Biltemas prissättning

• Trådstartare Trådstartare Gnutten
  • Start datum Start datum
G

Gnutten

Guest
Biltemas prissättning
Eller rättare sagt cykelhandlarnas priser.

Var på Biltema för att införskaffa ett par överdrag till skorna. Verkar helt ok för 79 kr, dock inte testade ännu. Man blir ju lite fundersam när en cykelaffär tar runt 300 kr för sina billigaste överdrag.

Det verkar finnas flera prylar där priset skiljer rejält: Tex. kedjetvätt (plastburk med små hjul) för 70 kr, mot 215 kr på cyclecomponents (ser väldigt lik ut på bild). Lösa bromsgummin för 13 kr mot cykelaffärernas 95 kr.

Skiljer det verkligen så mycket i kvalite? Alla prylar är givetvis inte prisvärda bara för att de är billiga, men det känns ju som att cykelhandlarna lägger på rejält på vissa saker. Behöver det skilja så mycket i pris? Eller är det bara att cyklister är lättlurade???

Biltemas prissättning
Jag tror cykelbutikerna gör så gott de kan med de medel de har. Skillnaden är att biltema skiter i distributörerna.

Fick vi lite distributörskonkurans i Sverige skulle det se annorlunda ut.

Biltemas prissättning
Svaret är volym, volym och åter volym. Eftersom Biltema är så pass stora, och ofta kan hoppa över ett led i kedjan av mellanhänder så kan de lätt pressa priserna. De har ju "egen" tillverkning av en hel del prylar (dvs att de köper från någon jättefabrik i Asien och klistrar dit sin egen logga), vilket gör det hela ganska billigt.

Cykelhandlarna måste däremot köpa relativt små kvantiteter, eftersom de inte har möjlighet att hålla stora lager. Det gör att distributionskostnaderna går upp en hel del. Liksom att de inte har samma möjligheter att sätta priser efter eget huvud, då det ofta är styrt, eller i alla fall påverkas, av grossister och generalagenter. Hallmans kör ju t ex med rekommenderade priser för sina Shimano-komponenter, och jag vill minnas att butikernas priser inte får avvika allt för mycket från riktpriset om de vill fortsätta att sälja prylarna.

Biltemas prissättning
Icke att förglömma , kvalitetsaspekten.

Hypoetiskt sett:
Jag jobbar på en mekanisk verkstad och producerar detaljer av mycket hög noggrannhet.

Man gör fixtur och programmerar, detta tar tid.
Verktygsval, snabbstål är billigt (slits fortare, lägre skärhastighet, kostar mer tid) , hårdmetallfräsar är mycket dyrare (snabbare på alla sätt jämfört med snabbstål) .

Enligt ordern skall jag kontrollmäta varje detalj, detta tar allt från 1-30 minuter beroende på komplexitet.

Stycktiden kan vara allt från 15 sek till 30 minuter.

Säg 100 stycken: från 25 minuter till 3000 minuter exklusive verktygsbyte och programmering.
Kontrollmätning, låt oss säga att mäta varje detalj tar 3 minuter eller var 10:e detalj eller ingen alls (B produkter).

100 stycken: 300 minuter påslag eller 30 eller ingen alls.
Med ingen mätning alls kan man ju lika gärna köra det obemannat, där har du vinsten, sen tillkommer påslag på varje led upp till slutkonsument.

Vi på min firma brukar fakturera ca 400-500 kr/timme + ställkostnad (engångssumma), då är det kundens önskemål lag.

Tid är pengar.

Senast redigerad av en moderator:
Biltemas prissättning
ÄH!
Det finns nästan ingen verksamhet som kontrollerar 100% av detaljerna! Det skulle bli alldeles för dyrt.
Jag kan garantera dig att det är samma kontrollfrekvens på Biltemas framhjul för 249kr som Hallmans exakt likadana framhjul för 695kr!

Biltemas prissättning
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> ÄH!
> Det finns nästan ingen verksamhet som kontrollerar
> 100% av detaljerna! Det skulle bli alldeles för
> dyrt.
> Jag kan garantera dig att det är samma
> kontrollfrekvens på Biltemas framhjul för 249kr
> som Hallmans exakt likadana framhjul för 695kr!
>
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Senast igår och idag producerade jag totalt 20 detaljer och kontrollerade dom varenda en och skickade med mätprotokoll med 15 poster för varje detalj.

Det finns kunder som vill ha det så och oftast så är det viktiga detaljer till kärnkraftverk och dylikt.

Biltemas prissättning
plumse skrev:
> Jag kan garantera dig att det är samma
> kontrollfrekvens på Biltemas framhjul för 249kr
> som Hallmans exakt likadana framhjul för 695kr!

Jag kan ge en liten kommentar om kvaliten på biltemas 249kr hjul.
Inte för att jag vet om det är bättre om man köper det via hallman men
hjulet jag köpte från bt var lite slarvigt byggt.

Efter inkörning så var hjulet inte helt rakt och när jag skulle rikta upp det märkte jag att ett antal nipplar var sönderdragna på "utsidan". Dvs spåret i hatten på flera nipplar var helt utslitna.
Det gjorde visserligen inte så mycket, gick ju använda en vanlig ekernyckel men jag brukar normalt använda både ekernyckel och skruvmejsel för att inte dra sönder kärvande nipplar.

Biltemas prissättning
Normalt sett så används maskiner för att bygga och rikta hjul och dessa är som bekant inte bättre än en väldresserad schimpans på att få en fullgod ekerspänning, så mitt tips är att alltid kontrollera själv innan användning, jag har gjort samma misstag, dock innan Biltema sålde något annat än bildelar.

Tar inte många minuter men man slipper till stor del dessa enerverande misstag, man kanske kunde ha reklamerat hjulet och fått ett utan sönderdragna nipplar.

Biltemas prissättning
Gnutten skrev:
> Var på Biltema för att införskaffa ett par
> överdrag till skorna. Verkar helt ok för 79 kr,
> dock inte testade ännu. Man blir ju lite fundersam
> när en cykelaffär tar runt 300 kr för sina
> billigaste överdrag.

Och jag kan ge en liten kommentar om kvalitén på Biltemas skoöverdrag. Köpte ett par (i rätt storlek, största dessutom), ville testa. Drog på ena. Dragkedjan gick sönder! Andra gick dock fint att dra på, men den förstas dragkedja var helt trasig. Fick visserligen nya på garantin, har inte blivit att jag använt eller testat dom nya, men jag misstänker att dyrare skoöverdrag inte går sönder på första gången...

Biltemas prissättning
Neo, alla hjul blir ju krokiga när de är nya. Handbyggda också, men inte lika mycket så att ett billigt Biltemahjul blev lite knövvligt är inte nödvändigtvis ett tecken på bristande kvalitet. Du hittar nog samma beteende hos alla hjul tillverkade på samma sätt, per maskin.

Kid1000, trodde i.o.f.s att vi pratade om serietillverkning men i ditt fall när det är extrema korta serier på gränsen till stycketillverkning blir villkoren lite annorlunda såklart.
Undantag kan vi hitta precis överallt. CPU:er kontrolleras till 100% trots att de serieproduceras (men det beror på den extremt höga fel-procenten) så om vi skall bli lite petiga så kan vi hålla på hela natten att rabbla olika verkligheter för varandra men då kommer jag somna för det låter jättetråkigt.
Ungefär som ett overhead-race på ett möte efter en fredags-buffé...

Kort och gott tror jag inte att kvaliteten på en vara är sämre på Biltema än exakt samma vara i fina affären. Mycket av grejorna är trots allt exakt samma prylar. T.ex V-bromsarna och SPD-pedalerna från Tektro. Kan för övrigt rekommendera SPD-pedalerna (om man tar bort den idiotiska plåtbiten det står Tektro på för den plåten knirrar)

Biltemas prissättning
plumse: nej jag menade inte att det var dåligt för att det inte höll sig spikrakt. Jag hade väntat mig att det skulle ändra sig lite. Det jag avsåg att påpeka som dåligt var att flera (minst 5) nipplar var helt utslitna och ytterligare ett antal var riktigt dåliga.

Men man får väl vad man betalar för och hjulet är bara tänkt som en temporär snabblösning. Så att reklamera och krångla ser jag ingen mening med. tycker det bara är bra att det finns billiga skivbromshjul att tillgå. vore grymt bra om dom kunde börja sälja bakjul också

Biltemas prissättning
Vad gäller biltemas skoöverdrag kan jag bara hålla med fox; dragkedjan är riktigt dålig. Jag drog sönder den första när jag provade överdragen. Fick nya på garantin. Det andra paret håller på att gå sönder nu också, det efter en enda runda!

Men nu blir det ingen mer reklamation. Jag är rätt god vän med symaskinen så jag tänkte ersätta dragkedjan med ett kraftigt kardborreband. Kostnad: 12 kr, tidsåtgång: 30 min. Jag kanske lägger upp några bilder när allt är klart. Måste hem till min syster och låna maskinen först... :)

Biltemas prissättning
Tja, man får nog inte glömma att verkstadsindustrin, med andra ord allt som producerar metall och plastkomposit i högre toleranser här i sverige har ingen chans att masstillverka till lika låga priser som vår partner i Ungern som exempel.

Vi i sverige kan konkurrerera ur kvalitetsaspekt.
Tyvärr inte i massproduktion, det syns ju på vår vardag, Volvo är inte riktigt som en Hyundai, SAAB inte riktigt som en Kia.

Givetvis finns undantag, men det kostar alltid tid och därmed pris.

Biltema är bra ur en synvinkel, de säljer prisvärda saker som med tiden har fått riktigt hög kvalitet, som exempel kolfiber riserstyret, runt 170 gram, för 10 år sen mäktade Trans-X med runt 250 gram till ett högre pris.

Kvalitet kostar alltid pengar, marknadsföring också, vem vet hur mycket ett par Nike skor egentligen kostar..

Biltemas prissättning
Ett par Nike-skor kostar någonstans runt 50 spänn när de lämnar fabriken (med vinst) om jag inte minns helt galet (det har hänt förr...). Importören lämnar i sin tur iväg dojjan till butik för typ 250 spänn och redan där är all reklam etc betald.
Jag och sambon var på Ullared tidigare i år och kunde konstatera att den där pappkartongen man får skor i kostar 500kr för det var skillnaden jämfört med i stan. Vi fick ingen kartong, å andra sidan kostade skorna 500kr mindre som sagt.
Har hört att om man har riktig tur får man kortongen på köpet i Ullared. Undrar om man kan sälja kartongen för säg 200kr till fina affären i stan? De gör ju 300 spänn i vinst på den så fall.

Ok, viss reservation för summorna eftersom det är andrahandsinfo från svärfar som handlar med bl.a skor men det är deffinitivt i den storleksordningen det handlar om. Att gjuta en sula, limma fast lädret och lägga i kartong är inte dyrt när skon sys för någon krona per timme.
Ett gjutverktyg för så mjuk polymer som en skosula består av håller för kanske 3-500.000 skott och verktyget kostar i storleksordningen 400.000kr att tillverka. Plast/gummi-material ligger på ca 8kr/kg så styck-kostnaden för en sko är väldigt låg!

Biltemas prissättning
Biltema lär sig, dom har inte råd/tid med att folk hela tiden lämnar tillbaka saker som pajjar.

Visst, svårt att veta med nya produkter som dom har, man får lära sig att sålla, samma på jula, rusta o dyl.
Biltemas verktyg börjar bli riktigt bra!

Biltemas prissättning
Handlarna roffar åt sig när de hittar en kundgrupp som inte är så priskänslig.
SKF hade svårt att sälja en uppsättning kullager till inlines för 60:-. Höjde de till 250 :- gick det bra.

Biltemas prissättning
Robban A:son skrev:
> Handlarna roffar åt sig när de hittar en kundgrupp
> som inte är så priskänslig.

Seglare, golfare och jägare? ;)

Biltemas prissättning
Allt killar och män sysslar med blir i slutändan en prylsport. En cykel består lite grovt av 2 hjul, en ram, styre och pedaler men det finns ändå 1 billjon prylar att köpa!

Biltemas prissättning
Robban A:son skrev:
> Allt killar och män sysslar med blir i slutändan
> en prylsport. En cykel består lite grovt av 2
> hjul, en ram, styre och pedaler men det finns ändå
> 1 billjon prylar att köpa!

de blir ju mycket roligare så! :D

Biltemas prissättning
Fox mfl: Mina första biltemaskoskydd pajade också kedjan på efter säg 20 turer. Andra paret jag fått har hållit till och från jobbet varje dag i snart två månader. Är extra försiktig med kedjan nu men den håller än.

Köpte ett par 'Pro' skoöverdrag tidigare för 350:- och de höll 2 turer innan kedjan knixade och sömmarna sprack upp =)

Således är jag inte övertygad om att dyrare är bättre i det här fallet men visst är kedjan på Biltemaskydden ingetvidare.
/C

Biltemas prissättning
När jag köpt cykeln hos cykelhandlarn har jag fått lämmna in hjulen 2-3 ggr för efterkontroll/rikning. Senaste cykeln var det 1 års fri service + att jag typ fick byta styrstam mm. om jag inte trivdes på hojen.

Biltemas prissättning
JT: Ingen aning... För att Skoda är andra generationens teknik från Audi, dvs efter att en audi funnits något år eller två så byggs en Skoda på samma plattform? Samma concern så varför inte...

Biltemas prissättning
JT skrev:
> Varför kostar en Audi mer än en Skoda?

Skodas motsvarighet till Volkswagen skall kosta runt 15% mindre.

Trots delarna till stor del tas ur samma hyllor som övriga VAG koncernen, öppna valfri Audi motorhuv och kolla slangar och styrdonskontakter, står ofta VW på dom, studera detaljer som bakspeglar och sidospeglar etc.
Ofta samma detaljer över hela VAG sortimentet.

Tillbaka till frågan varför en Audi kostar mer än en Skoda?
Bättre garantier, bättre materialval på inredning, fler kulörer på lacken.
Fler alternativ, nyaste tekniken finns oftast på flaggskeppen, de billigare modellerna får det senare.

Egentligen är det bara marknadsföringssnack till stor del av prisskillnaden.

Audi går bättre än Skoda vill dom påstå men det stämmer inte riktigt om man ser till hur prisvärd en Skoda Octavia RS är med ACE trim.

Audi S3 är en blytung slö plåtlåda, detsamma med S4, S6 och värst är S8, slöa högar hela rubbet och de har mage att ta mycket betalt för såna.

Biltemas prissättning
JT skrev:
> Varför kostar en Audi mer än en Skoda?

Ja, det kan man verkligen undra eftersom min (vid tillfället 2001) helt nya Audi lämnades in på verkstad för felaktigheter med både elektroniken inne i bilen, elektroniken i motorn och lite andra saker inte mindre än nio gånger under ett år.
Audi borgar ju verkligen för kvalitet i mina ögon.

Jag hade färre problem med min Opel Rekord från 1977 som jag köpte för 500:- som förstabil, så frågan är verkligen berättigad.

Senast redigerad av en moderator:
Biltemas prissättning
Johan A skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kostar en Audi mer än en Skoda?
>
> Ja, det kan man verkligen undra eftersom min (vid
> tillfället 2001) helt nya Audi lämnades in på
> verkstad för felaktigheter med både elektroniken
> inne i bilen, elektroniken i motorn och lite andra
> saker inte mindre än nio gånger under ett år.
> Audi borgar ju verkligen för kvalitet i mina
> ögon.
>
> Jag hade färre problem med min Opel Rekord från
> 1977 som jag köpte för 500:- som förstabil, så
> frågan är verkligen berättigad.
>
>
>
Felen på bilarna kommer inte att bli färre i framtiden även fast de blir dyrare med åren. Ju mer ny teknik det sitter i en bil desto större är chansen att det är någonting som går sönder. Bilarna tillverkas ju av maskiner som tillverkats av människor, och det vet ju alla att det ofta är den mänskliga faktorn som gör att det uppstår problem. Dvs slutar människor att tillverka bilar blir vi av med problemen.

Eftersom bilindustrin vill ha så kostnadseffektiv tillverkning som möjligt blir det automatiskat att man kör lite "cutting corners" här och där och räknar med att det inte blir allt för stora problem med produktionsbilarna som kommer ut till kund (iaf inte så stora att man blir tvungen att återkalla hela bilserier). Skulle en bil hålla för länge skulle det bli katastrof för alla verkstäder och biltillbehörsfirmor (och jag skulle inte ha något jobb:-(). Dvs stora delar av bilindustrin bygger på att det finns en eftermarknad.

Sen är det ju så att man ser skillnaden i kvallité på en Skoda och en Audi. Lack, passform, rostskydd, inredningsmaterial och hur moderna chassikomponenter som sitter på bilarna. Många av de nyaste Skoda och Seat modellerna använder ju delar som satt på tex VW Golf II och III, dvs över tio år gamla konstruktioner(de är iofs minst lika funktions dugliga som nyare men de är ju billigare).

Biltemas prissättning
Den största delen är ofta att en billig bil ärvt äldre teknik från föregångarna men det kostar också en del att med exakt samma funktion få en helt annan känsla.
Jag minns när farsan och syrran köpte varsin ny bil vid ett tillfälle för några år sedan. Syrran köpte en Mitsubishi Galant kombi och farsan en Volvo V70. På pappret var de identiska. Samma vikt/effekt-förhållande, samma mått, samma lastkapacitet etc. Kort och gott samma ALLT. Men den ena bilen kändes som en plåtkontainer att åka i och dörrar och bakluckan slamrade när de stängdes. Körkänsla och väghållning gick inte att jämföra ö.h.t. Den känslan och de egenskaperna kan ta ett par år att finjustera under bilens utvecklingsfas. Men så kostade Volvon 100 papp mer också....
Det kostar kanske 20.000kr extra per bil att få den känslan man vill ha men kunden upplever skillnaden så stor att den i många fall värderas mycket högre. (Farsan skulle ha sin som arbetsredskap och syrran skulle bara ta sig från a till b så självklart värderade de finish olika vid den tidpunkten)

Själv får man nöja sig med en bil som håller till nästa besiktning =/

Tillbaka
Topp