biltemas nya 29(fan vad det klagas)

Det börjar ta sig, men sadelvinkeln borde vara typ 5 grader brantare och reach typ 5 cm längre. Men det ser inte lika illa ut på bilden, kanske tabellen är fel.. ? Sub 73 graders sadelvinkel ser det välinte ut som på bilden eller?

Det börjar ta sig, men sadelvinkeln borde vara typ 5 grader brantare och reach typ 5 cm längre. Men det ser inte lika illa ut på bilden, kanske tabellen är fel.. ? Sub 73 graders sadelvinkel ser det välinte ut som på bilden eller?
Sadelvinkeln kompenserar i viss mån reach och brukar oxå göra att branta gaffelvinklar känns lite flackare.

Ändå lite märkligt att om man nu vet (borde veta) hur en HT ska se ut, så lik förbannat klämmer man ut ngt lite underligt så fort man får chansen att konstruera ngt nytt.

Sadelvinkeln kompenserar i viss mån reach och brukar oxå göra att branta gaffelvinklar känns lite flackare.

Ändå lite märkligt att om man nu vet (borde veta) hur en HT ska se ut, så lik förbannat klämmer man ut ngt lite underligt så fort man får chansen att konstruera ngt nytt.
Det kompenserar för kort reach vid sittcykling ja, för ETT måttet är ju inte helt konstigt tycker jag. Men vid ståcykling blir den ju plötsligt rätt kort.

Biltema har väl ingen aning om hur en HT ska se ut eller?

Laddade in bilden på cykeln i Photoshop och skalade om mha fälgarna som ju är 622 mm. När jag mäter på fotot får jag reach till 422 mm, vilket stämmer överens med Large i tabellen. Gaffelvinkel verkar också vara 68.5 och jag får hjulbasen till 1150, fast det är lite perspektivförvrängning i farten där tror jag. Kort och gott så verkar geotabellen stämma.

Jag skulle gärna provcykla en sån här faktiskt, för trots lite skum geo så är det onekligen väldigt mycket cykel för pengarna. Det finns väl inget annat på marknaden med motsvarande spec i den prisklassen?

Det kompenserar för kort reach vid sittcykling ja, för ETT måttet är ju inte helt konstigt tycker jag. Men vid ståcykling blir den ju plötsligt rätt kort.

Biltema har väl ingen aning om hur en HT ska se ut eller?
Ja, det var sittcykling jag menade. Står man upp lär det kännas märkligt, speciellt med tanke på hur kort stam det är oxå...

Biltema kunde ju ha frågat ngn som vet hur en cykel ska se ut om ritningen är ok. Eller helt enkelt kopierat en bra hoj.

Laddade in bilden på cykeln i Photoshop och skalade om mha fälgarna som ju är 622 mm. När jag mäter på fotot får jag reach till 422 mm, vilket stämmer överens med Large i tabellen. Gaffelvinkel verkar också vara 68.5 och jag får hjulbasen till 1150, fast det är lite perspektivförvrängning i farten där tror jag. Kort och gott så verkar geotabellen stämma.

Jag skulle gärna provcykla en sån här faktiskt, för trots lite skum geo så är det onekligen väldigt mycket cykel för pengarna. Det finns väl inget annat på marknaden med motsvarande spec i den prisklassen?
Den närmsta konkurrenten var väl RR AM100 förra året då den kostade 9499:-, nu har dom ju höjt priset till 11.000:-.

Var ser ni detaljerad spec? Jag hittar bara att bakväxeln är Deore, resten är ospecificerat.
Den är väldigt ospecad, gaffeln heter Zoom i alla fall och är en luftgaffel, har försökt googla den tidigare men hittar inget på den. Bromsarna tror jag var tektro men är inte säker och hjulen är "noname".
Det största frågetecknet med hojen är väl gaffeln tänker jag. Finns servicekit? Måste man göra servicen själv? Om inte, vem?

Det är väl troligt en kataloghoj från lägsta bud i typ Kina, och inte en design särskilt beställd av just Biltema. Men även där lite konstigt hur segt det anpassas gentemot hur instegs och uppåt är gjorda senaste åren...

Böjen på sadelstaget ser, spännande, ut.

One-time-suspension?
Äh, det är ju inte värre än på min pendlare, som jag för övrigt droppat ca 60 cm med utan problem (inget konstigt jag märkt i alla fall). Fast högre vågar jag nog inte med den hojen, särskilt med tanke på var de placerat hålen för pakethållaren.... :cool:

Edit: det ska vara som på bilden alltså, den är sån från början?
1647448438703.png

Senast ändrad:
"Hello, my name is Joe Smite and I pronounce joe-smite joe-smite."
Leveraras inte cykeln med dork disc? Och hur är det med passformen för vevlagret?

Ett steg i rätt riktning ändå men jag tror nog mer på Decathlons hojar om man ska jämföra, eftersom de har egen utvecklingsavdelning och t o m egna fabriker i Europa till råga på allt.

Ett steg i rätt riktning ändå men jag tror nog mer på Decathlons hojar om man ska jämföra, eftersom de har egen utvecklingsavdelning och t o m egna fabriker i Europa till råga på allt.
Men hur svårt kan det vara att kopiera en HT-ram liksom? Eller VILL de rentav inte attrahera ett mer påläst klientel, trots att de knappast skulle förlora befintlig kundgrupp längs vägen?
Eller köper de endast 7 år gamla restlager till 90% rabatt, så det är en kostnadsfråga?

Edit: Biltema alltså. Decathlon gör mycket rätt om än lite sena på bollen.

är det bara reachen det är fel på?

för många biltemakunder som köper mtb för "grusvägar och enklare stigar" och bara sittcyklar och inte har ambition att cykla snabbt och stå upp och böja armbågarna så tror jag att kort reach kan funka bra, rent av bättre med mindre ont i handleder och händer.

men visst är det synd att de inte gör en "riktig" mtb för oss sportfånar.

Men hur svårt kan det vara att kopiera en HT-ram liksom? Eller VILL de rentav inte attrahera ett mer påläst klientel, trots att de knappast skulle förlora befintlig kundgrupp längs vägen?
Eller köper de endast 7 år gamla restlager till 90% rabatt, så det är en kostnadsfråga?

Edit: Biltema alltså. Decathlon gör mycket rätt om än lite sena på bollen.
Decathlon gör ju tillochmed helt användbara saker.

Tillbaka
Topp