Billig eller dyr barncykel

Varghonan_nr1

Ny medlem
När barnet ska byta från 10 tum balanscykel till större så undrar jag:
Ska man satsa på en 12 tum balanscykel eller en 12 tum cykel utan stödhjul (och få hjälpa till varje gång barnet ska cykla)? En del säger att man ska gå direkt på 16 tum. Vad tycker ni?
När barnet blir större råder ingen tvekan om att det ska bli en bra cykel men spelar kvaliteten stor roll för så små? Alltså anser ni att kvaliteten skiljer mycket i barncyklar mellan typ Biltema och Scott/Cresent/Specialized ?

Vi gick från 10 tum balanscykel till 12 tum trampcykel på äldsta dottern förra året. I våras fick hon en 16 tum så visst behövdes den inte så länge men skulle nog blivit svårt att gått på 16 direkt. Lillebror fick ta 12an.

Skippa stödhjulen, det är värt att hålla i varje gång tills de lär sig och har de kört springcykel har de balansen med sig och ska bara fixa trampet.
Cyklarna är från xxl och biltema så kvaliteten är sådär men med tanke på hur de hanteras samt barnen växer och cyklar behöver bytas ut så vill jag inte lägga mer pengar.

Vi gick från 10 tums balanscykel till 14 tums vanlig utan stödhjul när grabben var 2,5-3 år. Han var då 95 cm lång och därmed för kort för 16 tummare. Han lärde sig cykla på den nya på en eftermiddag utan att man behövde hjälpa honom iväg. Detta förutsätter ju dock att de når ner med fötterna till marken ordentligt för att lära sig att starta själva.

Hur gammalt och långt är ditt barn?
Fördelen med de flesta lite dyrare cyklar är att de väger lite mindre vilket gör de lättare att hantera. I vårt fall så blir det ju att han kommer använda den i 2 år och då kändes det värt att lägga lite mer pengar för att få nåt man är nöjd med. Om det bara är för ett halvår så kanske man inte vill lägga så mycket pengar.

Senast ändrad:
Vi köpte en Specialized Hotrock 12 till vår 2,5åring. Hon tycker cyklar är jättespännande, men har inte riktigt gillat sin balanscykel. Varje gång vi varit in på en cykelaffär där hon sett en barncykel har hon velat provsitta, men då hon är kort i rocken har inga cyklar passat.

Så när vi var in i Specializedbutiken i Åre i våras hittade hon en Hotrock i fönstret. Reaktionen från oss blev "men lilla gumman, du vet ju att den inte passar"... Men så passade den ju, och hon blev lyrisk...Så så var det ju bara att pynta upp... :/

Hittade efteråt den här länken om att det är skillnad på cykel och cykel för små kids också... http://www.twowheelingtots.com/specialized-hotrock-12-review/

Det är absolut skillnad på cykel o cykel för knattar, vår dotter (2,5) fick en rosa Peak 12" av en kompis till mig. Inte speciellt vacker och lite rostig, vad nu det spelar för roll. Hon bemästrar den och får upp en jäkla fart. Hon har en skitbra sittställning och får tryck på pedalerna ordentligt. Hon älskar att cykla varför farfar köpte en 12", ny crescent att ha hos dem. Den funkar inte alls för henne, hon jobbar med hela kroppen för att komma framåt. Jag har provat olika sadelhöjd och att justera fram/bak styret/sadeln likt när jag gör min egen Bikefit på en ny cykel, men den blir aldrig "rätt".

Precis samma som till alla som startar tråden "vilken HT är bäst??" Så är svaret samma för barncyklar - provcykla, det är faktiskt skillnad. Därav kommer jag alltid åka till en handlare med brett sortiment.

Var det inte lättare stål i barncyklar från typ 80 tal tidigt 90 tal. Kanske inte fanns så mycket 12" då men känns som att dom nu för tiden försöker kopiera vissa detaljer från vuxencyklar som inte borde finnas på barncyklar.

Jag har köpt både springcykel och första trampcykel av de dyra modellerna begagnat. När jag sålt har jag fått tillbaka lika mycket eller mer än vad jag gav. Med tanke på den korta användarguide och andrahandsvärde skulle jag rekommendera bra grejor. De är absolut bättre också. Vad får du för en begagnad biltema?

Mvh
Magnus

Dyr Barncykel betyder inte alls med nödvändighet lätt Barncykel.

Sen det här med att balanscykel är så jävla bra: visst i teorin, men av egen erfarenhet påstår jag att det är mycket bättre med en cykel med stödhjul som används och uppskattas än en bra balanscykel som barnet vägrar använda.

Man måste vara envis. Om man vet hur illa barn kan skadas när de skall vänjas av med stödhjul, så anser jag att det är en förälders plikt att inte ge dem stödhjul.

Mvh
Magnus

Detta kom upp idag när vi såg någr med en 4åring i skogen, han hade en 16 tum som man kan.byta hjul på till 20 tum och,det va riktiga grejor på den med dämparna och så. Va ju tvungen att fråga va den kosta :-) bara 1400euro plus 200euro för 20tum hjulen! Som hittat!

https://www.propain-bikes.com/Frechdax

Sån va det.

Men dä undrar jg finns det något som är bra men inte kostar shortan?

tropfrog sa:
Man måste vara envis. Om man vet hur illa barn kan skadas när de skall vänjas av med stödhjul, så anser jag att det är en förälders plikt att inte ge dem stödhjul.

Mvh
Magnus

Envis och envis.... Varför skulle de skadas mer när de ska vänjas av med stödhjul än de kan göra av att lära sig cykla direkt? Finns säkert barn som skadats illa på balanscykel också...
Jag vet att det finns människor som lärt sig cykla bra med stödhjul (tex min dotter). Men du vet säkert vad som är bäst för alla andra. Bara vissa slapptaskar som inte är tillräckligt envisa...

När dottern var 2 år köpte jag balanscykel. Fixade och donade, gjorde den fin i rätt färger med tillbehör osv. Hon ville aldrig använda den.
Jag försökte bromsa moderns idéer om att "cykel med stödhjul kanske är en bra ide ändå - hon verkar ju gilla det". Jag tänkte (som så många andra, även om jag åtminstone inte försökte uppfostra mina medmänniskor) att "stödhjul kan inte vara bra".
Köpte en sån ändå när hon var knappt 4 år. Hon älskade den! Cyklade runt med stödhjul, lärde sig trampandet och styrandet utmärkt, men balansen blev förstås lite lidande. Efter ett år tog vi av stödhjulen och hon lärde sig cykla direkt. Har inte ramlat ordentligt någon gång. Min fru hade rätt med andra ord. Räckte inte för mig att vara "envis" oavsett vad självutnämnda experter anser.

Senast ändrad:
Den viktigaste lärdomen vi drog av cykelträningen var att cykeln måste vara i rätt storlek, eller snarare nästan på för liten! Efter att ha övat ett år med för stor (cool) cykel köpte vi samma cykel i en storlek mindre, där barnet når ner ordentligt till backen med fötterna när det sitter på sadeln. Det är väldigt viktigt att nå ner till backen. Sedan kan det vara bra om cykel inte har en massa extra finesser monterade på styret så som broms och växlar etc. Speciellt broms på styret var inte bra för vårt barn. Men jag har läst att andra föräldrar har haft svårt att lära sina barn fotbroms, barn är olika. Vi använde pinne för balansträning. Men har barnet många kompisar och vill cykla mycket med dom så är det nog bra med stödhjul eftersom man som förälder kanske inte orkar springa lika mycket som barnet vill cykla :-)

Självutnämnda experter finns det nog på båda sidorna, man får försöka bilda sin egen uppfattning. Min dotter är nu 4,5 år och har cyklat själv utan stödhjul i 8 månader. I somnar så skall vi börja cykla korta utfärder tillsammans.

Mvh
Magnus

tropfrog sa:
Självutnämnda experter finns det nog på båda sidorna, man får försöka bilda sin egen uppfattning. Min dotter är nu 4,5 år och har cyklat själv utan stödhjul i 8 månader. I somnar så skall vi börja cykla korta utfärder tillsammans.

Mvh
Magnus

Man ska bilda sig sin egen uppfattning samtidigt som det är en förälders plikt att inte ge barnen stödhjul?

Min äldsta dotter har lärt sig cykla på ett bojsänke som lillasyster hittade på skroten. Den väger mer än min räser. Fälgen på framhjulet är så bucklig att bromsen går i varje varv och försöker hon bromsa fram så pulsar det så mycket att det ofta resulterar i att hon vurpar. Alla lager är slut. Ingen aning om hur gammal cykeln är, men det satt en sådan där reflextupp från cornflakespaketen i framhjulet. Den är riktigt slut alltså. Men hon har lärt dig cykla på den, så därför rekommenderar jag den till alla föräldrar!

Nu ska jag köpa en dyr (bra) cykel till henne. För det är hon värd.

Lejon sa:
tropfrog sa:

Mvh
Magnus

Man ska bilda sig sin egen uppfattning samtidigt som det är en förälders plikt att inte ge barnen stödhjul?

Yes, det är korrekt uppfattat. Detta är den uppfattningen jag bildat mig. Om du bildar en annan, så har jag absolut inget emot det. Jag lärde mig själv att cykla med stödhjul. Ingen av de skadorna jag ådrog mig har varit permanenta. Barn läker ju så bra.

Mvh
Magnus

Jag har genom åren köpt två early rider. De har använts flitigt och jag förespråkar inga stödhjul, hellre springcykel.
Ganska nyligen köpte jag en Production Privee barncykel till min ettåring, hon börjar kunna cykla nu innan 2 års åldern. Det är olika , innerbenslängden påverkar en hel del.

jag ser en tydlig skillnad i cykelhanteringen med och utan stödhjul. Utan stödhjul så förstår man hur tyngdlagen funkar och underlaget spelar mindre roll för framkomligheten.

Tillbaka
Topp