Biltema-"Räser" till gravel? Hjälp önskas

athell

Medlem
Halloj,

Har en gammal biltema-"räser" som står och samlar damm, köpte på kampanj för några hundralappar. Tänkte att den kanske kan tjänstgöra som utecykel när vädret är lite sämre.
Idag har den 23mm däck på vad som ser ut att vara en ungefär lika bred fälg. Där är inte utrymme för mycket större men något med mer grepp bör få plats.

Jag är inte alls insatt i hjul och däck, så vet inte vad det finns för möjliga lösningar - det är därför jag skriver här. Vad tror ni kan funka? Nya hjul eller bara hitta ett fetare däck som går att köra på befintligt?
Ser ut att vara 7-växlat, tourney med thru-axel och fälgbromsar.

Bifogar bilder
Tacksam för all input

photo_2023-08-30_10-11-13.jpg

photo_2023-08-30_10-11-26.jpg

photo_2023-08-30_10-11-30.jpg

photo_2023-08-30_10-11-34.jpg

photo_2023-08-30_10-11-38.jpg

Du ser ut att kunna få in en hel del mer i däckväg (och det är alltid en bra början). Däckstorlek är väldigt mycket beroende på tillverkarens definition av en storlek och det faktiska måtten på hjulet/fälgen, men det där är en relativt smal fälg så jag tror att du sannolikt kan få in ett par "normala" 28mm-däck. Hur ser det ut med utrymme nere i bakgaffeln (vid vevlagret)?

Du ser ut att kunna få in en hel del mer i däckväg (och det är alltid en bra början). Däckstorlek är väldigt mycket beroende på tillverkarens definition av en storlek och det faktiska måtten på hjulet/fälgen, men det där är en relativt smal fälg så jag tror att du sannolikt kan få in ett par "normala" 28mm-däck. Hur ser det ut med utrymme nere i bakgaffeln (vid vevlagret)?
Lite svårt att få bra bild som visar. Mätte lite snabbt med skjutmått och ca 30mm fritt för bakhjulet och 35mm fram. Att komma förbi bromsklossarna kanske blir tight :)
photo_2023-08-30_10-37-16.jpg

Snabbkoppling (QR) av den äldre varianten med 5 mm stång (som ses på bilderna) är inte det man avser med "thru axle", även fast sådan snabbkoppling går genom naven på liknande sätt som "thru axle". Med "thru axle" har man dock ett rör som är 10 mm eller mer i diameter.

Du kan behöva demontera bromsklossarna för att montera hjulen. Det blir lite pill och kan bli ett bekymmer om du punkterar i fält. Det stora problemet är vilken marginal du har bakom vevlagret. Jag har en cykel med löjligt brett i gaffeln och vid bakbroms men smalt vid kedjestagen (bakom vevhuset).

Snabbkoppling (QR) av den äldre varianten med 5 mm stång (som ses på bilderna) är inte det man avser med "thru axle", även fast sådan snabbkoppling går genom naven på liknande sätt som "thru axle". Med "thru axle" har man dock ett rör som är 10 mm eller mer i diameter.
Ah, my bad. Du har helt rätt!

Lite svårt att få bra bild som visar. Mätte lite snabbt med skjutmått och ca 30mm fritt för bakhjulet och 35mm fram. Att komma förbi bromsklossarna kanske blir tight :) Visa bilaga 650165
Bromsarna kommer antagligen vara det första problemet, ramen/gaffeln verkar ta lite mer som du redan mätt upp. Nyare bromsar tar ofta lite mer bredd, det kan vara läge att köpa sådana.

Du kan behöva demontera bromsklossarna för att montera hjulen. Det blir lite pill och kan bli ett bekymmer om du punkterar i fält. Det stora problemet är vilken marginal du har bakom vevlagret. Jag har en cykel med löjligt brett i gaffeln och vid bakbroms men smalt vid kedjestagen (bakom vevhuset).
Man kan ju börja med att släppa ut luften i däcket när man monterar hjulet.

Annars håller jag med, avståndet mellan bakdäcket och kedjestagen kan bli dimensionerande för vilka däck som är möjliga att klämma in.

Bromsarna borde man väl komma förbi med opumpat däck?
I så fall, kläm i det bredaste du vågar.

Kör på något trevligt semislick grusdäck (slätt i mitten, lite mönster på kanterna).
Gravel King SS är trevliga. Finns bland annat i 32 eller 38 mm.

Halloj,

Har en gammal biltema-"räser" som står och samlar damm, köpte på kampanj för några hundralappar. Tänkte att den kanske kan tjänstgöra som utecykel när vädret är lite sämre.
Idag har den 23mm däck på vad som ser ut att vara en ungefär lika bred fälg. Där är inte utrymme för mycket större men något med mer grepp bör få plats.

Jag är inte alls insatt i hjul och däck, så vet inte vad det finns för möjliga lösningar - det är därför jag skriver här. Vad tror ni kan funka? Nya hjul eller bara hitta ett fetare däck som går att köra på befintligt?
Ser ut att vara 7-växlat, tourney med thru-axel och fälgbromsar.

Bifogar bilder
Tacksam för all input

Visa bilaga 650155
Visa bilaga 650156
Visa bilaga 650157
Visa bilaga 650158
Visa bilaga 650159
Fälgar med 14mm I, max däcksbredd rekommenderat 23mm.
"Rim and tyre widths are determined by the ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), with a range of sizes that are deemed safely compatible. You should never ride a wheel and tyre combination outside of the safe range.

Although most wheel makers publish both internal and external rim width measurements, it’s the internal width that is most important when it comes to safe compatibility with tyres.

In general, a tyre will be wider than the visible external rim, but there are limits to how much wider it can be before it falls outside the safe range."

Ja, det ser ut som att det är kedjestagen som är mest begränsande. Du får testa vad som får plats!

Jag hade inte haft några som helst betänkligheter att ha däck (med slang) på 25 eller 28mm på en 14mm-fälg.

Ja, det ser ut som att det är kedjestagen som är mest begränsande. Du får testa vad som får plats!

Jag hade inte haft några som helst betänkligheter att ha däck (med slang) på 25 eller 28mm på en 14mm-fälg.
Har en fälg med 13,6mm innermått som har rullat med 40mm grusdäck. Har bytt till 32mm däck och kombinationen har ännu inte berövat mig livet. Ser nu att tillverkaren rekommenderar 19-23mm däck.

Ett tips jag lärde mig här var att mäta dina däck och sedan kolla hur stor insexnyckel du får in i glipan mellan däck och ram. Får du in en index med 5mm diameter på vardera sidan har du totalt 10mm utrymme att jobba med. Lite marginaler behövs och olika däck är olika stora i verkligheten men där har du en bra uppskattning i alla fall. Ofta svårt att mäta med skjutmått enligt min erfarenhet.

Ta så mjuka och följsamma (inte biltema!!) däck du kan hitta inom din budget och var nöjd sedan. Kanske köpa fräscha bromsbelägg och wire och hölje om bromsarna tar dåligt (jag gillar kompressionsfria höljen och koolstop Salmon belägg). Det finns nog inget annat du kan göra med den cykeln som inte inbegriper svets som ger någon väsentlig skillnad.

Blir det pengar över - boka in någon kul cykelresa - med eller utan sällskap.

Edit:

Just det - glöm inte att du kan ha olika stora däck fram och bak. Klart inte så vackert men det går ju :)

Ett tips jag lärde mig här var att mäta dina däck och sedan kolla hur stor insexnyckel du får in i glipan mellan däck och ram. Får du in en index med 5mm diameter på vardera sidan har du totalt 10mm utrymme att jobba med. Lite marginaler behövs och olika däck är olika stora i verkligheten men där har du en bra uppskattning i alla fall. Ofta svårt att mäta med skjutmått enligt min erfarenhet.

Ta så mjuka och följsamma (inte biltema!!) däck du kan hitta inom din budget och var nöjd sedan. Kanske köpa fräscha bromsbelägg och wire och hölje om bromsarna tar dåligt (jag gillar kompressionsfria höljen och koolstop Salmon belägg). Det finns nog inget annat du kan göra med den cykeln som inte inbegriper svets som ger någon väsentlig skillnad.

Blir det pengar över - boka in någon kul cykelresa - med eller utan sällskap.

Edit:

Just det - glöm inte att du kan ha olika stora däck fram och bak. Klart inte så vackert men det går ju :)
Gick in på en cykelsite, bläddrade fram gravel-däck och fick fram Däck Schwalbe CX Comp SBC K-Guard 30-622. Två st för 316kr kändes som en bra deal för att testa. Får se hur det blir när de levereras.

Är inget projekt som MÅSTE bli bra, är bara kul om det funkar. Irriterar säkert någon att man kör på en biltema-räser/gravel :D

Gick in på en cykelsite, bläddrade fram gravel-däck och fick fram Däck Schwalbe CX Comp SBC K-Guard 30-622. Två st för 316kr kändes som en bra deal för att testa. Får se hur det blir när de levereras.

Är inget projekt som MÅSTE bli bra, är bara kul om det funkar. Irriterar säkert någon att man kör på en biltema-räser/gravel :D
Tidigare hade Biltema både bra och prisvärda cyklar och cykeltillbehör. Som så mycket annat, så gäller det att plocka russinen ur kakan.

Däcken hör inte till de sakerna :) däremot håller jag med om att det finns russin :)
Deras dubbdäck var... Ett av de sämre gällande livslängd på dubbarna. Men även solen har sina fläckar. Pumpade man upp dubbdäcket till en nivå där man spräcker fälgen, fick man ett extremt bra rull. Körde långrundor 100-150km på senvåren/försommaren med dubbdäcket utan att lida.

De hade tidigare ett punkaskyddat lågprisdäck 28mm däck som mätte 26mm IRL. Hårt som bakelit, men höll ofta runt 10000 km. Perfekt på pendlarcykeln. Osäker på om däcket finns kvar i sortimentet.

Lite svårt att få bra bild som visar. Mätte lite snabbt med skjutmått och ca 30mm fritt för bakhjulet och 35mm fram. Att komma förbi bromsklossarna kanske blir tight :)
Sitter en spak på bromsen (ibland även på handtagen) man fäller ut för mer frigång när man monterar hjulet, räcker inte det kan man ju vänta med att pumpa fullt tills hjulet är på :)

Tillbaka
Topp