Billig dämpargaffel till gammal MTB?

Gullhoved

Ny medlem
Hej !

har en gammal helstel stål MTB från mitt 90 tal. kan jag sätta en dämpargaffel på den? Styrröret är 1". Finns det nya dämpargafflar för under 1000 kr eller är det beggat som gäller ? (behöver absolut inte vara något avancerat)

Mvh

Thomas

Det är svårt att hitta något vettigt med entumsrör. Kolla på chainreactioncycles i fall de fortfarande har MX Comp rätt gaffelrör.

För att inte spöka till geometrin behöver du en kort gaffel, och det är svårt att hitta någon som är tillräckligt kort. De kortaste som går att köpa i dag är nog 80 mm. Det är i längsta laget men kan nog funka.

Mitt förslag är att byta cykel, alternativ köpa både ram och gaffel.

visst, vill man ha en hoppstylta utan dämpning kan man alltid gå till cykel-expo och betala överpris. Ett fett framdäck är en bättre lösning än gafflarna som visas på den bilden.

vad är det för cykel? vissa ramar klarar moderna gafflar ganska bra, medans andra inte alls. Risken är ju dock att när det är 1" så är det på "fel" sida tröskeln för hur mycket slag dom tål. Se på K&S för mig att det stod en Judy med 1" ett tag där. Det är nog det bästa tänkbara.

Tack för all input.

Det är en Univega Alpina 500, så det är inga avancerade grejer. Kör mest grusväg, ibland lite enklare stigar. Funkar OK med helstelt men ibland så blir det väl stötigt om det är mycket potthål etc. Tänkte kanske prova nåt CX -lopp typ cykelvasan nästa år och då känns det som om dämpad skulle vara ett lyft. Självklart skulle en ny cykel vara det enklaste, men dels gillar jag hojen och dels är det enhelt annan budgetklass om man skulle byta cykel.

Som oxr påpekar är det bättre med feta däck, ex Race King 2.2 och lägre tryck i däcken, än en sunkig framgaffel. På cykelvasan behövs det ingen dämpare ändå...

Tillbaka
Topp