Billiga snygga solglasögon?

Arnesson

Aktiv medlem
Hej,

Jag letar billiga, snygga solglasögon för cykling (samt löpning, paddling). Smaken är ju alltid som baken men posta lite bilder/länkar till era favoriter.

Priset max 500kr och med flera linser för olika väder.

Hit me!

Kolla på XXL.se och deras Limar-brillor. Jag har några (E109?) med mörka och oranga linser. Saknar helt genomskinliga men jag tror det finns i något kit för ca 499. Mycket nöjd med hur lite de immar och att slippa ha ångest för att skrota eller repa mina Oakleys. Har dödat ett par billiga brillor redan och nån liten repa av en gren på de här.

De har nu två varianter för runt 300 med mörka och genomskinliga linser ser jag. Ska nog tjacka ett par till inför höst och vinter när jag inte vill ha "tint". De jag har är lite mer sportiga och kan tänkas vara bättre ur imsynpunkt.

Jag, kör med Biltemas kameleonter när jag vindsurfar. Då behöver man inte bekymra sig så mycket om de skulle trilla av, och de funkar tillräckligt bra där. De verkar har höjt priset rejält! :-) Har för mig att jag betalade 29:- för mina för ett antal år sedan. Har cyklat lite med dem också, men i skogen kan jag uppskatta en snäppet bättre lins. Dessa är funkar betydligt bättre än Biltema-varianten, och är fortfarande billiga: http://www.clasohlson.com/se/Skyddsglasögon-CAT/Pr347410002 Jag tycker att de ser ok ut, men min fru tycker att jag ser konstig ut, speciellt när jag har klarglasvarianten på mig.

jocke_tuffing skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte northwaves gula på bikediscount för
> typ 40 euro. Snyggaste och skönaste glasögon jag
> haft!

+1 på dom fast röda ;p

Brett siktfält, finns i 4 olika färger. 99kr på Decahtlon:

btwin.jpg

Äh, snåla inte lägg till några hundringar och köp ett par fotokromatiska.
Sen kan du använda dom i alla ljusförhållande utan att byta linser.

Jag fick av min flickvän ett par polaroid som är utformade så att glasögonen får plats innanför. Sjukt grymma och bekväma de är.

Edit . Men de kostar ju kosing. Men du har fått flera bra tips på billiga också.

Senast ändrad:
115 spänn på Runelands mfl, som säljer arbetarskydd.
Finns även med färgade glas.

8828938_1000px_jpg_240_78.JPG

Behöver du sportglasögon med slipade linser eller med insats för linser blir det en bra bit dyrare...

Har du några exempel att länka till? Hade för mig att fotokromatiska inte är helt gratis.

json88 skrev:
> Äh, snåla inte lägg till några hundringar och
> köp ett par fotokromatiska.
> Sen kan du använda dom i alla ljusförhållande
> utan att byta linser.

nikasp skrev:
> Har du några exempel att länka till? Hade för
> mig att fotokromatiska inte är helt gratis.
>
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äh, snåla inte lägg till några hundringar
> och
> > köp ett par fotokromatiska.
> > Sen kan du använda dom i alla
> ljusförhållande
> > utan att byta linser.

Såg att det fanns några billigare i Rose-katalogen.
Om de är bra vet jag inte...

> arbetarskydd.
+1
Jag kör med brillor från Derome för 55:-. Om man vill diskutera kvalitet så är nog arbetarskyddstyrelsen hyfsat bra på att ställa krav.

Ridley skrev:
> Dom här använder jag:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Kl
> ader-och-skor/Sportglasogon-27154/
>
> Bara att slänga när dom blivit dåliga, har
> både med gult, mörkt och kameolontglas och de
> sista är mina favoriter. Köpte två par våren
> 2011 av dom och har fortfarande inte packat upp
> nummer två..

+1 Även om jag kör med ett par BBB nu så har jag provat dessa för ett år sen. Kvalitén har varit riktigt bra samt att de suttit bekvämt! Och som sagt 69:-, då kan man byta varannan vecka :)

/G

jocke_tuffing skrev:
> Jag köpte northwaves gula på bikediscount för
> typ 40 euro. Snyggaste och skönaste glasögon jag
> haft!

Samma här, fast jag har slarvat bort mina.

CAT från Clas Ohlson immar lätt igen när jag stannar, kanske går att lösa med nån slags ytbehandling. Bliz Velo immar inte igen, täcker bra runtom så de skyddar mot grenar och ger ett bra synfält, och ligger runt femhundringen med tre par linser.

KjellKriminell skrev:
> Helnöjd med dessa, sitter fint på min kroknäsa,
> det står Oakley på dom , dom kostar 50 spänn
> och man gråter inte om man råkar ta sönder
> dom.
>
> http://www.ebay.com/itm/Unisex-Cycl...358?pt=US_Sunglasses&var=&hash=item1c34e300a6

Hmm.. jag har ett par som ser väldigt snarlika ut, som det också står Oakley på, som jag också är helnöjd med, men de kostade definitivt inte 50 spänn. Känner mig orättvist behandlad! ;)

Någon som har koll på pendling med fotokromatiska? Kommer det att bli blackout så fort man möter en bil på vintern eller de så långsamma så man har klarglas för en sån grej. Hur funkar det på MTB. Idag var vi på Bogesund och ena stunden är man i solljus och nästa under tät lövskog. Styr de snabbt upp tinten?

nikasp skrev:
> Någon som har koll på pendling med
> fotokromatiska? Kommer det att bli blackout så
> fort man möter en bil på vintern eller de så
> långsamma så man har klarglas för en sån grej.

De reagerar endast på UV-ljus så lampor är inget problem. Därav fungerar de inte när man kör bil eftersom bilrutorna släcker ut UV-ljuset.

> Hur funkar det på MTB. Idag var vi på Bogesund
> och ena stunden är man i solljus och nästa under
> tät lövskog. Styr de snabbt upp tinten?

Det beror säkert på tillverkare till viss del hur snabba de är. Temperaturen spelar också roll. Det tar 15-30 sekunder för mina att byta mellan extremlägena.
Jag har Rudy Project-bågar med bruna, fotokromatiska glas ifrån Shamir.
De funkar jättebra för mtb. Det finns olika linser där ljusgenomsläppet skiljer så för mtb i varierande skog kanske man inte ska ta de allra mörkaste.

Chrissofsweden skrev:
> Det viktigaste är nog att se bra ut i
> glasögonen.
>
> /G

Ja, alternativet är ju att se ut bra...;-)

cubeforce skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det viktigaste är nog att se bra ut i
> > glasögonen.
> >
> > /G
>
> Ja, alternativet är ju att se ut bra...;-)

En som fattade ;)

/G

Nyfiken på vad man kan få för 50 spänn så följde jag länken som "KjellKriminell" lade ut. Ett par "äkla Okley" för 50 kr. och "free shipping" kunde jag inte motstå, den summan kändes riskfritt att lägga en order till Hong Kong, betala via Pay Pal. Döm om min förvåning när det efter drygt tre veckor ligger en rek. avi i brevlådan. I nedan korta "box opening review" ser ni vad man får för pengarna.

Ser rätt oroväckande ut! Men som sagt var, 50 kronor kan bära eller brista
Thebox2.jpg

Hoppet om att finna något helt i asken kommer sakta tillbaka
Openbox.jpg

Glatt överraskad ligger i lådan förutom glasögonen både en förvaringspåse ock en putsduk :-)
Content.jpg

Inte så illa! Levererade Hong Kong Stockholm i ett stycke
Theglasses.jpg

Fabrikatet går inte att ta miste på. Vilket fynd 2700 i sverige 50 kronor i Kina. Prissättning efter köpkraft? (för det kan väl inte vara kopior?????????)
Thelable.jpg

Good shit! Vilken kvalitetsförsäkran! Jag gillar speciellt "Scientitically advanced protection"! Tänk vad man kan få för 50 kronor i dag!
Qualityensurance.jpg

Det finns väl heller ingen anledning att ifrågasätta ursprungsmärkningen :-))))))))
MadeinUSA1.jpg

Kort och gott, ett par helt ok. slit och slängbrillor, MYCKET! prisvärda, 50 kr. levererat till ICA runt hörnet!

// L.

Om man bortser från allt annat som piratkopiering innebär skulle åtminstone jag vara lite orolig för mina ögon om jag hade såna.

Uppenbarligen har de inga problem att sätta på Oakley-dekaler på ett par icke-Oakley, frågan är om samma sak gäller för "UV400"-dekalerna?

Såg något på tv om uv-skydd och tydligen är det svårt att släppa igenom uv om glaset är mörkt. Det enda man ska undvika är blått glas som släpper igenom rätt mycket skadligt ljus men ögonen tycker att det är mörkt och öppnar pupillerna vilket ger extra mycket skadligt ljus in i ögonen.

Då och då kommer detta erbjudande på Groupon:
http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/Baratoose/25628602

För 249:- får man ett par sportglasögon (med UV-skydd) samt dessa tillbehör/egenskaper:
- Fem utbytbara glas för olika väderförhållanden
- Reptåliga och slitstarka glas
- Insatsdel för synkorrigerande glas
- Justerbart huvudband
- Justerbart nackband som fäster på skalmen
- En putsduk
- En tygpåse för förvaring av glasögonen
- En skyddsväska med plats för glasögon, extraglas och tillbehör
- Frakt ingår.

Jag köpte ett par sådana i somras och är sjukt nöjd. Funkar perfekt att ha när man cyklar landsväg eller skog.

Erbjudandet gäller till den 28:e aug 2013, men det återkommer som sagt då och då..

Bild:

Bilagor

• 1376926067862.jpg
    1376926067862.jpg
    53.6 KB · Besök: 211
Senast ändrad:
Innehållsmässigt är de där Groupon-glasögonen i stort sett identiska med de Oakley Radar-kopior som säljs för runt USD 250 på Ebay. Annan design på bågen och lite annorlunda glas bara. Förmodligen samma tillverkare.

(Min brorsa köpte såna och ville testa om mina originalglas passade. Det gjorde de inte.)

Tillbaka
Topp