Billig och bra actionkamera till en 9åring.

matteboy

Ny medlem
Min äldsta grabb fyller 9 snart och jag har funderat på att köpa en actionkamera till honom.
Han gillar actionsporter, såsom skidåkning, cykling, han kör parkour som träningsform, vi simmar och snorklar samt att han gillar att leka med videomkameran.

Jag har tittat ut denna:http://www.teknikmagasinet.se/produkter/foto-o-video/actionkameror/denver-ac-5000w
Den verkar ge mycket för pengarna, men är den tillräckligt bra? Någon som vet, eller har tips på andra kameror som kan användas till ovanstående aktiviteter? Maxbudget är 1000:-, så någon GoPro kommer det inte att bli ännu.

Edit:
Fuck, är det värt att dubbla pengen? Hur mycket tillbehör behöver jag köpa till för att den ska funka på hjälm och styre? http://www.teknikmagasinet.se/produkter/foto-o-video/actionkameror/gopro-hero

Senast ändrad:
Denver 5000w sjukt prisvärd tycker jag. Polare som använder dessa i rallycross ute på bilen då det är ofta kameror försvinner i krascher så är det ingen större ekonomisk förlust. Kolla upp den iaf! Typ 600 i sverige.

Fick en av denver ac 1301 i julklapp av företaget och den duger inte till dörrstopp ens. Mina tvillingar på 2.5 år testar krasch tester på den nu och skalet har fått många djupa repor. samt ett inbyggt batteri så går inte byta i skogen om batteriet tar slut.

Det lönar sig med en lite dyrare variant för då kommer den vara roligare och användas mer.

Fördelen med GoPro är alla de tillbehör som kan inhandlas för en billig peng t.ex. från ebay. Med alla de användningsområden som kamren skall användas till skulle jag fundera på hur man löser det med respektive kamera man funderar på. Basvarianten av GoPro (Hero) har ju sålts för 999 vid ett par tillfällen vad jag sett. Men det är iofs ingen garanti för att det skall hända igen, speciellt med tanke på nuvarande dollarkurs.

roller skrev:
-------------------------------------------------------
> Fördelen med GoPro är alla de tillbehör som kan
> inhandlas för en billig peng t.ex. från ebay.
> Med alla de användningsområden som kamren skall
> användas till skulle jag fundera på hur man
> löser det med respektive kamera man funderar på.
> Basvarianten av GoPro (Hero) har ju sålts för
> 999 vid ett par tillfällen vad jag sett. Men det
> är iofs ingen garanti för att det skall hända
> igen, speciellt med tanke på nuvarande
> dollarkurs.

Billigaste Hero just nu har jag sett för 1249:- någonstans. Jag vill gärna köpa en där de viktigaste tillbehören ingår, såsom fäste för hjälm,styre, vattentätt och stöttålig kapsling eller motsvarande hus. Därav ligger Denver AC5000 bra till, frågan är om bildkvaliteten räcker till, fast han lär nog mest köra den i telefonen eller plattan.

Tack för Denver tipset! Kollar man prisjakt verkar kvalitetsnivå skakig men köper man från nån butik nära hemmet kan man ju lösa det enkelt om den strular.

Kristoffer R skrev:
> Tack för Denver tipset! Kollar man prisjakt
> verkar kvalitetsnivå skakig men köper man från
> nån butik nära hemmet kan man ju lösa det
> enkelt om den strular.

Jag har också precis läst omdömena och det verkar ju vara lite skiftande kvalitet. Får se vad det blir framöver, än så länge har jag gott om tid.

Även jag är på jakt efter bäst-video-for-the-buck. Var inne på Denver 5000W men valde bort den och beställde en SJCAM SJ4000 (utan Wifi då jag tror display duger) som kan använda GoProfästen och verkar ha både bättre hårdvara och mjukvara med fler funktioner till ungefär samma pris.
http://www.sjcam.com/en/3-cameras

En jämförelse mellan 5000W och SJ4000

Senast ändrad:
Vad kom Happyjuryn fram till i frågan bästa action cam under tusingen?
Har också en junior som snart fyller år.

Skidlek, cykellek och diverse vattenlek är huvudområden

Tänk på att de billiga oftast inte antiskak på sina kameror, vilket om man cyklar, kan bli ´ganska jobbigt att titta på.......

gragge skrev:
> Vad kom Happyjuryn fram till i frågan bästa
> action cam under tusingen?
> Har också en junior som snart fyller år.
>
> Skidlek, cykellek och diverse vattenlek är
> huvudområden

Har ännu inte kommit i mål, men det närmar sig med stormsteg. Jag tror att det blir Denver 5000.

SJ4000
Har 2 bekanta med denna kamera och dom är helnöjda.
+ Billig
+ Kompatibel med Gopro-fästen
+ Helt OK bild jämfört med dyrare kameror (Gopro etc).

Hade jag inte haft en actionkamera (SJ1000) redan så hade jag nog beställt hem en SJ4000.
Finns på eBay.

eriaxe skrev:
> Även jag är på jakt efter
> bäst-video-for-the-buck. Var inne på Denver
> 5000W men valde bort den och beställde en SJCAM
> SJ4000 (utan Wifi då jag tror display duger) som
> kan använda GoProfästen och verkar ha både
> bättre hårdvara och mjukvara med fler funktioner
> till ungefär samma pris.
> http://www.sjcam.com/en/3-cameras
>
> En jämförelse mellan 5000W och SJ4000
>

Just det ja. Nu har jag och min SJ4000 varit på solsemester med snorkling mm. Allt fungerade som förväntat. Kamerahuset har platt glas och funkar därför för undervattensbilder utan att köpa annat hus.
En och annan solnedgång fotades av med timelapsefunktionen. Här kan noteras att min icke Wifiversion fotar en herrans massa bilder som jag själv får trixa ihop till ett videoklipp i datorn, medans Wifiversionens mjukvara själv skapar ett videoklipp. Liten detalj kanske, men säkert viktig för någon.
Den filmar default lite för mörkt och autovitbalansen är lite för blå. Att snäppa upp exponeringen ett steg och trixa lite med vitbalansen (tungsten bäst i det flesta lägen) ger trevligare bild men allt auto duger.
Har ebayat hem diverse fästen då det finns en uppsjö då GoPro och SJCAM har samma fästen.

Techmoan tar upp det mesta i sitt test som jag instämmer i.
Det jag saknar i kameran är mer FPS för att kunna göra slowmotionklipp.

Jag beställde min via www.sjcam.com fick hem den på 10dagar ungefär. Kan vara vettigt att lägga till extrabatteri och bordsladdare och då har www.foxoffer.com bättre deal.
Wifi eller inte är en smaksak. Jag kan inte säga att jag saknar Wifi men använder man tex som hjälmkamera kan det kanske vara vettigt att se vad man filmar och kunna starta inspelning på distans?

Mycket text :) Summa summarum. SJCAM gör det helt ok med tanke på kostnaden. Är inget dåligt köp, sen går det givetvis få bättre bild, fler funktioner men då blir priset ett annat.

köp den med mest vidvinkel för pengarna. En begad gopro kommer nog in under 1000 kr. Mycket vidvinkel gör att man kan göra mer antiskak i datorn efteråt, och hjälper till om man är dålig på att sikta.

gragge skrev:
> Många varnar för fejk SJ cams på eBay, är det
> en reel fara?

det mesta på ebay är fake...

gragge skrev:
> Många varnar för fejk SJ cams på eBay, är det
> en reel fara?

Ja. Det finns många kopior på kopian. som verkar vara sämre än "orginalkopian".
Men foxoffer säljer bara orginal SJcam och har dessutom en guide för hur du listar ut om andra sajter säljer kopiakopior.

Men en naturlig följdfråga nu.
När man provat kameran upptäcker jag att den levererar gigantiska filer.
Efter redigering och bortklippning av en massa trök där det inte händer något och fått till något som nästan är okej så är videofilen fortfarande gigantisk.

Hur gör jag för att den ska bli mindre utan att kvaliten blir riktigt usel?

Förr i tiden när jag fulhämtade tvserier och filmer så låg ett 45 minuters avsnitt på typ 350 mb och med kvalitet som gick att titta på. När jag själv försöker så räcker 350 mb till typ 2 minuter med riktigt usel kvalitet...

matteboy skrev:
> Undviker eBay men kan handla vanliga webbshoppar.
> Cdon säljer Denver 5000 för 499:-

Beställde en på cdon, 677 inkl minneskort och frakt är schysst pris.

Senast ändrad:
matteboy skrev:
> matteboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undviker eBay men kan handla vanliga
> webbshoppar.
> > Cdon säljer Denver 5000 för 499:-
>
>
> Beställde en på cdon, 677 inkl minneskort och
> frakt är schysst pris.

Den funkar utmärkt, dock saknar den display vilket upplevs som ett hinder i vatten. Svårt att se om den verkligen filmar och vad som filmas.

Jag lyfter denna lite. Det borde ha hänt lite på marknaden sedan 2015. Vilken actionkamera ska jag köpa till min 9-åring i julklapp? Vill inte lägga över 1 000kr.

Yi Lite - Funkar bra förutom att Wi-Fi-synkning kan vara lite meckigt ibland, bättre att flytta direkt från SD-mini till datorn via adapter. Köpte min för 800kr från Amazon. Det bästa är att i princip alla tillbehör till äldre gopros passar rätt av vilket ger näst intill oändliga möjligheter.

PMa om det duger med en beggad, köpte en GoPro 7 för någon vecka sedan så denna kommer bli liggande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp