Billingeracet 2016

Billingeracet 2016
När man kollar på resultaten. Vad är det för skillnad mellan split-tiden som står på samma rad dom totaltiden, och split 80 tiden?
Vad jag kan minnas så var det bara ett ställe utmed banan som registrerade tiden, och det var strax efter depå 2, uppe på Billingen.

Billingeracet 2016
Riktigt rolig bana med inte allt för mycket seg grusväg. Kände mig ganska bra fram tills dess att jag sköt över/sköt under en dubbel kammelpuckel, beror lite på hur man planerade att ta den från börja. Missade den skymda andra puckeln och drog omkull ganska rejält, men efter 15min stillastående ut med kanten, där jag betraktade 40-talet andra cyklister missa samma och bottna sina gafflar segade jag mig igenom sista delen av banan.

Känner mig seg och öm som fan i idag med mängder av skrap och blåmärken.
Tack till cyklisten(om du hänger här) som körde före mig när jag gick i backen för att du tog dig tid att fråga om jag var ok. Det uppskattas.

Får bli revange nästa år då jag tyvärr missade 3.30 målet iår.

Billingeracet 2016
Roligaste långloppet av dem jag kört!

Fick krampkänningar redan vid varvning (!) och sedan höll det på så till mål, inkl panik-krampen från hell när jag körde in i en stubbe vid 60 km-strecket.

Svarta singeln i början av loppet var ju förjävligt när man inte hade rulle att ligga på. Spenderade alldeles för mkt krafter där.

Duggregn o 3 plusgrader märktes inte, tycker jag. Frös aldrig. Gabba2-långärmad tröja, benvärmare och ass saver. Dubbla handskar och buff+keps.

3:35.

Billingeracet 2016
Billingeracet 2016
Rompa sa:
Fulkinesen sa:
Jag kom tvåa i H40 och här är en liten rapport från loppet ifall någon är nyfiken: http://alexanderlapajne.blogspot.se/2016/05/billingeracet-second-place.html

Bra blogg!! Kul med tankar kring material och inställningar att läsa om :)
Och jäkligt bra kört!! Du har ju tidigare skrivit att du inte riktigt är överens med Billingen, men det har nog ändrat sig känns d som nu :)

Haha, kul att du kommer ihåg! Japp, det har alltid varit ett tungt lopp för mig. Men jag tror att problemet har varit att jag varit kass på att lägga upp loppet på ett bra sätt.

Lösningen, tror jag, är att gå stenhårt på första backen, men att sedan hitta en bra grupp att cykla med. Ja, istället för, som jag tidigare gjorde, jaga nya grupper hela tiden och bli trött halvvägs genom loppet.

I år så låg jag precis bakom Wengelin när vi gick från asfalt till singletrack halvvägs genom första backen... det kändes gött :)

Billingeracet 2016
Bump - går i tankarna på om det för en enkel motionär är realistiskt att först köra Billingeracet (lörd 13 maj, Skövde) för att sen fortsätta och köra Pearl Izumi Skandisloppet (sönd 14 maj, Uppsala)? Transportmässigt är det inga problem då jag ändå kommer åka från Göteborg till Uppsala oavsett, och Skövde ligger ju, typ på vägen. Ser det nästan som en kortversion av ett etapplopp. Jag har kört Pearl Izumi förut, men aldrig Billingeracet. Är det tuffast i cupen som folk säger? Har kört en hel del andra långlopp så är inte helt grön.

// Erik

Billingeracet 2016
Loftberg sa:
Bump - går i tankarna på om det för en enkel motionär är realistiskt att först köra Billingeracet (lörd 13 maj, Skövde) för att sen fortsätta och köra Pearl Izumi Skandisloppet (sönd 14 maj, Uppsala)? Transportmässigt är det inga problem då jag ändå kommer åka från Göteborg till Uppsala oavsett, och Skövde ligger ju, typ på vägen. Ser det nästan som en kortversion av ett etapplopp. Jag har kört Pearl Izumi förut, men aldrig Billingeracet. Är det tuffast i cupen som folk säger? Har kört en hel del andra långlopp så är inte helt grön.

// Erik

Kan bara du svara på. Billingen är tufft mycket branta långa klättringar. Jag hade aldrig klarat det. Men jag gillar att köra hårt behöver minst en veckas återhämtning.

Billingeracet 2016
Jag har bara upplevt Bockstensturen 2015 när det var misärernas misär, med regn och decimeter-tjock lera i 10 mil. Men om vi bortser från vädrets makter. Är Billingeracet på något sätt jämförbart med t.ex. Finnmarksturen och dess många backar?

Billingeracet 2016
Loftberg sa:

// Erik
Jag är helt övertygad om att du löser det.
Tänk positivt.
(Kul fakta: Calle Friberg vann Billingen och Göteborgsgirot samma helg, jag tror det var 2013.)
Lika jobbigt som Finnmark skulle jag säga.
Men som du nämner så var Billingen riktigt tuff 2015 aka leråret. ?

Billingeracet 2016
Loftberg sa:
Jag har bara upplevt Bockstensturen 2015 när det var misärernas misär, med regn och decimeter-tjock lera i 10 mil. Men om vi bortser från vädrets makter. Är Billingeracet på något sätt jämförbart med t.ex. Finnmarksturen och dess många backar?

Billingeracet är tuffare än Finnmarksturen. Segertid Billingeracet 2016 för herrar elit var 2h55. Finnmarksturen 2h16m. Det är bara att jämföra här själv: http://langloppscupen.se/resultat/resultat__340

Billingeracet 2016
Fulkinesen sa:
Loftberg sa:

Billingeracet är tuffare än Finnmarksturen. Segertid Billingeracet 2016 för herrar elit var 2h55. Finnmarksturen 2h16m. Det är bara att jämföra här själv: http://langloppscupen.se/resultat/resultat__340

Betyder det att det är lättare att slå Wiggins timrekord än att vinna finnmarksturen?

Billingeracet 2016
Konkret sa:
Fulkinesen sa:
Loftberg sa:

Betyder det att det är lättare att slå Wiggins timrekord än att vinna finnmarksturen?

Du reder nog ut det om du funderar lite :)

Ja det är inga problem för en motionär så länge man är van vid så många timmar i sadeln.

Billingeracet 2016
Raggamuffin sa:
Konkret sa:
Fulkinesen sa:
Loftberg sa:

Du reder nog ut det om du funderar lite :).

Tyckte mest att föregående talare yrade lite i nattmössan. VR är ju längre tidsmässigt än många etapper på girot och touren men det känns inte som att VR är tuffare pga det.

Billingeracet 2016
Där är väl en viss relation i samma antal kilometer men olika lång tid för utförandet. Antingen i form av fler höjdmeter som gör det tuffare eller som på ett långlopp t ex mängden stig.

Tillbaka
Topp