Biltemas Cykel och underhåll

Andreluiz

Ny medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa den cykel för att pendla https://www.biltema.se/fritid/cyklar/sportcyklar/trekking-28-21-vaxlar-2000040066

cirka 3,5 mil om dagen x gånger 4-5 gånger i veckan. Jag undrar om det är någon cykel som håller utan strula. Vägar är finna och inga grus eller terräng bara asfalterade cykelbana. Idag har jag cykla den vägen som jag kan ta mig till jobbet. Med en vanlig standard cykel kunde jag cyklar fram och tillbaka och lite och blev total nästan 5 mil. Hur mycket underhåll kan man förväntar sig eller hur mycket underhåll brukar ni lägga på era cyklar ni som pendlar 3-4 mil om dagen?

Tack i förhand
Andre

Jag hade valt något roligare om jag skulle cykla så pass mycket.

Men oaktat vilket.
Rengöra/smörja drivlina var 30e mil
Byta kedja var 150-500 mil (beroende på slitage)
Byta kassett var tredje kedja
Byta framdrev varannan kassett
Byta broms/växelvajer med höljen årligen
Body/hjullager beroende på typ
Vevlager när de är slut
Fetta om styrlager årligen
Lossa och röra sadelstolpe två gånger per år
Justera bromsar efter behov

Typ så något.

välkommen till happy. det där är en rätt stryktålig cykel med begränsad stöldrisk. betyder också att den är rätt tråkig. om du har möjlighet parkera tryggt hemma och på jobbet kanske du vill ha något roligare.

om det är mycket inbromsningar är det mindre underhåll med skivbromsar.

bengts underhållsschema är ambitiöst:)

skulle t ex betyda kedjebyte varje halvår. det kostar att ligga på topp.

Bengt-re sa:
Jag hade valt något roligare om jag skulle cykla så pass mycket.

Men oaktat vilket.
Rengöra/smörja drivlina var 30e mil
Byta kedja var 150-500 mil (beroende på slitage)
Byta kassett var tredje kedja
Byta framdrev varannan kassett
Byta broms/växelvajer med höljen årligen
Body/hjullager beroende på typ
Vevlager när de är slut
Fetta om styrlager årligen
Lossa och röra sadelstolpe två gånger per år
Justera bromsar efter behov

Typ så något.

Superguide!

Jag vill gärna lägga så lite pengar som möjligt i början. Jag kommer cyklar varje dag om den 70 väg är inte allt för mycket trafikerade. Annars jag kommer nöja mig cyklar på lördag och söndag. Jag har möjlighet att duscha och byta, torka och inga problem. I princip kommer jag cyklar maj, juni och augusti dvs, sommar och juli cyklar jag som hobby.

Hur fungerar den fix help punktering? Är någon er som har erfarenhet? Jag kommer sätta den slang som expanderar vid punk samt däck extra stark.

Cykeln funkar nog för ändamålet men ett mycket gott råd är att byta däck och slangar till nåt av god kvalisort, Conti, Schwalbe exvis, innan du pendlar dig iväg.
BTs är sämre än dåliga och du vill inte bli stående halvvägs till jobbet med en sprucken slang i ett trasigt däck!

Kör några bättre däck och ha med dig punkalagningsprylar. Cyklar en mycket så brukar det punka förr eller senare ändå. Lika bra att göra på riktigt så:

Slang, laglappar, minipump, däcksjärn, multiverktyg och engångshandskar är bra att alltid ha med sig.

(Personligen så har jag med buntband, kedjelås och en växelvajer också - men det är kanske lite överdrivet)

#åsikt

Jag pendlar 5 mil om dagen året runt. När jag började för länge sedan följde jag råd om att rotera kedjor och hålla på, men det är både ett jättejobb om man cyklar mycket och dessutom betydligt dyrare än att låta bli, så det är helt meningslöst. Om man har billiga drev som du är det enklast och billigast att cykla tills kedjan börjar kugga över och byta hela drivlinan då. Det är en annan sak om man har dyra drev eller ska göra en väldigt lång cykeltur, men det är inte relevant för dig.
Det du behöver göra är att olja kedjan ofta, extra ofta om regnar, pumpa däcken ibland innan de blir för mjuka.
När växelvajern går av så byter du den. Det är onödigt att byta höljen annat än möjligen den bakre öglan ibland, åtminstone för mig som alltid parkerar inomhus. Jag har aldrig varit med om att en bromsvajer går av. Bromsklossarna byter du när de är utslitna.
Angående den där cykeln, så är främre stänkskärmen för kort för pendling.
På billiga cyklar är lagren dåliga eftersom det är delar som ändå inte syns. Du kommer att behöva byta framhjulet när fälgen är slutbromsad, så det spelar inte så stor roll för framhjulet. Baknavet kan vara av frikranstyp. Om det är så kan du passa på att byta till ett nytt hjul av kassett-typ när du byter drivlina. Jag skulle gissa att att baknavet låter som en kaffekvarn långt innan dess. När du sedan har bättre hjul kan det vara bra att ge naven service ibland.

Nu har jag beställt cykel på Biltema med extra starka däck och slang som expanderar. Tak för tipset! Jag ska förbereda för den oväntade
punktering men själv har jag aldrig byte någon slang....

Kan vanligtvis en cykel rullar om växelväjer går sönder?

Nu har du redan beställt, men jag tänkte på att om du letar cykel så är minst 8-delat bak att föredra framför 7. Inte för att antalet växlar spelar någon roll utan för att navbredden är samma som för nav av kassett-typ om det är minst 8 drev. 7-delat är lite smalare.
Jag såg att damvarianten av den där cykeln av någon anledning har 8-delat och bättre bakväxel.

Det går att cykla om växelvajern går av. Du kommer att få tyngsta växeln.

Andreluiz sa:
....Hur fungerar den fix help punktering? Är någon er som har erfarenhet? Jag kommer sätta den slang som expanderar vid punk samt däck extra stark.

Ointressant för en annan. Det blir tungt att trampa å bra tråkigt med den typen av däck.
Köp riktiga däck å ta med extraslang istället! :)

frid!

Jag har precis ett sådant verktyg som jag använder också. Det är praktiskt. Men jag använder det inte på pendelcykeln. Om man har 7-,8- eller 9-delat så kostar en kassett och en kedja ungefär lika mycket. Ett framdrev går att köpa för en hundring. Så om syftet med att byta kedja är att minska drivlineutgifterna så blir det kontraproduktivt när de istället ökar p g a alla kedjekjöp.

Men det är för tidigt att bekymra sig om saker som kedjeslitage innan cykeln ens är inköpt.

Den andra cykeln är nästan underhållsfri. Den har dessutom navdynamo, vilket är bra. Men kanske inte så väsentligt på sommaren.

Andreluiz sa:
Jag vill gärna lägga så lite pengar som möjligt i början.

Jag förstår inte hur det går ihop med att du sen tänkte beställa en ännu dyrare cykel till som reserv?
Hade det inte varit bättre då att lägga ihop summorna och köpa en bättre och roligare cykel direkt?

Nä, köp ingen reservcykel, kör på den du redan beställt. Då har du gott om pengar att lägga på annat, eller spara och köpa en bättre cykel om du skulle få såna tankar efter ett tag. Se bara till att ha med en pump och en reservslang, så klarar du åtminstone en punktering per dag, mer än så ska man väl inte behöva ta höjd för.

Idag var det premiär! Cyklade 24 km efter 8 timmar arbete på väg hem. Trafiken var lugnt och hade toppfart på 36 km/h med tung väska och cykelväska. Snart ska testa hastighet på den efter jag är mer utvilade. Men ni har nog rätt! En roligare cykel = snabbare söker jag men är inte säkert om jag vill ha en race cykel. Vad kan man tänka sig emellan klass 5.000 och 10.000. Hur vet att en cykel är snabbt?

Härligt! Grattis!

Tjejen tog Biltema-cykel till jobbet idag med och hon verkade ha överlevt för jag fick just ett sms :)

Bara se till så nästa cykel klarar lite bredare däck, du kanske vill ha ett par 32mm dubbabe till vintern sedan, så spelar det inte så stor roll om den kallas racer/gravel/cx.

Bra jobbat!
Den bästa cykelturen är den som faktiskt blir av!
Ta det nu lite lugnt i cykelletandet och känn in dig ett tag med den här cykeln, så har du så småningom lättare att hitta rätt nästa gång.
Om cykeln är inställd som på bilden kan du pröva med att ställa om styrstammen så styret kommer lite lägre, då får du mer "rätt" cykelposition och du får ut mer kraft i cyklandet. Se också till att du har rätt lufttryck i däcken, man ser alltför många "amatörer" som cyklar med alldeles för lite luft, nästan nere på fälgen. Visst, det blir bekvämt, men det går trögt och risken för punkteringar är stor.

frippegubben sa:
Se också till att du har rätt lufttryck i däcken, man ser alltför många "amatörer" som cyklar med alldeles för lite luft, nästan nere på fälgen.

Man ser även många som cyklar med fel sadelhöjd, oftast för låg. Rätt sadelhöjd är viktig for att kunna utnyttja kraften i benen och undvika knäproblem.

Tillbaka
Topp