Billig reservcykel hardtail

mattihp

Aktiv medlem
Så trött på att lägga pengar på min skitcykel så tänker investera i en ny reservcykel efter sommaren.

Tänker max 6000 och följande krav

29' så jag kan slänga över vinterdäcken i vinter om primärcykeln strejkar
Hardtail - med denna budget blir det stålfjäder men sparar iaf på mina handleder
Skivbromsar (snabbare att byta belägg)

Extra plus:
Ful
Singelklinga (sparar på underhåll)
Hydrauliska bromsar

Det här är alltså en cykel som inte behöver vara perfekt. Bara roligare att köra än min gamla julacykel..

Tittat lite på dessa, flera på rea nu, men verkar återkomma som rea.

Eller billigast och fulast..

Cykeln ska gå att ha låst i ett cykelförråd utan att bli snodd. Hålla för kanske 50 mil om året fördelat på ganska få turer.

Det vanliga tipset blir väl ”köp begagnat”. Jag köpte just en Focus HT i samma syfte som du. Den är 2-3 år gammal, nypris runt 8-9000kr. Singelklinga, ok gaffel etc. Jag betalade 3500kr. Kändes klart vettigt.
Förutom auktioner så är det dåligt med bra begagnade cyklar till ok pris här i Uppsala som inte är uppenbart stöldgods. När det dyker upp så är det oftast med stort renoveringsbehov, någon som kört helt slut på gaffeln osv

Men mot Stockholm kan du kanske ta dig? Jag tycker det verkar finnas en del inom rimligt avstånd från Uppsala. Åtminstone roligare alternativ än ny cykel för liknande pengar. Exempel:
https://happyride.se/annonser/rose-mr-big-29-quot-kofiber.229163/ (fel plats iofs, men kanske kan skickas?)
https://happyride.se/annonser/radom-zr-team-29-quot-hjul-storlek-xl.228321/ (bör väl prutas lite, kanske för stor?)

Men mot Stockholm kan du kanske ta dig? Jag tycker det verkar finnas en del inom rimligt avstånd från Uppsala. Åtminstone roligare alternativ än ny cykel för liknande pengar. Exempel:
https://happyride.se/annonser/rose-mr-big-29-quot-kofiber.229163/ (fel plats iofs, men kanske kan skickas?)
https://happyride.se/annonser/radom-zr-team-29-quot-hjul-storlek-xl.228321/ (bör väl prutas lite, kanske för stor?)
Inget körkort och man får bara ta cyklar på tågen till/från Sveriges sämsta stad på helger och kvällar och då bara pendeltågen.

Samtliga även extremt stöldbegärliga pga snygga och välkända märken. De skulle inte få vara ifred i förrådet. Har inte plats för två cyklar i lägenheten.

Senast ändrad:
Vad skulle kunna vara hinder för att sätta bättre växlar på Kayobahojen?
Den är otroligt ful och skulle kunna vara en bra sleeper.

På min förra Kayoba var det en ovanlig dimension på hjullagren som spökade. Rent spontant så tänker jag att den lär ha otroligt dåliga hjul, men priset kanske gör att det ändå är värt att ta den och lägga ~2000 på lite uppgraderingar?

Vad skulle kunna vara hinder för att sätta bättre växlar på Kayobahojen?
Den är otroligt ful och skulle kunna vara en bra sleeper.

På min förra Kayoba var det en ovanlig dimension på hjullagren som spökade. Rent spontant så tänker jag att den lär ha otroligt dåliga hjul, men priset kanske gör att det ändå är värt att ta den och lägga ~2000 på lite uppgraderingar?
om den har frikrans kan det vara svårt iallafall, vet ej om den har det men sett några hojar i samma nivå som kommit med det.

Tittade på Julacykeln och den skulle vara färdigmonterad. Hjulen var obalanserade(flera halvlösa ekrar), frikrans och vajrarna var dåligt planerade och dåligt dragna. De skulle inte ens dra av monteringskostnaden. Verkligen skräp. Hoppas den som köper den drar åt ekrarna iaf..

Tittade på Julacykeln och den skulle vara färdigmonterad. Hjulen var obalanserade(flera halvlösa ekrar), frikrans och vajrarna var dåligt planerade och dåligt dragna. De skulle inte ens dra av monteringskostnaden. Verkligen skräp. Hoppas den som köper den drar åt ekrarna iaf..
skräp e lindrigt fälgarna är värre än mjukost

White XC Trainer 23 leder nog just nu, men den ser förvånansvärt trång ut i bak. Får man verkligen plats med 2,25-däck eller behöver jag hålla mig till 2,15?

Kanske ändå funkar bäst. Ful som fan, hyd-bromsar. Hittar ingen riktig info om lagret dock. Skulle vara kul att se om man kunde byta växlarna.

Däcken känns och ser helt ok ut, 2,25 ser heller inte ut som det vore ett problem.

Intressant att du tycker så många cyklar är fula. Tycker själv inte att nån av cyklarna du länkat är riktigt ful. Tycker de ser helt OK ut en del ser t.o.m bra ut!?

Jag köpte en white xc som första cykel.
Den tål år av misshandel, dessutom är den ocyklingsbar med dagens geometrimåsten så inte behöver man låsa den heller ?

Dök upp två intressanta begagnade här:

Det Treken inte klarar är att ställas i förråd - iaf inte as is. Jag skulle behöva spreja lite på den eller sätta på en massa dekaler.

Specialized-cykeln däremot ser betydligt billigare ut och har ändå helt ok prylar.

Får jag mer för pengarna på en av dessa än om jag skulle köpa https://www.xxl.se/white-xc-290-comp-1x10-23-mountainbike-hardtail-herr-svart/p/1194848_1_style nästa gång den går på rea för 4500?

1695627268324.png

Vann tydligen auktionen för denna, en Yosemite 29 x-trail med 8 växlar. Ska tydligen vara väldigt tung och ser billig ut så lär inte behöva fula ner den ytterligare xD förhoppningsvis bättre än min ständigt trasiga reservcykel. Gissar på att det är fyrkantsaxel som övriga biltema mtb, så man kanske kan uppgradera växlarna?

Inget körkort och man får bara ta cyklar på tågen till/från Sveriges sämsta stad på helger och kvällar och då bara pendeltågen.

Samtliga även extremt stöldbegärliga pga snygga och välkända märken. De skulle inte få vara ifred i förrådet. Har inte plats för två cyklar i lägenheten.
Med Mälartåg får man ta med sig cykel.

Visa bilaga 656168

Vann tydligen auktionen för denna, en Yosemite 29 x-trail med 8 växlar. Ska tydligen vara väldigt tung och ser billig ut så lär inte behöva fula ner den ytterligare xD förhoppningsvis bättre än min ständigt trasiga reservcykel. Gissar på att det är fyrkantsaxel som övriga biltema mtb, så man kanske kan uppgradera växlarna?
Jahaa..SÅ billig ?

Reglaget för dämparen är trögt som fan, men annars fungerar den bättre än väntat. Framfälgen verkar närmast ny.

Behöver jag öppna upp och smörja, eller bara motionera reglaget? Eller är det värt att slänga på en billig annan framgaffel med dämpning?

Skön att cykla. Generellt mycket bättre än jag hoppats på. Enda grejen är returen på fjädringen som var.. Aggressiv. Är alla stålfjädrar så? Åkte ner i en grop för att testa fjädringen och när den kom tillbaka kändes det verkligen. Värt att efterlysa beggad luftdämpad här kanske..

Skön att cykla. Generellt mycket bättre än jag hoppats på. Enda grejen är returen på fjädringen som var.. Aggressiv. Är alla stålfjädrar så? Åkte ner i en grop för att testa fjädringen och när den kom tillbaka kändes det verkligen. Värt att efterlysa beggad luftdämpad här kanske..
Billiga gafflar har ingen faktiskt dämparenhet, bara fjädrar. Då blir returen så

Tillbaka
Topp