Biltema Hoj,

• Trådstartare Trådstartare Mr M
  • Start datum Start datum
M

Mr M

Guest
Biltema Hoj,
Tjena,

Vill ha en mountainbike med hyffsat bra grejer för lite motionsrundor och har spanat lite på
Biltemas hoj Yosemite "EL PORTAL".
Det jag nu undrar är det nått att lägga 4400:- rikstaler på eller är det skit grejer ???
Det jag undrar mest är om gaffeln är nått att ha ??
Spec lyder:

Ram: Aluminium. Ramstorlek: 48 cm.
Växelsystem: Shimano Deore 27-vxl.
Växelreglage: Shimano Deore Rapid-Fire.
Nav: Shimano Deore.
Vevlager: Helkapslat.
Bromsar: Fram Tektro skivbroms, bak Shimano Deore.
Fälg: 26" dubbelväggade Alex.
Vevparti: Shimano Deore.
Pedaler: Magnesium.
Styre: Zoom.
Sadelstolpe: Zoom.
Framgaffel: Suntour NRX 6000.
Vikt: 14,5 kg.

Men å andra sidan får man vad man betalar för kanske.

Tacksam för input från er experter.
/M

Biltema Hoj,
Är tyvärr ingen expert men specen ser väl ok ut. Dock ska det sägas att min första mtb var en Logan med LX-växlar vilket fick mig såld. Dock var den tung vilket din cykel med verkar vara, och sedan så brast bromsfästena efter ett år. Jag är rädd att du får vad du betalar för. Mitt generella tips är att, om möjligt, lägga på ett par tusenlappar för att slippa känna efter ett år att man skulle satsat mer, vilket jag kände... men det är jag det.
/J

Biltema Hoj,
Det finns billiga gafflar som är helt OK. Suntours tillhör inte dem.

Du får klart mer för pengarna om du lägger 1000-1500:- till och köper en Marin eller en Kona.

Biltema Hoj,
Hej,
Här är min åsikt (andra kan tycka andra saker).

Jag la 6000kr på en begagnad cykel och fick MYCKET, MYCKET mer än den cykel du specar här.
Det finns massor med folk som säljer nästan nya cyklar pga bristande intresse, skador etc - utnyttja det.
Problemet kan vara att hitta en som är i bra skick om man är nybörjar och inte vet var man ska titta efter.

Kan inte säga så mycket om just den cykel som du sett men det kan vara bara att veta följande:
Komponenter görs i olika serier: Acera,... Deore, LX, XT, XTR (ju högre desto "bättre" men tyvärr dyrare).
Samtidigt ska det sägas att du inte måste ha XT/XTR grejer om du inte är ute efter en lätt cykel. Läs lite mer om komponenter på olika forum...

Suntour är inte kända för att göra så bra dämpare, försök hitta någon av de kändare märkena Rockshox, Marzocchi eller Manitou.

Jag skulle satsa på en hoj med bra ram och gaffel, det andra kan du byta ut efterhand om du får hägre krav. I början finns det risk att man kör sönder en del grejer också och då kan det vara bra om det var en billigare Deore komponent :-)

Biltema Hoj,
Du får en ganska hyffsad begagnad märkeshoj för de pengarna. Jag skulle nog lagt pengarna på kvalitet istället. Det tråkiga med en sån billig hoj är att det inte är värt att rusta upp den. Tex kostar ett par bra däck nästan 500 kr styck. Det känns lite konstigt att köpa däck för en fjärdedel av cykelns värde. Och samtidigt är det inte kul att cykla runt på dåliga däck, då man får punka hela tiden. Försök kläm ut några tusenlappar till ur spargrisen, det tjänar du på i längden. Det blir absolut roligare på en bättre cykel.
Lycka till. /Johan

Biltema Hoj,
Jag byggde ihop en yosemite staircase åt en granne härromveckan och jag tyckte att det var förvånansvärt hög kvalite på den cykeln för att vara så billig. Han hängde med en sväng på fornstigen med den utan några nämnvärda problem.

Hans motivering till att han ville ha en billig cykel var att ifall han upptäckte att jag och min cykeltokiga fru hade rätt så skulle han ändå vilja köpa en mycket bättre cykel så småning om och då skulle det bara ha varit jobbigt att ha lagt ut mer pengar än 2500 på en skruttcykel.

I stoclholm så kan man ju alltid resonera som så att månadskortet kostar 600 kronor och då behöver en cykel för 2400 bara hålla fyra månader för att löna sig. Och det brukar de göra =). Man kan också räkna med att ett kort på sats sport club kostar 500/månad och då blir cyklingen rikitgt billig. =)

Köper du el portal så har du iallafall lite halvbra komponenter att ha i reserv ifall du köper en bättre cykel om ett tag. En komplett deoregruppp kostar ju runt 4 papp och allt kommer inte att gå sönder på en gång.

Däremot så får man nog mer för 4500 om man spanar lite bland handlarnas reor i höst.

/rikard

Biltema Hoj,
Hmm... Vi hade en lång och underhållande tråd på Utsidan (http://www.utsidan.se) om just detta. Titta i mountainbikeforumet där så hittar du biltema tråden.

I korthet. Cykeln är säkert bra. Det du däremot gör är att du köper en cykel hos en handlare som inte har kunskap eller vilja att hjälpa till. Får du problem så kan du inte vända dig till biltema på samma sätt som man vänder sig till en cykelhandlare. Dessutom så vägrar fler och fler cykelhandlare att serva "varuhuscyklar".

Jämför med en Kona Fire Mountain från Pedalogerna (http://www.pedalogerna.com). Lite dyrare, men du "får med" Pedalogernas kunskap och servicekänsla. Dessutom får du hjälp att prova in cykeln så att den passar dig. Hos biltema får du välja på en storlek och du köper den omonterad i kartong.

Eller så tittar du på de billigare modellerna som TCM Cykel (http://www.tcmcykel.se) har. Samma prisnivå och samma komponentnivå som bilteman men du "får med" deras kunskap och servicekänsla.

Jag tycker biltemas mål är grymt bra, dvs att dom skall sälja 100 000 cyklar i år och att dom satsar på att utveckla sortimentet. Det jag däremot stör mig på är just att dom säljs i en storlek, omonterade i kartong. Enligt uppgift så har vissa Biltema (tror det var i uppsala) varuhus satsat mer än andra på cykelavdelningarna, med dedikerade säljare som hjälper till. Det är bra.

Det viktiga här är alltså att du inte skall köpa lite järnskrot i en kartong som rätt monterat blir en cykel, utan du skall köpa det på ett ställe där personalen kan hjälpa dig innan, under och framförallt efter köpet.

Biltema Hoj,
Jag antar att det här blir din första MTB?
Utan att gå in på ifall det är en bra eller dålig cykel så skulle jag rekommendera dig att vända dig till en riktig cykelaffär med ditt första köp.
Saker kommer att gå sönder och behöva justeras, och du behöver en bra kontakt med din lokala cykelbutik.

Biltema Hoj,
Hejsan! Apropå Biltema måste jag göra lite reklam för dess webbplats där undertecknad testar produkter samt skriver tävlingsrapporter. Ta en titt på www.biltema.se

Bästa hälsningar - Sara

PS- Angående kommentarer om färgerna på min cykel, jag älskar dem! ;-) -DS

Biltema Hoj,
Wow, en livs levande kändis här i vårat forum.

Tyvärr så lyckas jag inte läsa dina tidigare månadsbrev. Biltemas site verkar inte helt kompatibel med min browser.

/rikard

Biltema Hoj,
Sara, den dagen du verkligen tävlar på en "stock" Biltema cykel. Då skall jag börja rekommendera dom till nybörjare. Men tills dess kan mitt råd inte bli annat än:

Stay the f..ck away från Biltema cyklar!!!!!!!

My 2 cents

Biltema Hoj,
Den där scotten som sebbek tipsade om ser ju helt ok ut för 6000:- Med lite prut kan det bli ett riktigt bra köp. En annan sak man ska tänka på när man köper en billig skitscykel är att många cykelmekar inte ens tar emot dem för reparation eller inställning av växlar. "Tävlingsklar" Biltema, synd att det var på allvar. Annars hade det varit ett kul skämt.
/Johan

Biltema Hoj,
Jag har likadana vattenflaskor som Sara D!
Min cykel är ungefär lika mycket Biltemacykel som Saras!
Kanske också kan bli sponsrad...
Dock cyklar Sara med all säkerhet skiten ur mig (och jag är kille) men det borde väl inte ha någon betydelse?

Biltema Hoj,
woaha... jag har också en biltemacykel!
tror ni jag kan bli sponsrad jag med!?!??!?!?!?

eller, jag har väl lika mycke biltemasaker om jag bara tar och köper ett par vattenflaskor eller nått?

Biltema Hoj,
Jag har snarare hört motsatsen av cykelmekar: Stormarknadscyklar genererar massor av jobb till dem vilket är bra - de tjänar mer pengar på mekande än att sälja nya cyklar.

Biltema Hoj,
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har snarare hört motsatsen av cykelmekar:
> Stormarknadscyklar genererar massor av jobb till
> dem vilket är bra - de tjänar mer pengar på
> mekande än att sälja nya cyklar.
> ---
Utom cykloteket som bakbundit sig själva med "livstidsgarantin" vilket medför att de inte har tid att ta hand om andra cyklar än de som sålts där.. ha ha ha

Biltema Hoj,
Cykloteket tjänar nog massor på sin garanti. Jag köpte min pendlarhoj där för massa år sedan och lämnade in den var 100:de mil. Femte gången så ville de byta drivpaket men de hade inte föreslagit kedjebyte en enda gång......

/rikard

Biltema Hoj,
Jag har läst ett test av den Cykeln nånstans (kommer inte ihåg var dock), och dom var postivt överaskade av hojen vill jag minnas! Bla. så är vikten helt fel angiven på Biltemas webb, testarna vägde upp hojen till mer än 1 Kg lättare än vad som stod på webben.

Biltema Hoj,
Köp Scotten eller vänta till reaorna!
Jag har en Scott och är nöjd med cykeln. Generellt går det att säga att ramarna är väldigt bra och komponenterna ligger rätt i pris. Det jag bytte på min cykel efter tre månader var gaffeln. De som specar Scott har gjort en fel prioritering! Slitdelar(växlar etc.) spelar mindre roll men gaffeln är så otroligt viktigt för känslan!
Lycka till med ditt köp och välkommen ut!
dp

Biltema Hoj,
Man tackar för all input, jag tror ni har pratat mig ur ett biltemaköp.
Men dock det är fortfarande bara spekulationer om hur pass prisvärd den är, vore kul
med lite input från någon som kört en ett tag.

Nåväl, då kvaliten verkar vara något tveksam har jag istället höjt ribban till ca 6000-7000:-.
(Om man nu kan få kvalite för det priset)

Har börjat kika lite på att beställa från tyskland vilket verkar vara en prisvärd ide det också.
Eller vad sägs om Radon ZR Two 2004 på http://www.bike-discount.de/.

Input någon ???

//M

Biltema Hoj,
Mr M: Jag kan bara hålla med övriga, köp inte Biltema cykeln, köp hellre en Marin eller annan prisvärd märkescykel som har lite mer "soul" i sig. Biltema cykeln ser säkert prisvärd ut för en ovan köpare, men det är ramen och gaffeln som gör en stor del av cykeln och dom delarna ska man inte pruta på för mycket.

/Leo

Biltema Hoj,
Att man slår igenom beror på för mjuka fjädrar i förhållande till cyklisten. Nackdelen med spiralfjäder, som på Comp. Elit har väl luft?

Tillbaka
Topp