Biltemas hybrid?

Maontenbajk

Ny medlem
Biltemas hybrid?
Vad tror ni om biltemas hybrid?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Hybrid-28-9-vaxlar-2000032789/

Den är bara 53cm, lite synd för mig som är 184 cm lång. Den är främst tänkt som pendlarcykel till och från Universitetet i Örebro så den kommer åka cirka 10km per dag i alla väder.

Det som tilltalade mig var de 9 växlarna samt att framdrevet endast har en ring, dvs en växlare mindre att pilla med! Reservdelar lär ju vara snorbilliga samt att reservhjul lär inte kosta mycket eftersom det saknar navväxel. Det enda som kan behöva bytas ibland lär ju vara vevlagret, som biltema säkert säljer (79kr cirka) samt kedja + kassett för kanske 300kr vartannat år.

Jag tycker det ser ut som en lättservad, billig och snabb hybrid. Vad tycker ni? Slå till? Min biltemacykel med 3växlad navväxel börjar ge upp.

Biltemas hybrid?
Den är väl väl så bra som annan billig sk... :-)
Borde passa en halvmil morgon och kväll, men tänk på att det brukar vara lite si och så med att inte rosta som ormen på billiga cyklar. Och V-bromsar funkar ju sådär om de inte är rena och nysmorda.

Biltemas hybrid?
Haha, ja de där "snabba egenskaperna" är väl att den har trampor överhuvudtaget och därför har en potential att va snabb... Rost är nog inte mycket av ett problem. Den kommer stå inomhus över nätterna som min biltemacykel gör nu. Den har jag haft i 3 år utan en enda rostfläck.

Kanske är det mer vär att bara köpa ett nytt 3-växlat reservhjul till den nuvarande cykeln för 700kr...
Är det V-bromsar på denna? Tog för givet att det var kaliperbromsar. Står bara handbromsar på sidan. Serva allt som servas bör kan jag göra helt själv så ofta det behövs.

Biltemas hybrid?
För det priset skulle jag köpt om den känns bra att cykla på.
Ett stort plus är ju stöldrisken på den.

Jag pendlade 3mil/dag med en biltema hoj med cykelkärra bakom i två år innan flyttade närmare jobbet.
Funkade kanon men det kom lite rost på skruvar mm.

Biltemas hybrid?
Maontenbajk skrev:
-------------------------------------------------------
> Min biltemacykel med 3växlad navväxel börjar ge
> upp.

Jag tycker du ger svaret själv där..
Generellt säger jag Nej ? till biltemacyklar, jag tycker det är ett horribelt slöseri med resurser på något som bara hamnar i skrotcontainern på tippen (i bästa fall) efter bara några år

Biltemas hybrid?
Jag har haft en BT singlespeed i 8 år. Visst är den rostig, den står ju ute året om, men inget har lossnat eller så. Rengjort fot-nav-bromsen en gång, och sen fick jag till slut byta bakhjul. Kostade kanske 180kr. På 8 år... Används dagligen.
Den kostade 1000kr och har ännu inte blivit stulen... i Lund!!

Nöjd som fan!

Men den som TS snackar om har ju 9 växlar, då kan ju hur mycket som helst krångla! :)

Biltemas hybrid?
Mjo, deras singlespeed är rätt säkra för priset. Min förra tjänstgjorde i ur och skur i 6-7 år utan service innan den försvann från stationen (i Lund ;)). Gjorde inte så mycket då jag hade behövt byta bakhjul eftersom baknavet höll på att haverera samt att kedjan blivit kortad två ggr p.g.a. töjning.

Biltema-cyklar med fler rörliga delar än hjul, styrlager och vevparti hade jag dock undvikit.

Biltemas hybrid?
HejPåDej skrev:
> Nej
>
> Förtydligande: Med tanke på hur långt du cyklar
> vore en nog en cx bättre.

Herregud!
Sluta tjata om cx!
Det är en cykeltyp som passar långtifrån alla!
Sen är kanske ts budget begränsad och det är biltemas vettigaste cykel.
Köp!

Biltemas hybrid?
* 5 km enkel väg klarar du med vad som helst, om det inte är väldigt kuperat. Blocket tipset ovan är ett bra alternativ. Du kan få en bra kvalitetscykel för mindre än halva nypriset.

* Tänk praktisk. Pendling + alla väder --> pakethållare, cykelstöd, lås + skärmar. Allt detta verkar saknas på ditt förslag.

* Meridan ovan är mycket bättre alternativ. Verkar dock bara finnas i en storlek, som kan vara för liten för dig.

* Biltema har en 24 växlad cykel, som jag tycker är ett bättre alternativ. Den har pakethållare och skärmar. En framväxel sparar inte så mycket i reservdels kostnad. Billiga vevpartier kan man få för 150 - 200 kronor. Håller närmare 1000 mil. Dessutom är det trevligt med stort utväxlingsområde.

Biltemas hybrid?
Jättebra svar jag fått, tack!

Min budget är 7600 kr i månaden. Hyra, mat osv ska få plats där, jag är student. Har en fin landsvägscykel som fortfarande är vid liv för jag kan ta hand om cyklar, så att hålla efter biltemahojen borde inte vara något problem. Shimanos Acera bakväxel hade jag på en MTB tidigare, den fungerar klockrent om man inte sparkar på den eller försummar underhållet.

Tittade litegrann på XXL och de har fina cyklar, stöldrisken är kanske lite högre. Anledningen till att bakhjulet på min biltemacykel börjar ge upp är att någon jävel sparkat till det ordentligt och det därför blivit skevt. Skulle räckt att köpa ett nytt hjul men jag känner att jag vill ha en växel som jag själv kan serva, och det kan jag med kassett + aceraväxlaren.

Ska kika på biltemahojen idag, är den för liten eller för kass så kollar jag in cyklarna på xxl eller blocket.

Biltemas hybrid?
Om det bara är fälgen som blivit skev, så kan det vara värt att prova att rikta det. Det behövs bara en ekernyckel. Jag har riktat bakhjul några gånger, det tar ca 1 - 2 timmar. Det borde finnas info på nätet och Youtube.

Biltemas hybrid?
Kan mecka, stöldrisk och ont om pengar. Vet du vad? Du är den perfekta kandidaten till att köpa begagnat. Gärna lite ful, men bra mekaniskt!

Biltemas hybrid?
Jag har en 8-10 år gammal BT 7-vx jonne som åtminstone under halva sitt liv använts som jobbpendlare, 1 mil varje väg, och sedan dess som slit-o-släng cykel. Funkar alldeles utmärkt, tung som ett as förvisso, står ute under tak året runt. Det enda som faktiskt rostat är det rostfria Shimano-växelnavet...

Biltemas hybrid?
Maontenbajk skrev:
> ...Reservdelar lär ju vara snorbilliga...
> ...Serva allt som servas bör kan jag göra helt själv så ofta det behövs.

TS: Du verkar tillhöra Biltemas målgrupp.

Biltemas hybrid?
Var ändå där och köpte lysfotogen idag och kunde inte låta bli att kika på den.
Verkade ganska stor för att vara 53:a och var vare sig fruktansvärt tung eller vek.
Sedvanlig biltemakvalité där man väl får räkna med att serva bromsar, vevparti och växel regelbundet.
Med en uppsättning vettiga däck funkar väl den som en "snik Zektor".

Biltemas hybrid?
breezer skrev:
> Betydligt mer cykel för pengarna för 500 kr mer
> än Biltemacykeln:
>
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybridcykel/merida-
> freesport-20-md-24-men-15-hybridcykel/p/1109211_1_
> style

Enligt happymtb är det en dålig cykel. Dög inte till 20km per dag.. Typ.
Köp hellre än begagnad än biltema. Biltema är biltema...

Men jag skulle ha köpt meridan. Den kostar runt 6 på rosa internet.

Biltemas hybrid?
Var på biltema och kollade in den igår. Den hade V-bromsar... :( Blir att spara till en cyclocross istället, har friska ben och kompisar som åker bil till skolan nästan varje dag änsålänge hehe :) Tack för alla svar!

Ja, jag är Biltemas målgrupp!

Tillbaka
Topp