Billig nybörjar-MTB för flickvän?

Letar efter en billig MTB till min tjej (170cm lång). Hon vill prova cykla lättare skogsslingor och har en budget på runt 3000-4000.

Har kollat begagnat men inte hittat något som verkar helt bra.

Tips?

Inget konkret tips för dig, då jag själv trivs bättre med kombinationen billiga kvinnor och dyra cyklar.

Eller så kan du kolla köp och sälj här och samtidigt läsa blockettråden. Så fort någon försöker ta ut ett överpris så hängs de ut i tråden, så du borde kunna vara säker.

Billig? Tänker du köpa förlovningsringen i en sån automat på ICA också eller? Köp nåt carbon-aktigt med titanskruvar och tublöst. Du måste ju visa att hon betyder något för dig ;-)

Har man hittat en kvinna som gillar cykling så skall hon kostas på. De är sällsynta de där fina exemplaren. Dessutom skall alla pass (förutsatt att killen är snabbast) gå ut på att öka hennes cykelförmåga så mycket som möjligt. Kör man lvg skall man (killen) alltid dra utan att dra ifrån. Har alltid förundrats över de här paren där tjejen cyklar först på en skitcykel och får ta all vind och killen kommer efter på en supercykel. Tjejen ser trött och less ut, killen ser less och sur ut. Varför inte tvärtom på alla sätt och maxat lagarbete istället?

Frågan är ifall inte en FS är vad man ska leta åt sin bättre part för att de ska tycka det blir roligare.

Men om det handlar om lättare skogsstigar föreställer jag mig som mest lite rötter. Och för 3-4000 kr kommer du ju inte ens i närheten av en fs. Det räcker ju knappt till skivbromsar, och ingen vettig framdämpare heller på en ht.

Instämmer med Hasse, vill hon ut och cykla, köp henne en riktig skogsmaskin så hon tycker det är kul! Låt henne i stället spendera sina surt förvärvade 3-4 kKr på lite kul o snygga cykelkläder så är hon snart fast. Lycka till!

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man hittat en kvinna som gillar cykling så
> skall hon kostas på. De är sällsynta de där
> fina exemplaren. Dessutom skall alla pass
> (förutsatt att killen är snabbast) gå ut på
> att öka hennes cykelförmåga så mycket som
> möjligt. Kör man lvg skall man (killen) alltid
> dra utan att dra ifrån. Har alltid förundrats
> över de här paren där tjejen cyklar först på
> en skitcykel och får ta all vind och killen
> kommer efter på en supercykel. Tjejen ser trött
> och less ut, killen ser less och sur ut. Varför
> inte tvärtom på alla sätt och maxat lagarbete
> istället?

Superschysst inställning! Att vara den som är klenare och med sämre teknik är rätt knäckande i sig, att känna sig som en bromskloss för att man klantar sig eller inte orkar lika mycket. Det är jättekul att kunna göra saker tillsammans! Även om man är ojämna, kanske kan den som är starkare/mer teknisk köra tuffare pass vid andra tillfällen istället. Och absolut ska man ha bra och vettiga grejor, även om man är den svagare/mindre tekniska. Annars är det ju ytterligare en faktor som drar ner inspirationen.

Lätt att säga när man har en snäll och tålig "guide"/"instruktör". Men det är verkligen guld!!! Bara så att ni vet, ni som också är schyssta och delar med er av er inspiration och kunskap!

Jag står för min inställning och det är kul ifall fler gillar den. Har dock kommit på nu att i just den här tråden är den inte helt relevant eller lämplig. Senast jag hade en diskussion med TS så handlade det om att lösa problem med reglage på en liggcykel för förlamade. Kanske lite väl mycket begärt att just TS skall föregå med gott exempel och dra mm.

@AndersBackman, köp en hoj som har lite högre komponentnivå än föreslaget initialt, kanske nivå 6000-8000kr. Finns det en plan att matcha varandra även på landsväg så skall man kanske ta med det i beräkningen så att ni kan cykla tillsammans. Lessen att jag inte kopplade förutsättningen redan från början. Lycka till!

Här kommer ett tips då jag hadde ett liknande uppdrag för någon månad sedan, då jag köpte födelsedagspressent till min fru som ville hänga med mig och barnen på lite lättare MTB stigar och kunna använda till jobbpendling (asfalt 4 mil t&r) enstaka dagar. Samt beskrivning i enligt följande "En snygg kvalitetscykel...(tystnad)... men ingen sådan dära svindyr värsting som du kör på. Jag vill kunna lämna cykel olåst i vårt garage utan att vara orolig".

Jag köpte en Trek Merlin WSD till min fru (typ 172cm lång). Det är en ganska enkel hardtail 29er för grusvägar och stigar. Hon blev superglad och kör den ganska hårt överallt :-). Att det just är en 29er och i WSD(Women Specific Design) gör inte saken sämre, det blir bättre rull på lätt terräng och några cm smalare styre samt annan sadel (säkert något mer i gemetrin eller så som jag inte känner till). Jag upplever den som lättrullad och snabb i lätt terräng och lånar den ibland när jag cyklar och hämtar barnen hos deras kompisar (korta asfaltsturer). Brukar då ofta ta en extrasväng via något grus/lätt-terrängs stig/motionsspår för att den just känns roligt snabbrullad. Rätt ballt med tanke på priset. Kolla bara med en bra butik så att geometrin passar för 29". Den var dock något dyrare än i din beskrivning, men tror det slutade på 6tkr inklusive exraslang, sadelväska, drickahållare, lysen, (sport)skärmar och en "dyr" minipump och säkert något litet till mig själv också...

Resultatet av stigcyklingen.
Numera hänger min fru med på även lite stökigare stigar där hon trampar på rätt bra :-), med gamla hojjen (stel 26") ville hon alltid (även om hon inte sade det) välja den lättaste stigen eller helst grusväg. Uttalanden som "Jag tar grusvägen så du och barnen kan bränna på lite själva över alla rötter utan att vänta på mig hela tiden, så syns vi vid fiket om en stund" var vanliga. Nu vill hon ligga först på stigarna och jag får trampa runt efter barnen som i sin tur kämpar hårt för att hänga med :-). Detta blev ökad familjelycka och sommarsemetern består bl.a. av en resa bort till Dalarna för att vi ska familjecykla :-)

http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/sport/29er_sport/marlin_wsd/#

Lycka till med letandet
Vallan

PS! Min MTB är inte en svindyr värsting...

kanske merida juliet på xxl.

www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/juliet-striker-terrangcykel-dam-12-1079489

kunde vara något. Annars tycker jag 29 tipset var bra. Typiskt vad man läser om dem känns de tryggare och rullar lättare. Bra instegs val mao.

Tillbaka
Topp