter
> som riskerar att skrapa upp deras fina bilar. Att
> cyklisten kommer att gå åt på kuppen mildrar
> inte deras sinnen eller ökar deras förståelse
> för cyklistens vardag.

Prova med fakta:

Tre fjärdedelar av omkomna cyklister blev överkörda av en bilist.
Cyklister står för 0,3% av dödliga påkörningar i trafiken (det vill säga att cyklister mejar ner andra). Personbilister 46%, tunga lastbilar 33,5%.

hälften av bilresorna är kortare än 5 km, det tar 20 minuter att cykla.
hälften av befolkningen bor inom 5 km från jobbet.
40% av befolkningen bor inom 2 km från en järnvägstation.
bonus: 84% av körda kilometer körs med en eller två personer i bilen.
uppgifterna gäller Sverige som helhet.

källhänvisningar:
Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer
Ecoprofile: Krockar trafiksäkerhet med miljöhänsyn?

bilist - payback
detvetdu skrev:
> Tryck upp lite klistermärken med texten
> "jag är blind och använder inte blinkers"
> och fäst den på någon ruta på bilen.

LOL!

Bästa etiketten sen jag såg ett litet anslag med texten "spola innan du dricker" på insidan av ett toalettlock....

bilist - payback
Angående ett tidigare inlägg att man skuldbelägger "offret" genom att kräva färgglad klädsel, belysning mm. Här i Uganda är gatubelysningen bristfällig, forgängare, cyklister och motorcyklister har mörka kläder och många motorcyklister har inte ens belysning. Tror inte jag sett en enda cyklist med någon som helst belysning. Dessutom är de flesta människor här inte speciellt ljusa i hudfärgen om man säger så. Att köra bil i mörker kräver mycket uppmärksamhet och kör man över någon blir det lätt lynchstämning - tycker man har ansvar som oskyddad trafikant att försöka vara så synlig som möjligt vid mörker.

Själv kör jag med gult, orange eller liknande samt starkaste belysningen jag kan få tag på. Vid det tillfällen jag cyklat på natten här i Kampala har jag dessutom kört väldigt "defensivt" - de attityder som vissa på happy har skulle nog inte fungera något vidare utanför tullarna - för ett bra tag sedan fanns det ett inlägg med uttrycket "på min gravsten skall det stå - jag hade i alla fall rätt" - sammanfattar bra min inställning i frågan

LandCruiser - Cyklist brukar sällan sluta med seger för cyklisten

bilist - payback
Erik Sandblom skrev:
> bonus: 84% av körda kilometer körs med en eller
> två personer i bilen.
> uppgifterna gäller Sverige som helhet.
>
> källhänvisningar:
> Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer
> Ecoprofile: Krockar trafiksäkerhet med
> miljöhänsyn?
>

Den där siffran, är det ALLA bilar i Sverige eller privata personbilar?

bilist - payback
RN skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bonus: 84% av körda kilometer körs med en
> eller
> > två personer i bilen.
> > uppgifterna gäller Sverige som helhet.
> >
> > källhänvisningar:
> > Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio
> kilometer
> > Ecoprofile: Krockar trafiksäkerhet med
> > miljöhänsyn?
> >
>
>
> Den där siffran, är det ALLA bilar i Sverige
> eller privata personbilar?

Vilken av dom? 84% av körda kilometer körs med en eller två personer i bilen. Det gäller alla personbilar, tror jag. Kolla länken, där finns en länk! :)

bilist - payback
malaurin skrev:
> Tutan som bara får användas för att avvärja en
> omedelbart hotande fara? :D

Trafikförordningen:

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, SKALL en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Notera "skall". Räknas cyklister som förare? I så fall är man enligt lagen skyldig att signalera i vissa lägen.

bilist - payback
Erik Sandblom skrev:
> RN skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > bonus: 84% av körda kilometer körs med en
> > eller
> > > två personer i bilen.
> > > uppgifterna gäller Sverige som helhet.
> > >
> > > källhänvisningar:
> > > Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio
> > kilometer
> > > Ecoprofile: Krockar trafiksäkerhet med
> > > miljöhänsyn?
> > >
> >
> >
> > Den där siffran, är det ALLA bilar i Sverige
> > eller privata personbilar?
>
>
> Vilken av dom? 84% av körda kilometer körs med
> en eller två personer i bilen. Det gäller alla
> personbilar, tror jag. Kolla länken, där finns
> en länk! :)

Det finns en länk som hänvisar till en länk som är ett nästan 200 sidor långt dokument som är lite luddigt om vad som faktiskt ingår.

bilist - payback
Håller oftast på cyklisters rätt i trafiken men tycker väldigt illa om att köra bil inne i Stockholm p g a alla griniga cyklister som blir jätteaggressiva väldigt fort. I sådana lägen är man tacksam över de restriktiva vapenlagar vi har ...

Mindre aggressioner är bra - och statistik kan användas hur man vill - sunt förnuft tror jag mer på om man vill överleva i trafiken

bilist - payback
RN skrev:
> > > Den där siffran, är det ALLA bilar i
> Sverige
> > > eller privata personbilar?
> >
> >
> > Vilken av dom? 84% av körda kilometer körs
> med
> > en eller två personer i bilen. Det gäller
> alla
> > personbilar, tror jag. Kolla länken, där
> finns
> > en länk! :)
>
> Det finns en länk som hänvisar till en länk som
> är ett nästan 200 sidor långt dokument som är
> lite luddigt om vad som faktiskt ingår.

personbilar.png ht=395

Det står ju "bil" och det tolkar jag som personbil, både privata och företagsbilar mm.
Källa RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen sidan 30.

bilist - payback
PerryE skrev:
> Håller oftast på cyklisters rätt i trafiken men
> tycker väldigt illa om att köra bil inne i
> Stockholm p g a alla griniga cyklister som blir
> jätteaggressiva väldigt fort. I sådana lägen
> är man tacksam över de restriktiva vapenlagar vi
> har ...
>
> Mindre aggressioner är bra - och statistik kan
> användas hur man vill - sunt förnuft tror jag
> mer på om man vill överleva i trafiken

Sådär värst restriktiva är inte vapenlagarna med tanke på att vem som helst får skaffa bil och körkort. Säger jag halvt på skämt och halvt på allvar.

bilist - payback
haha, det har varit en kul tråd det här!

och jag håller helt med alla som säger att vi snarare bör visa varandra större hänsyn än att skapa mer irritation och aggression i trafiken, men som tankeexperiment har det varit roligt och jag inte lova att jag inte kommer att begagna mig av några av de mer harmlösa sätten nästa gång jag hamnar i den ofördelaktiga sitsen.

Men om man tittar i ett bredare perspektiv, hur ska vi få bilister i allmänhet att visa större hänsyn mot oss "mjuka" trafikanter? Även utan payback är det ju sällan man får fram ett bra budskap bara genom att titta surt eller hötta med näven, så vad kan vi - eller någon annan - göra?

bilist - payback
John Blaze skrev:
> PerryE skrev:
> -----
> > Håller oftast på cyklisters rätt i trafiken
> men
> > tycker väldigt illa om att köra bil inne i
> > Stockholm p g a alla griniga cyklister som blir
> > jätteaggressiva väldigt fort. I sådana
> lägen
> > är man tacksam över de restriktiva vapenlagar
> vi
> > har ...
> >
> > Mindre aggressioner är bra - och statistik kan
> > användas hur man vill - sunt förnuft tror jag
> > mer på om man vill överleva i trafiken
>
> Sådär värst restriktiva är inte vapenlagarna
> med tanke på att vem som helst får skaffa bil
> och körkort. Säger jag halvt på skämt och
> halvt på allvar.

Nej, vem som helst får inte! Man måste genomgå ett synprov först ;)

bilist - payback
malaurin skrev:
> Men om man tittar i ett bredare perspektiv, hur
> ska vi få bilister i allmänhet att visa större
> hänsyn mot oss "mjuka" trafikanter? Även utan
> payback är det ju sällan man får fram ett bra
> budskap bara genom att titta surt eller hötta med
> näven, så vad kan vi - eller någon annan -
> göra?

Cykla mer, och var ett föredöme när du gör det. Få fler att cykla. Rösta på partier som du tycker gör något vettigt i frågan.

Eller gå med i Asfaltsindianerna.

bilist - payback
Denna tråd är värdelös utan bilder :-)...

Här kommer tre stycken. Varken bussen eller den lätta lastbilen försöker göra det surt för cyklisterna. Den lätta lastbilen har troligtvis inte sett cyklisterna (har kört sådan själv och man har väldigt dålig koll på döda vinkeln). Bussen har sin busshållplats där. SAAB:en som har stannat på cykelbanan borde dock ha hittat någon annanstans att ställa sig men till hans försvar kanske han inte stod där allt för länge.

Nu var det länge sedan jag cyklade i Stockholm men några effektiva sätt är öppna en dörr, knacka på bilen.

Har haft en dialog med en taxi förare som trängde sig framför alla bilar i ett busskörfält väl framme vid rödljust klämmer han sig in i vänster körfält i "cykelboxen" eftersom han stannade precis bredvid mig passade jag på och öppna dörren vi pratade lite när det var rött sedan frågade jag om jag skulle stänga dörren och han svarade "Ja." då åkte vi åt olika hål men jag tror nog han fick en tankeställare...

/Johan

Bilagor

• IMG_6801_mod.jpg
    IMG_6801_mod.jpg
    77.1 KB · Besök: 19
  • IMG_6847_mod.jpg
    IMG_6847_mod.jpg
    89.2 KB · Besök: 21
  • IMG_6885_mod.jpg
    IMG_6885_mod.jpg
    66.7 KB · Besök: 25
bilist - payback
problemet med saaben är ju att bakluckan är låst och bara öppnas från kupén... ;)

Tack för de fina bilderna! Cyklade du själv när du tog dem och vad använde du, mobilkamera eller vanlig?

Jag har en gorillapod som jag funderade på att dra runt styret och filma cykelsträckan med (20 min), vad tror ni om det?

Mvh Markus

Som hade tänkt ta några bilder idag, men som var tvungen att ta bilen åt andra hållet.

bilist - payback
helinerd (fd malaurin) skrev:
> problemet med saaben är ju att bakluckan är
> låst och bara öppnas från kupén... ;)
>
Ajdå... Men sidodörrarna kanske går att öppna?

> Tack för de fina bilderna! Cyklade du själv när
> du tog dem och vad använde du, mobilkamera eller
> vanlig?

Alla bilderna är tagna med Canon EOS 20D objektiv 80-200 2.8L jag var fotbunden när jag tog dessa bilder.

>
> Jag har en gorillapod som jag funderade på att
> dra runt styret och filma cykelsträckan med (20
> min), vad tror ni om det?
>

Gör så jag väntar med spänning på filmen...

> Mvh Markus
>
> Som hade tänkt ta några bilder idag, men som var
> tvungen att ta bilen åt andra hållet.

bilist - payback
Så spännande är det inte
- 15 min cykling uppför och nedför och 6 min i lätt stadstrafik.

Men jag skulle gärna sett en film från sthlms eller gbgs innerstad!

bilist - payback
Johan_ skrev:
> Denna tråd är värdelös utan bilder :-)...
>
> Här kommer tre stycken. Varken bussen eller den
> lätta lastbilen försöker göra det surt för
> cyklisterna.

> Den lätta lastbilen har troligtvis
> inte sett cyklisterna (har kört sådan själv och
> man har väldigt dålig koll på döda vinkeln).

Har hen inte sett cykelbanan heller? Då bör hen gå till en optiker.

> Bussen har sin busshållplats där.

Nej, bussen har inte sin hållplats på cykelbanan.

> SAAB:en som
> har stannat på cykelbanan borde dock ha hittat
> någon annanstans att ställa sig men till hans
> försvar kanske han inte stod där allt för
> länge.

Spelar igen roll, är det inte stoppförbud på en cykelbana, är det iallafall parkeringsförbud. oavsett har hen inget där att göra.

Men bilderna säger mer om bristen i planeringen för cyklister, än om bussar, bilar och lastbilars felaktiga placering. Det är lätt att hamna på fel ställe i trafiken. Skillnaden är att en cyklsit är oskyddad när en buss eller lastbil hamnar fel.

bilist - payback
geologen skrev:
> Johan_, jag gillar sista bilden. Snyggt, kort
> skärpedjup och klockren exponering - man får
> verkligen den där känslan av skymning.

Tack! Gillar också personens blick
Den bilden är plåtat 27 september 2007 kl 17:43

bilist - payback
bruse skrev:

> Men bilderna säger mer om bristen i planeringen
> för cyklister, än om bussar, bilar och
> lastbilars felaktiga placering. Det är lätt att
> hamna på fel ställe i trafiken.

Fan Bruse. Ibland är du riktigt klarsynt!

Och av samma skäl blir det lätt fel när det ska tas bilder eller läggas ut filmer på youtube. Situationer tagna ur sitt sammanhang som inte har något annat egentligt syfte än att agitera. Det blir inget annat än "vi" och "dom", av det hela.

Och de är de två farligaste orden i alla språk: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_254437.svd

bilist - payback
Intressant artikel, men lite tunn med metoder för att häva denna djupa betingelse.

och översatt till trafiken där "vi" mjuka trafikanter måste mäta oss med "dom" hårda trafikanterna så förstår jag inte hur nollaktion eller helt undvikande cykla-vidare beteende ska kunna förändra en sned maktfördelning. Eller förstår jag artikeln fel?

För att det ska bli en förändring måste ju alla tänkande parter uppmärksammas på problemet, eller hur?

bilist - payback
HAHA herregud orka. man träffar på idioter överallt i livet vare sig det är när man cyklar, kör bil eller är på jobbet.
visst fan är det störande att det finns andra människor som inte kan sköta sitt.
men livet är för kort för att man ska gå runt och störa sig och hämnas på alla idioter här i världen.

bilist - payback
För dom som får för sig att förstöra bara för att bilister gör misstag eller inte använder blinkers. föregå helldre med bättre exempel än att förstöra. Vänta i korsningar eller nå annat som gör nåt annat. Som en överstånde person skrev:

" min ungdom då jag blev förbannad på bilister hände det att jag drog till backspeglar, så där så att den släpper ur sitt läge.
Har sträckt mig in och ryckt loss blinkersspaken, med hänvisning till att han inte använder den.
Har satt pedalen i dörren när de har svängs höger och prejar en.
Har ryckt loss en vindrutetorkare en gång men han blev riktigt arg. "

Hade någon gjort något ovanstående på min bil så hade jag defenitivt agerat, och detta på ett fysiskt sätt.. jag hade inte blivit bara arg, utan fly förbannad. Personen i sig som förstörde min bil på något sätt hade haft problem att cykla på cykeln i sig. Visst är det dumt att ta till våld, men i ett sådant läga hade jag inte tänkt ganska snällt.

Inte bra att skada medcyklister saker, men nån måtta får det vara. Den som förstör min sak, får sin sak förstörd med :) Tur nog så har det aldrig hänt och lär inte hända.. Cykla är helt enkelt overpower!

bilist - payback
Bussar är intressanta. Dom har ALLTID företrädelse. Oavsett fargränser eller sträckningar. Senaste i förrgår ville en busschaffis köra rakt ut i körfältet (utan att ha användt färdvisare). På 90 väg..

Minns västtrafiks satsning på nya chaufförer.. "Vi står för körkortsutbildningen". Åk kollektivt. Såas :)

bilist - payback
bruse skrev:
> Men bilderna säger mer om bristen i planeringen
> för cyklister, än om bussar, bilar och
> lastbilars felaktiga placering.
+1
Alltså, planerar man ett system för andra så finns det en gyllene regel: det ska vara lätt att göra rätt. (ja, enligt vad situationen tillåter...) Men detta verkar inte trafikplanerarna ha förstått. Det senaste exemplet jag stött på är Karlaplan, stockholm. Jag har alltid sett den som en stor rondell och kört därefter, men nu har de målat in en cykelbana som går medurs i innerspår längs en del av rundeln. Ser helknepigt ut, och skapar lite konstiga situationer när folk ska till och från den lilla stumpen. Jag är långt ifrån säker på vilket problem den försöker lösa, men antagligen är den till för att fånga upp folk som kommer från Valhallavägens mittsträng och vill svänga vänster.

bruse skrev:
> Det är lätt att
> hamna på fel ställe i trafiken.

Jo, och som det ser ut på vissa ställen är det banne mig lättare att hamna fel än att lista ut var det är tänkt att man borde vara. Det är klart jag svär (tyst) över andras klantighet ibland, men riktigt irriterad försöker jag att bara bli när det inte finns någon annan förklaring än rent uppsåtligt feltolkande/utnyttjande av en situation.

bilist - payback
Förslag på att visa sitt missnöje genom att öppna folks dörrar är väl rätt verkningslöst.
När man accelererar iväg efter cyklisten så stängs den av sig själv.

bilist - payback
Tycker att den blå SAABen som står i cykelbanan är misstänkt likt en civilare, ägd av staten. Den är dessutom censurerad på de platsen där blåljusdioderna är placerade.

Den bilen får t.o.m. köras på cykelbanan om så skulle behövas. Vägen ifråga är väl Hornsgatan vilket gör att bilen är rätt svårparkerad på vettigt sätt.
Att repa lacken på den är inte att rekommendera (inte på någon annan bil heller för den delen), ej heller att öppna dörrar. Skulle tro att du troligen får förklara dig någon bitter tristnisse som inte alls uppskattar tilltaget. Saknar du därtill någon pryl som skall sitta på cykeln kan jag ana att chansen till att få med sig en böteslapp från platsen ökar i viss mån.

Stanna och påtala för föraren så kanske du får en förklaring.
Vykortsidén tyckte jag annars var rätt kul.

bilist - payback
helinerd (fd malaurin) skrev:
> problemet med saaben är ju att bakluckan är
> låst och bara öppnas från kupén... ;)
>

Så positiv du är. Jag kan komma på ett helt gäng problem med SAAB.

bilist - payback
nisseson skrev:
> >
> Cyklisten blir ju välinformerad om alternativa
> lösningar iaf.

Fick exakt samma kommentar förra gången jag postade den bilden på happy... Den är klockren dock hade jag inte tänkt på det innan jag tog den.

Superclasse skrev:
> Tycker att den blå SAABen som står i cykelbanan
> är misstänkt likt en civilare, ägd av staten.
> Den är dessutom censurerad på de platsen där
> blåljusdioderna är placerade.
>

Censuren är för att dölja registreringsskylt, reklamklisterlappar och TAXI skylt. Det är ingen civil polisbil alltså... Sådana bilar brukar framföras/parkeras på cykelbanan men vad jag vet så får dom inte det...

/Johan

Tillbaka
Topp