Billig momentnyckel?

Carolss

Medlem
Billig momentnyckel?
Tjena! Jag har lite plast på cykeln och efter att dragit åt sadelstolpen lite för hårt (sprack lite, men den fungerar ändå) så vågar jag inte dra åt ordentligt på dom andra grejerna. Dom sitter alltid lite för löst efter mek, så ute i skogen måste jag efterdra, vilket är irriterande och man vågar inte helt lita på utrustningen. Skulle alltså behöva en momentnyckel.

Jag kollat runt på dom vanliga budgetställena, Biltema, Clas Ohlson och Jula. Hittar dock ingen med så låga moment så att den passat cykeln, de flesta börjar på 20Nm. Dom som är riktigt billiga, med bara en arm och en visare, känns inte tillräckligt tillförlitliga. Biltema har en på 4-20 Nm men den ligger på 700:-.

Någon som vet om någon passande momentnyckel under 500:-, annars får jag väl köpa Biltemas, känns lite omotiverat dyrt med tanke på att man inte kommer använda den så särskilt ofta dock.

//Carl

Billig momentnyckel?
Det är ju en jäkla djungel det här. Dom tidigare trådarna har ju varit lite gamla så jag tänkte att kanske någon ny dykt upp på marknaden.

Det där med skaft och fiskvåg verkade ju iof inte så dumt :)...

Ett låst moment är inte så praktiskt då jag skall dra olika saker.

Jag litar dessutom efter erfarenhet inte på min efarenhet så någon nyckel behöver jag. Biltemas verkar bäst om man ser till pris och intervall, frågan är, hur noggran är den? Någon som har provat den?

Billig momentnyckel?
Jag köpte den här http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32396, och kalibrerade mot digitala dynamometern på jobbet. Min drar lite för lite (~10%) på låga moment, och på pricken på högre delen av skalan. Felvisningen kan vara mätmetodens fel, har tänkt att göra om mätningen lite annorlunda. Men jag är nöjd, oftast får man en intervall >10% så man kan lägga sig i övre delen och veta att man hamnar rätt.

Edit: Lite jobbigt med 3/8" fattning, man får köpa en 1/4" konverter, sen en bitshållare o sen kommer insexbitset, blir en ganska lång arm till slut. Men jag kunde inte se påverkan på det dragna momentet.

Senast redigerad av en moderator:
Billig momentnyckel?
ParkTool TW.1 0-6,8 Nm: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...ktool-tw1-momentnyckel-0-68nm-0-60-lb-in.html
ParkTool TW.2 0-67,8 Nm: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parktool-tw2-momentnyckel-0-678nm-0-600-lb-in.html

Inte så praktiska intervall, 0-20 är klart mer användbart på en cykel. Dessutom klickar den inte till när du uppnått rätt moment. Å andra sidan är det utförandet mer rätt kalibrerad för pengarna, vad jag förstått.

Jag köpte en Proxxon för länge sedan, finns för €53 här: http://www.bike-discount.de/shop/k476/a2132/drehmomentschluessel-mc-30-s.html?lg=en

Borde ta med den till dotterbolaget och kalibrera den någon dag, tror vi har utrustning för det.

Billig momentnyckel?
Jag kan helt klart rekommendera en momentnyckel från Syntace. 1-20 Nm och "Prüfungszertifikat" som visar att den är mycket bra kalibrerad över hela skalan. Skall ta den till jobbet någon dag och mäta upp och se om det stämmer.

Annars har den en mycket bra och lättinställd skala samt 72 "kuggar" som gör att det är lätt att vrida även i trånga utrymmen eftersom man inte behöver vrida så långt innan den greppar. Även mycket bra grepp i handtaget och byggkvalitet.

Tror det är brittiska Norbar som gör den eftersom de har en identisk apparat i sin katalog. Även Würth har en som ser identisk ut, men den har bara en skala från 4-20 Nm.

Finns för €85 här: http://www.bike-components.de/products/info/p1953_Torque-Tool-Drehmomentschluessel-1-20-Nm.html - en bit dyrare än andra förslag, men skillnaden är ganska liten. Om du har tillgång till en kalibreringsstation så skulle jag dock rekommendera att köpa den billigaste du hittar med lämplig skala, t.ex. fynd via ebay eller så, och därefter kalibrera om den själv.

Billig momentnyckel?
Carolss skrev:
-------------------------------------------------------
> Den rackaren är lite dyr, ser fin ut dock....

Tja, de ville ha typ 2500 kr exkl mums på Würth samt Tools-kedjan, men då var det Würths variant som "bara" klarar 4-20 Nm. Så jämfört med det är den ju nästan gratis :-D

Billig momentnyckel?
Så svårt är det inte att dra en skruv, oavsett om det är en alustolpe eller kolfiberstolpe.

FAN, för i helvete, hur svårt kan det vara. Kommer aldrig glömma historian om sonen som inte kunde cykla för att farsan inte fått hans momentnyckel så han kunde dra åt styret.

Momentnyckeln passar bättre i röven. Dra till till det knäpper i röven så har du dragit skruven lagom hårt.

Billig momentnyckel?
Hur var det nu med momentnyckelns funktion om gängorna inte är perfekt rena och smorda. Då kommer du ändå få ett för lågt åtdragningsmoment hur rätt nyckeln än visar för en del av kraften kommer gå till friktion.

Billig momentnyckel?
Jag har en grym liten stahlwille-momentnyckel som jag lånat av min motorglada pappa. Den får han aldrig tillbaka, mwohaha! Vet inte vad den kostar men jag tvivlar på att den är billig tyvärr.

Att dra gängor som inte är rena och smorda låter som att be om problem, varför skulle man liksom. Om man får skruva ute på fältet dådå, men då är nog momentnyckeln hemma gissningsvis.

Tillbaka
Topp