Köpa Barn MTB 27.5

skogsjesus

Aktiv medlem
Köpa Barn MTB 27.5
Tjenamors!

Dottern börjar växa ur sin 24" cykel och cykelintresset verkar växa i samma takt.

Som den mtb frälsta farsa jag är tänker jag att hon borde uppgradera nivån på cykel samtidigt som storlek.
Vi cyklar mest stökiga skogs stigar men intresset för utförsåkning är på g och hon nosar på Vallåsens blå leder, delvis tillbaka hållen av nuvarande utrustningsnivå..

Så, har ni några tips och tankar kring modeller, fs vs ht för en 10åring som vill kunna både trampa, och åka lite nedför?!

Det är mest troligt begagnat som gäller men, finns en lillebror med samma intresse vilket gör det lite lättare att räkna hem kanske..

Köpa Barn MTB 27.5
Jag köpte precis en cykel till 10-åriga sonen via buycykle. Utbudet på begagnade juniorcyklar är väldigt klent så jag köpte istället en vuxencykel i storlek small med 29-tummare. Jag har dock slängt på ett 27,5-tums bakhjul för att göra den lite mindre och lägre. Jag kan konstatera att den är något för stor just nu , men kommer istället inte vara något för liten om ett år när han är 5-6cm längre.

Det är extremt mycket lättare att hitta en vanlig S- eller XS-cykel än en dedikerad juniorcykel. Dessutom är juniorcyklar så in i h*****e dyra, både nytt och begagnat.

Köpa Barn MTB 27.5
Jag köpte precis en cykel till 10-åriga sonen via buycykle. Utbudet på begagnade juniorcyklar är väldigt klent så jag köpte istället en vuxencykel i storlek small med 29-tummare. Jag har dock slängt på ett 27,5-tums bakhjul för att göra den lite mindre och lägre. Jag kan konstatera att den är något för stor just nu , men kommer istället inte vara något för liten om ett år när han är 5-6cm längre.

Det är extremt mycket lättare att hitta en vanlig S- eller XS-cykel än en dedikerad juniorcykel. Dessutom är juniorcyklar så in i h*****e dyra, både nytt och begagnat.
Håller med! Gjorde precis samma sak för 1½ år sedan: https://happyride.se/forum/threads/allebike-mb31-discovery.3696192/post-4539275

Med annan styrstam, annat styre och en kortare dropper så fungerade det utmärkt. Sedan i höstas kör grabben med det styre och styrstam som satt original och jag skulle tro att vi kommer behöva byta droppern till hösten. Oavsett så blev det en "vuxencykel" som han utvecklats enormt med och som kommer att hålla i minst 2 år till.

Köpa Barn MTB 27.5
Ju mer jag läser desto mer pepp blir jag på en junior cykel, typ Canyons youth hero.

Ser endel ungar på små 29'or men tvivlar starkt på att det skulle spä på cykel glädjen hos dottern.
Det blir för stort och tungt för henne och för min del känns det viktigare att det är SKITKUL NU än att hon kan ha cykeln i 3-4år.

Hon måste lixom bli riktigt biten innan det dyker upp distraktioner, så jag kan ha kvar min cykelkompis!

Köpa Barn MTB 27.5
Hade samma problem själv med en 10-åring på ca 145-150 cm och möjligheten att hitta en cykel för både stök och utför.

Slutade med att jag kortade styrstammen till 40 mm på en gammal Trek Remedy 27.5 i storlek m/l som jag kört enduro själv på sedan 2014 och tog bort distanserna under styrstammen .
Uppgraderade växlarna till enkelklinga och med dagens blocket pris på motsvarande cykel fick jag en fulldämpad cykel i skapligt modernt juniorutförande för totalt ca 15000:-

Geometrin på slutresultat avvek vid uppmätning ca 1 cm i alla riktningar från min 135 cm långa 9-årings superior junior hardtail i 27.5 som jag tidigare köpte till storebror för 10000:-

Fram till nyligen har sadelstolpen på Remedyn dock varit satt i botten så ingen dropper passar men nu när han är 150 cm börjar det finnas några cm till godo.

Dessutom finns det gott om tillväxtutrymme bara genom byte av sadelstolpe och styrstam då jag själv är 183 cm och har haft mycket kul med den cykeln i 10 år.

Köpa Barn MTB 27.5
Noterade nu att jag skrivit fel i orginal posten, hon cyklar på en 26" white comp idag.

Laufey ska jag kolla på också!
Om den är för liten så lär nästa steg vara vuxen. 26 junior och 27.5 junior är samma storlek.

Edit. Åldern spelar ingen roll. Ofta kommer frågor om vilken cykel en pojke på 157cm ska ha och det är samma som en vuxen på samma längd. Att tillverkarn säger att en juniorcykel funkar till 165 betyder inte att man köper en till nån som är 160. Dessutom är det närmast en lögn.

Från 150cm funksr vuxen s utan problem om det är modern geo.
Är man 145 så får man nog cykla 26'' ett tag till om det inte finns helt obegränsat m pengar.
I så fall kan man så klart köpa en jr och sen en vuxen om några månader.
Just canyon är höga och kanske inte så kul för lillebror att gå från 24a till. Många gillar dem dock

Senast ändrad:
Köpa Barn MTB 27.5
hon cyklar på en 26" white comp idag.
Hur stor är ramen? Från 26" och uppåt så finns ramen i olika storlekar vilket ändrar spelplanen helt jämfört med 24" och mindre där modellernas ram i princip bara finns i en storlek. Har själv, som vuxen, cyklat 26" i många år... Fastna inte i just hjulstorleken utan jämför geometrin. Det som är M på en modell kan mycket väl vara nära S på en annan.

Köpa Barn MTB 27.5
Hur stor är ramen? Från 26" och uppåt så finns ramen i olika storlekar vilket ändrar spelplanen helt jämfört med 24" och mindre där modellernas ram i princip bara finns i en storlek. Har själv, som vuxen, cyklat 26" i många år... Fastna inte i just hjulstorleken utan jämför geometrin. Det som är M på en modell kan mycket väl vara nära S på en annan.
White 26 finns i modern tid bara som junior och ramstorlek anges ej men vi pratar väl 13-14 kanske.

Finns ingen 26 mtb som heter comp men en AR barncykel som xxl kallar mtb

Edit och "storlek" 145–157 cm / från ca 10

Senast ändrad:
Köpa Barn MTB 27.5
Ja, det den hojen hon har idag.

Jag har tagit för givet att nästa storlek är en junior hoj med 27.5 hjul, så har ungarna avancerat genom storlekarna såhär långt.

En Canyon grand canyon young hero borde vara marginellt för stor i XS nu och räcker enligt tillverkaren upp till 165cm = 2-3år framåt.
Utan några siffror som backar mig antar jag att en junior hoj är lättare att cykla på och mer manöver vänlig för ett barn än en vuxen båge.

Poängen är främst att stimulera cykel glädjen, inte att slippa köpa cykel nästa år, även om det skulle kunna vara en välkommen bonus.

Med det sagt, jag har ingen direkt fakta som säger att mina antaganden är rätt och är öppen för att bli.motbevisad )

Köpa Barn MTB 27.5
Ja, det den hojen hon har idag.

Jag har tagit för givet att nästa storlek är en junior hoj med 27.5 hjul, så har ungarna avancerat genom storlekarna såhär långt.

En Canyon grand canyon young hero borde vara marginellt för stor i XS nu och räcker enligt tillverkaren upp till 165cm = 2-3år framåt.
Utan några siffror som backar mig antar jag att en junior hoj är lättare att cykla på och mer manöver vänlig för ett barn än en vuxen båge.

Poängen är främst att stimulera cykel glädjen, inte att slippa köpa cykel nästa år, även om det skulle kunna vara en välkommen bonus.

Med det sagt, jag har ingen direkt fakta som säger att mina antaganden är rätt och är öppen för att bli.motbevisad )

Även om det skiljer mellan modeller så skulle jag säga att generellt är 26'' junior och 27.5 junior är samma storlek. Precis som vuxen 27.5 och 29.... Hjulens storlek != cykelns storlek.
Jr brukar i bästa fall ha reach runt 400 och ST runt 360.

Med det sagt så kan inte AR 260 jämföras med en grand canyon eller laufey oavseet storlek så behåll den för skolan och köp en MTB

Kollar vi specifikt på GC YH, så ja, det kan nog funka. Lite högt sadelrör jämför med min dotters vuxencykel men marginellt. (möjligen på fel sida marginalen om man är 150cm med 125mm droppper om hon inte har långa ben)
Lite kortare är den men inte märkligt kort för en vuxencykel i small.

Så de har gjort en cykel som är väldigt modern på längden men daterad på höjden.
(edit: vilket i princip blir samma storlek som en vuxen S från 2021 men med bättre vinklar)
För vuxna och den del barn är höjden bara intressant för att få plats med dropper. För andra barn är det en katatastrof.

För att visa lite vad jag pratar om
380mm är bra för vuxen small med dropper. 360 ok för junior cykel. Laufey har 343.

Så XS är väl ok men 2XS duger bara för återvinningen. Tror inte de träffat så många barn.....
Till deras försvar så säger de från 149 cm men vem fan designar barncyklar för 149-166cm.....
Jenny Rissveds är 164cm....
1778145817442.webp

Köpa Barn MTB 27.5
Om vi glömmer att det även finns 24'' i samma storlek som 20'' och att det skiljer mellan märke och preferenser så vill man väl ha
Jr 140-155 cm
24'' 130-140 (smått vid 145)
20'' 120-130

+-

att nån sen säljer en jr 27 med 170mm vev till 130-165cm eller vad nu allebike sa är en annansak och möjligt fint om man vill vinna race (och inte är 165)

Köpa Barn MTB 27.5
Ju mer jag läser desto mer pepp blir jag på en junior cykel, typ Canyons youth hero.

Ser endel ungar på små 29'or men tvivlar starkt på att det skulle spä på cykel glädjen hos dottern.
Det blir för stort och tungt för henne och för min del känns det viktigare att det är SKITKUL NU än att hon kan ha cykeln i 3-4år.

Hon måste lixom bli riktigt biten innan det dyker upp distraktioner, så jag kan ha kvar min cykelkompis!
Bara jobba på!

Jag tror jag "lyckades" med min dotter som nu ska fylla 17 och fortfarande gärna hänger med till cykelparkerna.
Däremot har hon slutat träna enduro den här säsongen. Det beror på att hon var ensam tjej under alla år och gymnasiet och andra idrotter nu tar mer tid.

Hon kör iaf nu en 27,5" cykel i storl. S. Hon behöver ingen annan för det vi cyklar.
Hade hon tävlat i enduro nu så hade nog ett 29"-alternativ varit att snegla på.

De cyklar hon har haft genom åren har lillebror först tagit över och sen har vi sålt de, relativt välvårdade/uppgraderade, till ett bra andrahandsvärde.

Så mitt tips, köp den cykel ni behöver nu, vårda den och sälj den sen.
Titta bara på "köp/sälj" det är alltid ett stort utbud av L och XL cyklar men vääääldigt ont om cyklar i S och XS. Dvs lätt att sälja när ni vill gå upp i storlek.

Tillbaka
Topp