Bilventil vs. Prestaventil..

Westman

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag gått och funderat ett tag på det här med ventiler. Båda mina hojar har hjul som kommit borrade för prestaventil(racer) och jag har inte funderat så mycket på detta. Dock så leder det till ett pumpdilemma ibland, och även problem om man får slut på slangar, det är trots allt fler som kör med bilventil, eller?

1. Vad är fördelarna resp. nackdelarna med de olika systemen?
2. Vilket använder ni till er åkning?
3. Vilket är mest lämpat för friåkning(låga däckstryck för dh, höga för singletrack)?

Tacksam för lite hjälp i ämnet..

Edit: Savfel.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena, apan hjälper! :)

1. Du kan använda en kompressor till bilventilen, great! Super snabbt!
2. Jag använder bilventiler :P
3. BIL!

Kompressor kan man ju använda till presta också.
En fördel med bilventil är att man slipper adaptrar om man skulle få för sig att pumpa på t.ex. en mack.

Varför använder man kompressor? Nog för att vi cyklister har klen överkropp men fotpump är rätt smidigt ändå.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför använder man kompressor?

För att man har en

När man inte har kompressorn med (och det brukar oftast vara mitt ute i skogen)
så är det mycket lättare att pumpa upp en slang med Prestaventil till anständigt lufttryck med en minipump.

Ska man aldrig åka längre än några kilometer men ändå är en grum frirajder så är nog bilventil bra efterom den är tåligare mot misshandel. Får man punka är det väl bara att ringa efter mamma och sen åker man hem till kompressorn.

Markus F: Hur klen är du!? ;)

Märker ingen skillnad på att pumpa presta och Schrader om jag ska vara ärlig. Dock är Schrader smidigare eftersom man slipper fippla med den lilla skruven på Presta.

Muerto skrev:
> Markus F: Hur klen är du!? ;)
Denna fråga kommer du att ångra, Muerto.

Men för att återgå till spörsmålet i första inlägget:
Jag kan rekommendera en riktigt bombsäker slang med prestaventil, Maxxis DH 2.5.
Inte ett dugg lätt, men bra.
Och sen är det min uppfattning att Prestaventiler är litet tätare, så däckstrycket bibehålles bättre. Men det kan ju vara min inbillning.

Tjena!

Vad är det för ventil på Markus F's fina kostym?

superfly.jpg

Det säger ju sig självt att om det finns en ventil som heter bilventil och en som är cykelspecifik bör man väl använda den som är gjord för cykel, eller?

Hur som är det vanligare med presta på allt över Biltemanivå och en presta passar i alla fälgar. Inte kul att stå i skogen med punka och en bilventil på slangen och för litet hål i fälgen.

Iofs. kan man ju kringå det med att alltid ha bilhål i fälgen.

Jag kör presta på allt i varje fall.

Den stora nackdelen med shrader-ventil enligt mig, är om man cyklar mycket med lågt lufttryck (tex trial) el likn så har den ventilen en tendens att vika sig efter ett tag,och man kan få punka eftersom den inte har en låsmutter som håller fast den mot fälgbanan.

Jag kör alltid med presta el dunlopventil.Det verkar som om alla lågprisslangar (biltema,clas ohlson) har endast dunlopventil.

Ha det/

Kneecap: *Garv*

Westamn:
1) Fördel med racerventil: Snyggt, funkar riktigt bra, tät, lätt och lite högre, lättare att pumpa.
Nackdel: Högre: kan gå av lättare, hur f*n man nu lyckas med det. Sen kan man inte pumpa dem på mackar häller.

2) Kör racer/Prestaventil.

3) Prestaventil, lätt att tömma ut små mängder luft.

the_TnT skrev:
> Det säger ju sig självt att om det finns en ventil
> som heter bilventil och en som är cykelspecifik
> bör man väl använda den som är gjord för cykel,
> eller?

Så det du säger är alltså att vi egentligen borde cykla med cykelventiler, och kanske då helst av allt med ventilgummi och inte blixtventiler?

> Hur som är det vanligare med presta på allt över
> Biltemanivå och en presta passar i alla fälgar.
> Inte kul att stå i skogen med punka och en
> bilventil på slangen och för litet hål i fälgen.

Är man inte lite mer än lovligt dum om man kör med presta och har med sig en reservslang med bilventil?

> Iofs. kan man ju kringå det med att alltid ha
> bilhål i fälgen.

ELLER så kan man alltid ha med sig presta. Det är marginellt.

> Jag kör presta på allt i varje fall.

Jag också, fast jag har bara en cykel. :S

Hur som helst: presta läcker inte.

jag började köra med bilventil men prestaventil fungerar väldigt mycket bättre tycker jag och helt klart snyggare också. (:

Eftersom prestaventilerna är långa eller jättelånga är det mycket lättare att få på pumpen om det är lite eller ingen luft i slangen också. svårt med bilventil med höga fälgar och hårda däck.

Westman skrev:
> det är trots allt fler
> som kör med bilventil, eller?

Nej, det tror jag inte, de flesta har väl s k dunlopventiler. Har funnits sedan hedenhös. "Bilventiler" kallas schraederventiler.

> 1. Vad är fördelarna resp. nackdelarna med de
> olika systemen?

Prestaventiler kan pumpas till mycket högre tryck än dunlops. Schraeder kan dock också ta höga tryck. De är vanliga i dämpare, t ex i foxbakdämpare.

> 2. Vilket använder ni till er åkning?

För hjulen uteslutande presta.

> 3. Vilket är mest lämpat för friåkning(låga
> däckstryck för dh, höga för singletrack)?

Om man har presta eller schraeder har liten betydelse. Tror att det viktigaste är att en schraeder är bredare och därmed ett större ingrepp i fälgen och dessutom tyngre om man vill ha långa ventilhalsar p g a fälgens utformning eller för att få på pumpen på ett bra sätt.

En komplikation är att de flesta bättre hojar levereras med prestaborrning medan många lösa fälgar är borrade för schraeder, i det senare fallet måste man ha en liten "gummituta" i ventilhashålet för att inte få ideliga punkteringar.

Det är alltså presta som gäller. Därmed inte sagt att det är fel eller i någon mening sämre att köra med schraeder. Vill man ha någorlunda enkel pumpning bör man välja antingen det ena eller det andra eller hålla sig med flera pumpar.

Tack för inputen, då håller jag mig till presta i fortsättningen också och undviker fälgborrning. Då återstår enbart ett problem.

Efter att ha tröttnat på billiga minipumpar som ballar ur skaffade jag mig en blackburn med livstids garanti. Funkar bra och är lätt och smidig och med bra handtag(utfällbart T), och vändbart munstycke. Dock har den inte lufttrycksmätare. Detta är ju önskvärt om man ska köra "svensk friåkning" dvs cykla till berget och sen hoppa runt bland klippor och ramper och därefter cykla hem, då de flesta däck har ett specifikt tryck de ger bäst grepp vid(beroende på fälgbredd och annat naturligtvis). En mätare vore smidig för att kunna komma tillbaka till exakt det tryck man gillar bäst lättare nästa gång.

Så, som sagt :
4. Någon som har en bra minipump för presta MED lufttrycksmätare att rekommendera eller byta mot min?

apropå dig och ventiler Westman, så håller slangarna på bmx:en luften väldigt dåligt, om den står några dar så är all luft borta nästan. Jag har bilventil på båda där nu och undrar om det är så att vanliga (dunlop) håller luften bättre?

När jag blir lite coolare ska jag också köra med presta på mtb:n.

Westman skrev:
> Dock har den inte
> lufttrycksmätare. Detta är ju önskvärt om man ska
> köra "svensk friåkning" dvs cykla till berget och
> sen hoppa runt bland klippor och ramper och
> därefter cykla hem, då de flesta däck har ett
> specifikt tryck de ger bäst grepp vid(beroende på
> fälgbredd och annat naturligtvis).

Vi har en Sigma med manometer med oss när vi är ute. Det är en fuskfotpump, liten som en minipump, men man kan fästa den i en fot med ett gummiband för att få mer effekt. Den är dock ingen höjdare, och det gäller nästan alla handpumpar, och vi använder den bara vid punkteringar.

Det vanligtaste, som vi kör med och som jag tycker är optimalt för egen del, är nog att ha en bra fotpump med manometer hemma och bara använda handpumpar i nödsituationer.

Westman skrev:

> Så, som sagt :
> 4. Någon som har en bra minipump för presta MED
> lufttrycksmätare att rekommendera eller byta mot
> min?
Nej. Den absolut bästa minipumpen (säg emot mig den som vågar), Crank Brothers Powerpump Alloy, har en manometer som inte är särskilt tillförlitlig och jag tror det samma gäller alla manometrar på minipumpar. Jag skulle hellre vara utan manometer som tar utrymme och få större volym i pumpen. Så det är i min uppfattning bättre att lära sig känna med fingrarna hur mycket luft som ska till/tas bort.

Prova med en pålitlig golvpump hemma, och pumpa till det lufttryck däckstillverkaren rekommenderar för din kroppsvikt.

Ok, gängse uppfattning verkar vara just detta, att minipumpar ej skall ha manometer. Då håller jag tillgodo med min blackburn och ska försöka lära mig hur 1.4 bar resp 2 bar känns.

Markus F

Vågar? Känner mig närmast manad att säga emot när det gäller Crank Bros. Power Pump eftersom det måste vara något av det sämsta jag provat.

+ Pumpen är snygg i sitt aluminiumhölje
+ Snygg logotyp (innan den nötts bort)
+ Det är väldigt liten

- Vilket läge man än väljer så puffar det i fantastiskt lite luft vilket gör att man får pumpa otroligt länge för att få i något som överhuvudtaget kan kallas för tryck i däcken.

Sigmas pump som omnämns tidigare har jag provat och den funkar fint tills den går sönder efter cirka ett år (har haft två som gjort samma sak). Lite stor att ta med sig är den kanske.

jag har den här:
Bike-Pump-1.jpg
En sigma lambda jet. Det är väl snarast en midi-pump, men manometern är bra.

Den går sönder i fotstödet efter ett tag, men det går att laga.

Ja, först går sprinten i fotstödet, några månader senare är det något inne i pumpen som lossnar och då slutar den fösa luft.

[redigerat] ursäkta om jag verkar bitter ... inte alls, Sigmapumpen är jättebra tills den går sönder.[/redigerat]

Westman skrev:
> Ok, gängse uppfattning verkar vara just detta, att
> minipumpar ej skall ha manometer. Då håller jag
> tillgodo med min blackburn och ska försöka lära
> mig hur 1.4 bar resp 2 bar känns.

Man brukar få med pyttesmå manometrar i plast när man köper slangar av något visst märke (schwalbe?). De är strålande att ha i camelbaken!

Markus F skrev:

> Nej. Den absolut bästa minipumpen (säg emot mig
> den som vågar), Crank Brothers Powerpump Alloy,
> har en manometer som inte är särskilt

Mot. Jag har en CB och en Quicker. Jag tycker vi tar och gör en jämförelse mellan dessa så får vi se. Jag tycker att Quickern är överlägsen.

Hmm. Jag tror jag får be min kompis oxr att anrordna ett pumptest.
Angående CB så går den ju inte sönder, något som jag tycker är en en bra egenskap för nödverktyg. Andra kanske gillar en pump som är bra tills den går sönder, men jag har en underlig känsla av att man kommer att upptäcka att pumpen är trasig vid helt fel tillfälle.

Jag är väldigt förtjust i min Specialized-pump. Den andas kvalite och har en riktigt bra manometer. Att den dessutom dubblar som dämparpump är trevligt, en sådan har man inte med sig i bagaget annars.

Jag har en Quicker och är inte riktigt nöjd med den. Manometern känns så där bra då jag tycker att jag måste pumpa väldigt exakt för att kunna läsa av den. Sedan så har jag problem med att få upp ett bra tryck med den.Jag har nog inte lyckats att pumpa över 40 psi med den. En annan sak är att jag lyckats bryta av flera presta skruvar med den. Vilket jag inte gjort med andra pumpar tidigare. Visst, det kanske är jag som använder den på ett tokigt sätt.....

Några tips på handhavande?

Singletrack World testade minipumpar i senaste numret och de ansåg att Crank Brothers Power Pump Alloy var den bästa (hållbar och pumpar tillräckligt mycket luft).

mytomspunnen skrev:

> Man brukar få med pyttesmå manometrar i plast när
> man köper slangar av något visst märke
Och dom känns pålitliga? Ger en exakt mätning?

Markus F skrev:
> Och dom känns pålitliga? Ger en exakt mätning?

Det är schwalbes. I princip är de bra, de är lite för lätta att använda på fel sätt bara. Men de är definitivt bättre än att klämma med tummmen. Eftersom de är betydligt lättare än tummen borde de vara en hit hos lättviktsfolket.

Jag skulle ge dem en tumme upp om jag kunde. =)

Har en rätt kass manometer på min pump men det känns som en dålig är bätter än ingen alls. :)

Presta rulz!

Markus F skrev:
> > Man brukar få med pyttesmå manometrar i plast
> när
> > man köper slangar av något visst märke
> Och dom känns pålitliga?

Ja. Keep It Simple Stupid, är en princip som icke skall föraktas, inte ens på manometrar!

>Ger en exakt mätning?

Nej, men till tillräcklig nogrannhet. Du får inte en exakt mätning med manometern du har på den jättefina fotpumpen hemma heller, bara så att du vet.

Det viktiga är inte att du får exakt samma mätetal på manometern du har på fotpumpen hemma som på den portabla du har med dig. Det viktiga är att de är konsekventa i sina skillnader. Dvs om du pumpar upp ditt däck till 2.5bar hemma på den jättefina fotpumpen och du sedan mäter detta tryck med den portabla plastmanometern är det viktiga inte att du mäter 2.5bar även med den.
Den funkar jättebra att använda även om den skulle visa 2.0bar istället för 2.5bar bara den visar 2.0bar VARJE gång den fina pumpen säger att det är 2.5bar...

Man får helt enkelt kalibrera sin portabla manometer hemma (olika tryck) innan användning...

mytomspunnen skrev:

> Man får helt enkelt kalibrera sin portabla
> manometer hemma (olika tryck) innan användning...
Ja, så mycket fattar jag. Och även att det beror på lufttemperaturen ;-)
Och jag litar inte heller på min manometer på golvpumpen, men det mäter åtminstone fel på samma sätt vid varje tillfälle.

Dom där små plastsakerna från Scwhalbe är inte ett dugg konsekventa, dom diffar från gång till gång. Jag har fått mätningar som varierat med över 20 psi efter varandra. Det enda dom visar är att man verkligen har luft i däcket.

Markus F skrev:
> Dom där små plastsakerna från Scwhalbe är inte ett
> dugg konsekventa, dom diffar från gång till gång.
> Jag har fått mätningar som varierat med över 20
> psi efter varandra. Det enda dom visar är att man
> verkligen har luft i däcket.

Då får du nog slänga dina exemplar. Mina har ej varit sådana utan funkat klart godkänt.

mytomspunnen skrev:

> Då får du nog slänga dina exemplar. Mina har ej
> varit sådana utan funkat klart godkänt.
Jag slängde dom inte, jag har en bekant som lagrar såna där prylar som övertog dom.

Och hur länge har du testat varje ex? Ledsen, men dina mätmetoder skulle aldrig godtas av Tour Magazin.Du måste ju ha samma tryck i däcket varje gång för att veta att dom verkligen funkar.

Jag måste fått ett måndagsexemplar av min Crank-pump, eller så är det en massa trialare som testat den, för att få upp mer än 1-1,5 bar med den pumpen kräver mer armmuskler än Armstrong har benmuskler.

Markus F skrev:
> Och hur länge har du testat varje ex?

Den jag har nu har jag haft sedan Mörsuggejakten 2002. Den funkar prima fortfarande.

> Ledsen, men dina mätmetoder skulle aldrig godtas av Tour
> Magazin.

...och det skulle dina göra?

> Du måste ju ha samma tryck i däcket varje
> gång för att veta att dom verkligen funkar.

Efter ett tag börjar man lita på verktyget. I och med att det funkat så länge som det gjort tycker jag att det är lite överflödigt att prova med både pumpen och manometern varje gång. Men visst den kanske visar fel precis de gånger jag inte kan jämföra...

För övrigt tror jag att din besvikelse över plastmätaren mer är en kombination av att den inte har en ParkTool/Campagnolo-logga och SBV än att det skulle vara ett undermåligt verktyg...Har jag fel?

Abbesnabb skrev:
> Jag måste fått ett måndagsexemplar av min
> Crank-pump, eller så är det en massa trialare som
> testat den, för att få upp mer än 1-1,5 bar med
> den pumpen kräver mer armmuskler än Armstrong har
> benmuskler.

Ett måndagsexemplar kan inte uteslutas. Men generellt gäller att det är ytterst jobbigt att få upp trycket med en liten pump. Svettigt o slitigt när det går över 2 bar. En bra pump ska trycka i massor av luft med varje tag och hålla för högt tryck. Pumpar mina räcerdäck med golvpumpen till 9.5 bar på mindre än en minut utan att bli svettig. Men får slita som en hund med minipumpen i kanske fem minuter för att få upp MTB-däcken över 2 bar vid en punka i skogen.

Tillbaka
Topp