Black Friday - bra deals?

kais01 sa:
är det inte som med mellandagsrean att när ett sånt här koncept sprider sig är det plötsligt inte så mycket rea längre? iffa inte på intressanta produkter.

rapha har iaf 30 procent på en del kläder den här veckan.

Jo, det är ju inte så att butikerna går med förlust. Det är ju oftast restlager från leverantör eller andra varor som sålt dåligt eller helt enkelt gamla produkter. Sen är det ju som jag tidigare i tråden skrev, väldigt urvattnat och det är svårt att skilja den ena rean från den andra. Det är som Rattnalle skriver. Det är alltid rea, det är ju en konsekvens av dagens konsumtionssamhälle.

JTF sa:

Läser man texten så verkar det som Moa är emot konsumtionssamhället i allmänhet.
och visst finns det nackdelar med det.
Dels miljömässiga och dels ekonomiska när folk ska köpa saker de inte behöver för pengar de inte har.

Men i så fall spelar det väl ingen större roll om man köper något på Black Friday eller någon annan dag.
Utifrån det synsättet så är (eller borde vara) problemet konsumtion av sånt man inte behöver.
Inte vilken dag man ändå köper det man inte behöver.

GuessWho sa:
JTF sa:

Läser man texten så verkar det som Moa är emot konsumtionssamhället i allmänhet.
och visst finns det nackdelar med det.
Dels miljömässiga och dels ekonomiska när folk ska köpa saker de inte behöver för pengar de inte har.

Men i så fall spelar det väl ingen större roll om man köper något på Black Friday eller någon annan dag.
Utifrån det synsättet så är (eller borde vara) problemet konsumtion av sånt man inte behöver.
Inte vilken dag man ändå köper det man inte behöver.
Javisst, och googlar man hennes namn ser man vilket politiskt parti hon sympatiserar med. (lägger ingen värdering eller fördom i det)

Tillägg: För övrigt kunde man försöka lägga större arbete på att minska allt matsvinn och sluta bränna upp nya kläder -> som är ett dagsaktuellt ämne och kommer på Uppdrag granskning SVT1 ikväll.

Senast ändrad:
JTF sa:
Tillägg: För övrigt kunde man försöka lägga större arbete på att minska allt matsvinn och sluta bränna upp nya kläder -> som är ett dagsaktuellt ämne och kommer på Uppdrag granskning SVT1 ikväll.

Det där tyckte jag var löjligt. Man blåser upp destruktion av "0.6 promille av kläderna" som ett gigantiskt problem.
Är det inte upp till typ 10% svinn på vissa matvaror i butikerna, och sedan slänger vi dessutom 10% själva utöver det?

Edit:

matsvinn.png

Produktionssvinn för morot, lök, potatis, mjölk, griskött och tomat.

Senast ändrad:
JTF sa:

Tycker bilden talar för sig. De som stod bakom dörren när förståndet delades ut ska fynda! Är det i Sverige eller USA, någon som vet? Svårt att bedöma.

Är det något specifikt man letar efter så kan det bli ett fynd. Köper man något man inte skulle köpa så är det ju inget fynd (egentligen). :)
Håller alltid koll på black friday via sweklockers och flashbacks dedikerade trådar men jag köper fan aldrig något ;D

jomper sa:
Nån som sett en Wahoo RPM kadenssensor till bra pris?
Eller varför inte en hel Wahoo ELEMNT Bolt bundlad med sensorer, borde väl finns på kampanj någonstans? :D

Tyvärr mindre sannolikhet att hitta ett premium riktställ typ Park Tool TS-2.2 eller liknande till bra pris misstänker jag…

Jämförde precis priset mot prisjakt och såg nu att www.biketown.se säljer 520n för 1795:-
Tidigare idag var Team Sportia billigast med ca 2300:-

Behöver köpa ett par ändhylsor till ett nav, sugit på det ett tag, tänkte jag kunde vänta till rean. Någon som sett några bra priser nånstans!?

I övrigt, den där videon som joerch postade var ju fin och påkostad. Var hittar en den affären, har de nätförsäljning?

Luktapåblommorna sa:
Behöver köpa ett par ändhylsor till ett nav, sugit på det ett tag, tänkte jag kunde vänta till rean. Någon som sett några bra priser nånstans!?

I övrigt, den där videon som joerch postade var ju fin och påkostad. Var hittar en den affären, har de nätförsäljning?

Ändhylsor ca 99 sek. Till vilket nav och vilken standard? Ovärt att vänta på rea kanske :D

Black Friday på www.fr-x.se! 30% på rubbet. Sjukt fina och redan prisvärda kolfiberprodukter! Använd koden BLACKFRIDAY ⚫️ Gäller till måndag!

Söker tips på nya pendlarhjul till crossen, 11-delat och skiva. Jag tycker att det är svårt att värdera olika hjul mot varandra, så gärna konkreta tips och helst med en motivering varför just det hjulet är bra och prisvärt.

Koden Nykund10 funkar fortfarande bra på XXL, nu hade de ju inget cykelrelaterat idag, men jag köpte ett par Ice Bugs för 720kr.

Peth sa:
Koden Nykund10 funkar fortfarande bra på XXL, nu hade de ju inget cykelrelaterat idag, men jag köpte ett par Ice Bugs för 720kr.
Igår kväll funkade den sådär; Swix vallabord med profil för 649kr blev 1633kr med koden applicerad. Då påstods det också att jag fått 64:90 rabatt. Så det blev köp utan rabatt. Nöjd ändå, motsvarande kostar >1500kr på andra ställen, och det fanns bara 80 st som nu är slut.

ooms sa:
Peth sa:
Igår kväll funkade den sådär; Swix vallabord med profil för 649kr blev 1633kr med koden applicerad. Då påstods det också att jag fått 64:90 rabatt. Så det blev köp utan rabatt. Nöjd ändå, motsvarande kostar >1500kr på andra ställen, och det fanns bara 80 st som nu är slut.
Fick ett bord jag med ! Någon som har något bra erbjudande på lampor?

:-) Tips för såna likasinnade gamla vintercyklande stofiler som mig, som fortfarande rullar omkring på retro 26-tummare:

Cykelkraft säljer "gamla" Continental Spike Claw 26 X 2,1" dubbdäck för bara 97 kr/st!!
Både 120- och 240-dubbsvarianterna.

120 dubb -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-spike-claw-54-559-mm
240 dubb -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-spike-claw-54-559-mm-52886

Tillägg: Finns (när detta skrives) förutom på webblager även på lager i butik i Täby, för den som vill handla snabbt över disk.

Senast ändrad:
JTF sa:
:-) Tips för såna likasinnade gamla vintercyklande stofiler som mig, som fortfarande rullar omkring på retro 26-tummare:

Cykelkraft säljer "gamla" Continental Spike Claw 26 X 2,1" dubbdäck för bara 97 kr/st!!

240 dubb -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-spike-claw-54-559-mm-52886

Tillägg: Finns (när detta skrives) förutom på webblager även på lager i butik i Täby, för den som vill handla snabbt över disk.

tacksamt tips, men äger tyvärr en uppsättning 240-varianten. rullar påtagligt tungt, och greppet både på is och snö är begränsat. dubbarna för grova? för hårt gummi?

kais01 sa:
JTF sa:

tacksamt tips, men äger tyvärr en uppsättning 240-varianten. rullar påtagligt tungt, och greppet både på is och snö är begränsat. dubbarna för grova? för hårt gummi?
Har fem (5) vintrars mycket goda erfarenheter av 240-serien, och tycker således tvärtom. Lättrullade jämfört med andra i samma klass, förutom möjligen Marathon Winter 26X2,0" som rullar ännu bättre, men SMW har ju betydligt sämre dubbgrepp, sidogrepp, och gummimönstergrepp på t.ex. vägar med vinterväglag eller där det ännu är oplogat. Så jag var helt enkelt "tvungen" att köpa en ny uppsättning 240-däck nyss.

Tillbaka
Topp