Billingeracet

Niklas_T

Medlem
Billingeracet
Så, jag och en vänn tänkte tråckla oss igenom långloppscupen i år. Har tidigare kört lida x antal gånger, långa lugnet, mörksuggan och engelbrektsturen. Första loppet är billingeracet, som jag har noll koll på.

Billinge verkar vara ett av de längre loppen, och jag tänkte slänga ut frågan till er som kört. Hur är terrängen, vilka partier bör man vara uppmärksam på (långa stigningar etc), brukar det vara stökigt i starten (tänkte köra motionsklass snabb) samt allmänna tips.

Billingeracet
Jag tycker att Billingeracet är ett av de tuffare loppen. Relativt kuperat och mycket skog. Senast jag körde (2013 tror jag) så var det start nere vid arenan i Skövde sen så började man direkt klättra upp mot billingen, först på asfalt och sen efter typ en-två kilometer in på grusväg med en ganska brant backe. Asfaltsbiten blir ju typiskt långloppshetsig, men det börjar åtminstone luta uppför nästan direkt. Direkt på toppen blev det stig.

Efter någon mil (kanske två?) så kom man ut på en lång banvall, där är det nog rätt trist att ligga ensam. Rätt mycket stig mitt på loppet, kommer ihåg att det var ganska sugande när det var blött. Loppet avslutas med en lång och bitvis brant uppförsbacke upp på billingen igen.

Billingeracet
Jag körde den för några år sen. Det är en bra och rolig tävling.
Om jag minns rätt är det 3 tuffa stigningar. Den första på asfalt i början, och där blev det stopp när alla skulle ut i skogen på en smal stig längst upp, sen en hyfsat lång backe lite innan mitten, och sen den sista backen, som fick mig att gråta en skvätt, precis innan mål.

När jag körde var det kanonväder, men det hade regnat ordentligt någon dag före, så det var duktigt surt i skogen och på några tråkiga åkrar. Halt, jävligt och mycket segcyklat, på den andra slingan. Den första var mycket fin, och relativt lättcyklad.

Billingeracet
Så gasa på lite i början för att inte stanna helt? Låter lite som lida där starten upp för slalombacken alltid slutar i en tragisk flaskhals, sen får man spendera lång tid innan fältet sträcker ut sig så man kan hålla sitt önskade tempo?

Sista backe. Är det en riktig mördare. Långa lugnets sista stigning tex var jag inte förberedd på, och höll på o knäcka mig mentalt

Billingeracet
Sista backen är den så kallade Strupen. Har aldrig cyklat den men sprungit många gånger. Suger musten ur en! Brantar till rätt rejält en kort bit på slutet.

Billingeracet
Ouff. Dags o börja köra långpass o ngn backintervall då låter det som. Om terrängen inte är stökig och vädergudarna är snälla kanske man kan kompensera med lite högre tryck i däcken:)

Billingeracet
Niklas_T sa:
Ouff. Dags o börja köra långpass o ngn backintervall då låter det som. Om terrängen inte är stökig och vädergudarna är snälla kanske man kan kompensera med lite högre tryck i däcken:)

Högre tryck i däcken ger inga fördelar någonstans under loppet, särskilt inte i sista backen där du vill ha så mycket grepp som möjligt för att bakdäcket inte ska slira.

Billingeracet
Niklas_T sa:
Så gasa på lite i början för att inte stanna helt? Låter lite som lida där starten upp för slalombacken alltid slutar i en tragisk flaskhals, sen får man spendera lång tid innan fältet sträcker ut sig så man kan hålla sitt önskade tempo?

Sista backe. Är det en riktig mördare. Långa lugnets sista stigning tex var jag inte förberedd på, och höll på o knäcka mig mentalt
Jag gasade på så gott jag kunde i början, kom upp nånstans i mitten kanske, men det kostade mer än vad det var värt. För mig hade det förmodligen varit smartare att ta det lugnt. De flesta körde på rätt hårt i början, alla hade väl samma idé. Jag tror att den första backen stiger ungefär 150 meter, och den totala stigningen enligt min gps blev 1002 meter på ca. 78km.

Särskilt stökigt vill jag inte minnas att det var, mer än ohyggligt lerigt på andrasvängen.

Edit. Här är en bild på höjdkurvan jag fick. Det svarta lodräta strecket är ungefär där det smiter in i skogen, det fortsatte visst klättra i skogen. Jag hade glömt det... Som att jag hade glömt att det är 4 hyfsade backar, inte 3.

image.jpg

Senast ändrad:
Billingeracet
Ja det är väl 4 tuffa stigningar och sen ett par nedfarter man bör ha koll på.
Näst tuffaste långloppet efter Bockstensturen i mitt tycke.

Billingeracet
Testade Billinge förra året som mitt alldra första MTB lopp, tyckte det var riktigt kul, kan nog vara mycket jobbigt om det har regnat mycket. Är ju en klar fördel om man gillar lite längre stigningar, tydligen infördes en extra klättring alldeles innan den sista som många hade lite åsikter om, kommer definitivt att vara med i år också. Förhoppningsvis med bättre resultat :)

Billingeracet
Fjolårets tillägg som man gjort i slutet var ju rena döden för trötta ben.
Efter att ha matat på rätt bra på asfalten och man var inställd på att bemästra Strupen, så blev det en chock när banan vek av tidigare och dessutom bjöd på en duktig klättring redan innan Strupen.

Personligen har jag kört Billingen 3 ggr, dom 2 sista provade jag 2 taktiker i starten.
1a gången körde jag på som en idiot för att komma så långt fram som möjligt inför stigen in i skogen och uppför backen.
Funkade skitdåligt då jag var både trött och hamnade ändå i kö
2a gången tog jag det lite lugnare och hade bra kraft men blev ändå stillastående i backen pga kö.
Så antingen får man köra längst fram och ha starka ben så man slipper köerna, eller bara hajja läget.

Det gäller att man studerat banans backar bra, och ha en liten fusklapp med sig på hojjen så man kan planera energiintaget och orken inför stigningarna.
Den 3 stigningen känns som den aldrig ska ta slut.. men sen är det bara finåka resten av vägen och man kan ligga på ganska bra..

En jäkligt kul bana för dom med starka ben som håller länge.

Billingeracet
Känns som om energiintaget blir viktigt om tiden som det verkar kommer bli lite längre än tidigare tävlingar jag kört. Bulla upp med gelé, Snickers o resorb låter mer än nödvändigt:)

Billingeracet
Gels tar jag på klockan men brukar tejpa fusklapp på styrstammen med längder till alla depåer och speciella stigningar.

Strupen är inte så lång egentligen men man är bra tom där - på allt. Tyckte ändå det var bättre förra året fast man la till det lilla extra.

Billingeracet
3 veckor kvar... Är ni anmälda och laddade? Blir mitt första Billinge, när man läser denna tråd känns det som man borde tränat mer backe... Tur man är motionär och med för att det är roligt att cykla...?

Billingeracet
Första gången jag körde Billingeracet blev jag förvånad (läs chockad) över att andra varvet var så lerigt och mycket i skogen. För mig tog de 78 kilometrarna 4timmar50min och jag trodde innan att det skulle ta en timme kortare. Billingen är ett platåberg så terrängen på berget är relativt platt men man ska däremot uppför berget 3 ggr. Efter första backen och in i skogen är det ganska roligt med bra stigar, sen längs utmed berget och bort på backsidan av berget längs en gammal banvall. Sen kommer min favoritdel av banan innan första kontrollen, ganska roliga stigar med en del utmanande partier. Första kontrollen är helt underbar i en gammal trädgård med massa godis och goda saker inkl slang för spola av cyekln :) Efter kontrollen bär det av uppför berget igen, lååång backe, där kör man en stund uppe på berget tills man kommer till målområdet där andra kontrollen är. Lämnar målområdet via nån form av bmx-bana och ut på en del stökiga stigar innan lång utförslöpa utför berget. Sen kommer den delen av banan som är tuff, kroppen börjar säga ifrån och det är ganska gropigt, lerigt och man vara längtar efter en grusväg att trampa ut på men stigarna tar aldrig slut. Upplever att det är en del stigar, tex rekordstigen (sök på youtube) som är ganska roliga men man är lite för sliten för att uppskatta dem. Slutligen ska man uppför berget igen. Jag hade gärna sett ytterligare en kontroll , tror det är 3 st och det är ganska lite om man är ute nästan 5 timmar så passa på i kontrollerna att ladda. Förra året förbättrade jag mig 10 minuter till 4tim40min och i augusti körde jag CV på 3tim37min. Sammanfattningsvis ett roligt lopp och bra arrangemang men förbered dig på en tuff dag. Vi ses där!

Senast ändrad:
Billingeracet
Jag flikar in i denna tråden som jag tycker kom med bra information för oss som ska köra Billingeracet för första gången.
Min fråga gäller vätskekontrollerna.
Jag ska enl. Vitagos regler dricka en flaska sportdryck i timmen och jag har två flaskhållare på cykeln. Tiden jag satsar på är 4:30-4:40 och det innebär att jag behöver fylla på två flaskor efter vägen.
När kommer vätskekontrollerna och ungefär hur lång tid är det mellan dom?

Billingeracet
Ser ut att stämma bra. Jag skriver alltid ut en lapp och har på överröret med avstånd till depåerna så man kan ha koll.
Du vill i princip gå tom in i depåerna och inte dricka en halvliter precis innan. En flaska i timmen låter lite högt i mina öron men vi är alla olika på vätskan. Men har du bara druckit ordentligt i början så är det inte så kinkigt mot slutet. Sista halvtimmen dricker man mest för att skölja ner dammet.

Billingeracet
Det är precis som du säger att man vill gå in tom i depåerna utan för den delen häva i sig allt. Så därför bör det stämma någorlunda med dom intervallerna jag har per flaska.
Men jag har studerat kartan lite och eftersom jag har två flaskor med så har jag troligtvis alltid en tom när jag kommer till en depå.
Så två fyllningar har jag räknat med.
Sista halvtimmen blir det bara vatten och eventuell gel för mig så att jag går tom på sportdryck den sista biten är ingen fara.

Billingeracet
Jag har alltid kört med bara 1 flaska men haft med mig några extra gel som jag trycker i mig mellan depåerna.
Det har funkat bra för mig och jag har lyckats, iaf under förra året, undvika kramper och att bonka under tävlingen.

Men allt i detta är ju högst inviduellt om hur mkt kroppen orkar osv.
Vissa behöver mer och vissa mindre.

Jag satsar alltid på att dricka extra mycket 2-3 dgr innan tävlingen och kombinerar med vitargo electrolyter inkl kolhydrater samt vätskeersättning, så man är fulltankad vid start.

Billingeracet
Ja, jag önskar att kg vore den som bara orkar ha en flaska med mig. Men alltför många gånger har jag fått kramp och dom sista milen blir då inget roliga. Har testat det mesta men funkar inte.
Enligt vitargo så är en portions sportdryck 65g kolhydrater och man bör ju ladda mellan 60-80kolhydrater per timme.
Jag ska iaf prova att köra med detta men jag tar med mig lite extra pulver och blandar till vi depåerna. Så slipper jag köra runt på extra vikt i form av två flaskor i ryggsäcken ??

Billingeracet
sotterman sa:
Jag flikar in i denna tråden som jag tycker kom med bra information för oss som ska köra Billingeracet för första gången.
Min fråga gäller vätskekontrollerna.
Jag ska enl. Vitagos regler dricka en flaska sportdryck i timmen och jag har två flaskhållare på cykeln. Tiden jag satsar på är 4:30-4:40 och det innebär att jag behöver fylla på två flaskor efter vägen.
När kommer vätskekontrollerna och ungefär hur lång tid är det mellan dom?

En 'flaska' i timmen låter mycket. Men vad är definitionen av "en flaska"? De finns i storlekar från 0.5 liter till 1 liter.

Hur mycket du dricker beror på hur varmt det är. Det lär inte vara särskilt varmt under Billingeracet.

Tänker du cykla på ungefär 4.5 timmar så skulle jag tro att du klarar dig på tre stora (0.7l- 0.8l) flaskor.

Du har ju också möjligheten att cykla med vätskerygga.

Billingeracet
Billingeracets depåer.
SL272546.JPG

Om ni stannar på alla platser kommer ni att träffa oss vid 6 tillfällen.
IMG_5597.JPG

Paradislyckan Öglunda 26 km.
Billingens Stadion 37 km.
Mokvarn 1 52 km.
Slättås 57 km. OBS Endast vätska.
Mokvarn 2 68 km.
Sista Vilan 76 km. OBS Endast vätska
IMG_5662.JPG

IMG_5666.JPG

Vi som arbetar med Depåerna hälsar er VÄLKOMNA

Tillbaka
Topp