Biltema, Clas Ohlson, Coop

köpte faktiskt en sådan sigma 500 på classe!
ser skitbra ut! enda problemet är att jag drog sönder gummibanden den monteras med direkt så jag har inte hunnit testa den alls. får tejpa! men annars känns den helt ok..

var faktiskt på BT o inhandlade en wajerklippare och en styrstam. vajerklipparen verkar funka bra som ni säger likaså styrstammen. Vinklingsbar och det går snabbt och enkelt att demontera styret iaf. Får se hur den känns längre fram. Bara använt den några dagar än så länge. En sak jag saknar är väl något topplock för insexskruven, men annars är jag nöjd.

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-536_l.jpg

Tjena!

Var och köpte en liten pump för att kunna ha med mig på långturerna i sadelväskan. Köpte Biltemas värsting modell med kolsytepatron, verkar vara utgående sortimet för jag hittade ingen bild på hemsidan. Någon som känner sig vid att de har en sådan pump som har lust att berätta hur man pumpar räserventiler?

Mvh
Bossek

Bossek -> Jag gjorde själv misstaget att köpa den där kolsyrepumpen från Biltema - Det verkar nämligen inte vara möjligt att pumpa racerventiler med den vanliga pumpen, den klarar bara standardventiler och bilventiler. Ska man pumpa racerventiler så är det bara kolsyrepatronen som funkar, och den vill man ju inte använda i onödan. Så jag har använt den typ noll gånger, eftersom den inte går att använda som vanlig pump till någon av mina cyklar.

Får rulla dit imorgon igen och fråga hur man gör :-). Skönt att höra att det inte bara är jag som är totalt oteknisk.

Trevlig helg!

Bossek -> Jag kanske uttryckte mig lite oklart - Det går alltså inte att pumpa racerventiler med handpumpen, munstycket passar inte. För sådana ventiler behöver du skaffa en adapter.

Man får modifiera pumpen lite så funkar det. Skruva loss hatten runt munstycket som du sätter på ventilen. Den sitter ganska hårt. Sen har jag för mig att man pillar ut en plastgrej. Inne i plastgrejen sitter det en mässingspillemoj. Dra ut den med våld och släng. Sätt ihop dom andra grejerna. Sen kan du pumpa räsern åtminstone så att du tar dig hem.

Senast ändrad:
Dagobert skrev:
-------------------------------------------------------
> var faktiskt på BT o inhandlade en wajerklippare
> och en styrstam. vajerklipparen verkar funka bra
> som ni säger likaså styrstammen. Vinklingsbar
> och det går snabbt och enkelt att demontera
> styret iaf. Får se hur den känns längre fram.
> Bara använt den några dagar än så länge. En
> sak jag saknar är väl något topplock för
> insexskruven, men annars är jag nöjd.
>
> http://www.biltema.se/Archive\Product_images\2
> 7%5CLarge%5C27-536_l.jpg

Har kört med den styrstammen i ca 2 månader och den har börjat glappa....även om alla skruvar är åtdragna ordentligt :/ återkom gärna o säg om din håller bättre

rymdninja skrev:
> Har kört med den styrstammen i ca 2 månader och
> den har börjat glappa....även om alla skruvar
> är åtdragna ordentligt :/ återkom gärna o säg
> om din håller bättre

tog det dig 2 månader att märka det? min kände man det på direkt... dag två var led-skruven åtdragen bra mycket förbi beräknat/rekomenderat moment... kommer inte ihåg om det hjälpte, men jag vet att jag inte tänker/märker att det glappar nu ett år senare, fast det är ju pendelhoj mitt sitter på.

Köpte idag cykelverkygssatsen 27-022 innehållande minipump, reparationskit, multiverktyg och däckavkrängare för 119:-.

Någon som använt satsen? Något att ha eller bara att lämna tillbaka? (Ej öppnat än..)

Blev lite knas med bilden? :-)
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-262_l.jpg

Önskar att denna också kostat 59:- ! Och att jag kunde stava rätt ngn. gång....

Senast redigerad av en moderator:
frisk skrev:
> Nej... den pedalen består av mjukost!
> Däremot denna för 69.90 funkar kanon...
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 775&iItemId=90408

Tack för tipset!
Får ta en halvdag och åka ut till Biltema då. Hur är deras clips och remmar, kanske tar ett par såna också.
Tänkte sätta dem på min 80tals racer. Hoppas gängan är den rätta bara.

De här VP-pedalerna, för 49.90:-,
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-273_l.jpg

kändes väldigt råa i lagren, när jag var och kändee på dem i sommras..
Snålar hellre med 19.90:- plastpedaler från samma hylla.
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-885_l.jpg

De känns åtminstone fräscha i början.

Köpte VP-pedalerna á 49,90:- för ett tag sedan och det Brakastruten säger stämmer på mina med. Glappar rätt friskt, bra fäste annars.

enda tråkiga med biltema är att det inte finns i umeå :)
hade nog köpt en såndär "camelbak" annars...

27-032

Det var som fan, då ska jag köpa både handskar och camelbak-apning på jula :D
Tack å bock!

641012_c.jpg

Brakatrsuten: Menar du seriöst att du bryr dig en en sådan sak på en pedal för det priset? ujuj ;)

De funkar däremot, lite pansarvagnskänsla över dom.

Clas Ohlson har också röravskärare som ser identisk ut. Kostar några tior mer men ofta har man ju klasa lite närmare.

En liten dubbelpost, men detta är nog en lämplig tråd för detta...

Angående Biltemas skivbromshjul kan nämnas att ett bakhjul med skivbromsfäste faktiskt finns i deras beställningssortiment för 500 kronor. Artikelnummer 2748502 - "Bakhjul till 27485/27486". Då ingår även slang och ett ful-Maxxis-däck samt en 8-delad kassett, allt monterat. Fälgen är Alexrims DH-19 och navet Promax.

Jag måste lägga en STOR varing på ICA's cykelkedjor. 1/8 eller om det stod för 1-7 växlar på den och priset var ca 55 kr. Men det stod där emot inte på förpackningen att den behövde bytas var 6:e kilometer om du inte vill stå med kejdebrott vid sådär 6.5 km. Jag hade den på min skogs SS och cyklade från Solan/Råsunda till Ursvik och kom ungefär halva rundan innan kedjelåset tackade för sig...
Thomas

Nephilim skrev:
> En liten dubbelpost, men detta är nog en lämplig
> tråd för detta...
>
> Angående Biltemas skivbromshjul kan nämnas att
> ett bakhjul med skivbromsfäste faktiskt finns i
> deras beställningssortiment för 500 kronor.
> Artikelnummer 2748502 - "Bakhjul till
> 27485/27486". Då ingår även slang och ett
> ful-Maxxis-däck samt en 8-delad kassett, allt
> monterat. Fälgen är Alexrims DH-19 och navet
> Promax.

for real??? det är ju fan en pendlarhojs räddning ju, speciellt om man bor på en alptopp och kör DH till jobbet. ja, jag säger då det, vad dom kan komma på!!!

Mr Handley: Lagret blir knappast trevligare, för att priset är lågt? Det är väl ändå känslan man vill åt? Inte rapplig skrammelhög, som hackar sig runt.
(Lägg på en hundralapp bara, så fås trevligare Wellgo LU953 hos lbs.)

Nephilim skrev:
> Angående Biltemas skivbromshjul kan nämnas att
> ett bakhjul med skivbromsfäste faktiskt finns i
> deras beställningssortiment för 500 kronor.
> Artikelnummer 2748502 - "Bakhjul till
> 27485/27486". Då ingår även slang och ett
> ful-Maxxis-däck samt en 8-delad kassett, allt
> monterat. Fälgen är Alexrims DH-19 och navet
> Promax.

Var kan man kika i den beställningskatalogen? Det borde i så fall finnas ett och ett annat smått och gott där, jag känner t.ex par som behöver ett par nya hjul som inte kostar skjortan till en tandemcykel.

Pata2 - Ang. Biltema: Det är ingen katalog, utan reservdelar/tillbehör till deras befintliga produkter. Måste beställas i/genom butiken. Förmodligen "får" man bara beställa dessa reservdelar om man har en befintlig produkt, men jag behövde aldrig visa upp kvitto eller bevisa saken.

Dessvärre håller stora delar av reservdelssortimentet på att försvinna. Tidigare har man hållit delar till i princip alla modeller de senaste 5 åren. Om jag förstod säljaren som jag snackade med senast rätt, så ska reservdelssortimentet inskränkas till kanske 30-40 artiklar nu. Istället för att som tidigare erbjuda exakt samma del som originalet så ska man istället erbjuda en likvärdig del som kommer att fungera med flera modeller.

Behöver ju iofs inte vara en nackdel.

Hej!
Är det någon som kan hissa eller dissa biltemas fälgfärg? Och kan man klarlacka över den? Deras hobbylack är ju inte det mest hållbara man har skådat. Tappade lägenhetsnyckeln på ramen och det blev en flaga. Man får ha en burk nagellack i väskan hela tiden för kontinuerlig ifyllnad.

Stewe skrev:
> Clas Ohlsson har numera Halogenlampa Osram
> Decostar ENERGY SAVER
> 36-2940 20W (motsvarar 35W)
> till ditt lampbygge...

Ångrar idag att jag inte köpte en sådan när jag såg den på hyllan...

Såg faktiskt det där i veckan. Är det alltså IRC som blivit mainstream? Det är ju samma hävdade energibesparing och själva glödlampan ser ju identisk ut men termen IRC används inte någonstans.

/Johan

Tillbaka
Topp