Biltema varning för styre igen!

MatsS

Aktiv medlem
styre.jpg
Vet att det har varit uppe förut men varning för deras "karbon" riser styre. Jag var ute med grabben på hans första vårtur och så skulle jag visa hur man drar upp cykeln på bakhjulet, när jag rycker till i styret får jag ena halvan i handen! läskigt tänk om det hade gått av i full fart.

/Mats

Aj aj aj. Nu har jag sett nog med knäckta kolfiberstyren för att aldrig vilja ha ett.

Och då är inte biltema styret ens rent kolfiber....

Visst att biltema styret inte är nåt kvalitetsstyre. Men gäller det inte alla carbon styren att de kan snäppa om man har otur? Har sett många fall på knäckta carbonstyren och pratade senast i helgen med en cykelhandlare och han var väldigt skeptisk till all carbon på mtb.

Varning för Eldorados vita bönor i tomatsås!

Jag kilade in på en liten närlivsbutik i nån förort och fyndade vita bönor i tomatsås för treånitti. När jag kom hem fick jag leta upp upp en konservöppnare för att få upp burken. Fanns ju ingen såndär snabböppningsögla som på heinz. Sen smakade bönorna skit och var hårda.

Varning varning!

Vem har förövrigt kommit på att sötsliskig sockerlag med spår av tomat är ultimata conceptet för böner. Böner har oförtjänt dåligt rykte just precis därför.

Ber i förväg om ursäkt för spammet. Satt ett sånt där biltema "kolfiber"-styre när jag köpte den beggad glad jag bytte ut det, första jag gjorde. Men kanske har du nypt fast den väl hårt därav brottet?!

Är billigt = skit? ibland, ibland inte! Man litar ju verkligen på att tillverkarna gör saker som är tillräckligt säkra, detta kunde lik väl ha varit ett Easton eller Fsa. Jag kommer att prova ett fullkarbon riser styre nästa gång. Tillsvidare slänger jag på ett noname alustyre och hoppas på tur.

Frågan är väl om detta beror på att jag har dragit styrstamsklämman för hårt eller om det är materialfel.

Är det någon som drar sin styrstam med momentnyckel?

/Mats

det är ju inte kolfiberstyre utan ett smäckat alustyre. ett billigt sådan dessutom! det är väl ändå inte kolfiber som material som det är fel på.

herregud...

Konstigt nog så är det omöjligt att hitta vita bönor i tomatsås i österrike och frankrike. I alla fall i alperna. I Italien kan man köpa stora bönor som heter "Fagioli". Blir kanonbra chili med dom. I alla fall tycker man det efter en dags skidåkning.

Problemet med kolfiberstyren är att de dras för hårt, samt att det ibland är vassa grader på stammarna som är rena döden för kolfibern.

Det var någon som hade en tråd uppe om att dra år pedaler med moment nyckel, det kanske inte är så viktigt men att göra det med ett carbonstyre är jävligt viktigt. Drar du lite för hårt så är du fucked.

min va ska man säga uppfatning kanske om colfiber är att det e nästan omöjligt att knäcka/bryta hadde ett kolfiber rör i skoaln som vi fick leka lite med jag drog det i ena benet på fyrpelar lyften hände inte nått förutom att jag fick lite ont i händerna pga dess styv het:P

=David skrev:
> Varning för Eldorados vita bönor i tomatsås!

Ah, ja jag vet! Jag skulle göra risotto Milanese på såna och det blev SKITÄCKLIGT!

Tycker mig se ett tunt alustyre med 2varv kolfiber nät plastat runt...
Känner mig skeptich till att blanda 2 matriel i något på ett så
kritiskt ställe som i ett styre.(utom kolfiber & kevlar)

MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Frågan är väl om detta beror på att jag har dragit
> styrstamsklämman för hårt
> Är det någon som drar sin styrstam med
> momentnyckel?
>
> /Mats

DUH!

Ja inte var det mycket kolfiber där inte. Kanske har de gjort ett tunnare alu-styre för att laminera med kolfiber och på så sätt få det starkare men jag tvivlar. Då skulle man kunna tänka sig att man dragit sönder laminatet och därmed kraftigt försvagat styret men det är ju en konstruktion som inte lämpar sig för MTB direkt.

Att styret gick sönder vid styrstammen är ju inte så konstigt eftersom det är där brytpunkten uppstår.

Mvh
Fredrik
(Kan man tillverka skyddsburar och crashcages i kolfiber/kevlar så ska man nog kunna bygga en cykel i det)

för att få det starkare... tjenare.. de har ju bara smäckat på ett lager kolfiber för att det ska se häftigt ut och ni ska bli som galna i det. och det fungerar ju. happystyret framför andra = billigt och kompisarnas byxor blir blöta av avundsjuka. att de går av på löpande band är väl ingen nyhet.

nä.. blanda inte ihop kolfiber och skräp. det finns en anledning till att kolfiber används där det används. och görs det på rätt sätt så materialet överlägset. i det här fallet så är det knappast kolfibret som är problemet utan alu-styret under.

micke s.. skrev:
> bara smäckat på ett lager kolfiber för att det ska
> se häftigt ut och ni ska bli som galna i det. och
> det fungerar ju. happystyret framför andra =

Skriv ett väletablerat cykelmärke på det och fyrdubbla priset så är det helt andra snubbars brallor det blir blött i.

vi unabombercyklister däremot kör stulna stuprör som styren och vi drar åt med polygrip istället för momentnyckel. Brallorna är det alltid blött i eftersom vi sover utomhus, under en gran, kramandes svetsen.

Det är väl ingen konstig konstruktion egentligen? GT STS byggde ju helt på den principen. Kanske lite snabba slutsatser här.

klart. högt pris föder ju exklusivitet. men kolfiberöverdragen alu känns lite som en kompromiss. kolfibret för looken och alu för enkel/billig tillverkning... nä.. man får vara lite kännare helt enkelt.

klart man vill ha blöta byxor. det är ju det som är skönt. var och en på sitt sätt!

Måste det ha med utseende att göra? Finns det inte poänger med att förena egenskaperna från både aluminium och kolfiber?

det är billigt. först och främst. givetvis finns det anledningar till allt. men att någon briljant ingenjör skulle suttit och förkastat styren "helt" i kolfiber framför den här blandningen enbart pga denna kombinations fördelaktiga egenskaper som färdigt styre tror jag inte på.

Jag tror absolut att det är en billigare lösning men betyder det egentligen att den är sämre på allt? Billigare och något tyngre än kolfiber men lättare än aluminium låter som en rätt bra lösning i mina öron.

Likheten mellan Pazzaz och Biltema har väl varit uppe för många gånger för att vi ska orka dra den fler gånger.

tyngre än alu? är det verkligen så? det finns ju styren i tex scandium som är bra mycket lättare än raka blandningar. biltemastyret är ju ett riser och lätt för sin typ. men håller det?

sämre behöver det inte vara. absolut inte. men är det tillverkat enligt fel toleranser är det inte ett bra styre (se bild ovan ;)).

Det finns ett styre som har en blandning av metall och kolfiber som verkar ge bra resultat; Race Face Next XC. Ja det kanske finns flera som är "hybrider" men det är ett jag känner till. Det är dock inget överdrag av kolfiber det handlar om utan att man bakar in metallen i kolfibret.

Där styret fäster vid stammen finns ett nät av titantrådar som förstärker, en "anti crush zone" som Race Face säger själva. Tekniken kanske kan förbilligas, att man använder annat material än titan och billigare kolfiber, så att kedjor som Biltema etc kan sälja liknande (men tyngre) styren till bättre priser än 800-900 kr som Next XC kostar. Men gissningsvis har Race Face patent på det där.

En del Biltemagrejer är bra (Velosadlarna, det där vintagestyret och en del verktyg). En del saker verkar mindre bra, kolfiberstyret t ex.

GT STS ramarna i kolfiber/thermoplast var tyngre än de motsvarande ramarna i alu (LTS), en bidragande orsak till att de lades ner. Ja, STS cyklarna var väldigt dyra också. 60 000 kr för DH cykeln STS Lobo.

Uppenbarligen har inte det här styret hållit, men som vanligt är det svårt att veta vad det egentligen innebär. Visst, jag är skeptisk till styret eftersom flera har rapporterat att det gått av men hur många andra styren har gått av? Vad vet man egentligen om orsaken till att Biltema-styrena gått av?

TommyE skrev:
> tyngre än de motsvarande ramarna i alu (LTS), en
> bidragande orsak till att de lades ner.

En annan orsak var väl att de ramlade i småbitar? Eller blandar jag ihop koncepten?

"man" vet ingenting. mitt första inlägg var mer menat som svar på erik k's, muertos och eventeullt andras galna generella slutsatser. cykelhandlan som dissar kolfiber för mtb tex..

oxr skrev:
> Det är väl ingen konstig konstruktion egentligen?
> GT STS byggde ju helt på den principen. Kanske
> lite snabba slutsatser här.

STS är väl inte uppbyggd på en aluminiumkärna? Jag kollade i min ram och där är bara carbon i de monocoqua rören, bara alu i muffarna. Miyata däremot, deras rör var helt raka och hade en kärna av aluminium. :)

Tittar man så finns det fler konstruktioner som liknar den som Biltemas styre har. Jag kommer dock inte att köpa ett till :)

/Mata

Tittar man så finns det fler konstruktioner som liknar den som Biltemas styre har. Jag kommer dock inte att köpa ett till :)

/Mats

Micke S: Jag vet att min slutsats kanske är felaktig men det har varit ett antal avbrutna kolfiberstyren uppe här på Happy tidigare. Och dom hade inga Biltemaloggor...

Förövrigt tycker jag inte ens kolfiber är snyggt.

Mårten skrev:

> Förövrigt tycker jag inte ens kolfiber är snyggt.

Man väljer inte allt efter att det är snyggt. Jag hade gjärna köpt ett nytt Carbocomp men dom är för dyra. Och kolfiber ÄR snyggt på en viktböghoj! Förutom Scotts stora fula äckliga fiber på nån räcer och mtb, det är FULT =)

Biltema är väl inte McLarren's huvudleverantör av kolfiber till sina F1 byggen va? :o

//Skogling som inte kunde hålla käften längre...

Klämde på bbb lowriser-styre hos handlarn. Exakt samma styre, förutom loggorna. Men loggan för att kolla hur styret är ställt är precis samma (det som skymtar i mitten).
Förr såg man mycket kombinationen inom crossen där man drog ned huvudmatrialet och lade lite kolfiber-laminat runt. Även spinnergy gjorde ju så en gång i tiden på ekrer. Fast en stålkärna med keramik runt om.
Inväntar spänt magnesium-styre med titan-kärna

Fast BBB-styret har inte alls samma finish och färg utan har en mera mellangrå färg och matt finish. Sen brukar det vara lite mera symmetriskt än Biltemavarianten också, alla jag kikade på ute på BT i Haninge för något halvår sedan var mer eller mindre sneda..

Lekeberg skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väl ingen konstig konstruktion
> egentligen?
> > GT STS byggde ju helt på den principen. Kanske
> > lite snabba slutsatser här.
>
> STS är väl inte uppbyggd på en aluminiumkärna? Jag
> kollade i min ram och där är bara carbon i de
> monocoqua rören, bara alu i muffarna. Miyata
> däremot, deras rör var helt raka och hade en kärna
> av aluminium. :)

Med reservation för att jag är felinformerad, men jag är helt övertygad om att STS består av ett skelett av tunnt aluminium som sedan bakats in i kolfiber. Det finns inga muffar som du trär in kolfiberrör i, allt synligt aluminium sitter ihop innanför kolfibern. Du får väl såga isär den och kolla efter, det är nog enda möjligheten att se det.

jomper skrev:
> Fast BBB-styret har inte alls samma finish och
> färg utan har en mera mellangrå färg och matt
> finish. Sen brukar det vara lite mera symmetriskt
> än Biltemavarianten också, alla jag kikade på ute
> på BT i Haninge för något halvår sedan var mer
> eller mindre sneda..

dom kanske haft några olika modeller. Sedan har ju bbb några olika också. Men jämförde mitt fultema med det som handlaren hade, och de var samma. Även på vikten. Skilde 1 g. skyller på mavic-klibborna jag satt över biltemas.

oxr: Jag kollar på min när jag får tid så reder vi ut begreppen. :) Det sitter en lucka under diagonalröret precis intill vevhuset som går att öppna för att komma åt att dra växelvajern, där kommer man också åt att ta en titt på insidan av rören.

Apropå carbonstyret så hade ju en momentnyckel varit på sin plats. Hos mig också. Är Biltemas något att ha? Eller finns det andra alternativ som är bättre eller billigare?

Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-241_l.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Men det är inte aluminiumrör inuti. Det är ett aluminiumhönsnät, typ. Du får nog såga sönder ramen för att du ska kunna se det.

Biltemas momentnycklar har fått helt ok resultat i tester när det gället nogrannheten, stora skillnaden har varit att dyrare modeller har haft bättre ergonomi. Kan ju kvitta när man använder den nån gång ibland bara.

Ok oxr. Då är förstår jag. Kan säkert stämma i så fall. Jag tror att jag kan se lite av det i hålet. Ska bara hämta en bättre lampa och åka till Ängelholm först. Ikväll återkommer jag.

Jomper: Sannerligen när man använder den så sällan. Jag funderar på om det finns något annat sätt att veta hur hårt man drar?

"Problemet" med den BT-momentnyckeln är att den har arbetsområde 20-210 Nm, det du oftast behöver är en mindre nyckel med arbetsområde <20 Nm. Tidigare hade BT en sådan, jag har två.

/G

Tillbaka
Topp