Billig pulsklocka för glad amatör

greblleM

Ny medlem
Har börjat fundera på att analysera min puls när jag cyklar stigar. Har skitdålig disciplin när jag cyklar och början på de flesta av mina turer är 3km ganska teknisk stig. Där har jag en tendens att kötta ouppvärmd så jag nästan får tunnelseende och det är inte förrän jag ploppar ut på en grusväg i slutet som jag inser att pulsen går i 250 och munnen smakar så mycket plåt att jag tror att tänderna ska rosta. :P

Så.. det kanske är dags för en pulsklocka så att jag kan hålla lite koll på mina turer och vad jag pysslar med. :)

Har ingen som helst koll på pulsklockor, men har fått veta att de finns med GPS. Nu är grejen att jag inte vill lägga flera tusen, så en sådan kanske inte går att uppbringa såvida det inte är väldigt skäligt.

Önskvärda funktioner jag vill ha:
Aktuell puls.
Maxpuls.
Medelpuls.

Och i fallet med GPS så vore det skoj med höjdkurvor, loggad rutt och gärna vad man har för puls på olika sträckor, vilket i mitt fall kan vara extra intressant. :P

Sen finns det ju säkert funktioner och finesser jag inte känner till men som kanske kan vara kul!

Har ni några förslag?

Du bör köpa en garmin 305, finns att köpa i Sverige för runt 1300 och beställer du den från amazon.co.uk är den din för under tusingen. Mer prisvärd hittar du inte.

Forerunner 305 är klockren för det du vill ha den till. Ingen kartfunktion men du kan se hur du har åkt och var du startade (grafiskt).

Har kört i flera år med den i skogen och är kanonnöjd!

Coolt! Ja den verkar vara i ungefär den prisklassen jag hade tänkt! Går det att kombinera ihop gps-koordinaterna och få fram en höjdkurva ur sin åkning?

Begrep inte riktigt detta:
"Ingen kartfunktion men du kan se hur du har åkt och var du startade (grafiskt)." Betyder det att klockan i sig inte har någon karta som man kan titta på, men när man kommer hem och pillar in den i datorn så kan man kolla på en karta vart man har varit och när?

Går denna att kombinera på något fiffigt sätt med Runkeeper?

Rätt förstått äng kartan. Du kan också ladda upp en rutt och sedan navigera efter pilar på klockan (fast ingen karta här heller). Höjdmetrarna korrigeras i garmin connect (där du loggar träningen) och du kan härifrån exportera gps-filer som du bör kunna ladda upp till runkeeper.

Vad lätt du fick det, för en gångs skull en entydig majoritet för något här på happy. Inte ens några tramsinlägg, men det kanske vi kan börja med nu när frågan är avklarad?

Har inte kommit iväg för att köpa den här än, men det blir nog av snart. Men jag har en hastig fråga. Måste man ha klockan på armen eller skulle man t.ex. kunna spänna den runt styret vid styrstammen?

Det finns ofta ett extra gummi som du sätter på styret som gör att du kan spänna fast den som en klocka på styret, funkar grymt bra....

Köpt en likadan för ett par månaders sen begagnad och är grymt med den....

Får ut mycket data som är kul att se på och bra kartor så man ser var man vart...

Bara att köpa...

Det finns ett speciellt styrfäste som du sätter fast med två små buntband. Sen är det enkelt att snäppa fast/loss klockan. Det finns även ett armband med samma fäste som gissningsvis är tänk till triatleter som snabbt behöver skifta position på dinkan.

Sweet! Tackar!

(Skälet att jag frågade var för att jag inte var riktigt säker på hur den registrerade pulsen, men det var tydligen med pulsband.. nu vet jag dessutom att ingen pulsklocka tar "pulsen" via armbandet heller.) :P

Jag spänner min 305:a runt styret och växelvajern uppe vid triggern. Sitter stabilt och i rätt vinkel. Det funkar kanske inte på ditt styre, men prova innan du beställer fler prylar.

Köp lite rörisolering på närmaste byggvaruhus. Skär av 5 cm och sätt på styret och spänn klockan runt. Funkar perfekt och kostar nästan inget. Hade du bott i Växjötrakten kunde du få en bit. Jag har någon meter eller så över... ;-)

Hehe, ja lite rörisolering var precis det jag tänkte på. Men om det finns ett riktigt fäste så blir det ju lite snyggare. :)
Får testa att dra runt vajern oxo... spännande nu! Ska bli intressant att logga pulsen på min 41km runda runt Frösön. Det är en 2,5km lång stigning på 110 höjdmeter i delvis riktigt sumpig terräng. Tar totalt död på mig där! Blir kul att jämföra med de mer tekniska trånga partierna där det går undan och all fokus ligger på att inte köra omkull. Har ingen aning om vad jag har för puls där, men den är nog hög för när jag kommer ut på öppnare terräng så är jag riktigt trött. =)

greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådär, då var den beställd! =)
>
> Vart kan man få tag på det där cykelfästet?

94 spänn plus frakt: http://www.pixmania.se/se/se/1344301/art/garmin/cykelfaste.html

Verkar dock inte inkludera det speciella armbandet, vilket du bör ha om du skall alternera med tex löpning (annars får du hålla på och montera av och på det gamla armbandet). Men om du bara ska cykla så är det här fästet givet.

Tillbaka
Topp