[BIY] CX med disc

[BIY] CX med disc
Kan var något skumt på gång här. Min gaffel var lättare än vad de sa, typ 100 gram om jag kommer ihåg rätt. Så det kan ju vara en annan än den som finns att beställa tillsammans med ramen (som jag också beställde).

Jag tycker cross team fork ser ut precis som den som jag har, bortsett från att den har både canti och skivfästen även om man inte kan beställa den så. Inga synliga svetsar och sånt där uppe.

44_0.jpg

[BIY] CX med disc
Alex skrev:
-------------------------------------------------------
... Vad betyder för övrigt BIY som
> står i ämnesrubriken?

Från första inlägget på sid 1: "Bygg It Yourself som ämnet säger.. " Hemmasnickrad rubrik, jomenvisst det är ju det det handlar om =)

Jäkligt udda att ni fått olika gafflar, ska man beställa därifrån får man tydligen vara väldigt uppmärksam så man får det man vill ha. För övrigt verkar det fortfarande som att de har begränsat utbudet i webshoppen.

Det finns bara det gula alternativet på ram, det finns ingen gaffel med discfäste och bara strl 58 och 52.. Så har det varit rätt länge nu. Är det inte dags för NOX att fylla på i hyllorna?

[BIY] CX med disc
IRD bromsarna funkar inte klockrent ännu. Framförallt frambromsen går emot, men det var ju meningen att jag skulle vara testare.. Vi ska ha en bromssession tisdag 17:00 och se om vi kan reda ut problemen.

[BIY] CX med disc
Jag gör det enkelt för mig och citerar mig själv:

"Så naturligtvis envisades frambromsen igen när jag tog min premiärtur. Den sjöng som en näktergal på min första klättring dessutom... Och den höll farten på en behagligt hanterbar nivå när det blev dags för nerfart, utan att jag behövde röra bromshandtaget. På nerfarten ville dessutom bakbromsen utföra en imitation av soundtracket till Motorsågsmassakern. Vid det laget var jag tämligen irriterad, så jag löste problemet med gammalt hederligt våld. Välriktade sparkar kurerade oljudet. Och efter en bäcköverfart som var lite djupare än planerat så skärpte bromsarna till sig rejält. En kallsup och 8 kilometer nerfart på skogsstig gjorde susen..."

Läs resten här:
http://babylonbybike.blogspot.com/2007/07/pryltest-ird-dual-bangers.html

Bilagor

• P1010052.jpg
    P1010052.jpg
    29.7 KB · Besök: 48
[BIY] CX med disc
Håkan C skrev:

Det finns alltså ingen funktionell anledning att undvika MTB-bakväxlar tillsammans med STI-reglage och lvg-kassetter.
Däremot går det inte särskilt enkelt att använda MTB-framväxel tillsammans med STI-reglage.
Har man ett största drev på minst 48-tänder så fungerar dessutom växlingen bättre med en lvg-framväxel oavsett växelreglagen (åtminstone enl min erfarenhet)

/Håkan

Blev det någon klarhet i vilken framväxel som funkar om man vill köra med STI-racer reglage och har en mtbram med 48 som största klinga fram?

Fick hem mina BB7 road igår och är sugen på att skruva ihop cykeln men behöver köpa framväxel.

/Mats

Tillbaka
Topp