Billigt druvsocker!

Jidetoft

Medlem
Billigt druvsocker!
Jag har under senare tid kört med druvsocker under/efter träningen för att orka/återhämta bättre.
Jag har då använt Dextropur, som man enkelt hittar på Ica eller Konsum.
Tyvärr blir det ganska dyrt i längden...

Nu har jag hittat den här sidan. Titta under "Kosttillskott" och "Kolhydrater". 25 kg Druvsocker för 389:- och 25 kg Maltodextrin för 829:- (Priserna är inkl. frakt)
Detta är det klart billigaste jag hittat.

Vågar jag lite på att denna typ av druvsocker häller en lika hög "kvalitet" som det Dextropur som jag köper i mataffären?

EDIT:
Håll er gärna till trådens ämne, tack. =)

Senast redigerad av en moderator:
Billigt druvsocker!
Personligen tycker jag att du ska sluta häva i dig billig skit som inte funkar. Det är bättre att häva i sig en riktigt dyr sportdryck. då vet man att det funkar ;)

Vad kostar 25kg vanligt socker?

[EDIT] kan ingen lära mig stava korrekt?

Billigt druvsocker!
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> 15,56 kr/kg för druvsocker. Jag köper mina
> Dextropur för 16 kronor på Coop.

Är det 1 kg eller 400g?

Dan_dryer skrev:
> Personligen tycker jag att du ska sluta häva i dig
> billig skit som inte funkar. Det är bättre att
> häva i sig en riktigt dyr sportdryck. då vet man
> att det funkar ;)
>
> Vad kostar 25kg vanligt socker?

Fattig student.

Edit: Druvsocker funkar.

Billigt druvsocker!
Jidetoft skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 15,56 kr/kg för druvsocker. Jag köper mina
> > Dextropur för 16 kronor på Coop.
>
> Är det 1 kg eller 400g?

Eh, sorry, glöm vad jag skrev.

Billigt druvsocker!
Dan_dryer skrev:
> Personligen tycker jag att du ska sluta häva i dig
> billig skit som inte funkar. Det är bättre att
> häva i sig en riktigt dyr sportdryck. då vet man
> att det funkar ;)
>
> Vad kostar 25kg vanligt socker?

Vanligt socker är inte tillräckligt snabbt.

Billigt druvsocker!
Är det ngn vits att betala en massa mer pengar för att få maltodextrin istället för druvsocker? Druvsocker är väl glukos och maltodextrin är väl s.k. glukospolymerer?

Billigt druvsocker!
Hej!
Jag handlar maltodextrin (Maxim org.) på http://www.humle.se/webstore/ (sök på maltodextrin)
89:-/2kg + dryga hundringen i frakt beroende på mängd.
Frakten är såpass dyr att det är lika bra att köpa 8-10 kg annars betalar du bara fraktpengarna.
Jag är väldigt nöjd med produkten och förpackningen á 2kg/burk. Inga bekymmer med leveransen häller.
/Johan W

Billigt druvsocker!
Druvsocker är väl ok, men maltodextrin är ännu bättre, om det används för återhämtning efter träning. Vanligt socker efter träning gör nästan mer onytta än nytta...

Billigt druvsocker!
frågan är.. hur seriöst satsar du?
sedan så skulle jag påstå att det är rent ut sagt löjligt att dricka sportdryck/käka socker efter träningspass.. få i dig lite riktig mat eller ta en shaker med bra kolhydrat och protein blandning om du inte får i dig käk senast 1H efter avslutat träningspass.

själv så håller jag mig till vanligt käk efter träning och det fungerar alldeles utmärkt.

tävling och distanspass som är 4H eller mer är en annan sak.

[edlit]
felstavning etc.

Billigt druvsocker!
Tim skrev:
> frågan är.. hur seriöst satsar du?
> sedan så skulle jag påstå att det är rent ut sagt
> löjligt att dricka sportdryck/käka socker efter
> träningspass.. få i dig lite riktig mat eller ta
> en shaker med bra kolhydrat och protein blandning
> om du inte får i dig käk senast 1H efter avslutat
> träningspass.
>
> själv så håller jag mig till vanligt käk efter
> träning och det fungerar alldeles utmärkt.
>
> tävling och distanspass som är 4H eller mer är en
> annan sak.

Löjligt att dricka sportdryck under/efter träning. Vad menar du?
Återhämtning och vila är viktigt har jag läst... :P

Jag gör egna shakers efter träning och äter ordentligt.
Anser inte att 3:- för 200g druvsocker är speciellt dyrt...

Får man bara äta seriöst/ordentligt om man är elit-idrottare?

Får man inte ha en dyr cykel om man är kass?

Billigt druvsocker!
jidesoft:
har jag pratat om pengar? nej.

som elitidrottare så bör/ska man hålla sig till en bra kost och inget annat, det är så att säga "matetiken" sedan vad "matmoralen" är.. det är en annan sak.

återhämtningen är A och O.. ja men man kan ju välja lite vad man äter efter träning.

jag anser att det är löjligt att dricka sportdryck på de hårda träningarna då de inte är särskillt långa vilket gör att man klarar sig på glykogen depåerna (vilket håller ~1½H under hård träning).

dessutom så vänjer man kroppen att jämt få socker så utvecklar kroppen inte förmågan att leverera snabb energi till musklerna.. vilket ger en negativ effekt i slutändan.. inte nog med det så fräter det nå grymt på tänderna.

Billigt druvsocker!
kul att ni slösar pengar på tillskott och bjäffs, när kroppen mår bäst på "vanlig" mat.

bästa återhämtningen efter träning är att Direkt efter (0-30 min efter) äta: 1-1,5 g/kg kolhydrater per kroppskilo + 10 g protein (70kg cyklist= 70-105g KH +10g prot.)

billigt och bra ex: 6 dl nyponsoppa 72 g Kolhydrater + en banan 16 g Protein
(givetvis innehåller båda både proteiner och kolhydrater, men för mycket är inte skadligt. men kolhydraterna ska vara "snabba" inge kostfiber här inte=jobbigt för magen)

För att en timme efter äta 2g/kg kroppsvikt med kolhydrater + 10-20 g protein.
alltså en vanlig lunch(?).

Sen under hård fysisk aktivitet bör man få i sig 0,5-1 gram/kg/timme (av kolhydrater givetvis)

[EDIT] källa: Nutritionist Marie Broholmer (Idrottsnutrition Högskolan i Falun VT 2005)

Billigt druvsocker!
Om vi ska snacka bra bas till sportdryck (som de flesta drycker mer eller mindre innehåller) sä är detta bra och gott:

1L vatten
2msk Dextropur
1-2msk pressad citron
1krm salt (=560mg NA+/L)

Men hurvida det maltodextin Jidetoft har hittat på nätet stämmer in på detta recep vet jag inte.... kan vara mer pulver förmodligen...

[edit]: vill ni ha koll på vilka kolhydrater som ger mest stärkelse så är det såhär:
Den bästa: digererbara polysackarider (stärkelse)
Näst bästa: mono- disackarider (socker)
sist: kostfiber

Monosackarider:
Glukos som är betydligt snabbare än,
Fruktos. (som är det enda socker som kan omvandlas till triglycerider [FETT])
Galaktos

Svart på vitt....

Billigt druvsocker!
Håller med Tim, träningspass på upp till 2-2.5 timmar så klarar man sig på rent vatten, förutsatt att man ätit något lättare 1-2 timmar innan träning - som t.ex. müsli. Sen äter man ordentligt när man kommer hem.

Långloppstävlingar eller riktigt långa(+5h) träningspass är de enda gångerna jag häller i mig sportdryck.

Visst kan man köra med druvsocker vid varje träningspass, men i längden är det bara tandläkaren som blir glad... ;-)

/Leo

Billigt druvsocker!
Jag kan ju bara tala för mig själv men efter att ha börjat med sport dryck(inte red bull)
så har min cykling uppnått andra dimensioner...
Orkar köra längre och hårdare. =)

Kommer att fortsätta med mitt intag så länge jag cyklar !

Billigt druvsocker!
Testa, Märker du skillnad så gör det skillnad. Märker du inte skillnad så kan du ju skita i det.

Min gissning är iof att om du tror att det gör skillnad så gör det skillnad. Placebo it is!

Billigt druvsocker!
fassberg skrev:
> hmm hur fasen får du in 16g protte i en banan??

Det undrar jag med!

Dan_dryer skrev:
>Monosackarider:
>Glukos som är betydligt snabbare än,
>Fruktos. (som är det enda socker som kan omvandlas till triglycerider [FETT])

Vilket kan bara omvandlas till fett, fruktos eller glukos?

Både och skulle jag vilja påstå, fruktos tar bara längre tid på sig då det ska omvandlas till blodsocker(glukos?) i levern.

Billigt druvsocker!
Jag håller med jidetoft sätt idig bra mat efteråt som innehåller mycket protein framförallt sedan kan man dricka proteindrinkar av t.ex maxim. Eller ät proteinkakor från samma märke eller från enrgikakan.

Billigt druvsocker!
Ok!, mitt första inlägg verkade ju inte höras. Så jag försöker igen.

Någon som har testat och själv känt efter vad som känns bäst?

Billigt druvsocker!
Hmmm protein, tonfisk kanske - gott och nyttigt, har du tur får du delfin, lite som mandeln i gröten ;) ;) ;)

Hrm skämt åsido tonfisk är oförskämt billigt och bra proteinkälla och köp de som påstås vara fångade på ett sätt som inte får delfiner i näten :)

Billigt druvsocker!
bruse skrev:

>
> Vanligt socker är inte tillräckligt snabbt.
>

Det stämmer visserligen men det stora problemet med att använda vanligt socker under träning är att
kroppen inte kan tillgodogöra sig alla kolhydraterna. Socker innehåller 50% fruktos, fruktos måste metaboliseras i levern och det tar LÅNG tid. För lång tid för att energin ska kunna användas inom den tiden träningen pågår. Så tar man 50g kolhydrat från socker under träning har man endast nytta av 25gram under det träningspasset. Med exempelvis dextropur, maltodextrin eller vitargo är situationen en helt annan, där kan man snabbt tillgodogöra sig 100% av kolhydraterna, dock ska man inte blanda mer än 8% i förhållande till vätskemängden. LÖsningen i magen måste vara isoton för att undvika magproblem/få ett maximalt effektivt upptag. Kom ihåg att lösningen måste vara isoton i magen, om du har ett starkt koncentrat i en liten flaska som du dricker när du stannar och sedan fyller på magen med vanligt vatten från camelbacken i lagom mängd så funkar det lika bra som om du skulle haft en isoton lösning i camelbacken. Jag föredrar det förstnämnda alternativet eftersom det ger mer valmöjligheter.

Billigt druvsocker!
Tim och Dan_dryer:
Jag är medveten om att jag kanske lät lite dryg...
Jag skyller på att gårdagen bestod av rapportskrivning från 08.30 till 19:00 =)

Jag har ingen utbildning eller något sådant inom näringslära.
Lite tror jag mig dock ha snappat upp.

2,5-3 timmar innan träning käkar jag lunch eller middag beroende på hur sent jag tränar. Det blir "alltid" pasta med tillbehör, så mycket jag orkar.
Under träning har jag med mig en flaska med lite utblandat druvsocker samt lite saft för smakens skull.
Jag kör sällan under 2 timmar. 2-4 timmar ungefär. Ibland kortare givetvis.

När jag kommer tillbaka blandar jag till en shaker bestående av lite mjölk, lite fil, lite frysta bär hemifrån, lite havregryn, whey 80 och druvsocker. Den dricker jag direkt. Ibland tar jag en banan med. Efter det en fluortablett. Sen tvättar jag cykeln. Sen duschar jag. Sen lagar jag en ordentlig middag, enligt tallriksmodellen, som jag sätter i mig ca 1,5 timmar efter träning. Jag har ingen hustru som står med maten klar när jag kommer hem. Flickvännen tränar en del hon med.

Jag upplever att druvsocker under träning faktiskt gör att jag orkar mer. Precis som swerider skriver. Placebo eller inte, det fungerar för mig. Att man sedan vänjer kroppen vid att få socker och att detta är negativt låter oroande. Kan du förklara för mig lite kort om det tror du?

Ni får mycket gärna skriva vad ni tycker jag skall ändra på vad gäller kosten. Bara för att jag tror mig veta något, betyder inte att det faktiskt är så. Jag lär mig gärna nya saker!

Jag vet att träningen kan diskuteras och jag borde köra korta pass med intervaller osv.
Men jag tränar främst för mitt eget välbefinnande. Jag tycker just nu att det är så roligt att cykla, och vill inte tröttna på det pga träning som jag egentligen inte tycker om. Det får komma med tiden. Jag ser mig själv som nybörjare... ;)

Jag har såklart vissa mål/krav men de behåller jag för mig själv!
Ett mål är dock att köra några tävlingar nästa sommar...

Med VÄNLIGA hälsningar Kristoffer

Edit: Stvafle

Billigt druvsocker!
Nää, jag ändrar mig, jag vill ah det dyraste. För ju dyrare jag köper ju snabbare hojjar jag.

Och just denna gång tror jag faktiskt att jag har rätt.
amfetamin.jpg

Billigt druvsocker!
Förr så åt jag en skinkmacka efter styrketräningen. Tyckte det funka då. Men sen jag började med egna drinkar med snabba kolhydrater och proteiner så märkte jag resultat, musklerna växte mer och jag orkade lyfta mer, men jag orkade framförallt mer dagen efter. Å det är ju det som är meningen: snabb återställning.

Visst är riktig mat bra, men vem kan ställa sig å laga mat i omklädningsrummet? Det blir ju först någon timme senare när man kommit hem. Visst, tränar man 2-3 dar per vecka kanske det funkar. Då har rkoppen 2-3 dar på sig att återställa sig inför nästa kraftmätning. Men vill man ha snabb återhämtning för att orka dan efter så räcker inte vanlig mat.

Ni som säger annat kan ju ta ett snack med alla näringsexperter, jag litar mer på dom än alla hemmaexperter som säger att återställninsgdrinkar, gainers osv är skit å vanlig mat räcker.

Billigt druvsocker!
bruse skrev:

> Ni som säger annat kan ju ta ett snack med alla
> näringsexperter, jag litar mer på dom än alla
> hemmaexperter som säger att återställninsgdrinkar,
> gainers osv är skit å vanlig mat räcker.
>

Vart går skillnaden mellan en näringsexpert och en hemmaexpert?

Billigt druvsocker!
bruse skrev:
> Förr så åt jag en skinkmacka

Horsemacka har jag hört talas om men skinkmacka? Är det nåt nytt?

Billigt druvsocker!
Ville skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Ni som säger annat kan ju ta ett snack med
> alla
> > näringsexperter, jag litar mer på dom än
> alla
> > hemmaexperter som säger att
> återställninsgdrinkar,
> > gainers osv är skit å vanlig mat räcker.
> >
>
>
> Vart går skillnaden mellan en näringsexpert och en
> hemmaexpert?

Var jag otydlig där? Ok näringsexpert = utbildad (diplomerad) nutritionist som typ den kände Fredrik Paulún, hemmaexpert = sån som jag, som läst mig till fakta och därmed tror mig veta allt i ämnet, vilket ju inte stämmer

Billigt druvsocker!
bruse skrev:

> > Vart går skillnaden mellan en näringsexpert
> och en
> > hemmaexpert?
>
> Var jag otydlig där? Ok näringsexpert = utbildad
> (diplomerad) nutritionist som typ den kände
> Fredrik Paulún, hemmaexpert = sån som jag, som
> läst mig till fakta och därmed tror mig veta allt
> i ämnet, vilket ju inte stämmer
>

Ok, Jag har ju ingen aning om vem denne Fredrik Paulún är. Men en snabb sökning på goggel visar att han har ett litet internetföretag där han säljer kostilskott med mera.

Och då blir det hela självklart. Det är därför vi köper dyrare och dyrare hojjar med mer och mer mumms mumms på för att experterna(de som jobbar med cykling) säger ju att dte är så.

Fan, Måste springa och sälja min SS på en gång eftersom det bara är "hemmaexperter" som har sagt att SS är kul bra och roligt. Och så har jag ju testat men experterna måste ju veta.

Har du sett reklamen på TV föresten. Dendär " jag är inte bara tandläkare, utan även mamma...Och jag rekomenderar XXX.

Är det en hemmaexpert eller en expert?.

Men denne Fredrik Paulún är säkert bara duktig och säljer för att vara snäll mot våra kroppar. Att branchen kostillskott växer mer än de flesta brancher lär ju inte ha med saken att göra:)

Billigt druvsocker!
bruse skrev:
> Ni som säger annat kan ju ta ett snack med alla
> näringsexperter, jag litar mer på dom än alla
> hemmaexperter som säger att återställninsgdrinkar,
> gainers osv är skit å vanlig mat räcker.
>

Håller med till hundra procent!

Pasta som uppladdning är mycket bra förövrigt, förstår inte hur musli kan funka så bra för leo, måste ju vara lättare att få i sig mycket kolhydrater mha av pasta då muslin innehåller en massa fibrer och således måste intagas i större volym för att uppnå samma intag.
Kolhydrater och protein är det som gäller efter träning och endast det. Mjölk och fil efter träning är inte bra då det innehåller fett, frukt är inte heller bra då det har för lågt GI för att intagas efter träning.

Rätta mig om jag har fel.
//hemmaexpert

Billigt druvsocker!
Fredrik Paulun är Sveriges mest kände nutronolist (stavas det så?) och förekommer flitigt i Expressen, TV4, radio osv. Du kan inte ha missat honom, eller du kanske inte läser tidningar eller serr på tv eller lyssnar på radio?

Billigt druvsocker!
Expressen.. åså har en ett eget märke med kosttillskott... Känns tryggt ;)

Edit: Skall tillägga att jag inte vet något om mannen ifråga. Och han är säkert jättekompent.

Tillbaka
Topp