Black Friday 2021 tipstråd

joa

Aktiv medlem
Sökte men hittade inte något tråd som redan skapats.
Vi kan väl dela med oss av tips på generella rabatter, specifika rabatter på cyklar, delar, tillbehör etc.
Både on-line och fysika butiker.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Se upp där ute! 😬

1637612594151.png

MTBemil

Aktiv medlem
Jag lade in de alternativen som är bäst för miljön på alla frågorna och fick ändå att jag levde som om det fanns 2,4 jordklot.
lyckades komma ända ned till 1,9
men det är väl det fundamentala problemet med personliga klimatavtryck, att individen inte kan hållas ansvarig för dem systemen i samhället som är grunden till problemet

Fattiglapp

Aktiv medlem

roller

Aktiv medlem
Flytta till lägenhet så får du ner klimatavtrycket. Att bo i eget hus är en klimatbov, pss som att åka i egen bil istf kollektivt är en klimatbov.
Det blev marginell skillnad på lägenhet och hus. Spännande att de ger råd om att sänka temperaturen när de inte ens frågar efter vilken innetemp man har.

Berk

Aktiv medlem
Det blev marginell skillnad på lägenhet och hus. Spännande att de ger råd om att sänka temperaturen när de inte ens frågar efter vilken innetemp man har.

Vem är "de"?

Man kan alltid sänka temperaturen, till man kommer till utetemperaturen.

Vi behöver nästan inte använda värmeelementen i var lägenheten, för att alla lägenheter omkring värmer var lägenhet. Såklart kan dock inte alla göra så. Innetemparturen är riktigt hög i flesta hus och byggnader i Sverige, för hög för folk som kommer från söder.

weldion

Aktiv medlem
Ett Black Friday-tips:
Har du bråttom med något som du behöver, beställ då innan Black Friday för att inte paketet skall riskera att försenas.
Är det något som du tänkt köpa länge men tycker är något för dyrt. Kika om priset har reducerats under någon Black Friday-REA, passa då på att beställa prylen. Om den inte är nedsatt, spara lite till och beställ vid ett senare tillfälle.

havet

Aktiv medlem
Ursäkta,.men jag tror säkert ni kan hitta bättre plattformar eller trådar för att diskutera miljöfrågor och påverkan istället för att trasha denna tråden.

Att problematisera överflödig konsumtion när handeln pockar på alla mentala cylindrar skulle jag knappast kalla för att ”trasha”. Det är väl snarare sunt förnuft att ifrågasätta med tanke på hur åt helsike det går.

joa

Aktiv medlem
Att problematisera överflödig konsumtion när handeln pockar på alla mentala cylindrar skulle jag knappast kalla för att ”trasha”. Det är väl snarare sunt förnuft att ifrågasätta med tanke på hur åt helsike det går.
Jo, det är att trasha en tråd som avser att behandla ett annat ämne.
Vill man diskutera miljöpåverkan kopplat till konsumtion kan man starta en egen tråd anser jag.
Med det sagt så betyder det inte att jag inte tycker ämnet om miljö är viktigt. Men ta det i andra forum och trådar.

MTBemil

Aktiv medlem
De har publicerat metodiken och då de tar hänsyn till en samhällsaspekt (skolor, sjukvård, infrastruktur) så är en andel konstant i uträkningen (enligt dem ca 1 jordklot)

jonte987

Aktiv medlem
Vilken agenda har man om man tror att det är en bra grej att hävda att det redan är kört efter skolor, sjukvård, infrastruktur?
Sanningen oaktat så lär det inte leda till så mycket Hockey. Som någon världsledare utan framgång försökte förklara för Greta så är det kanske bra att försöka rör sig framåt istället för att stå stilla och tugga fradga.

(Är agendan rovor och vadmal så förstår jag men jag tror inte det kommer att hända utan då blir det full fart över stupet)

roller

Aktiv medlem
De har publicerat metodiken och då de tar hänsyn till en samhällsaspekt (skolor, sjukvård, infrastruktur) så är en andel konstant i uträkningen (enligt dem ca 1 jordklot)
Ja, det har jag sett att samhällets andel är stor. Men det jag syftade på är att boendet ser ut att inte påverka mer än marginellt. Jag jämförde lägenhet på 30 kvm med 8 personer i lägenheten mot vår egna situation i dagsläget med hus och 4 personer i hushållet. Det blev mindre är 0.1 ton i skillnad (tror jag det var).

marr

Moderator
Forumvärd
Vill man diskutera miljöpåverkan kopplat till konsumtion kan man starta en egen tråd anser jag.
Med det sagt så betyder det inte att jag inte tycker ämnet om miljö är viktigt. Men ta det i andra forum och trådar.
Tycker du kan sluta anmäla inlägg som inte bryter mot forumets regler. Stänger av dig annars.

havet

Aktiv medlem

Det är ju lite av grejen med happy att nästan alla trådar frångår ämnet vid någon tidpunkt, och vissa spårar ur så mycket att de inte återhämtar sig. Beroende på perspektiv är det antingen charmigt eller en förbannelse.

Oavsett din avsikt så går det inte att styra vad människor skriver i sina inlägg, så länge de håller sig inom marginaler för vad som är tillåtet enligt regler och lagar. En tipstråd som denna skulle kunna tolkas som en uppmaning till köp av onödiga pryttlar bara för att det är extra billigt ur monetär synpunkt, men när det gäller ett flertal andra perspektiv, t.ex. humanitärt och miljömässigt, är det ganska dyrköpt. Om det är relevant eller ej beror nog på individ, men om det får någon att tänka efter en extra gång så kanske det i alla fall är positivt i dessa överkonsumtionens dagar.

Nåja, nu lämnar denna surtant tråden så får ni svartfredagsmysa ifred. 💃

jonte987

Aktiv medlem
Vi har köpt en sak på BF. Inköp bestämt för två månader sedan så vi väntade in ett lite bättre pris. Sparade 1000 mot riktpris och kanske 3-500 mot näst bästa pris under perioden.

Ser ingen miljöpåverkan av att ha köpt detta på BF / BW.....

Däremot är det i högsta grad lyxkonsumtion och en julklapp. Har vi en tråd om julens klimatpåverkan? Får man kol i strumpan om man är dum mot miljön eller är det utbytt mot kål?

ponx

Aktiv medlem
Någon som har tips på deals på MTB till 6 och 11-åring? Tänker typ HT för under 10K till lilla och under 15 till 150cm+.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer