Billigaste kompletta MTB hardtail med SID eller Reba gaffel och XT växlar eller likvärdigt?

Ringen

Aktiv medlem
Billigaste kompletta MTB hardtail med SID eller Reba gaffel och XT växlar eller likvärdigt?
En liten fundering och fråga....

Är Scott 925 den billigaste MTB med bra utrustning som SID gaffel och XT växel? Eller finns det andra märken och modeller med lika bra gaffel och växel för samma penga eller mindre?

Tycker priset var rimligt för denna cykel men nyfiken på om det finns fler likvärdigt utrustade cyklar för samma peng, jag är tveksam.

Xt-växel är verkligen inte minimi-nivån för bra växlar. SLX är super good-enough, själv är jag nöjd med slx-reglage o deore r.d., super good-enough och billig att ersätta när den stenats...

Oavsett, kolla att det inte är "bakväxel-trimmat" dvs bara xt-r.d. och billigare reglage.

Jag skulle säga att geometri är viktigare än de flesta komponenter och jag vill gärna undvika smala fälgar. Både gäller stigcykling. Spelar ingen stor roll om man framförallt kör grusvägar, men där skulle jag föredrar en gravelbike.

Bike-discount har några Radon Jealous hardtails med SID och bra rabbatt som ger mer för pengarna. Samma daterade geometri och smala fälgar.

Xt men fox

Precis som andra skriver så verkar ju 925an 2026 vara bakväxeltrimmad. Deore på det mesta i övrigt, sämre bromsar och vevparti än så.

Precis som andra skriver så verkar ju 925an 2026 vara bakväxeltrimmad. Deore på det mesta i övrigt, sämre bromsar och vevparti än så.

Tjena!

Klassiskt drag från Scott, tror det är ett få få företag som kontinuerligt fortsätter med bakväxeltrim.

Ja, men det är ju för att det efterfrågas vilket tråden bevisar.

Vi pratar full XT inkl bromsar, kassett och kedja och en 100 - 110 mm SID SL?
Realistiskt får man väl vara nöjd om gaffel stämmer och så får man byta grupp och hjul?

Ja, men det är ju för att det efterfrågas vilket tråden bevisar.

Vi pratar full XT inkl bromsar, kassett och kedja och en 100 - 110 mm SID SL?
Realistiskt får man väl vara nöjd om gaffel stämmer och så får man byta grupp och hjul?

Tjena!

Efterfrågar någon en cykel med XT så brukar man ju mena att hela drivlinan håller den nivån. Det är rätt tydlig skillnad på ett XT reglage jämfört med ett Deore t.ex.
Det var ju iofs värre förr när det var framväxel plus reglage till den i ekvationen också.

I fallet med 925 så är alltså reglage, kassett och kedja som är Deore, vevpartiet är ännu enklare. SLX hade jag kunnat köpa på den prylar, men Deore är ändå två steg under XT.
I marknadsföringen så står det "Shimano XT-Deore 12 Speed Drivetrain" så den är inte helt fel eftersom man skriver med båda, men ändå inte rätt eftersom vevpartiet varken är Deore eller XT och räknas som en del av drivlinan.
Är det dessutom en kund som inte har koll så läser dom det som en XT drivlina.
Jag säger att det är dålig marknadsföring, på gränsen till falsk. Det är något Scott sysslat med sen 90-talet och är fulspel enligt mig.
De flesta andra fabrikat håller jämnare nivå på komponterna och uttrycker sig inte på samma sätt.

Tjena!

Efterfrågar någon en cykel med XT så brukar man ju mena att hela drivlinan håller den nivån. Det är rätt tydlig skillnad på ett XT reglage jämfört med ett Deore t.ex.
Det var ju iofs värre förr när det var framväxel plus reglage till den i ekvationen också.

I fallet med 925 så är alltså reglage, kassett och kedja som är Deore, vevpartiet är ännu enklare. SLX hade jag kunnat köpa på den prylar, men Deore är ändå två steg under XT.
I marknadsföringen så står det "Shimano XT-Deore 12 Speed Drivetrain" så den är inte helt fel eftersom man skriver med båda, men ändå inte rätt eftersom vevpartiet varken är Deore eller XT och räknas som en del av drivlinan.
Är det dessutom en kund som inte har koll så läser dom det som en XT drivlina.
Jag säger att det är dålig marknadsföring, på gränsen till falsk. Det är något Scott sysslat med sen 90-talet och är fulspel enligt mig.
De flesta andra fabrikat håller jämnare nivå på komponterna och uttrycker sig inte på samma sätt.
Visst, man behöver inte utrycka det så men man skulle nog kunna komma undan med random vev. (Minigrupp?)
Min poäng är delvis att det är ett svårt sätt att köpa cykel på det viset idag oavsett namnet.

Jag vill också ha xt nivå men då ska det inkludera broms. Hjul kanske man inte köper xt men spline 1700 är väl lämpligt på en xt cykel.

Edit. GX nivå är nog enklare om man kan leva med skammen.

SLX är väll nerlagt nu?

Så deore är snäppet under XT, om man inte köper XTR så kan man ju lika bra köra på Deore nuförtiden förutom eventuell digital växelreglage. Det enda som skiljer är ju lite vikt, plus att Deore kommer hålla längre.

Föredrar Deore-reglage så man slipper ofrivilliga dubbelväxlingar med multi release när man stravahetsar. :)

Tillbaka
Topp