Bird Zero 29

tim_eriksson

Aktiv medlem
Bird Zero 29
Har blivit sugen på en köttigare hardtail och det finns ju ett antal mer eller mindre exotiska modeller.
Cotic Soda Max måste ju vara något i hästväg men det kan man bara drömma om ...

Hursomhelst så verkar Bird Zero 29 vara rätt najs men hur kan den tänkas funka i småbruten småländsk terräng? Mycket stig, inga brutala utförs och har man åkt ner måste man trampa uppåt igen.
BB-brop på hela 80mm ger ju ingen imponerande frigång för pedalerna men samtidigt är det inte så mycket svaj på en hardtail.
Hur är den att transportera sig med rent allmänt?

Det kanske finns någon som har en Bird Zero 29 och kan recensera lite snabbt ?

Senast ändrad:
Bird Zero 29
Jag har ingen men ser cool ut. Riktigt slack. Jag har ingen koll på sånt men antar att så slack ha inte är en fördel för allmän transport.

Tänk på att Bird mäter reach sagged så du inte köper för stor. Sen borde det väl vara olika reach för 140 och 130mm gaffel?

Tar du 140mm så blir den lite lite högre kan vara vara ide

Bird Zero 29
jonte987 sa:
Jag har ingen men ser cool ut. Riktigt slack. Jag har ingen koll på sånt men antar att så slack ha inte är en fördel för allmän transport.

Tänk på att Bird mäter reach sagged så du inte köper för stor. Sen borde det väl vara olika reach för 140 och 130mm gaffel?

Tar du 140mm så blir den lite lite högre kan vara vara ide

Bara att den ser cool ut är ju värt lite tyngre tramptag :)

Bird Zero 29
All denna brittiska släcka och låga HT verkar att vara byggt bara till nedförscykling på slätta stiga. Men jag har aldrig provat en. Jag har höjd min Kona Honzo Steel BB drop av 55 mm med några mm medels 10 mm mer fjäderväg, men har fortfarande pedalinslag i Hellasgården (det kan också vara jag måste blir duktigare).

Bird Zero 29
Kan inte påstå att jag tycker det är så roligt att trampa platt stig med min 29” am ht med 150mm slag och 30mm bb drop. Kan iof bero på att den har 63mm gaffelvinkel.

På brötiga utförslöpor är den dock helt fantastisk.

Bird Zero 29
Berk sa:
All denna brittiska släcka och låga HT verkar att vara byggt bara till nedförscykling på slätta stiga. Men jag har aldrig provat en.

Korrektion: utförscykling efter uppförscykling på slätta stigar. Låg BB är ingen problem, bara en fördel, på brötiga utförslöper.

Senast ändrad:
Bird Zero 29
Paco sa:
Kan inte påstå att jag tycker det är så roligt att trampa platt stig med min 29” am ht med 150mm slag och 30mm bb drop. Kan iof bero på att den har 63mm gaffelvinkel.

På brötiga utförslöpor är den dock helt fantastisk.

Skulle gärna testa side by side med den 160/150 27,5/2,6 som jag använder överallt och som blir rätt seg på platten och uppförs.

Tillbaka
Topp