Biltemacykel och reservdelar

Jörgen V

Medlem
Hej

Har tänkt ge mig på att renovera upp en av våra gamla biltemacyklar, främst för att prova på innan jag påbörjar liknande arbete på min andra cykel. Även om jag nästan funderar på om det inte är bättre att lägga pengarna på en ny cykel men jag vill gärna prova på att meka lite själv och införskaffa lite verktyg.

Ska man köra på biltema-delarna som bör passa rakt av eller ska man kolla på att beställa andra grejer? Får man bättre grejer för samma pris om man beställer tex från tyskland?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/
Är frihjulskrans och kasset samma sak?

Och när det gäller verktyg så var min tanke att inte gå på biltemas cykelverktyg utan köpa lite bättre grejer, men vad behöver man för byta vevparti, vevlager och frihjulskrans/kassett? Funderade först på ett cykelkit men då får man mer massa saker som man redan har som vanliga verktyg.

Vad ska man tänka på när det gäller mått med mera om man beställer från nätet, är det bara att ta fram skjutmåttet och mäta och jämföra eller finns det några standarder som man kan följa, tex hur vet jag vad som sitter på cykeln idag? Antar att det är samma som reservdelarna i biltemakatalogen och hur kan jag översätta detta till bättre grejer som ändå passar om jag beställer från nätet.

Mvh Jörgen

Jag skulle inte lägga en spänn på underhåll av en biltemacykel. Hellre köper jag någon annan bättre begagnat cykel för slanten

Tanken har slagit mig :-), men känns som om den fungerar som extracykel. Visst kan jag lägga lite pengar på en begagnad annan cykel men känns som lite resursslöseri.

Känns dock som ett bra mekprojekt att börja med, går saker sönder är det ju inte någon större fara.

Och de reservdelar som finns på Biltema är ju inte så dyra, lite verktyg hade jag tänkt inhandla i alla fall.

Men om man ändå ska lägga 79 på ett vevlager (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Vevlager-270068/) som säkerligen inte är ett kvalitetslager, så kanske man kan lägga en 50-lapp till och få något som är bättre?

Biltema cykeln kan vara bra att lära sig meka på och Biltemas verktyg och reservdelar duger gott till Biltemacyklarna. Har själv en pedalarmsavdragare och en vevlageravdragare från Biltema men ekernyckeln tycker jag inte var något vidare så behöver du rikta hjulet eller spänna ekrarna så är det bättre verktyg som gäller. Till min dyrare mtb kör jag med Shimano eller parktools verktyg.

Jag är ingen expert, så du får ta mitt svar med en nypa salt. Jag har nyligen bytt dom saker du tänker byta.

Om du ändå planerar att skaffa verktyg för framtida mekbehov, så blir det en rimlig extra kostnad att skaffa reservdelarna till din Biltema cykel. Om den inte är i dåligt skick, så får en skaplig reservcykel till kostnaden av lite reservdelar.

Jag köpte verktyg och delar från Rosebikes (http://www.rosebikes.se) i Tyskland. Dom har vettiga saker till rimligt pris. Den här helgen har dom en kampanj, 10% på hela sortimentet. Tillkommer frakt på ca 80-90 kronor.

Jag vet inte vad du har för cykel, så jag utgår från att du behöver några av följande verktyg
* Vevarmsavdragare för att ta bort vevarm och verparti, ex en sådan här http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-crank-extractor-114221/aid:114223, för ca 55 kronor.
* Vevlagerverktyg för att lossa vevlager, ex http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-bottom-bracket-tool-23290/aid:23292, för ca 60 kronor.
* Kedjebrytare för att ta av kedja, ex http://www.rosebikes.se/artikel/xtr...able-secure-and-multifunctional--/aid:522222, för ca 150 kronor (Rose har säkert billigare som också är bra, jag tog den bara som exempel, du får leta sjäv).
* Kedjepiska för att hålla fast kassetten när du lossar den, ex http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-cassette-counterholder-decomposer/aid:114259, för ca 60 kronor.
* Kassett avdragare, för att ta av kassetten, ex http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-hgig-cassette-extractor/aid:22884, för ca 75 kronor.
Det är ungefär en grunduppsättning av verktyg som du behöver för att byta dom vanligaste slitdelarna, kostnad mellan 300 - 500 beroende på vad man väljer. Sedan kompletterar man med mer verktyg när man behöver något speciellt.

Kassett, kedja, vevparti och vevlager borde inte kosta mer än ca 500 - 600 till din biltemacykel. Tyvärr vet jag inte vad det sitter för delar på den. Titta runt på Rosebike, och några andra webb butiker så förstår du vad du behöver.

PS. På Youtube finns bra cykel mekar videos, det är bara att söka. Ex "how to change cassette on a bike". Det är inte svårt att byta delarna, så det är lönt att själv byta dom.

Senast ändrad:
Innan vi börjar dilla om verktyg, vad är det för cykel som ska mekas?

Det är ju ingen idé att köpa nya kassetter om du har en treväxlad gubbhoj.

rois skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar om stället som länkades ovan,
> http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-repair-set-
> 244814/aid:244816. Är det ett bra ställ, eller
> räknas det som ett billigt ställ?

Det är samma klass som Clas Ohlson och Biltema. Funkar bra för hemmafixaren, men skulle jag använda varje dag skulle jag välja ett mer stabilt och snabbjobbat.

En kassett från shimano är densamma om den köps på Biltema eller lbs eller tysk webshop, så länge beteckningen är densamma. Första gången jag bytte drivlina kostade det 700:-, häromdan under 200:-.

En frihjulskrans är gängad o har mekanismen i kuggpaketet, en kassett har en gängad låsring o frihjulsmekanismen sitter i navet.

Jörgen V skrev:
>
>
> Men om man ändå ska lägga 79 på ett vevlager
> (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar
> -/Kedja-och-vevparti/Vevlager-270068/) som
> säkerligen inte är ett kvalitetslager, så
> kanske man kan lägga en 50-lapp till och få
> något som är bättre?

Helt rätt. Just vevlagret ska du inte köpa på biltema, det är uselt, däremot finns andra prylar som funkar helt ok.

TBy skrev:
> rois skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag undrar om stället som länkades ovan,
> >
> http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-repair-set-
>
> > 244814/aid:244816. Är det ett bra ställ,
> eller
> > räknas det som ett billigt ställ?
>
> Det är samma klass som Clas Ohlson och Biltema.
> Funkar bra för hemmafixaren, men skulle jag
> använda varje dag skulle jag välja ett mer
> stabilt och snabbjobbat.

Humm, jag har ett sånt ställ och det är stabilt som sjutton. Hänger min svintunga pendlarhoj i den utan en tillstymmelse till svikt. Den enda nackdelen med det stället som jag hittat efter cirka två år är att det tar mycket plats eftersom det inte går att fälla ihop.

Att lägga 500kr på delar och lära mig lite på köpet kan jag tycka är OK, men visst ganska intressant att se skicket på cykeln efter 2 år (iof utan servicar förutom lite olja)

Frikrans och kassett är två olika saker och kräver olika nav. En frikrans har frihjulsmekanismen inbyggd och skruvas på navet medans en kassett kräver ett nav med inbyggd frihjulsmekanism.

Man skulle kunna generalisera och säga att om en cykel som är yngre än 20 år har frikrans så är det en skitcykel.

Om jag har cykeln framför mig hur kan jag göra för att se om det är frikrans eller kassett? Säkert självklart om man vet vad man ska kolla efter.

Saxat; Den största skillnaden mellan en frikrans och en kassett är hur de fästs på cykelns baknav. Frikransen gängas nämligen direkt på navet, medan kassetten skjuts rakt in mot hjulet på en s.k. "body", som i sin tur sitter fast i navet.

Man kan även skilja dem åt på utseendet. En frikrans har nästan alltid en fördjupning in i minsta drevet, medan änd-ytan på en kassett oftast är slät utan större ojämnheter.

Dessutom är en frikrans alltid ett enda stycke, till skillnad mot kassetter där bara de fem största dreven sitter ihop. För t.ex. en kassett med 7 drev är alltså de två minsta lösa, och på det minsta drevet på kassetten ligger även en bricka som ett lock och låser fast alltihop när den är monterad på navet.

Hej, med risk att svara lite fel.

* Vevlagret skall vara avsett för ditt vevhus. Vevlagret från bd är avsett för ett vevhus som är 73 mm brett, enligt texten i länken. Biltema anger ingen bredd. För att veta hur brett ditt vevhus är, så vänder du cykeln upp och ned och mäter. 73 mm verkar vara vanligt, liksom 68 mm.

* Sen måste vevpartiet och vevlagret tillsammans ge en "kedjelinje" som fungerar med din framväxel. Kedjelinjen är måttet från mitten av vevhuset till en punkt mellan största och minsta klingan fram. Om man har ett tredelat vevparti så blir på andra klingan. Rosebike brukar ange vilken kedjelinje ett vevparti kräver, och vilken axellängd på lagret som krävs, ex http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-alivio-crankset-fc-m-411/aid:287945.

Om kedjelinjen avviker för mycket kan det bli problem att växla, exempelvis att det inte går att få upp kedjan på största klingan. Det går att mäta kedjelinjen, men det blir inte helt exakt. Sitter det ex en Shimano framväxel kan man googla fram uppgiften. (Det är framväxeln som "styr" kedjelinjen, och avgör hur man skall kombinera vevparti och vevlager).

Så du måste dels välja ett lager som är avsett för ditt vevhus, ex för 68 eller 73 mm eller någon annan vevhusbredd. Sedan måste du välja ett lager med en axelbredd som tillsammans med vevpartiet ger rätt kedjelinje (förutsättning för att framväxeln skall fungera).

En liten renovering är väl aldrig fel, kul att meka om inte annat. Själv har jag en cykel som skulle må bra av en renovering med det är så mycket som skulle behövas så det blir ingenting med det. Ingen viktig cykel, bara en att ta till i yttersta nödfall, det går att cykla på den men..

Bromsarna gnisslar, styret full med rost, det har en gång varit svart men nu mkt vacker rostpatina, styret något snett centrerat och troligen fastrostad, sadelstolpen fastrostad något för lågt i ramen, har försökt att lossa den men helt omöjligt, sadeln en skön selle helt uppsprucken, alla växlar bortmonterade, framklingarna helt slut så kedjan ligger på minsta 22taggaren för den var friskast, stora och mellan klingan kuggade över hela tiden, kassetten slut, kedjan ligger nu i nivå med 22an fram och har då ett hyffsad oanvänt kassettdrev att lira med. Utväxlingen blir sådeles mycket lätt.

Kan du inte lägga upp lite bilder på kassett, vevparti, helbild mm. Det kanske inte ens behöver bytas. Är vevlagret dåligt? Har du ens kollat det?

Att skruva cykel är inte brutalt svårt när det kommer till de här vardagliga delarna. Plocka av en kassett, vevparti, bakväxel, framgaffel mm är busenkelt. Om du bara söker på youtube så räcker det med att se det en gång så kan du det :) Eller så köper du en bok. Funkar det med :)

Att byta kassett tar ex. mindre än fem minuter om du är ovan.

Till mina cyklar behöver jag i stort sett verktygen på bilden nedan för att serva cykeln. Har du dom har du en bra början. Skruvmejsel, skiftnyckel, torxbits, insektsnycklar är väl det som finns i de flesta hem. Så utgår man från min bild så behövs det kompletteras med följande:

Vevlagerhylsa 69:- R
Kassetthylsa 39:- B
Kedjepiska 39:- B
Vevlagerverktyg 79:- R
Kedjebrytare 79:- C

R = Rose
C = Clas Ohlsson
B = Biltema

Alla verktyg har fungerat smärtfritt hittills.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54 KB · Besök: 84
Var beredd bara på att det kommer spåra ut så småning om. Troligtvis tidigare än du tror. Och då står du där med en fet verktygslåda innehållande allt för diverse standarder. Den är dessutom knökfull av 'bra-att-ha'-pryttlar ;)

Man kan lära sig mycket av att skruva även på en gammal BT-cykel.
Och vad är egentligen bäst, misslyckas på en svindyr stigsmiskare eller på en BT-hoj?? ;)

Bättre att "laga sönder" ngt billigt.

Hur mycket kan man paja egentligen? :) Nått styrlager kanske om man är oförsiktig, men annars är det mesta ganska hållbart. Justering av växel och broms är såklart sånt som kan jäklas, men inget som inte går att rätta till.

Men skruva på för all del, det är skitkul :)

Mycket rost på de yttre delarna, själva lagret har jag ingen aning om det är ok eller inte. Men börjar nog med de yttre delarna och kör på biltema, då kan jag fixa grejer och få det gjort under morgondagen och passar inte grejerna är det lätt att byta. Får jag bestämma efter det vad jag "verkligen" behöver

Kan lägga upp en före bild imorgon men den är inte vacker :-)

Tillbaka
Topp