Köpa Barn MTB 27.5

skogsjesus

Aktiv medlem
Köpa Barn MTB 27.5
Tjenamors!

Dottern börjar växa ur sin 24" cykel och cykelintresset verkar växa i samma takt.

Som den mtb frälsta farsa jag är tänker jag att hon borde uppgradera nivån på cykel samtidigt som storlek.
Vi cyklar mest stökiga skogs stigar men intresset för utförsåkning är på g och hon nosar på Vallåsens blå leder, delvis tillbaka hållen av nuvarande utrustningsnivå..

Så, har ni några tips och tankar kring modeller, fs vs ht för en 10åring som vill kunna både trampa, och åka lite nedför?!

Det är mest troligt begagnat som gäller men, finns en lillebror med samma intresse vilket gör det lite lättare att räkna hem kanske..

Köpa Barn MTB 27.5
Jag köpte precis en cykel till 10-åriga sonen via buycykle. Utbudet på begagnade juniorcyklar är väldigt klent så jag köpte istället en vuxencykel i storlek small med 29-tummare. Jag har dock slängt på ett 27,5-tums bakhjul för att göra den lite mindre och lägre. Jag kan konstatera att den är något för stor just nu , men kommer istället inte vara något för liten om ett år när han är 5-6cm längre.

Det är extremt mycket lättare att hitta en vanlig S- eller XS-cykel än en dedikerad juniorcykel. Dessutom är juniorcyklar så in i h*****e dyra, både nytt och begagnat.

Köpa Barn MTB 27.5
Jag köpte precis en cykel till 10-åriga sonen via buycykle. Utbudet på begagnade juniorcyklar är väldigt klent så jag köpte istället en vuxencykel i storlek small med 29-tummare. Jag har dock slängt på ett 27,5-tums bakhjul för att göra den lite mindre och lägre. Jag kan konstatera att den är något för stor just nu , men kommer istället inte vara något för liten om ett år när han är 5-6cm längre.

Det är extremt mycket lättare att hitta en vanlig S- eller XS-cykel än en dedikerad juniorcykel. Dessutom är juniorcyklar så in i h*****e dyra, både nytt och begagnat.
Håller med! Gjorde precis samma sak för 1½ år sedan: https://happyride.se/forum/threads/allebike-mb31-discovery.3696192/post-4539275

Med annan styrstam, annat styre och en kortare dropper så fungerade det utmärkt. Sedan i höstas kör grabben med det styre och styrstam som satt original och jag skulle tro att vi kommer behöva byta droppern till hösten. Oavsett så blev det en "vuxencykel" som han utvecklats enormt med och som kommer att hålla i minst 2 år till.

Tillbaka
Topp