Billig lagom bra cykeldator med GPS

smogz

Medlem
Funderar på att köpa mig en liten cykeldator med GPS.

Den behöver inte ha en karta på displayen men skulle gärna vilja att den på nått sätt går att koppla upp mot en dator och läsa in körd träningsrutt, hastigheter etc.

Tänker mig en typ Garmin Edge 200 om den duger.

Annars kanske en 500, 510 men tycker ärligt att den är onödigt dyr.

Men vad finns det för alternativ? Måste det vara Garmin?

Senast ändrad:
Varför inte mobilen? Räcker inte batteritiden så köper man en powerbank och ansluter till. Mobil kanske du redan har så då behöver du ett cykelfäste.

Finns garmin 510 edge team bundle för 1999:-
På teamsportia online. Inte så snygg kanske men
Komplett med pulsbälte och fart/kadens sensor

Visst duger mobilen och just nu kör jag med den i fickan. Men batteriet är oftast nästan urladdat när jag jobbat klart och då håller det inte för en tur. Sen att även fästa en powerbank osv känns lite struligt. Även om det tilltalar mig lite att slippa ha en cykeldator.

Men mobil, väderskydd för mobil, mobilfäste, powerbank känns ju ärligt lite jobbigt motför en liten pryl som man bara monterar dit och åker.

Finns det nån app som hanterar det som en cykeldator hanterar displaymässigt, hastighet, kadens etc. och samtidigt lagrar gps-rutten?

Jag gillar min edge 200. Superenkel att använda. Inga problem. Skönt att slippa hålla på med pulsband och kadens och allt det där. Jag valde att köra helt utan dator ett par år men skaffade en edge 200 för att kunna få gpx spår på mina rundor. Då funkar edge 200 klockrent.

kör Sportstracker på min ajjfåne, laddar inte ut på en 4 timmarstur om du börjar på 100% laddning, har inget behov av att titta under gång så jag har den i fickan på jackan

Sportstracker ser ju bra ut också.

Tyvärr finns det endast Google maps som karta. Däremot är utvärderingen bättre.

Senast ändrad:
Hur funkar det med edge 200, följer det med en särskild mjukvara för uppladdning av den rutt man kört eller laddar man den mot nån webbtjänst? Är den bra?

Edge 200 är lite gammal i gränssnittet, men är strömsnål även med lampan på, under mörka årstiden. Väldigt lätt att använda. Pausar rutten när du stannar till. Den ger rutter som kan köras in i datorn men jag använder inte denna funktion.

Är du ute efter puls finns billiga pulsklockor på nätet, funkar utan band runt bröstkorgen men med ekg, du måste tyvärr röra vid klockan med den andra handen för att få en läsning.

Har inte hittat någon bra gps-app för cykel, dom jag haft drar ur batteriet. Skulle egentligen vilja ha en bra cykelnavigator med småvägar över hela Europa, någon som sett en sån som app eller apparat som klarar en dags åkning utan att ladda ur?

Knasgas skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående Garmin 305? Kan man efter sitt pass
> ladda in uppgifterna till tex Endomondo? Med info
> om vart man cyklat och fart?

Jag har inte provat Endomondo men alla tjänster med stöd för Garminenheter funkar. Jag har provat Strava, Funbeat och Garmin Connect. Du får då karta, pulsdiagram, hastigheter osv. Kadens om man har en sådan sensor. Den kan för övrigt följa kartspår medan du cyklar också men då mot helt blank bakgrund.

Driftstiden i plusgrader är åtminstone 6-7h, längre än så har jag inte kört i ett sträck med den.

Rattnalle skrev:
> Knasgas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Angående Garmin 305? Kan man efter sitt pass
> > ladda in uppgifterna till tex Endomondo? Med
> info
> > om vart man cyklat och fart?
>
> Jag har inte provat Endomondo men alla tjänster
> med stöd för Garminenheter funkar. Jag har
> provat Strava, Funbeat och Garmin Connect. Du får
> då karta, pulsdiagram, hastigheter osv. Kadens om
> man har en sådan sensor. Den kan för övrigt
> följa kartspår medan du cyklar också men då
> mot helt blank bakgrund.
>
> Driftstiden i plusgrader är åtminstone 6-7h,
> längre än så har jag inte kört i ett sträck
> med den.

Tackar. Då skall jag hålla utkik efter sådan klocka. Känns bättre med gps klocka än cykeldator. Då cykeldatorn kan skaka loss, och en gps klocka kan man även använda när man gör annat..som tex springa eller promenera. Är det lätt att byta batteri på denna? Var en annons på Blocket där man skrev att dens batteri endast räckte i 2 timmar. Men är det enkelt att byta batteri så är det ett givet köp :)

Har inte testat köra Endomondo med tillbehör men det går att köra pulsmätare med bluetooth och Ant+ samt kadens och hastighetsmätare med Ant+ ser jag i inställningarna. Mobilen är ju annars den smidigaste grejen, den har du ju säkert ändå med. Antalet pinaler blir ju inte mer heller bara billigare, en bra powerbank får man väl under en femhundring. Endomondo körde jag med gps:en och displayen (körde skogsstig) på i ca 2 timmar i min sony ray me då var batteriet slut när jag kom hem. Så jag skulle då inte slösa pengar på en gps när mobilen funkade så pass bra, men det är ju jag det.

Knasgas skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Knasgas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Angående Garmin 305? Kan man efter sitt pass
> > > ladda in uppgifterna till tex Endomondo? Med
> > info
> > > om vart man cyklat och fart?
> >
> > Jag har inte provat Endomondo men alla
> tjänster
> > med stöd för Garminenheter funkar. Jag har
> > provat Strava, Funbeat och Garmin Connect. Du
> får
> > då karta, pulsdiagram, hastigheter osv. Kadens
> om
> > man har en sådan sensor. Den kan för övrigt
> > följa kartspår medan du cyklar också men då
> > mot helt blank bakgrund.
> >
> > Driftstiden i plusgrader är åtminstone 6-7h,
> > längre än så har jag inte kört i ett
> sträck
> > med den.
>
> Tackar. Då skall jag hålla utkik efter sådan
> klocka. Känns bättre med gps klocka än
> cykeldator. Då cykeldatorn kan skaka loss, och en
> gps klocka kan man även använda när man gör
> annat..som tex springa eller promenera. Är det
> lätt att byta batteri på denna? Var en annons
> på Blocket där man skrev att dens batteri endast
> räckte i 2 timmar. Men är det enkelt att byta
> batteri så är det ett givet köp :)

Finns guider till batteribyte på nätet. Verkar inte allt för krångligt om man är lite händig.

Bullabus: En del av vitsen är att inte behöva fundera på hur mycket kräm det är kvar i telefonen om det väl händer något. En begagad FR305 går dessutom för mindre pengar än ett externt batteripack och ett pulsband till mobilen. Vattentät och slagtålig är den också.

Om du har en iPhone och kan tänka dig använda den som GPS men vill ha en display på styret så finns exempelvis Wahoo RFLKT. De har med autouppladdning till bland annat Strava direkt efter avslutad träning. Jag har en ute på köp & sälj ;)

Går att ha igång gps när telefonen är i flygplansläge.. Det spar en hel del batteri, speciellt om man rör sig i område med dålig täckning.
Själv har jag börjat använda min gamlpa XperiaActive på det viset med garmin fit (som laddar upp automatiskt när jag kommer hem och ansluter till wifi) och oruxmaps för kartläsning (får köra med openstreetpmaps istället för google, men det funkar bra det med9

TS vill ju bara logga sina rutter. Då behövs inte ens en cykeldator, bara en gps logger. Borde gå att hitta en som klarar batterikraven för under 200ingen.

Alla enheter som spelar in spår går att exportera spåret och ladda upp vart du vill. Man behöver inte ha en av strava/endomondo stödd enhet. Bara plugga in i datorn, öppna mappen där spårets fil lagras, flytta till din egen dator som säkerhetskopia och sedan ladda upp den på valfri tjänst. Alla små insticksprogram som tillverkarna kör med har gjort att folk har totalt glömt hur man hanterar sina filer/mappar på ett smart/säkert sätt.

MVH
Magnus

Jag bytte batteri själv, utan att vara något speciellt skicklig med lödkolv. Blev som "ny", håller tätt och tillbaka till samma batteritid som när den var ny.

Guide här:
http://lustloparen.blogspot.se/2012/07/batteribyte-garmin-forerunner-305.html

Knasgas skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Knasgas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Angående Garmin 305? Kan man efter sitt pass
> > > ladda in uppgifterna till tex Endomondo? Med
> > info
> > > om vart man cyklat och fart?
> >
> > Jag har inte provat Endomondo men alla
> tjänster
> > med stöd för Garminenheter funkar. Jag har
> > provat Strava, Funbeat och Garmin Connect. Du
> får
> > då karta, pulsdiagram, hastigheter osv. Kadens
> om
> > man har en sådan sensor. Den kan för övrigt
> > följa kartspår medan du cyklar också men då
> > mot helt blank bakgrund.
> >
> > Driftstiden i plusgrader är åtminstone 6-7h,
> > längre än så har jag inte kört i ett
> sträck
> > med den.
>
> Tackar. Då skall jag hålla utkik efter sådan
> klocka. Känns bättre med gps klocka än
> cykeldator. Då cykeldatorn kan skaka loss, och en
> gps klocka kan man även använda när man gör
> annat..som tex springa eller promenera. Är det
> lätt att byta batteri på denna? Var en annons
> på Blocket där man skrev att dens batteri endast
> räckte i 2 timmar. Men är det enkelt att byta
> batteri så är det ett givet köp :)

tropfrog skrev:
> TS vill ju bara logga sina rutter. Då behövs
> inte ens en cykeldator, bara en gps logger. Borde
> gå att hitta en som klarar batterikraven för
> under 200ingen.
>
> Alla enheter som spelar in spår går att
> exportera spåret och ladda upp vart du vill. Man
> behöver inte ha en av strava/endomondo stödd
> enhet. Bara plugga in i datorn, öppna mappen där
> spårets fil lagras, flytta till din egen dator
> som säkerhetskopia och sedan ladda upp den på
> valfri tjänst. Alla små insticksprogram som
> tillverkarna kör med har gjort att folk har
> totalt glömt hur man hanterar sina filer/mappar
> på ett smart/säkert sätt.
>
>
> MVH
> Magnus

Nja jag vill inte riktigt bara logga rutt, den funktionen vill jag förstås ha men jag vill också kunna använda displayen på den under körning, devs som en old-scool cykeldator. Dvs hastighet, längd etc vill jag gärna se på en display medan jag cyklar och kunna ladda rutt efteråt.

Den här tycket jag ser enkel & trevlig ut. Den har belysning med och finnes för lite mer än det dubbla med Kadens & Puls.

Cateye Stealth 10: https://www.cyclestore.co.uk/cateye_stealth_10_gps_computer-ID_60064
Cateye Stealth 50: https://www.cyclestore.co.uk/cateye_stealth_50_gps_with_ant_hr_and_speed-cadence_sensor-ID_60062

Jag vet dock inte hur den funkar i praktiken. Men Cateye gör ju mycket funktionella cykeldatorer sedan tidigare.

Jag var själv inställd på en Garmin Edge 510, men det går ju inte direkt lysande för den om man läser Garmins eget forum & andra forum på nätet. https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?363-Edge-510
Många har problem med defekt display vid leverans, den vita plasten som fästet i enheten är gjord i är undermålig & spricker samt den senaste firmware versionen är en mindre katastrof.
Trist. :(

Just nu kör jag med mobilen, men den vill jag helst inte ha på styret på en MTB, utan har den i ett skyddsfodral i en ryggficka på jackan.

Frid!

Senast ändrad:
Bullabus skrev:
> Har inte testat köra Endomondo med tillbehör men
> det går att köra pulsmätare med bluetooth och
> Ant+ samt kadens och hastighetsmätare med Ant+
> ser jag i inställningarna. Mobilen är ju annars
> den smidigaste grejen, den har du ju säkert
> ändå med. Antalet pinaler blir ju inte mer
> heller bara billigare, en bra powerbank får man
> väl under en femhundring. Endomondo körde jag
> med gps:en och displayen (körde skogsstig) på i
> ca 2 timmar i min sony ray me då var batteriet
> slut när jag kom hem. Så jag skulle då inte
> slösa pengar på en gps när mobilen funkade så
> pass bra, men det är ju jag det.

Jo jag håller med att mobilen blir det smidigaste sättet iom att man har med sig den när man är ute och cyklar. Det jag mest tänkte mig med gps klocka är att ha när man tex tävlar. Då vill jag ej ha med mig min mobil..även om jag kan ha den på flygplansläge. Inte riktigt säker på om man får ha med sig mobil på tävlingar.

smogz skrev:
> tropfrog skrev:
> -----
> > TS vill ju bara logga sina rutter. Då behövs
> > inte ens en cykeldator, bara en gps logger.
> Borde
> > gå att hitta en som klarar batterikraven för
> > under 200ingen.
> >
> > Alla enheter som spelar in spår går att
> > exportera spåret och ladda upp vart du vill.
> Man
> > behöver inte ha en av strava/endomondo stödd
> > enhet. Bara plugga in i datorn, öppna mappen
> där
> > spårets fil lagras, flytta till din egen dator
> > som säkerhetskopia och sedan ladda upp den på
> > valfri tjänst. Alla små insticksprogram som
> > tillverkarna kör med har gjort att folk har
> > totalt glömt hur man hanterar sina
> filer/mappar
> > på ett smart/säkert sätt.
> >
> >
> > MVH
> > Magnus
>
> Nja jag vill inte riktigt bara logga rutt, den
> funktionen vill jag förstås ha men jag vill
> också kunna använda displayen på den under
> körning, devs som en old-scool cykeldator. Dvs
> hastighet, längd etc vill jag gärna se på en
> display medan jag cyklar och kunna ladda rutt
> efteråt.

Och då fastnade du för en klocka som man har på armen?
Med vänlig hälsning,
Magnus

Garmin FR305 har ett cykelfäste som fungerar utmärkt att fästa på styrstammen. Bara så att det inte uppstår onödig förvirring :)

Bump!

Har börjat tröttna på min telefon och dess krånglande GPS och funderar på att köpa en cykeldator eller klocka med GPS istället.
Den stora frågan är vad jag borde köpa?

Vilka funktioner vill jag ha:
- En bra och tillförlitlig GPS.
- Enkel sync av GPS-loggar till Strava.
- Vettig höjdmätning, helst barometrisk men inget krav.
- Bra batteritid.
- Inte allt för stor.

Funktioner jag klarar mig utan:
- Pulsmätning.
- Wattmätning.
- Navigering.
- Strava live segments mm.

Vill inte lägga mer än 1000kr, ju billigare desto bättre.

Har kikat lite på Garmin Edge 20 som jag tycker verkar vettig http://www.cykelkraft.se/garmin-edg...ro06HE0s_bc_SA96bm7o-bADVwC3oMZxoCTQQQAvD_BwE

Någon som har andra tips?

Jag har en Lezyne Super GPS och tycker den är bra. Den ligger lite över 1000 kr men det finns enklare modeller, tex Macro GPS, som kostar under 1000 kr. Macro saknar barometer och Glonass tror jag.

Är nöjd med min Edge 25, men har inte så mycket att jämföra den med. Jag köpte den på mellandagsrea på amazon.co.uk före året för runt 700kr med pulsband så det är värt att kolla runt lite.

Hur upplever ni batteritiden på Edge 25:an? Kollar man runt lite på olika forum så verkar den hålla kring ~4-5h med GLONASS på och uppåt 7h med GLONASS avstängt. Jag behöver något som klarar uppåt 7h.

aki sa:
Jag har en Lezyne Super GPS och tycker den är bra. Den ligger lite över 1000 kr men det finns enklare modeller, tex Macro GPS, som kostar under 1000 kr. Macro saknar barometer och Glonass tror jag.

+1 På Lezyne Super GPS.

På plussidan: 22h batteritid (enligt tillv.) och mycket funktioner som Garmin bara har i sina Hi-end modeller
(Strava Live-segment, Turn-by-turn Navigering, kopplar till både Blåtand och ANT+ sensorer, mm)
Dom har varit ganska flitiga på att uppdatera mjukvaran (Både buggfixar och nya funktioner) under det år jag har ägt den.

Minus: Ganska liten och kontrastsvag skärm och kanske inte helt intuitivt användargränssnitt, men man lär sig det ganska fort.

/Håkan

rekrevs sa:
Hur upplever ni batteritiden på Edge 25:an? Kollar man runt lite på olika forum så verkar den hålla kring ~4-5h med GLONASS på och uppåt 7h med GLONASS avstängt. Jag behöver något som klarar uppåt 7h.

Efter en tur på 5 timmar nyligen visade den ungefär 25% kvar. Det var med GLONASS på.

rekrevs sa:
Bump!

Har börjat tröttna på min telefon och dess krånglande GPS och funderar på att köpa en cykeldator eller klocka med GPS istället.
Den stora frågan är vad jag borde köpa?

Vilka funktioner vill jag ha:
- En bra och tillförlitlig GPS.
- Enkel sync av GPS-loggar till Strava.
- Vettig höjdmätning, helst barometrisk men inget krav.
- Bra batteritid.
- Inte allt för stor.

Funktioner jag klarar mig utan:
- Pulsmätning.
- Wattmätning.
- Navigering.
- Strava live segments mm.

Vill inte lägga mer än 1000kr, ju billigare desto bättre.

Har kikat lite på Garmin Edge 20 som jag tycker verkar vettig http://www.cykelkraft.se/garmin-edg...ro06HE0s_bc_SA96bm7o-bADVwC3oMZxoCTQQQAvD_BwE

Någon som har andra tips?

Hoppa Edge20 den här inte blåtandsynkning utan måsta kopplas in i datorn. Edge25 synkar automatiskt med mobilen mycket smidigare.

Är nöjd med min Edge 25 saknar inget som jag kommit på.

Köpte också en. Blev sjukt besviken när jag upptäckte att det var y9 de skickat och inte y10.
Cykelkraft skriver ju inte ett ord om att detta är en två år gammal modell. Denna får de tillbaka.

Tillbaka
Topp