billigaste wattmätaren?

billigaste wattmätaren?
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> det billigaste är väl att skriva in sina
> träningsdata här och så räknar räknehappyiter
> ut wattet automatiskt. Du kommer dessutom få
> flera olika svar att välja mellan.

hahaha +1

billigaste wattmätaren?
Jag kör både LVG och MTB och skulle helst ha en som jag kan byta mellan cyklarna men det finns inte just nu på marknaden(?) så därför letar jag efter en billig till LVG.

billigaste wattmätaren?
om man kan tänka sig en SRM med trådbunden kommunikation kan man få dem för omkring 10kkr (finns t.ex några på Happys köp & sälj). Mätprecisionen är lika bra som de nya trådlösa, men det är ju lite mer meck.

billigaste wattmätaren?
Ja Polar 6000 har sina begränsningar. Fan den fixar bara 304795 som max i stigningar. ja nu är det väl slutkört i backarna då;7) Å sen bara 999 99mil i totalsträcka. Det är ju bara lite drygt 2380 varv runt Vänern. Fan det kommer ju snart bli fullt;7)

Cykeldatorns maxvärden
Maximalt antal filer: 99 st
Maximal träningstid/fil: 99 tim 59 min 59 sek
Maximalt antal varvtider/fil: 99 st
Totalsträcka: 999 999 km / 621370 mi
Total träningstid 9999 tim 59 min 59 sek
Polar CS600 Bruksanvisning 51
Totalt antal kalorier: 999 999 kcal
Totalt antal träningspass: 9 999 st
Total stigning: 304 795 m

billigaste wattmätaren?
Geologen: Tack för förklaringen, smart system.

Jag ser framför mig att i framtiden sitter det såna sensorer ingjutna i ramarna, som kommunicerar via standardprotokoll med valfri mobiltelefon, så man kan livetwittra sin effekt till alla andra som är med på samma runda (och eventuellt någon annan stackare som sitter hemma och inte har bättre för sig)

billigaste wattmätaren?
Debatten blir tydligen alltid het när polars effektmätare kommer på tal.

Jag har kört ca 300 mil med polars effektmätare och den har fungerat bra till det jag använder den till; utvärdera snittwatt på rundor och på intervaller, samt att få en fingervisning om vilken effekt jag ligger på under tiden jag kör intervaller. Jag utvärderar inte maxeffekt på sekundnivå. Det kanske skulle förbättra min träning med någon promille med det kan jag leva utan.

Den var relativt enkel att montera (även om det på vissa ställen på internet hävdas motsatsen) och den har fungerat klanderfritt under hela tiden jag använt den.

billigaste wattmätaren?
Jag har kört Polar CS600, SRM, Quarq och Powertap. Alla har sina för- och nackdelar. Alla mäter effekt som man kan använda i sin träning, och det tycker jag är det viktiga. Om effekten är "korrekt" är ju inte supervikigt. Vad som är "korrekt" kan man ju även fråga sig. Den största mätmässiga nackdelen med Polarmätaren är att den stickprovsmäter och den är extremt mycket långsammare än de övriga.
Polarmätaren mäter bara vid de tidpunker som man satt datalagringsintervallen till. Över tid blir det ju dock hyffsat rätt ändå eftersom datamängden är så stor och utspridd, men i princip så skulle den ju kunna råka mäta precis på den punkt i pedalvarvet när man trycker som mest varje gång och då ge rätt knasiga värden. Att få nån intressant maxeffekt av Polaren kan man i princip glömma. Det är rena lotteriet.
Sen har den ungefär 2-3 sekunders fördröjning i mätningen till visningen. Ibland kan man därför få rätt konstiga värden i displayen när man tittar ner som hastigast för att se var man ligger. Kanske inget jätteproblem, men det är klart märkbart.

I övrigt är det mest bekvämlighetsgrejer som skiljer. Det är jäkligt bekvämt att slippa byta batterier så ofta. Det är bekvämt att slippa ha två klossar på bakstagen, inte minst när man tvättar. Det är skönt att slippa ha en sensor på nedre trissan som på vissa hjul ligger kusligt nära ekrarna när man ligger på lägsta växeln. Det är bekvämt att slippa ha en sensor på kedjestaget som ibland rör sig några millimeter och plötsligt skrapar emot vevarmen. Men som sagt, det är ju smågrejer. Personligen så tycker jag dock att summan av allt gjorde det lite störande.

billigaste wattmätaren?
geologen skrev:
> Det hade varit finfint
> att integrera iBike-hårdvaran med en
> effektmätare för att få fram en närmast
> virtuell vindtunnel, men det kanske kommer i
> framtiden.

Det finns redan, kolla iBike iaero
http://www.ibikesports.com/products_iaero.html
Den har iofs relativt många begränsningar och ger inte kontinuerligt pålitliga värden.
Men enl de som har använt den, och som är medvetna om dessa begränsningar, skall den i praktiken fungera överraskande bra.
Den är, förstås, ANT+ Sports-kompatibel.

> Och det där har faktiskt inget som helst med
> Polars nuvarande effektmätare att göra,

Nja, man kan väl hoppas att när den nya pedalbaserade mätaren lanseras så kommer priset på den nuvarande att sjunka.

> Jag gillar själv modulära lösningar och
> kompatibilitet, och jag har många gånger
> förbannat Polars ovilja att kliva in i
> 2000-talet

Då är vi åtminstone överens om något!

marran skrev:
> Jag ser framför mig att i framtiden sitter det
> såna sensorer ingjutna i ramarna, som
> kommunicerar via standardprotokoll med valfri
> mobiltelefon, så man kan livetwittra sin effekt
> till alla andra som är med på samma runda (och
> eventuellt någon annan stackare som sitter hemma
> och inte har bättre för sig)

Eftersom det redan finns, ANT+ Sports-kompatibla, iPhone cykeldatorhållare med extra batteri
iBikeDash.gif

iBike Dash http://www.ibikesports.com/ibikedash/idash_love.html
så är det nog inte så länge kvar tills ngn skriver en livetwitter-app för den.

/Håkan

billigaste wattmätaren?
Jag tycker min Garmin 705 är stor som ett jäkla hus att ha på styret. Ska man ha en sån stor kloss så får man ju inte plats med händerna.

billigaste wattmätaren?
fredrikw skrev:
> Det där säger ingenting om minnets storlek, bara
> om de olika interna datastrukturernas
> begränsningar.

Du kan tex fortfarande bara ha 9999 pass i den. Den kan inte räkna längre än till 9999, och jag har inte skrivigt något om minnet vad jag kan se, som du mycket riktig påpekade ;7)

Och som sag skrev jag "Ja Polar 6000 har sina begränsningar. Fan den fixar bara 304795 som max i stigningar." 304795, det räcker inte långt i Värmland det inte;7) eller jo det gör det ju.

billigaste wattmätaren?
fredrikw skrev:
> Det där säger ingenting om minnets storlek, bara
> om de olika interna datastrukturernas
> begränsningar.

Enl de uppgifter jag har går gränsen för Polars minne, med jämförbar sampling och datamängd med ANT+ Sports-datorer, vid endast tre timmar.

/Håkan

billigaste wattmätaren?
CS600 klarar 2 timmar och 40 minuter med 1-sekundslagring av rubbet. Jag vete tusan om CS600X verkligen har mer minne eller om dess dubbla lagring beror på att dom lagt till en 2-sekunderslagring. Nån som vet?

Jag tror begränsningen beror på datorarkitekturen i Polars datorer. Den klarar helt enkelt inte att adressera mer minne. Men då gissar jag bara.

billigaste wattmätaren?
JT skrev:
> CS600 klarar 2 timmar och 40 minuter med
> 1-sekundslagring av rubbet. Jag vete tusan om
> CS600X verkligen har mer minne eller om dess
> dubbla lagring beror på att dom lagt till en
> 2-sekunderslagring. Nån som vet?
>
> Jag tror begränsningen beror på
> datorarkitekturen i Polars datorer. Den klarar
> helt enkelt inte att adressera mer minne. Men då
> gissar jag bara.

Om jag ställer in min 600X på Rec.rate 1 sec så har jag 8:40 kvar i minner och om jag maxar så har jag 37:50

Vad en 600 har vet jag inte.

billigaste wattmätaren?
JT skrev:
> CS600 klarar 2 timmar och 40 minuter med
> 1-sekundslagring av rubbet. Jag vete tusan om
> CS600X verkligen har mer minne eller om dess
> dubbla lagring beror på att dom lagt till en
> 2-sekunderslagring. Nån som vet?

Ja, jag har båda. CS600X har dubbelt så mycket minne. Med 2-sekundersvarianten får man runt 12 timmar lagring med allt som CS600 kan lagra. Lägger man till GPS-data (som X klarar) så är man tillbaks på ungefär samma nivå som CS600 även med CS600X.

Vissa som skickat in sin CS600-enhet på service har fått erbjudande om att uppgradera hårdvaran till X för en liten peng, och då i princip fått en X-modell i ett gammalt skal, och också mer minne, så klart.

billigaste wattmätaren?
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > så i det stora hela är det avsaknaden av ANT
> > som gör att du inte gillar polaren håkan?
> hade
> > den haft det, så hade den plötsligt blivit
> okay?
>
>
> Nej, riktigt så skrev jag inte, läs igen.
> Dessutom skiljer det (tyvärr) mellan ANT och ANT+
> Sports protokollet.
>
>
> /Håkan

ja, var slarvigt av mig att inte skriva ant+, men det ja inte förstår är att först är polars sätt att mäta oexakt eller inte bra som är felet på deras mätare, sen så äre plötsligt att deras standard på datorerna, att de inte använder samma som de andra, som är dåligt. då är alltså själva mätmetoden egentligen inte alls dålig? bara hur det visas?

undrar bara om det är avsaknaden av ant+ som ä felet eller om det är effektmätaren som ä felet :D

srm är väll annars det mest pålitliga som redan nämnts, men det kostar ju tyvärr en hel del

Senast redigerad av en moderator:
billigaste wattmätaren?
Power2max har en ROTOR Agilis 110mm for 950 € den burde vel kunne gå på en MTB.
Dog bliver det bare som compact hvis dem skal sidde på en lvg. cykel

billigaste wattmätaren?
Power2Max verkar intressanta, men har de börjat leverera till kunder än? Man vill sen gärna slippa vara betatestare, så det är nog bra att avvakta lite.

billigaste wattmätaren?
Kan någon förklara varför effektmätare ska vara så in i norden dyra??? Vad gör dessa små pryttlar dyrare än mycket annat? Borde vi inte se en uppsjö med andra aktörer som kan leverera enklare & billigare alternativ? Hur kommer det sig att det inte finns enklare "kopior" från asien?

Idag kan man få en pulsklocka för 395 eller om man börjar att prenumerera på en tidskrift...när får vi en effektmätare som present :)

billigaste wattmätaren?
Globalistic skrev:
> Kan någon förklara varför effektmätare ska
> vara så in i norden dyra??? Vad gör dessa små
> pryttlar dyrare än mycket annat?

Här kommer ett lätt OT svar, typ. För lite att göra en måndags morgon kanske.

Det är en uppsjö av parametrar som styr priset på en produkt. En av de viktigaste är upplagans storlek. Den dagen då efterfrågan och storleken upplagorna på dessa blir som för en "vanlig" cykeldator/pulsklocka. Då kommer vi även se ett mer moderat pris.
Så vad behövs för att dom ska bli billigare då. Jo att så många som möjligt köper dom nu så att efterfrågan höjs och upplagorna blir större och därmed att dom blir billigare.
Lite "mom 22" där och väldigt förenklat förklaring. Dom på handels kan säker förklara lite mer ingående ;7)

> Borde vi inte se en uppsjö med andra aktörer som kan leverera enklare & billigare alternativ?

Nej det borde vi inte och det beror på att marginalerna på dessa produkter är så små. Man tjänar för lite på dessa prylar. Jag har en bekant som har en "affär" och om han säljer tex en GPS för 4000:- så har han inte så stor vinst på den som man skulle tro, ett par hundringar, och det blir inte så stor vinst om man ser till %:en. Men däremot på plastpåsarna i matbutikerna. Ja där är vinsten helt sjukt hög sett till %:en.

> Idag kan man få en pulsklocka för 395 eller om man börjar att prenumerera på en
> tidskrift...när får vi en effektmätare som present :)

Aldrig, då har i allafall jag gått av daga ;7) Således för er andra. Efter det att jag gått av daga så får ni med en sådan vid en prenumeration av någon trevlig tidskrift.
Den som väntar på något gott väntar sällan för länge.

billigaste wattmätaren?
Fasiken, då kommer den fastna i tullen. Det har jag inte råd med!!!

Men seriöst, ibike eller vad den heter ligger Väldigt bra prismässigt. Dock är den jävligt ful å stor! Kan ingen kines göra något å ta fram en iBike mini eller något...

Man kan ha mycket roligare för 10.000:- köpa en Monark typ...

billigaste wattmätaren?
Limma töjningsgivare är lite av ett hantverk om man inte skall mäta töjningen i limmet... gällande SRM, Powertap mfl och de kommande pedalsystemen med inbyggd effektmätare. Det förklarar EN DEL av prisbilden. Sedan är det såklart som vanligt betalar folk för det och försäljningen är "lagom" stor är priset rätt :)

Polars system baserat på kedjans egensvängning är ju fiifigt men sm påpekats inte lika noggrannt som de baserade på töjningsgivare. Jag använder dock Polars system pga prisbild...... mm

Edit: Glömde att kraftkalibrering som måste göras även är ett arbete som man nog kan ta betalt för :) Töjningsgivaren måste relateras till en kalibreringsvikt också :)

billigaste wattmätaren?
Jensen skrev:
> ja, var slarvigt av mig att inte skriva ant+

Namnen på protokollen är krångligare än så.
Det som används är inte ANT+ utan ANT+ Sports

> det ja inte förstår är att först är polars
> sätt att mäta oexakt eller inte bra som är
> felet på deras mätare, sen så äre plötsligt
> att deras standard på datorerna, att de inte
> använder samma som de andra, som är dåligt.

Vad jag tycker, och varför, står tidigare i tråden.
Vad gäller Polars standard på datorerna så har jag väl aldrig haft några synpunkter på det?

Att få mer, rättvisande, data än enbart medeleffekten ger inte enbart en skillnad på träningen med någon promille, det är en viktig del av alla seriösa träningsprogram.
Varför framgår tydligt i kapitel 7(?)(Beyond Average Power) i boken
"Training and Racing with a Powermeter"
http://www.bokus.com/b/9781934030554.html
Förf ligger även bakom det ledande analysprogrammet WKO+,
läs mer på http://home.trainingpeaks.com

De som påstår att det räcker med endast medeleffekt borde läsa det,
alla som är intresserade av effektbaserad träning bör läsa HELA boken.

/Håkan

billigaste wattmätaren?
Men att köpa Polars system kostar väl också upp mot 10.000 eftersom du måste ta toppklockorna för att det ska fungera. Samt att du måste andra tillbehör också för att få reda på kadens, GPS mm....

billigaste wattmätaren?
HåkanC skrev:
>
> Eftersom det redan finns, ANT+ Sports-kompatibla,
> iPhone cykeldatorhållare med extra batteri
> http://ibikesports.com/images/iBikeDash.gif
> iBike Dash
> http://www.ibikesports.com/ibikedash/idash_love.ht
> ml
> så är det nog inte så länge kvar tills ngn
> skriver en livetwitter-app för den.
>
>
> /Håkan

Fast nu snackar jag om en "riktig" standard. Typ bluetooth. Så det funkar out of the box till "alla" telefoner. Cykelsporten är för smal för att hitta på egna standarder. Jag är inte sugen på att betala en massa för att få ett fult case till min telefon, eller låsa mig till en iPhone som kommer kännas antik om två-tre år.

Dessutom slipper man ju då problem med begränsat lagringsutrymme, en telefon rymmer ju nästan hur mycket som helst av den sortens data

billigaste wattmätaren?
cerberos skrev:
> Polars system CS600 Power kostar fullt utrustat:
> 399 Euro
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k1058/a4871/cs600
> -mit-kraft-leistungs-messer-w-i-n-d.html
>
> Edit: CS600 har inte GPS.

Aha, trodde det var 399EUR utan en klocka typ RS800 eller dylikt. För 399 kan man ju överväga ett kp. Men då får man inte GPS :/ å likt förbannat måste man ha en enhet till om man inte köper en GPS-grej å har på armen...

billigaste wattmätaren?
Bluetooth är ett typexempel på misslyckande från telekombranchen där många kockar och en alldeles för extrem arkitektur ställt till det, tanken är bra men realisationen katastrof. Standarden har funnits i mer än 15 år men fortfarande är det stora problem med att få prylarna att fungera.
Utvecklingen blir dyr och strömförbrukningen är stor jämfört med ANT.
Sedan har ANT betydligt mindre licenskostnader jämfört med BT som slår mot mindre tillverkningsserier.

billigaste wattmätaren?
cerberos skrev:
> Polars system CS600 Power kostar fullt utrustat:
> 399 Euro
>
> -mit-kraft-leistungs-messer-w-i-n-d.html
>
> Edit: CS600 har inte GPS.

Varför ge 399 Euro när man kan köpa den för 3250SEK här hemma?

399 Euro är väl ca 3700SEK eller så och då verkar det ju lite korkat.

billigaste wattmätaren?
Ok, jag böjer mig för kunskapen. Vad är då fördelen med Ant/Ant+/Ant+Sport jämfört med bluetooth, som ju redan är en etablerad standard som "alla" har stöd för redan.

Edit: ujja besvarade min fråga innan jag ställde den. Är Ant det nya blåtand då, eller är det mest för sportprylar?

billigaste wattmätaren?
Pebben skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > Polars system CS600 Power kostar fullt
> utrustat:
> > 399 Euro
> >
> >
>
> > -mit-kraft-leistungs-messer-w-i-n-d.html
> >
> > Edit: CS600 har inte GPS.
>
>
> Varför ge 399 Euro när man kan köpa den för
> 3250SEK här hemma?
>
> 399 Euro är väl ca 3700SEK eller så och då
> verkar det ju lite korkat.

Ja jag är korkad förlåt att jag inte sökte igenom alla cykelbutikers hemsidor åt dig.

Edit: perfekt att du angav vart den kostar 3250kr så de som till äventyrs blir sugna kan hitta...

billigaste wattmätaren?
marran skrev:
>Är Ant det nya blåtand då, eller är det mest för sportprylar?

Det får framtiden utvisa, många har nog investerat rätt hårt i BT samtidigt som det är rätt bra för vissa telekomgrejjer, tal tex.

Batterilivslängden för en knappcell för att skicka ett litet datapaket med nån sekunds intervall är några dagar för BT och ett par år med ANT.
Men det finns en nyligen utvecklad BT 'Low Energy' standard som ska ge BT bättre batteritid men jag är inte insatt i den.

billigaste wattmätaren?
Jeg får en Power2max hjem i uge 5.
Skulle egentlig have haft den sidste uge men, leverancen af rotor vevpartier er forsinket.

På tours tyske forum, kan man læse at flere har fået leveret.

hakanf skrev:
> Power2Max verkar intressanta, men har de börjat
> leverera till kunder än? Man vill sen gärna
> slippa vara betatestare, så det är nog bra att
> avvakta lite.

billigaste wattmätaren?
billigaste wattmätaren?
Jag fattar inte: Polar CS 600 power
6295:- RÖDPRIS: 3250:-

CS 600 med effekt rikt pris 5995:-

Är riktpriset 5995:- men man har valt att sälja den för över riktpriset dvs 6295:- å nu säljer man ut den för 3250:-?

?????????????????

billigaste wattmätaren?
Inget bråk från min sida jag skulle nog lagt till en " ;) " Jag sökte inte billigaste, har inte tid att jaga. Det är bara bra att man hittar prisvärda alternativ.

Jag köpte min CS600 Power i Sverige för ungefär halva riktpriset för några år sedan. Är skapligt nöjd. Jag ser åtminstone skillnad på om rundan var mer ansträngande än senast.

billigaste wattmätaren?
ujja skrev:
> Varför inte sätta ihop en lista på alternativen
> utan att bråka om vilken som är bäst?
>
> Polar CS600 399e
> http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?ser
> chform=directsend&query=cs600&x=0&y=0
> Polar CS600X 449e
> chform=directsend&query=cs600&x=0&y=0
>
> Powertap Elite+ 7495kr
> http://www.visomcyklar.se/pc-327-9-powertap-elite-
> .aspx
>

Bra idé! Mina "bidrag":
Powertap Elite+ (endast navet) £567/6400 SEK http://www.wiggle.co.uk/cycleops-powertap-elite-plus-hub-only/
Powertap Pro+ (endast navet) £633/7100SEK http://www.wiggle.co.uk/cycleops-powertap-pro-plus-hub-only/

billigaste wattmätaren?
NLC skrev:
> ujja skrev:
> -----
> > Varför inte sätta ihop en lista på
> alternativen
> > utan att bråka om vilken som är bäst?
> >
> > Polar CS600 399e
> >
>
> > chform=directsend&query=cs600&x=0&y=0
> > Polar CS600X 449e
> >
>
> > chform=directsend&query=cs600&x=0&y=0
> >
> > Powertap Elite+ 7495kr
> >
> http://www.visomcyklar.se/pc-327-9-powertap-elite-
>
> > .aspx
> >
>
> Bra idé! Mina "bidrag":
> Powertap Elite+ (endast navet) £567/6400 SEK
> http://www.wiggle.co.uk/cycleops-powertap-elite-pl
> us-hub-only/
> Powertap Pro+ (endast navet) £633/7100SEK
> http://www.wiggle.co.uk/cycleops-powertap-pro-plus
> -hub-only/

iBike PRO från 459US...http://www.ibikesports.com/ibikestore.html

billigaste wattmätaren?
cerberos skrev:
> Ja jag är korkad förlåt att jag inte sökte igenom alla cykelbutikers hemsidor åt dig.
>
> Edit: perfekt att du angav vart den kostar 3250kr så de som till äventyrs blir sugna kan hitta...

OJ förlåt. Nu ser jag att detta kunde man misstolka. Och det var ju inte meningen att det skulle tolkas så som om du var korkad. Nej inte alls. Och inte hade du behövt titta igenom en massa sidor inte. Nej hade du iofs bara titta på mitt först inlägg (inlägg 4) så hade du hittat det. Och sen finns det angivet i tråden var den finns att köpa.

Men ingen är fullkomlig och självklar så borde jag länkat och det ska jag bättra mig med.

Än en gång förlåt och här kommer länken.

http://www.cykelmagneten.se

Där hittar du en en "Polar CS 600 power" för 3250:- Tyvärr är G3 (GPS) för 500:- slut, tyvärr.

Tillbaka
Topp