Blandad verkstadskreativitet

Wow! Även om jag av praktiska skäl är svårt tvekis till en vit MTB så är det ju ordentligt snyggt! Har du nåt att säga om den där gaffeln? Och vad är det för styrstam på den vite?

Vad ska du ha för dig över sommaren då?
Det korta svaret är: cykla mer.

Det lite längre svaret är:
Jag har haft för mycket att göra och diverse omständigheter, bla pga (men även tack vare) pandemin har gjort att jag inte har tid helt enkelt.

Mitt ”vanliga” jobb växte från 24 timmar per vecka till 60+. Pressen att bygga åt andra, som givetvis förväntar sig ett leveransdatum, gjorde att min tillvaro blev svårare och svårare att hantera.

Hamnade som i en ond cirkel.

Efter långa timmar på jobbet blev det svårt att motivera mig själv att spendera hundratals timmar i garaget. Jag började känna dåligt samvete om jag drog ut och cyklade istället för att jobba på att bygga ramar på helgerna. Så istället blev det ofta att jag inte gjorde något alls.

Senast ändrad:
Wow! Även om jag av praktiska skäl är svårt tvekis till en vit MTB så är det ju ordentligt snyggt! Har du nåt att säga om den där gaffeln? Och vad är det för styrstam på den vite?
Oerhört opraktiskt.
Var I stort sett omöjligt att hålla rent under bygget. Särskilt eftersom det var med matt finish också. Den nya ägaren ordnade dock lacken själv (cerakote) så han får stå sitt kast. Haha!

Gaffeln är intressant, helt klart. Cyklade bara runt kvarteret, så jag har ingen direkt feedback.
Styrstammen är från Intend.

Oerhört opraktiskt.
Var I stort sett omöjligt att hålla rent under bygget. Särskilt eftersom det var med matt finish också. Den nya ägaren ordnade dock lacken själv (cerakote) så han får stå sitt kast. Haha!

Gaffeln är intressant, helt klart. Cyklade bara runt kvarteret, så jag har ingen direkt feedback.
Styrstammen är från Intend.
Matt vit!??! Aj aj aj... Skall kolla Intend, det brukar vara svårt att hitta snygga styrstammar (och annat) som inte är svartlackade.

Efter drygt 2 års tystnad och stillestånd i verkstan så har jag äntligen byggt en till ram. Ända sen jag levererade den här gråa hardtail MTB'n så har jag varit sugen på att bygga något liknande till mig själv. Kan varna redan nu att det här blir ett hyfsat långt inlägg med redovisning av bygget från början till (nästan) slut.

När jag för nästan ett år sedan vann en 5DEV-stem i titan via en giveaway på Instagram, samt hittade en bunt oanvända rör i garaget som var över från när jag aktivt byggde ramar så tänkte jag att jag kanske kunde designa något kring dom bitarna.

Det första jag gjorde var att dra igång BikeCAD för att fixa till geo-sifforna. Eftersom jag byggt ett par ramar till mig själv nu så var jag rätt säker på vad jag ville ha. Mätte och klurade ut min position på mina olika hojar och designade ramen utefter det.

Här är den färdiga skissen:

02_E17JRM_v3_Complete.jpg

Och här är lådan med rör - det är en blanding av Columbus, Reynolds, Vari-Wall och Paragon Machineworks.

01_tubes.JPG

Som ni ser så är alla rör i lådan helt raka, och jag har ingenting som jag kan böja rör med, så tanken blev då att designa yokes för seatstays och chainstays som kunde 3D-printas i rostfritt stål. För att få till böjarna som behövs för chainstays och sadelrör så tänkte jag att jag helt enkelt kunde printa dom också. Så nästa steg blev att rita upp hela ramen i SolidWorks.

10_E17JRM_Frame_final.jpg

Spenderade många timmar med att få till designen av CS och SS yokes och alla andra småbitar som skulle printas - böjar för CS, öppningar för kabeldragning samt fästen för vattenflaskor. Design för 3D-print är rätt annorlunda jämfört med sånt som ska tillverlas på traditoinellt vis. Så man kan ta sig rätt stora friheter. Jag har t.ex varierande väggtjocklek i både CS och SS-yoke'n för att spara vikt där man kan och stärka upp där det behövs.

03_CSBEND_AID2.jpg04_SS_Yoke.jpg

Men det som tog längst tid var nog dropoutsen. Hade först planerat att använda ett par dropouts som jag hade liggandes hemma, men kunde inte komma över tanken på att jag ville kunna köra hojen som singlespeed, men jag ville även givetvis också ha möjligheten att installera en SRAM Transmission-derailleur... så vad gör man då? Jo, man hittar helt enkelt på ett helt nytt system som gör att man kan både äta kakan och ha den kvar. Justerbara dropouts baserade på SRAM UDH där själva UDH-örat kan justeras fram och tillbaks.

05_E17JRM_Sliding_UDH_Assy.jpg06_E17JRM Dropout.145.jpg07_E17JRM Dropout.146.jpg

Det var lite klurigt att fundera ut hur allt skulle gå ihop och samtidigt vara helt kompatibelt med SRAM's riktlinjer för UDH. Systemet ser kanske lite komplext ut med alla lösa bitar, men det är faktiskt rätt simpelt trots allt.

Här är en animation som visar hur det funkar:

Innan jag brände alla mina pengar på 3D-print i metall så övertalade jag en kompis som har en Bambulab-printer till att printa ut mina filer så jag kunde testa att allt gick ihop som det skulle. Och tur var det, för jag insåg att jag hade designat bromsfästet kring fel rotordiameter. Oops.
Efter lite mer tid i SolidWorks så var det fixat.

08_R0002181s.JPG

Under tiden jag väntade på att de 3D-printade bitarna i metall skulle dyka upp så hade jag tid att försöka klura ut färgval samt grafik. Extra roligt när man har tillgång till Keyshot och kan få till riktigt fotorealistiska renderingar.

E17JRM Frame.175.jpegE17JRM Frame.178.jpegE17JRM Frame.182.jpeg

Och såhär såg de färdiga bitarna ut när de levererades från firman i Kina som skötte 3D-printandet. Allt i rostfritt förutom bromsfästet som jag valde att printa i aluminium, samt ett litet lock som täcker den stora öppningen på det vänstra dropouten. De vinklade hålen på undersidan har M5-gänga för 2st stoppskrivar som sköter kedjespänningen.

09_R0002182s.JPG

Nu när jag hade allt så var det dags att börja kapa och måtta in alla rör. Sålde min egen jigg samt min oxy-acetylen setup strax efter att jag lade ner mitt rambyggande, så det är tur att jag har en polare med en välutrustad verkstad. Han har tagit rambyggandet lite mer seriöst än vad jag gjorde och har investerat i en jigg från Cobra Framebuilding, en ny fin svarv samt en stor fräsmaskin - båda två med digital positionering. Han bygger under namnet "The Lost Workshop" ifall det finns intresse att titta på hans skapelser.

Får viss dela upp inlägget trots allt - nådde gränsen för hur många bilder som kan läggas in i ett inlägg.
Fortsättning följer!

Precisionen på de printade delarna är generellt sett riktigt bra, men de detaljer om kräver extra precision är alltid bäst att fixa till i efterhand. Som t.ex bromsfästet. Det är viktigt att de ytor som bromsoket vilar på är parallella med axeln, samt i fas med varandra och även med rätt avstånd vertkalt i relation till axeln.

Därför lämnade jag 1mm extra material på 3D-printen och designade en fixtur som även den 3D-printades. Med den kunde jag spänna fast fästet i skruvstädet på fräsmaskinen och plana av ytorna hur enkelt som helst.
Funkade bra!

R0002184.jpgR0002185.jpgIMG_7108 (1).JPG

Det var spännande och nervöst att till slut börja hetta upp metall och löda. Kände mig lite ringrostig efter ett två års upphåll, och jag hade inga extra delar så misstag hade jag inte råd med i det här läget.
Kändes riktigt bra när alla rör och andra bitar var på plats och hade fått sin dos av flux, eld och silverlod.

Det är alltid lika nervöst att montera bakhjulet i ramen. Om något gått snett och hjulet inte sitter rakt i ramen så är det en jäkla massa jobb att försöka fixa till det. Trevlig lättnad när hjulet passade in alldeles utmärkt.

Utrymme för ett 29 x 2.6" Vittoria Mezcal med hjulet hela vägen fram i dropouten.

R0002195 (1).jpgR0002197 (1).jpgR0002199 (1).jpgR0002201 (1).jpgR0002196 (1).jpgR0002198 (1).jpgR0002200 (1).jpg

Varför "DS split"? Vill du kunna köra rem?

PS: otroligt fint bygge och tack för mycket detaljerade inlägg med perfekta bilder!

R0002203.jpg

Ok, såhär blev det till slut. Spenderade juldagen i verkstan på jobbet med att fila och slipa lödningar samt kapa skåran i sadelröret innan jag kunde börja bygga ihop hojen. De sista fem procenten tar alltid längre än väntat. Fingrarna värker fortfarande efter allt slipande.
Kommer köra såhär i ett par veckor tills min kollega har tid att lägga på lite färg (ja, jag vägrar att lämna den raw eller bara med klarlack). Det ger mig tid att köra in mig samt se till att den inte faller i bitar innan det läggs ner mer arbete på att göra den fin. Är ju trots allt första gången jag tillverkat en ram med så många 3D-printade bitar. Att löda "vanligt" stål till rostfritt kräver en del finess, och det finns alltd en risk att jag har klantat till en eller fler av lödningarna...
Komponentlistan blev rätt lyxig. När jag väl började planera bygget så blev det så att jag lade vantarna på så många fina delar jag kunde. Hjulen är lånehjul från jobbet. Det sista på listanvar bromsar. Hade i stort sett bestämt mig för att återanvända ett par 6 år gamla SRAM Guide-bromsar när jag blev anlitad att hjälpa till med ett brådskande jobb åt en möbeldesigner. Det uppdraget betalade precis så mycket jag behövde för att ha råd med Hope-bromsarna.

GaffelRockShox SID Ultimate
Styrstam5Dev Ti [40mm]
StyreNamnlöst kolfiber, 15mm rise, kapat till 770mm bredd
DrivlinaIngrid CRS-X 170mm m. 32t klinga + White Industries T47 BB + Absolute Black (18t)
HjulCurve Carbon Dirt Hoops 29" 30i, Onyx SS Boost, DT Swiss 350 Boost, Sapim CX-Ray
DäckVittoria Syerra 29 x 2.4"
DropperRaceFace Aeffect, 170mm + Wolf Tooth ReMote Pro
BromsarHOPE Tech 4 X2/X2 Flat Mount + SRAM Centreline skivor
SadelSyncros Belcarra

R0002204.jpg

R0002205.jpg

R0002216.jpgR0002215.jpgR0002214.jpgR0002211.jpgR0002210.jpgR0002208.jpgR0002207.jpgR0002206.jpgR0002212.jpgR0002213.jpg

Bilagor

• R0002217.jpg
    R0002217.jpg
    1.1 MB · Besök: 76
Lägg av!! Otroligt.

Behöver du tänka på något speciellt när du blandar RF med stål, och varför just RF? Är det det lämpligaste materialet att printa i när det ska sammanfogas med stål?

Om kostnaden för att printa är realistisk så öppnar ju det här otroliga möjligheter för den relativa hobbybyggaren.

Visa bilaga 745973
Ok, såhär blev det till slut. Spenderade juldagen i verkstan på jobbet med att fila och slipa lödningar samt kapa skåran i sadelröret innan jag kunde börja bygga ihop hojen. De sista fem procenten tar alltid längre än väntat. Fingrarna värker fortfarande efter allt slipande.
Kommer köra såhär i ett par veckor tills min kollega har tid att lägga på lite färg (ja, jag vägrar att lämna den raw eller bara med klarlack). Det ger mig tid att köra in mig samt se till att den inte faller i bitar innan det läggs ner mer arbete på att göra den fin. Är ju trots allt första gången jag tillverkat en ram med så många 3D-printade bitar. Att löda "vanligt" stål till rostfritt kräver en del finess, och det finns alltd en risk att jag har klantat till en eller fler av lödningarna...
Komponentlistan blev rätt lyxig. När jag väl började planera bygget så blev det så att jag lade vantarna på så många fina delar jag kunde. Hjulen är lånehjul från jobbet. Det sista på listanvar bromsar. Hade i stort sett bestämt mig för att återanvända ett par 6 år gamla SRAM Guide-bromsar när jag blev anlitad att hjälpa till med ett brådskande jobb åt en möbeldesigner. Det uppdraget betalade precis så mycket jag behövde för att ha råd med Hope-bromsarna.

GaffelRockShox SID Ultimate
Styrstam5Dev Ti [40mm]
StyreNamnlöst kolfiber, 15mm rise, kapat till 770mm bredd
DrivlinaIngrid CRS-X 170mm m. 32t klinga + White Industries T47 BB + Absolute Black (18t)
HjulCurve Carbon Dirt Hoops 29" 30i, Onyx SS Boost, DT Swiss 350 Boost, Sapim CX-Ray
DäckVittoria Syerra 29 x 2.4"
DropperRaceFace Aeffect, 170mm + Wolf Tooth ReMote Pro
BromsarHOPE Tech 4 X2/X2 Flat Mount + SRAM Centreline skivor
SadelSyncros Belcarra

Visa bilaga 745974

Visa bilaga 745972

Visa bilaga 745962Visa bilaga 745963Visa bilaga 745964Visa bilaga 745967Visa bilaga 745968Visa bilaga 745969Visa bilaga 745970Visa bilaga 745971Visa bilaga 745966Visa bilaga 745965

Snyggt!

Outar min okunnighet, vad är det?
1736112477057.png

Lägg av!! Otroligt.

Behöver du tänka på något speciellt när du blandar RF med stål, och varför just RF? Är det det lämpligaste materialet att printa i när det ska sammanfogas med stål?
Helt rätt spår, RF är mer tillgängligt som 3D-print material. Det finns även möjlighet numera att printa i "Maraging Steel", men jag vet inte hur bra kvaliten. Maraging steel är samma typ av stål som Reynolds 953. Det är också dyrare än RF.

Den grad av RF jag valde (316L) har också bättre elasticitet, vilket kan vara en fördel med tanke på att det är fortfarande hyfsat okänt hur 3D-printat stål hanterar utmattning.

RF reagerar annorlunda vid upphettning och det är lättare att råka bränna flusset vid lödning om man inte är försiktig. Man måste använda lod med hög silverhalt för att de två metallerna, plus lodet, ska kunna bindas ihop ordentligt.

Om kostnaden för att printa är realistisk så öppnar ju det här otroliga möjligheter för den relativa hobbybyggaren.
Jo, priserna från firmorna i Kina är faktiskt överkomliga. Snabb service också!
Kolla in Protosoon och IN3DTEC. De har bra system för kostnadsberäkning online.

Galet fint byggt! Imponerande!

För att förstå saken rätt; du hade alltså en stam som behövde resten av delarna för att bli en cykel, och det här är resultatet? Fullt rimligt, imho!😂
Haha. Lite så var det.
Hade iofs planerat en hardtail ett tagm, men när jag fick stammen så blev den som en sporre att dra igång processen.

Outar min okunnighet, vad är det?
Det är en Tailfin Mini Cage - bra till att bära med sig verktyg eller andra prylar.

Helt rätt spår, RF är mer tillgängligt som 3D-print material. Det finns även möjlighet numera att printa i "Maraging Steel", men jag vet inte hur bra kvaliten. Maraging steel är samma typ av stål som Reynolds 953. Det är också dyrare än RF.

Den grad av RF jag valde (316L) har också bättre elasticitet, vilket kan vara en fördel med tanke på att det är fortfarande hyfsat okänt hur 3D-printat stål hanterar utmattning.

RF reagerar annorlunda vid upphettning och det är lättare att råka bränna flusset vid lödning om man inte är försiktig. Man måste använda lod med hög silverhalt för att de två metallerna, plus lodet, ska kunna bindas ihop ordentligt.

Jo, priserna från firmorna i Kina är faktiskt överkomliga. Snabb service också!
Kolla in Protosoon och IN3DTEC. De har bra system för kostnadsberäkning online.

Haha. Lite så var det.
Hade iofs planerat en hardtail ett tagm, men när jag fick stammen så blev den som en sporre att dra igång processen.

Det är en Tailfin Mini Cage - bra till att bära med sig verktyg eller andra prylar.
Vågar man fråga vad dina printningar kostade? Vi gillar att debattera cykelindustrins möjligheter/svårigheter. Vi som inte kan svetsa menar jag.

@Egress - kan du inte döpa om tråden till "Blandad verkstadskonst" eller "Blandat verkstadsarbete" eller något annat? Fiffel har en negativ klang och det finns en risk att tråden inte får den uppmärksamhet den förtjänar.

Stålande resultat, och en imponerande väg dit! Hoppas den funkar fint i skogen (eller vad ni kallar terrängen i dina krokar)!

Senast ändrad:
kan du inte döpa om tråden till "Blandad verkstadskonst" eller "Blandat verkstadsarbete" eller något annat?
Jo, om det är tillåtet och majoriteten tycker att det vore mer passande så kan jag göra det. Har lite svårt för att kalla det konst, så mitt förslag är att döpa om till "Blandad verkstadskreativitet" istället.

Stålande resultat, och en imponerande väg dit! Hoppas den funkar fint i skogen (eller vad man ni kallar terrängen i dina krokar)!
Tackar. Det är alltid en kul process. Ibland frustrerande och nervös. Men slutresultatet är nästan alltid värt det. särskilt när man får ha kul på hojen själv till slut.
I helgen, om det inte är värmebölja, så lär det bli en tur eller två. Outback och bush kanske inte (lite långt från Melbourne) men att dra och "ride some trails" kan man ju göra. :)

Förstår det som att du jobbar på Curve. Designar du cyklar för dem?
Ja, det stämmer bra. Hade turen att få jobb där som deltidsmekaniker för drygt 6 år sen. Med tiden så halkade jag in i produktutceklingsgruppen (vi är 3st). Design och allt CAD-arbete är en stor del av vad jag gör sedan några år tillbaks nu. Har en del kul projekt bakom mig och ännu fler framför mig. Givetvis så är hela teamet på 14 pers med på en kant men input kring hur vi borde utforma produkterna.

Jo, om det är tillåtet och majoriteten tycker att det vore mer passande så kan jag göra det. Har lite svårt för att kalla det konst, så mitt förslag är att döpa om till "Blandad verkstadskreativitet" istället.

Det är du som har namngivit tråden, så det står dig fritt att döpa om den. Det gör @Manurhin2 ofta med en tråd som handlar om hockey (som jag aldrig har läst).

Blandad verkstadskreativitet tycker jag är ett alldeles utmärkt namn.

Kommer du att göra något för att förhindra galvaniska strömmar mellan stål/syrafast stål?
(på insidan av ramen, den skulle lackas på utsidan)

Att blanda rostfritt stål med diverse andra typer av stål som t.ex de olika varianterna från Columbus är extremt vanligt både vid svetsning och lödning. Jag har aldrig hört att galvanisk korrosion skulle vara ett problem. Känner många rambyggare av varierande erfarenhet och det har aldrig kommit på tal, så det är inte något jag tänker på.
T.ex dropouts, fästen för flaskställ och andra småbitar brukar vara tillverkade i rostfritt och de löds eller svetsas direkt till de 'vanliga' stålrören utan problem ens efter tiotals år av användning.

Det rostfria och kolstålet i min ram är ju dessutom inte i direktkontakt, de har ett tunt lager silverlod (30-48% silver) emellan. Vid svetsning så är det dessutom vanligt att använda rostfri svetstråd till att sammanfoga två rör av kolstål, så jag tror inte att det är något att oroa sig för.

Men insidan på ramen kommer även behandlas med Wurth Cavity Wax Plus.

Tillbaka
Topp