Billigaste sätt att skicka cykel inom sverige.

Bussgods har höjt sina priser en hel del senaste året och det verkar faktiskt inte skilja så mycket i pris längre. Jag hade ingen cykelkartong hemma, så jag fick uppskatta, men det verkar som både bussgods och resterna av det som en gång i tiden var det kungliga postverket hamnar runt 400kr.

Jag har dock jobbat på en av postens paketsorteringsterminaler i fyra månader, bland annat med manuell sortering av långgods, så jag vet vilket alternativ jag skulle välja.

CR1Falun skrev:
-------------------------------------------------------
> Fnulade på deras sida och kom fram till 260:-
> mellan Falun o Östersund, verkar inte så farligt
> dyrt?

Det låter väldigt lågt, dubbelkolla att du gjort rätt innan du meddelar priset till köparen av cykeln, så att du inte åker på en otrevlig överraskning när du lämnar in cykeln.

Det som sägs på bussgods hemsida ska man ta med en STOR nypa salt. Det stämmer nästan aldrig med vad de faktiskt tar betalt...

Ofta har de fasta priser på cyklar. Härifrån Umeå kostar det ca 400 kr (kommer inte ihåg exakt), förutom till Stockholm som är dyrare (ca 625 kr).

boson skrev:
>
> Ofta har de fasta priser på cyklar. Härifrån
> Umeå kostar det ca 400 kr (kommer inte ihåg
> exakt), förutom till Stockholm som är dyrare (ca
> 625 kr).

Inte kan de väl ta fast pris för cykel bara för att det är en cykel? Om Du packar ner den i en låda måste väl priset baseras på lådans storlek enligt deras prislista?

jansson99 skrev:
>
> Inte kan de väl ta fast pris för cykel bara för
> att det är en cykel? Om Du packar ner den i en
> låda måste väl priset baseras på lådans
> storlek enligt deras prislista?

I norra Sverige är det tillåtet att skicka oemballerade cyklar. Jag antar att det är då man får betala fast pris.

Precis, cykelpriset gäller bara oemballerade cyklar vad jag vet. Packar du i kartong blir det vanliga priser är min erfarenhet, dom frågar ju inte ens vad det är i lådan, skriv "cykeldelar" på fraktsedeln är det nog lugnt...

Jag har också råkat ut för fast pris på cykel, trots att den var emballerad. Att man kan ta oemballerade hojar i Norrland lär bero på att bussarna där har större bagageutrymme. Det är väl för alla skidor. sparkar och akkjor som man måste ha i det klimatet?
För övrigt fungerar bussgods bra, men tiderna kan skilja. Från mellansverige till Skåne kan det ta över en vecka, medan Stockholm - Karlstad t ex kan gå på någon dag.

Fredrik S skrev:
> Jag har dock jobbat på en av postens
> paketsorteringsterminaler i fyra månader, bland
> annat med manuell sortering av långgods, så jag
> vet vilket alternativ jag skulle välja.

Jag som fattar trögt ibland undrar alltså vad du skulle välja?

(Jag fattar trögt ofta säger min regering.....)

Är det alltså Bussgods du väljer?

/Fedde

kjell skrev:
> ... Att man kan ta
> oemballerade hojar i Norrland lär bero på att
> bussarna där har större bagageutrymme. Det är
> väl för alla skidor. sparkar och akkjor som man
> måste ha i det klimatet?

De flesta bussarna används under renflytten, därav de väl tilltagna lastutrymmena.

Posten tar 345 kr för en låda på max 15kg med måtten 40x70x120, det jag räknade på då, skrymmande alltså, går större lådor på samma pris med...

Tillbaka
Topp