Biltemas luftningskit - vilka adaptrar hör till vilket märke?

johan12345

Aktiv medlem
Insåg att jag har tre olika bromssystem i familjen som ju behöver luftas med jämna mellanrum (Magura, Shimano o Tektro).

Har redan ett kit för Magura och luftningskopp för Shimano men tänkte jag skulle vara lite klyftig och köpa ett kit som gick att använda till flera. Såg att Biltema hade ett prisvärt för 299 och beslöt mig för att chansa. Och grejerna kan säkert funka men problemet är att det inte följer med någon som helst dokumentation så jag har i dagsläget ingen aning om vilka adaptrar som hör till respektive system. Nån som vet var man kan få den här infon eller kan hjälpa till med att identifiera dom olika adaptrarna?
IMG_1772.jpeg
IMG_1773.jpeg

Har ett liknande och jag brukar testa vad som passar. Men använder det bara till bromsar med mineralolja. Men det tror jag väl att de tre märkena också gör.
Nån av skruvarna ska skruvas in i sprutan som mellanläge innan slangen.

Har ett liknande och jag brukar testa vad som passar. Men använder det bara till bromsar med mineralolja. Men det tror jag väl att de tre märkena också gör.
Nån av skruvarna ska skruvas in i sprutan som mellanläge innan slangen.
Ok. Var väl det jag gissade man var tvungen att göra. Flera av dom är ju väldigt snarlika i storlek och dimension så jag är väl lite orolig att det inte blir helt tätt om man råkar ta nån som ”typ” passar. Men det verkar funka för dig? Vilka bromssystem har du använt det till?

Har använt det till tektro, shimano och ett par random märken som jag inte sett tidigare.
Är dock rätt kassa gängor, speciellt på koppen. Så den har jag fått köpa ny ett par gånger.

Ja koppen fattar jag inte riktigt hur den ska kunna användas för flera olika? Såvitt jag kan se går det ju inte att sätta på någon annan adapter på den? Vet att jag testade min Shimano-kopp på ett tektro-handtag för ett tag sen och det passade inte.

Insåg att jag har tre olika bromssystem i familjen som ju behöver luftas med jämna mellanrum (Magura, Shimano o Tektro).

Har redan ett kit för Magura och luftningskopp för Shimano men tänkte jag skulle vara lite klyftig och köpa ett kit som gick att använda till flera. Såg att Biltema hade ett prisvärt för 299 och beslöt mig för att chansa. Och grejerna kan säkert funka men problemet är att det inte följer med någon som helst dokumentation så jag har i dagsläget ingen aning om vilka adaptrar som hör till respektive system. Nån som vet var man kan få den här infon eller kan hjälpa till med att identifiera dom olika adaptrarna?Visa bilaga 698662Visa bilaga 698663
Ett generellt mektips om man vill testa om två utvändiga gängor är identiska är att bara lägga gängorna mot varandra. I det här fallet plastadaptern och täcklock eller vad du nu skruvar ut. Är de identiska passar de perfekt in i varandra, annars inte. Detta mäter ju eg gängstigning, inte diameter, men att den stämmer ser man ju med blotta ögat vid jämförelse.

Ett generellt mektips om man vill testa om två utvändiga gängor är identiska är att bara lägga gängorna mot varandra. I det här fallet plastadaptern och täcklock eller vad du nu skruvar ut. Är de identiska passar de perfekt in i varandra, annars inte. Detta mäter ju eg gängstigning, inte diameter, men att den stämmer ser man ju med blotta ögat vid jämförelse.
Ett bra tips som säkert kan funka mestadels. Men vill ändå tillägga att jag försökte gissa vilken som var adapter för Magura genom att jämföra gängorna mot det luftningskit jag redan hade. Det kanske jag som är blind men jag blev fan inte klok på vilken adapter som var den rätta här. Så helt lätt var det uppenbarligen inte (är ju rätt stor skillnad också på hur dom ser ut, ena i plast och den andra i metall). Men går säkert att prova sig fram och se vad som passar om man är osäker.

Ångrar mig lite att jag inte köpte kitet från Amazon.se. Ser betydligt bättre och mer välsorterat ut. Dessutom billigare.

Tillbaka
Topp