Biltemas cykelvagn

jesster73

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
Den funkar helt OK. Jag har kört den med 2 barn till och från dagis några säsonger utan problem. Den överlevde t.o.m. en vinter ute, även om den inte blev så vacker av det.
Kopplingen håller än så länge.
Man får passa trottoarkanterna i början, när man är ovan vid bredden. Min fru lyckades välta den (utan barn i tack och lov) när hon kom för nära med cykeln. Detta är väl knappast specifikt för biltemavagnen dock.

bengt

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
Jag har har köpt en till min dotter, det är inget fel på den.

I förhållande till priset håller den ovanligt god standard för att vara en Biltema-produkt.

Däck hjul och lager verkar vara god kvalitet. Däcken är Kenda. Kopplingen är bra.

Det som är lite rssligt är regnkappellet med sina karborreband.

Man får inte bättre prylar för dubbelt så mycket pännigar på Coop-Forum.

PerryE

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
Om man kor med tva barn - vid vilken alder borjar Biltema-vagnen bli for stora for aldsta barnet? Blir nog ett inkop till vintern - da ar aldsta dottern drygt fyra ar.

jesster73

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
Jag har inte använt min på ett tag, men jag har för mig att gränsen nog går någonstans där vid 4-5 år någonting, sen blir det rätt trångt.
Edit: När jag tänker efter använde vi vår tills dottern var fem och ett halvt.

Senast redigerad av en moderator:

PerryE

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
OK - far val kora lite "bonsai"-tuktning sa barnen inte vaxer sa fort da ... Finns det nagon vagn som ar aningen storre da? Viktigt ar att den skall ga att lamna pa dagiset utan att man behover oroa sig over att den blir stulen.

Brakastruten

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
Prismässigt, har Jula nyss haft ute ett jämförbart erbjudande på sin vagn. Verkar inte heller så dum.
Funderar på en inför sommaren, så att jag vågar ta med hunden på cykelsemester!

Christer

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
Jag cyklade Stockholm-Öland med en sådan med ca 50kg packning i.
Den krängde en smula när i kurvor hastigehten gick upp, men det berodde nog mer på vikten än kärran. I helhet höll den ihop bra.
Var tvungen att mecka om naven litegrann innan avfärd då de var lite fuljusterade från fabrik.

/C

iMicke

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
Jag är också lite nyfiken på Julas cykelvagn. Någon som har sett den/använt den eller överhuvudtaget har någon åsikt om den?

/Micke

slippy

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
Jag vill ha en som kan köras hem från dagis som en vanlig barnvagn då min sambo utan cykel hämtar barnen. Men dom är ju så sjukt dyra!

Ungarna är inte bäbisar längre och det börjar bli kämpigt att ta 2ungar i en vagn med ståbräda samt leda cykeln till dagis varje morgon.

actionbent

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
slippy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ha en som kan köras hem från dagis som
> en vanlig barnvagn då min sambo utan cykel
> hämtar barnen. Men dom är ju så sjukt dyra!
>
> Ungarna är inte bäbisar längre och det börjar
> bli kämpigt att ta 2ungar i en vagn med
> ståbräda samt leda cykeln till dagis varje
> morgon.

Kidz Cab kostar från 1700kr, hur bra den är vet jag inte men rätt billig i alla fall.

iMicke

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
Jag var förbi min lokala Jula i eftermiddags och den enda dom hade hemma var ett visningsex som var upphissat i taket. Svårt att få någon närmare koll på den alltså...
Är det någon som vet hur man fäster vagnen i cykeln? Finns det något hopp att dra den med racern eller är det bara dumt?

Snackade lite med en av deras säljare och han sade att dom såldes fortare än dom hann beställa hem nya vagnar.

/Micke

bengt

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
iMicke skrev:
>
> Är det någon som vet hur man fäster vagnen i
> cykeln? Finns det något hopp att dra den med
> racern eller är det bara dumt?

> /Micke

Man sätter fast ett fäste innanför muttern till hjulaxeln på vänster sida.

På MTB och racer måste man då alltså, tror jag, sätta fast realesen till snabbkopplingen. Och den måste då vara tillräckligt lång och stark.

jesster73

Aktiv medlem
Biltemas cykelvagn
oxr skrev:
> Någon lägsta rekommenderade ålder?

Arvid var ett och ett halvt när han började åka, men då var han beroende av en omtänksam storasyster som satt bredvid och rätade upp honom när han tippade i svängarna. Han skrattade så han skrek dock.

iMicke

Ny medlem
Biltemas cykelvagn
bengt skrev:
>
> Man sätter fast ett fäste innanför muttern till
> hjulaxeln på vänster sida.
>
> På MTB och racer måste man då alltså, tror
> jag, sätta fast realesen till snabbkopplingen.
> Och den måste då vara tillräckligt lång och
> stark.

Det låter kanske lite vådligt? Eller har någon provat? Jag har en ny racer ifrån Canyon (AL 9.0i) som nog är tre kilo lättare och känns 99% ömtåligare än gamla racern. Håller det verkligen?

alarix

Medlem
Biltemas cykelvagn
iMicke skrev:
> Jag är också lite nyfiken på Julas cykelvagn.
> Någon som har sett den/använt den eller
> överhuvudtaget har någon åsikt om den?
>
> /Micke

bump

bättre/sämre än biltemas coops?

Vad är det för botten i dem? tyg?

Biltemas cykelvagn
Jag ska köpa cykelvagn och och undersökt marknaden lite. Även om tråden är gammal gissar jag att denna information kan vara av allmänt intresse då det fortfarande finns ett gäng Biltemavagnar att köpa på blocket. (de äldre hopfällbara utan handtag bak)

Från Råd&Rön 2013-06-28: "Varning utfärdas däremot för Biltemas Cykelvagn för två barn och Rex Cykelkärra för ett barn! De båda föll igenom i säkerhetstestet och fick bara 10 i betyg. Kabinramen på Biltemas vagn klarade inte hållbarhetstestet. Detta innebär givetvis en risk om vagnen skulle välta; då fanns risk för att barnet skulle klämmas av den instabila ramen. Dessutom saknade vagnen parkeringsbroms, och nätet på framsidan hade så stora maskor att exempelvis småsten kunde komma in genom dem."

Topp