Biwax till stålram.

Brams

Aktiv medlem
Biwax till stålram.
Jag håller på att strippar en stålram som jag vill behålla den råa metallkänslan på utan att den rostar för mycket.
Har läst lite om behandlingar med linolja och bivax med olika slutresultat.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa metoder? Tankar kring dem?

Bilagor

• 20190422_204728.jpg
    20190422_204728.jpg
    258.1 KB · Besök: 58
Biwax till stålram.
Jag har också läst lite om hur man skyddsbehandlar stålramar mot rost (kommer inte ihåg var någonstans, möjligtvis här på Happy).

Som jag har förstått det hela så använder man linolja eller bivax när man ska skydda insidan av ramen mot rost. Om du ska skydda ramen mot rost utanpå är det nog klarlack som gäller. Men det finns säkert andra metoder också.

Biwax till stålram.
Hejnrik sa:
Jag har också läst lite om hur man skyddsbehandlar stålramar mot rost (kommer inte ihåg var någonstans, möjligtvis här på Happy).

Som jag har förstått det hela så använder man linolja eller bivax när man ska skydda insidan av ramen mot rost. Om du ska skydda ramen mot rost utanpå är det nog klarlack som gäller. Men det finns säkert andra metoder också.

Jo, men jag har nog fattat det som att det funkar exteriört också. Men att man måste "bättra på" med jämna mellanrum.
lämna den på pulverlack med klarlack är ju naturligtvis det bästa skyddet, även om den skulle behöva grundas först. Men det ger inte riktigt den looken jag är ute efter.

Biwax till stålram.
storfiskarn sa:
Styrlagerkopparna sitter på fel plats så texten hamnar upp o ner.
Är medveten om det.... tänkte ignorera det först, men kommer störa ihjäl mig på det så det blir att vända på dem.
Till mitt försvar så är det inte jag som satt dem fel.

Biwax till stålram.
Brams sa:
ooms sa:
Åtminstone linolja blir ju väldigt kladdigt, så det vill man nog inte ha på utsidan ramen.
Finns folk som gjort det också, och ja, den verkar aldrig torka helt.

De har säkert använt rå linolja, man ska använda kokt linolja om det ska torka.
Exakt hur torrt det blir på en icke absorberande yta, och i eventuellt solsken, törs jag inte uttala mej om. Jag har bara använt det till jordbruksredskap.

Biwax till stålram.
Riksantikvarieämbetet gjorde en studie om olika rostskyddsmedel ett tag sen. 5-56 och motorolja presterade bättre än linolja. Sitter på mobil just nu men googla fram den vettja. Har för mig att dom testade tre olika linoljebaserade och dom hamnade alla i botten.

Biwax till stålram.
På sidan 12 och 13 står vilka som testats, på sidan 26 är resultaten i tabellform. Motoroljan Shell Rimula X presterade betydligt mycket bättre än den bästa linoljeprodukten, och 5-56 ännu bättre. Men bäst var förstås dom riktiga grejjerna som Tectyl och Dinitrol. Dinitrol 4010 finns att köpa på sprayburk rätt så billigt: https://xn--grlleprodukter-mib.se/sv/ovrigt/dinitrol-4010.html

Några citat:
"Rostskyddsmedlen provades på järnkuponger, som exponerades i kallförråd på fem olika ställen i landet, under
två år. Dessutom placerades en station utomhus. Relativ
luftfuktighet och temperatur mättes. Resultatet blev att Dinitrolpasta klarade sig bäst. Linolja var sämst i undersökningen."

"Linolja torkar kemiskt genom oxidation och polymeriseras, vilket innebär att linolja är svår att avlägsna med
lösningsmedel. Torkad linolja är dessutom känslig för vatten och tar upp fukt och sväller. Detta kan leda till att linoljefilmen släpper från underlaget och spricker upp så att fukt
kan tränga in och orsaka korrosion. "

Osäker på hur lämpliga dessa produkter är på utsidan av ramen långsiktigt. Finns ju en anledning till att man målar stål som kan rosta. Invändigt skulle jag bara stryka och gnugga med en trasa med motorolja några gånger och se till att fetta in alla gängor och springor vid lager och sadelstolpe så att det inte kommer in vatten.

Bilagor

Senast ändrad:
Biwax till stålram.
Om linolja inte ska förbli kladdig så måste man använda kokt linolja. Den härdar efter ett tag och blir ”torr”. När den torkat kan man polera upp ytan med en borste. Har bara använt på trä så vet inte om det funkar på en stålram. Det lär säkert bromsa rosten men cykla inte i regn :)

Tillbaka
Topp